Jump to content

Musicus stereo...

Guest om.s

Recommended Posts

Guest om.s

Her snakker man om innspillinger av elektronikk, kabler og høyttalere, men nu holder man på å spiller inn nye rør, og jammen skjer det ikke greier etter noen timer her og, har vel kommet ca halvveis med de nye NOS Mullard rørene som vist tidligere, og det skiller seg allerede distinkt fra de orginale (Sovtek-JJ) på flere parametre, spennende!, spennende!!, lurer og på å skaffe hjem noen Siemens/Telefunken, som igjen representerer en noe annen klang/tonalitet enn de jeg tester med nu..

....men det er ikke det største og mest spennende som står for tur og skal testes her hjemme... ;)

mvh

Høyttalere på gang nå?

Selv har jeg fått låt i anlegget i nykåken. Virker veldig lovende så langt.

Mitt gamle rom var 3,4m x 2,8m, det nye er 7,8m x 4,3m..... Men Focusene spiller bass her også. Imponerende.

Får gjøre unna flyttingen og så fortsette med tuning av anlegget etterpå.

P.S. Atacama er fine for å beskytte parketten, tør ikke si noe om det lydmessige ennå.....

R

Guest om.s
Høyttalere på gang nå?

Selv har jeg fått låt i anlegget i nykåken. Virker veldig lovende så langt.

Mitt gamle rom var 3,4m x 2,8m, det nye er 7,8m x 4,3m..... Men Focusene spiller bass her også. Imponerende.

Får gjøre unna flyttingen og så fortsette med tuning av anlegget etterpå.

P.S. Atacama er fine for å beskytte parketten, tør ikke si noe om det lydmessige ennå.....

R

Howdy!

den som venter får se ;):D ......

De henger høyt, Discoveryéne, det finnes ikke mange på min "wish list" og mange av de er praktisk umulig å få hjem til test...

Grattis med ny bolig forresten og bra at Atacamaéne funker, skal vel oppover i August engang, om det passer seg sånn kanskje man dropper innom for en snabb lytt og en kopp kaffe :app::D ....

Snakkes!!

mvh

Guest om.s

...og sakte skrider det hele fremover, bestillte idag hjem disse rørene. Nyproduserte Russiske rør som det skal bli spennende å teste ut i jakten på den optimale klangen :app::) .....

Electro Harmonix 12AX7/12AT7 (GP=Gold Pin)

40.jpg

mvh

Idag var det dags igjen, mer forandringer og nye tester, denne gangen er det ikke bare en kabel som skal testes, men noe større, og bedre :)

noe disse bildene gir ett sterkt hint om....

L1000302.jpg

mmmm, delikat design....

L1000303.jpg

mvh

Marten?

Jeg sa jo det var ett sterkt hint :D ....

Fikk hyggelig besøk idag av Marten "himself", Leif Olofsson, medbringende Marten Miles III for hjemme test.....

L1000299.jpg

var det noen som snakket om god service.... :D :D ....

L1000301.jpg

mvh

Snakket med min gode HiFi kompis RoDa tidligere idag og nevnte at disse kom hjem hit på test idag, og han minnet meg på at jeg allerede for 2 år siden hadde snakket varmt om disse høyttalerene allerede da. Og siden jeg dengang har byttet det meste av elektronikken og fått noen gode tips om Hovland/Marten så kom endelig dagen da man kunne få de hjem og høre med egne ører, i egen stue, om dette kan være noe for fremtiden, og da Leif selv ikke hadde hørt denne kombinasjonen før så var vi begge nysgjerrige på hva det kunne bli ut av dette :):D ......

Nydelig design, i svart piano high gloss :app::mm: .....

L1000304.jpg

mvh

Så den kommende uken, vil det se slik ut her hjemme! og lyden? :D Vel man skal ikke konkludere på så kort tid, men at det stemmer noe med de gode ryktene jeg hørte om denne kombinasjonen, det, kan jeg bekrefte :D ..

