A/Wing. Posted August 4, 2011 Author Share Posted August 4, 2011 Det känns som jag håller på att få en balans på ljudet nu jag har dragit ner mattan så långt bak mot bänken som möjligt så det är inte mycket av mattan som hamnar framför högtalarna. Och dels har jag labbat lite till med placeringen av högtalarna så att ljudet har blivit lite bättre ytterligare. Dessutom så har det kommit lite akustisk expertis som har uttalat sig om att jag gör det rätta så jag får se om jag tar bort lite av absorptionen i taket och ersätter den diffusion det är ju bara att prova sig fram vad som låter bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Det känns som jag håller på att få en balans på ljudet Ja, det är det som allt handlar om! Ska man dämpa så måste det ske på rätt sätt. Annars blir det platt fall. Samma sak om man går diffusionsvägen, det måste göras på rätt sätt för att det ska bli bra. Matts, det spelar ingen roll hur många argument eller papper du hänvisar till, vi är många som inte uppskattar den typ av akustikreglering lika mycket som absorption. Förstår att du som säljare vill övertyga alla andra om att du har "rätt" men i den subjektiva världen finns inget rätt och fel, bara personliga preferenser. Vi får hålla ihop Almen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Rätt eller fel är i sammanhanget ganska ointressant. Vad som däremot är intressant hur din alldeles egna musikupplevelse förändras när du äntligen hittar det ljud du alltid strävat efter. Jag har under åren testat det mesta men inte hittat hem egentligen förrän nu. Med nya underbara högtalare och ett rum som matchar dem, kan jag helt gå in i musiken och faktiskt strunta hur det gick till. Behöver faktiskt inte veta hur det sker, bara att det sker och att jag på nytt fått tillbaka den musikaliska glädjen igen. Har kommit på mig själv att helt försjunka i musiken, då jag tidigare irriterade mig över brister i sytem och rum. Självklart skall man vara naturligt kritisk, men om det fungerar äntligen, varför bekymmra sig? Länge leve diffusionen! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Fungerar det för dig så är jag glad! Det jag har emot är det ensidiga propagerandet för diffusion och svartmålandet av absorption när det inte är så. Den inställningen gynnar inte en diskussion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Det jag har emot är det ensidiga propagerandet för diffusion och svartmålandet av absorption när det inte är så. Den inställningen gynnar inte en diskussion. Helt ok. Liksom dina är Matts' inlägg uppskattade och jag tror uppriktigt inte de görs i försäljningssyfte. Du behöver inte det argumentet att ta till. Egentligen är det väl lika enkelt som att bli överens om när en röd färg är snygg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Musicus Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Rätt eller fel är i sammanhanget ganska ointressant. Vad som däremot är intressant hur din alldeles egna musikupplevelse förändras när du äntligen hittar det ljud du alltid strävat efter. Jag har under åren testat det mesta men inte hittat hem egentligen förrän nu. Med nya underbara högtalare och ett rum som matchar dem, kan jag helt gå in i musiken och faktiskt strunta hur det gick till. Behöver faktiskt inte veta hur det sker, bara att det sker och att jag på nytt fått tillbaka den musikaliska glädjen igen. Har kommit på mig själv att helt försjunka i musiken, då jag tidigare irriterade mig över brister i sytem och rum. Självklart skall man vara naturligt kritisk, men om det fungerar äntligen, varför bekymmra sig? Calm Amen! om man kan tillate seg å spøke med sånt dette beskriver min hifi/musikk hverdag og tilstand, ulike veier, like mål!! ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Hej Det här med matta, alltså, det gör så lite skillnad i sammanhanget. Lägga en matta mellan lyssningspositionen och högtalarna är försumbart om inte annat görs i rummet, det här med absorbtion är lite överskattad. Det talas mycket om att högtalarna skall spelas med detaljrikedom, transparent och ambiance osv... och sen så dödar man rummet med absorbtion, detta begriper jag inte. Är det någon som fårstår vad Matts pratar om....eller. Jag begriper det iallafall. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 och sen så dödar man rummet med absorbtion, detta begriper jag inte. Det är för att vissa, inte alla, uppskattar ett ljud som är fritt från rumsreflexer. Motfråga: Varför vill du lägga på rumsliga ljud till en inspelning som redan är gjord? Är det någon som fårstår vad Matts pratar om....eller. Jo då, det gör jag även om jag inte delar hans (akustiska) preferenser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Hej I mitt rum så hör jag bara högtalarna, inga reflexer eller annat konstigt. Hur vet man att en inspelning är bra gjord då? Är det dålig inspelad så spelar det ingen roll om det är absorption eller diffusion som finns i rummet. Om högtalarna är mät i ett ekofritt rum så betyder det att det låter bäst om man hade ett ekofritt rum, då hade alla rum varit konstruerad på detta sätt. Lite åt det håller är det du strävar till, Petter. