Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har två mattor i mitt lysningsrum varav en mindre vid soffgruppen och en större som högtalarna står på.

Problemet med det här är att storleken på mattan avgör lite var högtalarna ska stå antingen hamnar

dom längst ut i hörnet på mattan eller precis utanför mattan.

Men nu har jag labbat lite med placeringen igen för att hitta det ideala läget och då känns det som att det läget är att två av fötterna

blir utanför mattan och två på men då lutar högtalarna utåt och det är ju inte så lyckat :dead:

Så vad gör man jo jag fick byta matta till den mindre och då fick jag mer möjlighet att hasa runt burkarna utan att mattan kom i vägen.

Nu har jag ännu inte hittat rätt läge ännu men jag är ganska nära men till saken är att det som skedde var att min diskant fick en klart mer

framträdande roll på ett behagligt sätt :app::mm: så nu till frågan hur har ni det :?:

Stor eller liten matta eller ingen alls vad tycker ni är bäst eller finns det något uppmätt rent akustiskt som talar om vad som är riktigt.

• Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Musicus
Posted

Merkelig sammentreff, jeg gjorde rent her igår igjen, stor rent!, og da jeg tok bort en "stor" matta som jeg har hatt foran/mellom høyttalerene, fikk jeg den ideen at jeg skulle teste med en mindre når jeg var klar, og kort fortalt så valgte jeg å beholde den mindre, fikk som du en noe klarere og mer oppløst diskant/topp, det medførte noe omrokeringer ifht matter i leiligheten, men det ble til det bedre, både lydmessig og estetisk, så gjør hva du trives best med og hva du synes låter best, imo :) ...

mvh

Posted

Givetvis så går jag på det jag hör och känner vara det rätta.

Men likväl så hade det varit roligt att veta hur det ser ut i dom andras lyssningsrum och om det finns något akustiskt dokumenterat.

Guest Musicus
Posted
Givetvis så går jag på det jag hör och känner vara det rätta.

Men likväl så hade det varit roligt att veta hur det ser ut i dom andras lyssningsrum och om det finns något akustiskt dokumenterat.

Trenger man noen annen dokumentasjon enn å være fornøyd selv i sitt eget rom? ;) ...

mvh

Posted
........så nu till frågan hur har ni det :?:

Stor eller liten matta eller ingen alls vad tycker ni är bäst eller finns det något uppmätt rent akustiskt som talar om vad som är riktigt.

Köpte snygg handtillverkad matta, till lyssningsrummet för tjugo loppor för några år sedan, men den ligger nu ihoprullad och oanvänd :unsure:

Tycker helt klart att det låter bäst utan dämpande matta :D

//muffin

Posted
Tycker helt klart att det låter bäst utan dämpande matta :D

Hänger inte mattbehovet ihop med golvets struktur... :?: Svajiga furugolv på reglar är ingen bra utgångspunkt och utan mattor blir det en katastrof. Fyllig heltäckningsmatta i relief är min bästa akustikerfarenhet men det är kanske ingenting att längta efter en kvalmig sommarkväll... :?::)

Posted
Hänger inte mattbehovet ihop med golvets struktur... :?: Svajiga furugolv på reglar är ingen bra utgångspunkt och utan mattor blir det en katastrof. Fyllig heltäckningsmatta i relief är min bästa akustikerfarenhet men det är kanske ingenting att längta efter en kvalmig sommarkväll... :?::)

Hej!

Har lyssningsrummet i gillestugan i k-märkt radhus från 1930 talet, med golvklinker på betongplatta, samt ett svajigt träbjälklag som innertak. Här funkar det med golv utan matta, samt dämpande direktlimmade 40mm akustikskivor i taket.

Lite av inverterat förhållande jämfört med ditt exempel på lyssningsrum. :icon_smile_cool:

(Är dock lite sugen på att prova Golden Horn i taket. :unsure: )

Så varje lyssningsrum har nog sin egen lösning på akustikregleringen.

//muffin

Posted
Hej!

Har lyssningsrummet i gillestugan i k-märkt radhus från 1930 talet, med golvklinker på betongplatta, samt ett svajigt träbjälklag som innertak. Här funkar det med golv utan matta, samt dämpande direktlimmade 40mm akustikskivor i taket.

Lite av inverterat förhållande jämfört med ditt exempel på lyssningsrum. :icon_smile_cool:

(Är dock lite sugen på att prova Golden Horn i taket. :unsure: )

//muffin

Golvklinker på betongplatta låter som dröm i mina öron... :mm::) Det man inte har i golvet får man ha i väggarna :D och jag har fyllt upp med gullfiber till ytterväggen. Byggfirmans representant fick ett bekymrat uttryck i ansiktet när jag framförde mina önskemål men hifinördförklaringen fungerade bra och merkostnaden var lägre än jag hade räknat med.

Posted

Om jag har förstått det hela rätt så tycks man idag fokusera mer på spridning snarare än dämpning. Men jag antar att det finns rum för båda. Frågan är bara när man skall gå på det ena eller andra :Thinking:

Så är det alldeles säkert. Det är så många parametrar i ett rum som kan påverka ljudet. Däremot är jag inte så säker på att verktygen är så många ... dämpning, diffusering, mekanisk avkoppling ... men hur, var och hur mycket är lite klurigare.