Så nu skal det spilles, tenkes og evalueres de kommende dagene :mm::app::D .....

L1000307.jpg

mvh

Så den kommende uken, vil det se slik ut her hjemme! og lyden? :D Vel man skal ikke konkludere på så kort tid, men at det stemmer noe med de gode ryktene jeg hørte om denne kombinasjonen, det, kan jeg bekrefte :D ..

Så nu skal det spilles, tenkes og evalueres de kommende dagene :mm::app::D .....

L1000307.jpg

mvh

Fantastisk service

Gratulerer med høyttalerne..... Jeg regner nesten med at de blir?!

Ellers så er jeg spent på dine egne synspunkter!

Fantastisk service

Gratulerer med høyttalerne..... Jeg regner nesten med at de blir?!

Ellers så er jeg spent på dine egne synspunkter!

Hei igjen..

Satt akkurat og leste i din tråd, gratulerer med nye CIII (?) :D ....

Noen kommer og andre går, fra Miles "skuta", de er her hjemme bare på en foreløbig test, som tidligere nevnt har jeg over lang tid vært interessert i å teste denne modellen, men av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at min forrige elektronikk ikke var noen ideell match for MM III, mens den nuværende er av ett annet slag, og jo, det funker! hvor godt det funker får tiden vise ;):) ....

mvh

Hei igjen..

Satt akkurat og leste i din tråd, gratulerer med nye CIII (?) :D ....

Noen kommer og andre går, fra Miles "skuta", de er her hjemme bare på en foreløbig test, som tidligere nevnt har jeg over lang tid vært interessert i å teste denne modellen, men av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at min forrige elektronikk ikke var noen ideell match for MM III, mens den nuværende er av ett annet slag, og jo, det funker! hvor godt det funker får tiden vise ;):) ....

mvh

Hehe... . At det ble CIII var bare en tilfeldighet, og en byttehandel som var ganske gunstig. Morro ihvertfall ;)

Hehe... . At det ble CIII var bare en tilfeldighet, og en byttehandel som var ganske gunstig. Morro ihvertfall ;)

Jo kan skrive under på dette med tilfeldigheter, er vel mer eller mindre litt på den veien selv, ....på vei ett eller annet sted... :D ......

...og morro skal jo dette være :mm::D ....

mvh

Ser lekkert ut om.s!!

Blir spennende å se hva som står i stua i midten av september :)

Snakkes

R

Takker! jo det både ser, og låter "lekkert" dette, meget spennende kombinasjon, så får vi se hva som står her når du/dere kommer nedom ;) .....

mvh

Klarer ikke la kameraet være med disse i heimen, riktig lekker desig på disse MM III :mm: .....

ett par til.....

L1000309.jpg

Design messig har Marten med disse truffet inner tier, imho, selv om de har en viss fysisk dimensjon, oppleves de mindre enn mine egne W-B oppstillt i rommet....

L1000311.jpg

mvh

Klarer ikke la kameraet være med disse i heimen, riktig lekker desig på disse MM III :mm: .....

ett par til.....

L1000309.jpg

Design messig har Marten med disse truffet inner tier, imho, selv om de har en viss fysisk dimensjon, oppleves de mindre enn mine egne W-B oppstillt i rommet....

L1000311.jpg

mvh

Ikke er de vanskelige å plassere i rommet heller.

De kan godt spille med liten avstand til bakvegg, men jeg opplevde allikevel at dybden ble merkbart mye større jo lenger fra bakvegg de kom.

Det optimale i mitt rom var vel 115cm fra frontbaffel.

Vet at andre med MM III som hørte det hos meg kom hjem og revolusjonerte lydbildet ;)

Ikke er de vanskelige å plassere i rommet heller.

De kan godt spille med liten avstand til bakvegg, men jeg opplevde allikevel at dybden ble merkbart mye større jo lenger fra bakvegg de kom.

Det optimale i mitt rom var vel 115cm fra frontbaffel.