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Det kan väl inte enbart handla om tycke och smak. Någon fakta i målet måste väl finnas? Om jag har ett problem typ en kraftig rumsmod i rummet, så kan det inte vara så galet att mäta upp hur den inverkar, dess frekvens och amplitud. När denna väl är kvantifierad kan man diskutera en lösning och när väl denna är gjord så kan en uppföljande mätning verifiera om en lösning har levererats eller inte. Utan fakta kan man lätt falla offer för bondfångeri. Om lösningen sedan är Svanå eller någon annan skola kan ju kvitta detsamma om det levereras en lösning på problemet. Jag tvivlar dock på att man skulle få samma resultat med “dämpningsmetoden” kontra “diffuseringsmetoden”. Vad som är bäst handlar naturligtvis om egna preferenser. Själv har jag gått igenom ett antal s k metoder. Jag har kört med dämpning, med vanlig equlizer och parametrisk variant. Jag har haft stora och små rum. Jag har tagit emot tips från hifivänner, tidningar och böcker mm. I de flesta fall tycker jag att det har blivit lite bättre. Men i takt med att jag bytt upp mig till allt bättre prylar så har jag inte varit fullt till freds med uppgraderingarna. Det var då jag beslutade mig för att ta in ett proffs i sammanhanget (Pär Engelholm) - delvis inspirerad av Calms resa. Det jag har upplevt så här långt överträffar vida mina förväntningar. (Mer om detta kommer i min egen tråd när allt är slutlevererat). Det finns också fakta och kunskap bakom akustikfix, inte bara tyckande. Sen håller jag med Calm om att jag behöver inte förstå allt, men det är ju inte fel att någon sitter inne med kunskap i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Hej Jag kan bara hålla med dig, Bebop. När man läser olika akustik böcker så handlar dessa bara om stora rum, typ konserthallar, men väldigt lite om vardagsrum, smårumsakustik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Petter.... Om det nu finns klang i inspelningen hur kommer det fram när du har absorberat rummet, klangen måste ju försvinna i ditt rum, eller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Hej I mitt rum så hör jag bara högtalarna, inga reflexer eller annat konstigt. Hur vet man att en inspelning är bra gjord då? Är det dålig inspelad så spelar det ingen roll om det är absorption eller diffusion som finns i rummet. Om högtalarna är mät i ett ekofritt rum så betyder det att det låter bäst om man hade ett ekofritt rum, då hade alla rum varit konstruerad på detta sätt. Lite åt det håller är det du strävar till, Petter. Tack Prova ta ut systemet en stilla varm sommarkväll om du inte tror att du hör reflexerna och lyssna. Detta handlade väl inte om inspelningars kvalitée utan om dess innehåll. Är skivan inspelad utomhus vill jag höra den utan rumspåverkan och är den inspelad i en konsertsal vill jag höra den utan att mitt rum lägger en extra klang över inspelningsrummets klang. Vilken tur att jag bygger mina högtalare själv, då kan jag ju anpassa dem till rummet och rummet till högtalarna som jag själv behagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Petter.... Om det nu finns klang i inspelningen hur kommer det fram när du har absorberat rummet, klangen måste ju försvinna i ditt rum, eller. Den klangen kommer högtalarna att återge, som den är inspelad. Varför skulle den inspelade klangen försvinna om jag dämpat rummet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Ja, Ja kul för dig att du kan bygga högtalare men jag behöver inte bygga utan köper färdiga, billiga högtalare med mer än 70 års erfarenhet, JBL högtalare. Upp till bevis, Petter, visa en mätning av ditt rum med allt vad det innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Ta det lugnt med vokabulären. Vad är det Petter inte visat redan? btw är det McTwins skriver om storlekseffekter intressant. Jag trevade tidigare om att ljudtrycksnivåer borde spela roll, men blev inte klokare. Skulle gärna spåna vidare om det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Den klangen kommer högtalarna att återge, som den är inspelad. Varför skulle den inspelade klangen försvinna om jag dämpat rummet? Läs vad Matts skriver..