Jump to content

Musicus stereo...


Guest om.s

Recommended Posts

Noen ganger går ikke livet helt som man planlegger, og godt kan det sikkert være, har en tid nå vært på utkikk etter noe mindre enn mitt nåværende Audionet oppsett, ikke pga misfornøydhet over noe, tvert om, men mer pga plassbrist etc.

Har hatt noen aktuelle kandidater som man har sjekket ut under tiden, og siden jeg ikke vil kompromisse på lyden så kunne det ikke være hva som helst man valgte som erstatter.

Edit: Ett kort på det forrige oppsettet, Feb 2008.

Edit II: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=5108

L1000068.jpg

Vel, nå er det bestemt og man henter inn HOVLAND HP 200P & RADIA ut i uka en dag, preén har orginalt innebygd riaa, så her kommer det nok til bare å spilles vinyl den nærmeste fremtid, ja jeg lot cdén min gå med i innbyttet, og det kan jeg nok leve lykkelig med ;) .....

Siden det kommer egne foto noe senere, kan man jo begynne med å nyte disse bildene fra deres hjemmeside...

HOVLAND HP200(P)

HP_200_v1.jpg

POWER; RADIA

Hovland_Radia.jpg

30005d1204277162-hovland-high-end-diskusjonstrad-hp200-radia.jpg

Var det noen som gledet seg til helgen? ;):D:mm: ....

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

da har de ankommet, og først ut er hjernen i oppsettet HP200P (P=phono og inneholder det nødvendige riaa trinnet for min SME kombo :D

HovlandIV.jpg

HovlandV.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hovland har vel tidligere mest lagd komponenter for HiFi produkter, de er vel mest kjent for sin HP 100 pre som har fått ovasjoner i en samlet HiFi presse gjennom flere år, de har meg bekjent bare 5 produkter på programmet til nå, tester av disse omtalte produktene finner man f.eks i HiFi+ #25 & 31.

Dette sier de om seg selv:

"Our team has spent over 25 years researching and comparing circuit topologies while continuously evaluating the audible differences among every passive and active part. Each Hovland design contains original circuits, numerous proprietary parts, and custom wire. All of these elements—working together—have been critically selected and refined. Hovland products are carefully built to exacting standards at our facility in Los Angeles, California".

I Norge er Hovland både godt kjent og meget respektert, det var en tidligere importør der, men jeg tror(?), at denne nå er i Danmark, med ansvar for hele Norden.

Det er riktig nok en annen skole enn Audionet, både estetisk og lydmessig, HP 200(P) er rør basert pre, mens RADIA er ren transistor basert power (2x125w/8 Ohm), og det er samme er den balanserte riaaén i HP200P.

Har jeg flaks så kan jeg klare å få det oppmontert og rigget ikveld, men ingen hastverk her, dette skal nytes..

En link til deres hjemmes side, kan hjelpe litt, ellers er de sparsomme med info, de lar resultatene tale for seg :D:app:;)

http://www.hovlandcompany.com/intro.html

mvh

Link to comment
Share on other sites

Om du får det monterat i kväll, hoppas jag du lägger ut bilder samt ljudintryck....

Det ser dårlig ut for ikveld, kanskje man rekker det under søndagen, litt høyttidelig dette, men de (produsenten) snakker om en ca 100 timers innkjøring før det låter optimalt, men bilder og første inntrykk kommer..

Her er noen fler inntrykk fra ett Norsk forum ;) .......

http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,22011.0.html

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om Hovland tidigare än nu på denna sida....

Antar att det är bra, men hur bra ?

Hjälp mig ur denna okunskap..............!!

Jag har lyssnat på Hovland på mina HiFi-resor ;)

/.../

resa64.jpg

resa63.jpg

Främst ser vi Hovland RADIA Solid State Stereo Power Amplifier

resa65.jpg

som står på Stillpoints.

Link to comment
Share on other sites

D var man kommet til musklene i det nye oppsettet....

Her godt pakket i esken....

HovlandIX.jpg

....nytt oppsett, eneste signal kilde i tiden fremover og ikke koblet :D

HovlandXVIII.jpg

.....det skal dette gjøre, "all" Cardas Golden Reference.....

HovlandXIV.jpg

to be continued....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Igår kveld så det ut slik når Jachinta sang sine smekre toner for meg, oppsettet er bare "rett ut av boksen" satt opp ennå, det återstår fin justering og tuning, samt matter, tavler, plater etc...

HovlandXXIII.jpg

Nyyydelig spør du meg ;):app::D

mvh

Link to comment
Share on other sites

Igår ettermiddag ankom det siste komponentet som skal binde dette sammen, har brukt Cardas Golden Reference noen år nå, og de siste årene har denne eminente kabelen blitt min "all over" referanse kabel (dvs : cd-phono-power) mens den nye forsterker komboen er full balansert, så her måtte det kabel bytte til...