Vet at andre med MM III som hørte det hos meg kom hjem og revolusjonerte lydbildet ;)

Hei igjen der....

Jo de er overraskende enkle å få til, vi satte de bare rett opp omtrent der de andre stod og det funket glimrende, så bra at Leif uttrykte overraskelse over den dybden i lydbildet som fremstod. De har vel nå ca 85 cm fra bakvegg til baffel nu og ca 2 meter mellom, og det funker utmerkt i denne leiligheten (Får se om det er verdt det å flytte rundt på de under tiden de er her når der funker så bra som det gjør, leiligheten er totalt uregulert med tanke på akustiske tiltak, mye glass, parkett og betong, og slik skal det fortsatt være ;) ) meget meget hyggelig bekjentskap og besøk disse :app::) ........

mvh

Hej,

ser fint ut! ...och hur lät det(klangmässigt) tycker du? I jämförelese med dina WB? :)

Trevlig service är en av Martens signum!!!

\\K-man

Heisann...

Klangmessig mot mine WB så kan man nok merke det positive ved bruken av de keramiske elementene, høyere topper og mer nedover, noe bedre utklinging?, de går jo noe dypere enn WBéne, men kanskje noe slankere?, uten at det på noen måte blir for tynt!, de skaper ett noe større lydbilde, noe jeg opplever skyldes at de nettopp har det xtra nedover med seg.

de er nok noe mer plasserings/potensielt vennlige her i denne leiligheten enn WBéne er.

Men at man liker det man hører, utvilsomt! er så heldig å ha muligheten til å ha de noen dager her nå så jeg kan la de spille seg litt under huden på meg under tiden, hvilket ikke skulle være vanskelig :D .....

Som ett lite apropo så fikk jeg en kvinnelig musikk interessert bekjent av meg, til å lytte litt på de, og hun mente det låt "større", dvs mer bass, som hun sa, enn mine WB, hvilket jeg iofs holder med om, og man skal jo lytte til slike feminine innspill når det gjelder HiFi ;) .....

Det er jo to forskjellige høyttalere i omtrent samme pris segment dette (Marten 87K og WB 96K), så det er vel egentlig mer ett smp om smak og behag enn bedre vs "dårligere", imho, litt som å snakke om man liker epler eller pærer best!

Men sånn for meg selv, så er MM III en av de få på min "wish list" gjennom en tid nu og det jeg hører viser at det ikke er uten grunn :mm::app::D .....

Du er velkommen over en tur å lytte selv en av de nærmeste dagene om du har lyst/mulighet!

Edit: De største (og avgjørende) forskjellene vil jeg vel forsøke sette ord på når jeg har koblet tilbake til WBéne :)

Hi!

Tackar för den redogörelsen....och ja...lyssna på damerna...det brukar höra gott! :D

Är svag för djupa presentationer, så visst lust till att komma och lyssna...skall bara se om jag lyckas få in det i alman. PM på väg. :)

...själv är jag svag för Bird...

\\K-man

Hei der!

Noe nytt? ;)

Hei igjen der...

Joda, begynner å danne meg ett inntrykk her, har koblet litt frem og tilbake mellom MM III og WBéne, vil vente litt med å legge det ut offentlig enda, kan ta det på en pm til deg imorgen ;):) ......

mvh

Heisann...

Klangmessig mot mine WB så kan man nok merke det positive ved bruken av de keramiske elementene, høyere topper og mer nedover, noe bedre utklinging?, de går jo noe dypere enn WBéne, men kanskje noe slankere?, uten at det på noen måte blir for tynt!, de skaper ett noe større lydbilde, noe jeg opplever skyldes at de nettopp har det xtra nedover med seg.

de er nok noe mer plasserings/potensielt vennlige her i denne leiligheten enn WBéne er.

Men at man liker det man hører, utvilsomt! er så heldig å ha muligheten til å ha de noen dager her nå så jeg kan la de spille seg litt under huden på meg under tiden, hvilket ikke skulle være vanskelig :D .....

