Jump to content

Leornard Cohen R.I.P.


Shamrock

Recommended Posts

Leornard Cohen har avlidit en ålder av 82 år.

Jag citerar nedan en text från Lisa Abrahamsson (TT)

I slutet av juli avled Marianne Ihlen, Leonard Cohens flickvän under 60-talet, som har inspirerat till låtarna "So long, Marianne" och "Bird on the wire".

Så fort Cohen fick reda på att Ihlen låg inför döden skrev han ett brev. Hennes nära vän Jan Christian Mollestad mottog brevet och läste upp det för henne.

- Det stod att "Så, Marianne, vi har kommit till den tidpunkt då vi är så gamla att våra kroppar faller isär och jag tror att jag följer dig väldigt snart", berättar Mollestad för radiokanalen CBC.

"Men nu vill jag bara önska dig en fin resa. Farväl, gamla vän."

När Ihlen hade lämnat jordelivet skrev Mollestad ett brev tillbaka till Cohen där han berättade om avskedet.

"När vi lämnade hennes rum, efter att hennes själ flugit ut genom fönstret för nya äventyr, kysste vi hennes huvud och viskade dina eviga ord: 'So long, Marianne'".

Link to comment
Share on other sites

Jag har hängt med i hans musik i perioder och ffa ganska mycket mer senaste åren. Unik musiker jag uppskattade väldigt mycket. Tråkigt att han gått bort och imponeraden att han liksom många andra begåvade musiker jobbar engagerat ända in i döden. Det är uppenbart ett kall och i alla fall en stor del av deras verkliga mening i livet, att göra musik. Jag tackar för det. Det berikar oss som uppskattar deras begåvning, konstärsskap och prestationer mycket.

Jag kommer att snurra Cohen på Brinkmann i kväll.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ja verkligen trist att de gamla hjältarna går ur tiden en efter en. Hans texter och röst var mycket speciell och någon tyckte att han borde fått dela Nobelpriset med Dylan.

Nu är han borta för alltid och möjligheten att se honom i.r.l. men hans musik kan leva kvar i evigheten. Tänk om vi hade haft inspelningsteknik på 17- och 18-talet då hade vi kunnat höra de stora mästarna framföra sin egen musik. Men den lever kvar i noterna för evigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...