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 (edited) Ja, Ja kul för dig att du kan bygga högtalare men jag behöver inte bygga utan köper färdiga, billiga högtalare med mer än 70 års erfarenhet, JBL högtalare. Upp till bevis, Petter, visa en mätning av ditt rum med allt vad det innebär. Kul för dig, själv är jag bara en dum simpel B-skådis som inte har någon erfarenhet alls utan finner glädje i min ensamhet med färgad återgivning, dyra element och usla rum där jag skapar mig vanföreställningar om hur det ska låta. Mätning på mitt rum har du redan sett. Edited August 4, 2011 by PetterPersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 (edited) Läs vad Matts skriver..... Det har jag gjort...Jag vill som sagt inte höra mer av mitt eget rum än nödvändigt. Jag vill höra inspelningen! Kan uttrycka mig också så som att jag personligen tycker det är fullt tillräckligt att höra ljudet en gång framifrån, till skillnad från många andra här. Det är alltså min åsikt och ingen generell sanning, så som vissa vill tro att diffusering är. Edited August 4, 2011 by PetterPersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Jag tror det, att du har visat mätning, men kommer inte ihåg var. Alla har vi olika uppfattningar och det respekterar jag, Inget illa menat från min sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Det var i denna tråden: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9177 Inget illa menat från min sida heller, det är alltid svårt att uttrycka sig ickeprovocerande skriftligen och ironi syns inte heller på skärmen... Det jag kan önska emellanåt är ett mer öppet sinne och distans från sina erfarenheter. Det är ju till exempel väldigt vanligt att folk spyr galla över "PA-högtalare", efter att ha gått på konserter och klubbar i hela sitt vuxna liv. Mycket riktigt låter de flesta PA-lådor riktigt illa men de få som låter bra låter fantastiskt, eller hur Tyvärr har få människor hört dessa. Samma sak med rumsakustik, det går att absorbera och diffusera på många olika sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Prova ta ut systemet en stilla varm sommarkväll om du inte tror att du hör reflexerna och lyssna. Det kan jag skriva under på... Har hört gamla JBL-högtalare låta som en hifidröm under dessa omständigheter. Detta handlade väl inte om inspelningars kvalitée utan om dess innehåll. Är skivan inspelad utomhus vill jag höra den utan rumspåverkan och är den inspelad i en konsertsal vill jag höra den utan att mitt rum lägger en extra klang över inspelningsrummets klang. Ett sunt resonemang men vägen dit kan säkert gå i kringlor. Bra hörlurar kan vara express men då tappar man andra parametrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Vi får hålla ihop Almen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMT Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 (edited) Att Svanås lyssningsrum skulle lägga till en en extra klang till inspelningen är helt fel Tvärtom så plockar den fram inspelningsrummets akustik optimalt Detta genom att uttnyttja hjärnas tröghet (mer än 100ggr långsammare än hörselorganen ) Haas kallade denna tids zon upp till ca 30ms för fusion zon Jag kallar detta hjärnans musikaliska öppettid Efter denna tids zon är det viktigt att lyssningsrummets reflexer ej är starkare än inspelningsrummets ,detta för att inspelnings rummets eventuella akustik ska kunna få chansen att byggas upp ofärgat Den i mitt tycke mycket märkliga slutsats vissa drar att efterklangstiderna skulle plussas ihop har troligtvis skapat denna myt att man måste till varje pris ha så låg efterklangstid som möjligt i lyssningsrummet annars så tillförs något som ej finns på inspelningen Ett av många talande bevis på att så ej är fallet är min installation av variabel akustik i Trollywoods Trampsudio Då tydlighet i talet kombinerat med en utomhus miljö skulle framställas valde Tramparen diffusorsidan fram Med detta diffusfält så framkallades rågåkerns ofärgade miljö , samt en tydlighet som aldrig mjuka absorbenter kan framkalla Om vi håller oss i filmvärlden så vet ljudteknikerna om att man måste ge hjärnan denna "extra chans " för att vi ska kunna höra vad som döljer sig i ex ett pistolskott Att höra ett pistolskott utomhus blir mer som en poff och som kan ge oss tinnitus I filmvärlden dras skottet ut i tid och vi hinner då uppleva allt som finns dolt i transienten vi upplever då ett mer dynamiskt ljud Drar vi en parallell till musik utomhus så upplevs den ofärgad av resonanser, men timbre fattig Inga unplugged musiker eller sångare gillar därför att uppträda utomhus Människan behöver alltså "di tidiga reflexerna " för att kunna uppfatta all den timbre ett akustiskt instrument har det spelar alltså ingen roll hur fantastiskt mycket tidiga reflexer som finns på inspelningen Den länken jag la in till frekvens maskeringen samt när tegelstenen träffar en hårdvägg belyser det hela Det fina i kråksången är att uttnyttjar man hjärnas tröghet med mina nya bredbandiga Wing diffusorer så avmaskerar man transienterna på dess fulla timbre och detaljer det innebär också för hjärnan ett mer dynamiskt ljud (pistolskottet ovan) På köpet klingar lyssningsrummets inverkan av snabbt så inspelningsrummets akustik kan kicka in Rumsradien ökar vilket har det goda med sig att soundstagen breddas och fördjupas (avmaskeringen av transienten avslöjar mer information om inspelningsrummets akustik) och högtalarna försvinner ur ljudbilden än mer Förutom alla de reaktioner jag fått genom åren (lagt ut en del på detta forum) så var det också sporrande att läsa vad Floyd Toole kommit fram till ,det enda