Som ett lite apropo så fikk jeg en kvinnelig musikk interessert bekjent av meg, til å lytte litt på de, og hun mente det låt "større", dvs mer bass, som hun sa, enn mine WB, hvilket jeg iofs holder med om, og man skal jo lytte til slike feminine innspill når det gjelder HiFi ;) .....

Det er jo to forskjellige høyttalere i omtrent samme pris segment dette (Marten 87K og WB 96K), så det er vel egentlig mer ett smp om smak og behag enn bedre vs "dårligere", imho, litt som å snakke om man liker epler eller pærer best!

Men sånn for meg selv, så er MM III en av de få på min "wish list" gjennom en tid nu og det jeg hører viser at det ikke er uten grunn :mm::app::D .....

Du er velkommen over en tur å lytte selv en av de nærmeste dagene om du har lyst/mulighet!

Edit: De største (og avgjørende) forskjellene vil jeg vel forsøke sette ord på når jeg har koblet tilbake til WBéne :)

Gratulerar till ditt nya välljud :)

Det ska bli spännande och följa dina intryck . Det primära lyssningsintrycket är ju inte särskilt förvånande, det är just det som är de keramiska elementens styrka.

Har själv haft Monk, Mingus och Miles, med olika elektronik, dock inte rör. Miles tyckte jag bäst om, klangmässigt. Annars var det just den lite hårda klangen som fick mig att gå vidare.

Fast det är något särskilt med den där snabbheten och upplösningen ;)

Gratulerar till ditt nya välljud :)

Det ska bli spännande och följa dina intryck . Det primära lyssningsintrycket är ju inte särskilt förvånande, det är just det som är de keramiska elementens styrka.

Har själv haft Monk, Mingus och Miles, med olika elektronik, dock inte rör. Miles tyckte jag bäst om, klangmässigt. Annars var det just den lite hårda klangen som fick mig att gå vidare.

Fast det är något särskilt med den där snabbheten och upplösningen ;)

Hei igjen der...

Jo, du setter fingeren på noe essensiellt her, har vel egentlig gjort meg opp en mening om pro´s og con´s for begge höyttalerene, men venter hjem en ny höyttalerkabel i disse dager, og den vil jeg tro, kan väre avgjörende for hvordan lyd passiansen min går opp ;)

Men som sagt noen ganger, Wilson-Benesch Discovery henger i mine örer meget höyt, og det gjör de vel forsåvidt enda ;):) ......

mvh

....and the story goes on, litt "tube rolling" er spennende, neste sett ut er disse....

Telefunken ECC83(SP)

TelefunkenECC83.jpg

og ett av dette...

Telefunken ECC801S

ecc801s.jpg

av mange regnet som det ypperste av "nøytrale" rør, skal bli spennende å sjekke disse selv mot Mullardéne..

....og slik "går no dagan" i jakten på den optimale klangen

mvh

Hallo

Så du fikk ikke sparka ut WB denne gangen heller.......?

Tror du snart skal gi opp det, i alle fall til jeg har lyst å kjøpe dem... :app:

Moro å følge med på tingene som skjer hos deg!!

Snakkes

Hallo

Så du fikk ikke sparka ut WB denne gangen heller.......?

Tror du snart skal gi opp det, i alle fall til jeg har lyst å kjøpe dem... :app:

Moro å følge med på tingene som skjer hos deg!!

Snakkes

Ja du, de har vokst seg skikkelig fast, men MM III har også etterlatt seg ett varig inntrykk, de har (naturlig nok) en annen presentasjon, som jeg også liker meget godt, men det litt sånn "epler eller pærer", hva liker jeg best?, for begge er glimrende formidlere, hver på sitt sett, så jeg har vel satt meg i tenkeboksen så lenge og tar en avgjørelse innom noen uker, håper jeg.

Venter hjem en Hovland Reference høyttaler kabel også, den vil jeg tro er med å voice klangen noe mer mot det åpne og luftige enn mine nåværende CGR gjør, sammen med Telefunken rørene vil kanskje WBène nærme seg MMéne noe mer enn de var her under testen, vi får se ;):D .....

mvh

....and the story goes on, litt "tube rolling" er spennende, neste sett ut er disse....