Denne, med XLR (vanskelig å finne ett kort m xlr) fortsetter den gode jobben...

golden-reference-interconnect.jpg

Så nå har den møysommelige innspillingsprosessen begynt....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det blev en ren och snygg setup, mycket vackert :mm:

Spännande att höra dina reflektioner över ljudet, speciellt då jämfört med AudioNet då du och jag har haft snarlika uppsättningar. :)

Jo oppsettningen er meget snygg, imo, ljudet er nok annerlunda enn Audionet, men det er vanskelig å bedømme enda, for mange nye parametre som umuligjør en direkte sammenligning, nye rør i pree, bruker bare analog kilde, ny kabel og ikke minst brukte jeg mye min kjære VIP som min egen referanse mye, men dette låter alikevel meget bra på sitt sett, Hovland sier ca 100 timer break in på elektronikken, og riaaén trenger muligens enda fler og kabelen?, tja, dette kan ta tid :D og immellom tiden spiller jeg bare musikk og lar tiden gå :app: ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig den "rette" kabelen på plass, Cardas Golden Reference XLR, som mange årig Cardas bruker velger jeg å holde meg til det kjente, ingen grunn til å stresse med kabler her, "dont change a winning team" disse kablene har for meg, en klang og oppløsning jeg meget lett kan identifiere som naturlige, dvs de har ikke mange av de typiske HiFi parametrene, ikke er de over analytiske som endel dyrere kabeler også er imo, virkelighten er mørkere enn en tror, uten å miste detaljer og klang :)

Nye leke/arbeids kamerater til Hovlandene :app:

CardasII.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

På tide med bilder av hele oppsettet nå?

Vil se, vil se!!!

:mm:

R

Hehe, tålmodighet kjære venn, vil gjerne ha opp litt møbler og bilder etc først, men det kommer ;):D :D ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det är ju många förändringar på en och samma gång, inklusive lyssningsrum... :)

Presis, så en direkte sammenligning blir i prinsipp umulig, her får man nesten legge det nye anleggets egenskaper for dagen og dyrke frem de. Ikke minst er den dominerende signalkilden vinyl nu, og jeg har sjelden brukt det som sammenligningsformat, der savner jeg min kjære VIP allerede, det hele blir litt som å begynne på nytt, derfor er jeg også tilbakeholden med inntrykkene enda. Ikke minst er det en realtivt lang innspilling som skal gjennomspilles før det er optimalt, og så kommer plasseringen i rommet, er den optimal :?: , mange frågor og ikke like mange svar, enda.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt mer detaljer å meske seg med i påvente av at innspillingen skal bli ferdig, denne remoten er ett smykke i seg selv og passer bra med min favoritt blandt urverkene, Omega :app: ....

HovlandRM.jpg

den er skrudd sammen som en liten juvel av aluminium og plexi, nydelig design og vekten vitner om virkelig bruker vennlighet og soliditet...

HovlandRMI.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har man rukket å ha dette nydelige utstyret i hus noen dager, det er fortsatt under innspilling og under denne tiden har jeg lært meg noen viktig ang mine cdér, de som bare står der uten å kunne brukes, der har savnet blitt stort, så stort at jeg mye tidligere enn jeg ville trodd, begynte å se meg om etter en budget spiller, bare for å få tilgangen til musikken jeg ikke har på vinyl.

Mange alternativ har vært tenkt på og noen har man bydd på og fler har man lyttet til, men valget falt tilslutt på en gammel kjenning som jeg trodde lå utenfor budsjettet, men som alltid kommer de gode tilbudene når man minst aner det , det gode med dette brukt kjøpet er at jeg ikke anser den for verken å være en budget spiller eller noe kompromiss med digitalkilden, den har en klang jeg er meget fortjust i denne Meridian spilleren, som om en gammel og kjær bekjent har kommet på langvarig besøk igjen :D .....

En liten, men ikke vanskelig teaser er denne fjärren, og selve digitalspilleren kan skimtes i bakgrunnen ....

Meridian.jpg

Mine to nåvärende siganlkilder, begge i solid og elegant design fra de Britiske øyer, de skiller seg noe fra de Amerikanske nydelig forsterkerene fra HOVLAND i designet, men klangmessig, etter mine ører og preferanser er dette en meget god match ....

MeridianII.jpg

Her står den i stilige design, ja jeg liker faktisk det gamle designet på Meridian bedre enn det nye.

Meridian 588.

MeridianI.jpg

Det hele er linket til preén med en slik, Cardas Golden Reference, rca...

golden-reference-interconnect.jpg

....strømmen kommer den siste meteren via en slik, Cardas Golden Reference, power, som resten av komponenetene også supleres med...

golden-reference-power.jpg

Jeg har ikke bestemt for om anlegget skal stå som avbildet permanent, men undertiden bruker man ikea lamper som en midlertidig diffusor bakhøyttalerene, ett bilde har funnet sin plass, og det begynner å ligne noe med ett Kelim teppe fremfor/mellom høyttalerene, ikke minst er også avstanden mellom hyllene i Quadraspire racket byttet under helgen til mer passende og proposjonale lengder for hvert enkelt komponent....

MeridianV.jpg

Dette begynner å ligne noe, ikke minst kan jeg lydmessig røpe at dette klangmessig ligger mørkere og varmere enn jeg tidligere hadde, hva som er "best" vil nok alltids være en smaks fråga men dette passer meg veldig godt iht til mine nåværende lyttepreferanser (Ja de har endret seg det siste året).

Skal den kommende måneden muligens eksprimentere litt mer med utstyrs plasseringen og fin tuningen, men dette er så langt man er kommet nå, det er deilig å skynde seg langsomt......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Boksen som skimtes på gulvet ved siden av racket er mitt Richard Gray Power Company 1200C strøm/anti surge filter, ikke så kjent på denne siden av atlanteren, men vel omtalt og respektert "over there", ikke ufortjent :app::D

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...