Jump to content

Skivpuckar toppmatade CD-spelare


Hans-Tommy

Recommended Posts

Det borde vara en väsentlig del att skivan inte wobblar när den snurrar.

Tycker det är märkligt att man inte gör spelare där pucken skruvas fast så att skivan blir rejält fastklämd.

Teac har ju sin VRDS där skivan trycks fast mellan två skivor, en del LP-skivspelare har skivpuck som skruvas fast, jag har bytt puck till en som täcker större delen av skivan och fick en markant ljudförbättring, det beror kanske på att skivan wobblar mindre eller vad?

tommy

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är märkligt att man inte gör spelare där pucken skruvas fast så att skivan blir rejält fastklämd.

Det systemet kallas VRDS och är en TEAC konsept... Kanske inte med skruv men i alla fall med mekaniskt kläm!

Det vet väll alla att en riktig skivspelare, analog eller digital, har skivtallrik!! :blush:D

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Pioneer körde väl med en skivtallrik ett tag på sina CD-spelare, då fick man vända på skivan. det var en riktig skivtallrik de!

Och med en skivmatta av Xylomer som var en mm tjock istället för gummimattan

kunde en PD-95 vara riktigt bra på sin tid, ända tills DP-77 kom in i bilden :)

Link to comment
Share on other sites

MBL t.ex. har två storlekar på sin puck, den mindre för sin "billiga" CD-drive (78000SEK)

IMG_1438.jpg

och en större till sin referens-drive (176000SEK)

IMG_1439.jpg

jag antar att det finns en ljudmässig anledning eller är det bara för att man vill ge mera för pengarna?

tommy

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar och det måste ju vara till fördel att CD:n är så fixerad det bara går. Men magnetism i en drivenhet, det finns ju avmagnetiseringsutrustning för CD-skivor... :?:

Det har jag sett någon kommentar om som i princip går ut på att en ringmagnet inte utgör någon fara för negativ inverkan av magneten. Be mig inte förklara det, för det är jag inte byxad till, men det lät övertygande... :)

Dessutom en bild på Bow senaste alster som tillverkas i 25 ex i första upplagan. Skivpucken är nu i högglansad med endast tre ekrar. I övrigt vet jag inte så mycket om den ännu, men Bo Christensen har lovat översättning från det japanska testet där den tydligen skall slå flera mytomspunna spelare på fingrarna. Pris därefter ... i Canada ca 17-18.000 $

BowZZ-EightRef.jpg

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om storleken är relaterad till kvaliteten?

Den minska puck jag sett sitter i många av Naims kvalitetsspelare. Storleken påminner om pucken till ett bordshockeyspel. Inte mycket att skryta med precis! Hade en CDX under ett antal år.

Betydligt större hos min nuvarande ARC CD 7.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar och det måste ju vara till fördel att CD:n är så fixerad det bara går. Men magnetism i en drivenhet, det finns ju avmagnetiseringsutrustning för CD-skivor... :?:

Derrick Moss från aurum acoustics bytte ut sin magnetiska puck till en ickemagnetisk för att han tyckte han fick bättre ljud

IMG_1440.jpg

IMG_1405.jpg

tommy

Link to comment
Share on other sites

Mmm... Den som "uppfann" Krell's silverdesign borde faktiskt avskedats för många år sedan..

På den gamla goda tiden var deras pryttlar riktigt, RIKTIGT läckra - tycker jag! :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Thorsten på AMR om detta då även jag ansåg att en skivpuck borde täcka hela skivan. Men som vanligt så finns det alltid ett svar på alla frågor: Om pucken blir för tung så orkar inte motorn att ändra hastigheten på skivan nog snabbt och problem med avläsning uppkommer. Nu så har CD-77 en extra vridstark "Japansk" motor för att klara nuvarande puck och ändå så blev det bättre då de lättade pucken med hålen den har idag. Kanske det varit bättre ljudmässigt om en CD-spelare precis som en vinyl hade haft ett konstant varvtal? Jag misstänker (även om Torkel säger att jag har fel) att en stor det av det jitter vi har idag kommer från problem med varvtalet och dess korrigeringar.

kista209.jpg

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Om pucken blir för tung så orkar inte motorn att ändra hastigheten på skivan nog snabbt och problem med avläsning uppkommer.

Därför borde det vara bättre med en konstruktion där man skruvar fast pucken, exvis som Michell, Kuzma m.fl har för vinylspelare.

Jag misstänker att en stor det av det jitter vi har idag kommer från problem med varvtalet och dess korrigeringar.

Det kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Thorsten på AMR om detta då även jag ansåg att en skivpuck borde täcka hela skivan. Men som vanligt så finns det alltid ett svar på alla frågor: Om pucken blir för tung så orkar inte motorn att ändra hastigheten på skivan nog snabbt och problem med avläsning uppkommer.

Mvh Lasse

Jag förstår inte - det handlar väl primärt om att välja rätt material (densitet) och rätt tjocklek för att få tillräckligt låg vikt?

Link to comment
Share on other sites

jag gick från nedanstående puck

IMG_1428.jpg

till denna puck på min audio research CD3

IMG_1418.jpg

och fick en högst påtaglig förbättring av ljudet , bättre bas och ljudbild, detta tror jag beror på att skivan stabiliseras av pucken vilket gör att avläsningen underlättas

tommy

Link to comment
Share on other sites

...kom att tänka på nostalgitråden om Micromegas DUO 3. och 3.1 som jag gjorde....den spelaren hade ju en heltäckande puck. 3. med lite större centrumklump och transparent heltäckande skiva i plexi....och 3.1 enligt bilden nedan...med lite mindre klump och svart (carbon) heltäckande skiva....

micro8.jpg

...och den filtklädda undersidan...

micro9.jpg

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...kom att tänka på nostalgitråden om Micromegas DUO 3. och 3.1 som jag gjorde....den spelaren hade ju en heltäckande puck. 3. med lite större centrumklump och transparent heltäckande skiva i plexi....och 3.1 enligt bilden nedan...med lite mindre klump och svart (carbon) heltäckande skiva....

Det var ju en tidig och smart lösning om det är heltäckning man är ute efter. Lite ceremoniell pysselkänsla :) varje gång man byter skiva.

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Och iom att de drive:arna hade plexilock att lyfta så var det verkligen ceremoniellt pyssel vid varje skivbyte...!

micro11.jpg

Det enda lite "luriga" var att det kunde bli lite väl tätt mellan skivan och "pucken" vilket ibland resulterade i att skivan följde med pucken...och....tapp...

...men när man råkat ut för det en eller två gånger så lär man sig hantera det med... :)

...och så förbjuder man familjen att hantera den.... :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...