Telefunken ECC83(SP)

TelefunkenECC83.jpg

og ett av dette...

Telefunken ECC801S

ecc801s.jpg

av mange regnet som det ypperste av "nøytrale" rør, skal bli spennende å sjekke disse selv mot Mullardéne..

mvh

Ohh lalala, for noen rør, dette smaker det virkelig fugl av, for en åpenhet, kontroll og detalj rikdom, samtidig som varmen og tonaliteten holder seg på den rette behagelige siden, og det nesten rett ut av boksen, man skulle jo nesten tro man hadde fått seg nye høyttalere i heimen, og dette skal visst bare gå seg videre til ettersom rørene blir litt mer innspillte, nu er man på rett spor :mm::app::D .....

mvh

Så burde man vel egentlig, endelig, droppe noen linjer om hvordan dette låter, og jeg skal innrømme det, jeg har hatt vanskelig for å beskrive hvordan jeg opplever dette, så vanskelig for, mange av de gamle måtene å beskrive dette på passer liksom ikke inn, det blir liksom ikke fullstendig eller dekkende, forutenom at man helt klart har funnet noe som tiltaler en og ens musikk nytelse.

Når jeg har googlet og lest andres recensjoner så oppdager jeg at de opplever det mye som jeg selv, og jeg tar derfor den letteste veien (men riktigste for meg nu kjenner jeg) og lar derfor en recents ord bli litt "mine" i denne sammenhengen.

Det som har blitt helt klart for meg, er at jeg har/holder på å slutte tenke så audiofilt og heller tenker mer på musikken, jeg har fått mange opplevelser av innspillinger underveis der lyden ikke har vært all verden, men det musikalske budskapet derimot har vist fremføttene, spennende, nytt, og meget musikalsk tillfredstillende.

Jeg siterer:

"It takes a while to get to grips with this combination. In many ways it is the least obvious, the least demonstrative

pre/power amp combination I have encountered in a long time. Auditioned alongside some alternative high-end

combinations, it doesn’t have the blinding speed and articulation of some of the Krell´s for example.

What the Hovland does best is musical expressiveness – its stalking ground is the middle registers,

and the middle part of the dynamic envelope.

Each note sounded carefully articulated and properly expressed, so that complex musical arguments in a recording of

a string quartet in one memorable example made sense because the contribution of each musician was

easy to read. With the Hovland pair, it was easy to follow the subtle dynamic shadings in piano arpeggios, and fine

singing was beautifully expressive, and genuinely moving. You sense that whoever designed these two amp components really understood something about the often vexed relationship between musical expression and the hardware used to reproduce it.

Tonal colours are particularly well expressed by the HP-200, so that it is more focused on the job at hand, with blacker spaces between notes adding contrast to the internal structure of the music.

The qualities referred to here are mostly quite subtle, and don’t make for an immediately impressive ride. They grow on you, but only if the rest of the system is sympathetic to the attributes that the Hovland brings.

The HP-200 and RADIA pre and power amps are great products in their

own right, but in some not easily deciphered way the combination is still more than the sum of the parts."

Dette sitatet var fra Alvin Gold i HFC 95/2004, (uthevelsene i teksten er gjort av meg) jeg kjenner meg så igjen i det som er uthevet at jeg har understreket det som det jeg mener er styrken i denne kombinasjonen, ha meg unnskyldt for ikke bruke egne ord/meninger for å beskrive oppsettet, men som sagt, det var vanskelig å sette ord på opplevelsene denne gangen, da er det godt å ta hjelp av expertisen :black::):D .....

Noen fler forandringer ligger det nok litt frem i tiden her, da det er ventet hjem en Hovland Reference høyttaler kabel, og jeg kommer nok droppe noen ord om den opplevelsen også, og kanskje noen nye rør, og......

mvh