felet med de tidiga reflexerna är att de är för få ,samt Linkwitz slutsatser som är spoton vad Audiofilerna (startade med Gurkan och Krelle) samt musikerna hjälpt mig fram till Mina erfarenheter av transientrik återgivning i dämpade rum är tröttande i längden (eller som Art Noxon säger om LEDE rummen = Fatigue sound) samt har tinnitus varning Absorbenterna färgar återgivningen på många sätt då de ej kan återskapa ett reflekterat ljud som liknar direktljudet frekvensmässigt, samt att nivån på reflexerna är för låg för att avmaskera transienterna Hälsningar Matts www.diffusor.com Edited August 5, 2011 by SMT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 (edited) Hej SMT, bra med förtydliggande, det behövs tydligen. Petter...... Om jag minns rätt så skulle du återkomma med nya mätningar när full absorption skulle användas i de lägre frekvenserna. Hur går det med det??? Om jag fattar det rätt så är det ditt rum med gardinerna några bilder tidigare? Posta gärna i min tråd "Akustikmätningar-tolkningar ock tips" under hififorum, när du har de nya mätningarna. Tack Edited August 5, 2011 by Mctwins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterPersson Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Att Svanås lyssningsrum skulle lägga till en en extra klang till inspelningen är helt fel Du tolkar mig fel, det jag menade var att oavsett akustikreglering så kommer rummet att påverka och det var denna extra rumsliga effekt till skillnad från utomhus jag syftade på. Annars var det en bra sammanfattning av det skrivits många gånger tidigare. Petter...... Om jag minns rätt så skulle du återkomma med nya mätningar när full absorption skulle användas i de lägre frekvenserna. Hur går det med det??? Om jag fattar det rätt så är det ditt rum med gardinerna några bilder tidigare? Posta gärna i min tråd "Akustikmätningar-tolkningar ock tips" under hififorum, när du har de nya mätningarna. Jo vars, jag har CADat det jag ska bygga och nu väntar jag bara på att hobbyrummet ska bli ledigt, vilket det kommer bli i slutet av denna månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Hej Petter..inte för att låta tjatig. Du säger att man skall absorbera på rätt sätt, kan du förtydliga detta. Genom att hänga upp gardiner som du har i ditt rum, är det detta du menar med att absorbera rätt? Det här med utomhus, alla high-end högtalare som byggs idag är gjorda för inomhus och är inte tillräckliga för att användas utomhus, dom pallar liksom inte av det. För lite powerresponse. Mina screen-arrays har power response och är gjorda för biografer och studio sammanhang och används inte utomhus. Det finns andra JBL som man kan använda utomhus såsom Vertec, och dyl. När man talar om PA-ljud så är det inte samma sak som high-end. I PA sammanhang så kallas det för "Sound Reinforcement" vilket betyder att man förstärker talaren eller live instrumenten. CD-skivor, LP-skivor, mp3, Ipod, bandspelare osv räknas inte som "Sound Reinforcement". Det finns myriader av inställningar där man kan göra fel som gör att det låter dåligt när det gäller PA-ljud, oftast är det ljudteknikern som får skulden när det låter dåligt. Sen har man akustiken som många inte begriper hur det skall vara. Jag fattar inte varför man blandar in utomhus med inomhus akustik, helt skillnad ifrån varandra. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Den i mitt tycke mycket märkliga slutsats vissa drar att efterklangstiderna skulle plussas ihop har troligtvis skapat denna myt att man måste till varje pris ha så låg efterklangstid som möjligt i lyssningsrummet annars så tillförs något som ej finns på inspelningen Vem har sagt att efterklangstiderna skall "plussas ihop"? Vem har sagt att man till varje pris skall ha "så låg efterklangstid som möjligt"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Är det inte mer intressant att få veta mer om de olika alternativen än att veta vem som sagt vad? mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Självklart är det viktigt att ha faktaunderlag i form av mätningar i grunden för att göra analys och åtgärder. Men detta överlåter jag med varm hand till den som kan detta bäst. När mätningen är klar och åtgärderna genomförda, så sätter jag igång med min uppgift nämligen att lyssna och utvärdera. Stämmer inte resultatet med min uppfattning hur det bör låta är det bara att mäta igen och göra om processen. Slutmålet flyttar fram för varje ny sådan omgång i takt med att nya potentialer upptäckts. Detta är en pågående process och förfininen blir bland annat en effekt av förflyttning av mina diffusorer. Mitt ljudideal är inte att till varje pris återge inspelningsrummets förutsättningar utan hur jag uppfattar instrumenten utifrån min erfarenhet från konserter. Det ger mig den bästa musikaliska upplevelsen om jag kan referera till livekonsertens ljud och känsla. Då talar vi inte utomhuskonserter som sällan levererar bra ljud. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.