Posted

Jag är inte så säker på det. En heltäkningsmatta kan nog inte göra så mycket åt ett svajigt golv.Utan det är nog avkopplingen

som man måste lägga jobbet på.

Men däremot så verkar det som en matta släcker ut alldeles förmycket av mellanregister och diskantljud :(

Nu har jag suttit i två kvällar och lyssnat igenom dom mest bekanta skivorna som jag har och jag kan bara konstatera

att med facit i näven så känns det som jag har haft en huva över högtalarna :o:dead:

Några ex. på det bättre börjar med cymbaler hörs betydlig bättre och med den rätta karaktären det var vid en låt som jag

kunde höra ur han förflyttade slagen från kanten och in till mitten det har jag aldrig hört förut.

Trumskin fick en stramare karaktär som lät mer riktigt även ståbasen fick sin beskärda del av övertoner som gjorde

att den fick en luftigare karaktär men framförallt så vann pianot väldigt mycket på det här med en större klanglåda

och toner som klingar ut på ett mycket bättre sätt.

Anslag på strängar var också något som blev bättre och även släppet på fingrarna från strängarna blev betydligt mer hörbart.

Något som jag har varit rädd för med det här är att det ska bli för ljust och tippa över och bli jobbigt att höra på

men så har det inte varit hittills men jag ska lyssna vidare och gå igenom mer musik som har en ljus karaktär redan i inspelningen.

So far so good.

Posted

Om jag har förstått det hela rätt så tycks man idag fokusera mer på spridning snarare än dämpning.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har provat dom bägge alternativen i mina tidiga hifi-år så var det mest dämpning som gällde

men nu på senare år så blir det mer och mer diffusering och som jag upplever det som bästa resultatet.

Men givetvis ska det va en harmoni av bägge.

Posted
Så är det alldeles säkert. Det är så många parametrar i ett rum som kan påverka ljudet. Däremot är jag inte så säker på att verktygen är så många ... dämpning, diffusering, mekanisk avkoppling ... men hur, var och hur mycket är lite klurigare.

Det är det här som är så roligt :D att testa och testa och alltid lär man sig något nytt :Idea:

Posted (edited)

Jag kör både hårt och mjukt framför högtalarna och det fungerar bra. En eftergift för att lyssningsrummet också är ett vardagsrum är att möbleringen inte är förhandlingsbar och då får man laga efter läge.

Här en bild över uppställningen.

P1000752.jpg

Som synes matta på golvet och ett glasbord i princip mitt emellan mig och lyssningsstolen.Diffussion och HH-are för övrigt. Testade att lägga en filt över glasbordet men samma effekt som många omvittnar att diskant och mellanregistret blir tråkigt och dött. Så den del som reflekteras i bordet får ytterligare lite krispighet i framförallt diskanten. Har testat utan matta men då tippar det hela över.

Håller med Musicus att låter det bra så räcker väl det?!

Calm

PS New Order detta är en gammal bild, numera är pingvinerna borta från högtalarna.

Edit tillägg

Edited by calm
Posted
Hänger inte mattbehovet ihop med golvets struktur... :?:

Min tanke är att det även hänger ihop med övriga ytor i rummet.

I A/Wings fall finns det både diffuserande och absorberande ytor i tak och på väggar.

Det innebär väl att man åtminstone inte har motstående reflekterande ytor som ger upprepade reflexer.

Dessutom är hans rum inte ett rätblock (som många av oss andra har), så att lägre egenmoder sprids i frekvensled.

Jag tycker det är bra med flera mindre lösa mattor som kan användas för att bryta upp utan att döda diskanten.

De är dessutom mer behändiga att rengöra.

Något som jag har varit rädd för med det här är att det ska bli för ljust och tippa över och bli jobbigt att höra på

men så har det inte varit hittills men jag ska lyssna vidare och gå igenom mer musik som har en ljus karaktär redan i inspelningen.

So far so good.

:Thinking:

Du "behöver" alltså inte mattor längre pga ditt tak :app:

Posted

DSC02901.JPG

Så här ser det ut nu jag har matta kvar men betydligt mindre och som det verkar lagom mängd tyg framför högtalarna.

Och nu har jag dessutom mer möjlighet att flytta högtalarna till idealläget utan att dom hamnar på kanten av mattan

Posted
Jag är inte så säker på det. En heltäkningsmatta kan nog inte göra så mycket åt ett svajigt golv.Utan det är nog avkopplingen

som man måste lägga jobbet på.

Helt korrekt - mattan är inte till för att bromsa upp plankrörelsen utan för att dämpa musiktransmissionen till den underliggande resonanslådan.

Avkoppling är A och O :icon_smile_cool::), redan hockeypuckar eller sandfyllda snusdosor kan vara steg på rätt väg. Vad jag i första hand vill komma åt är inspelningsrummets akustik- och klangeffekter, inte platsen där jag sitter och lyssnar.

kassett013.JPG

Posted
Håller med Musicus att låter det bra så räcker väl det?!

Calm

Edit tillägg

Jag förstår väl det också men det var bara så att jag ville starta en tråd om ämnet och hur andra har löst det.

det är väl det som forumet är till för bla.

Posted
Jag förstår väl det också men det var bara så att jag ville starta en tråd om ämnet och hur andra har löst det.

det är väl det som forumet är till för bla.

Absolut! Tycker att gensvaret varit gott som alltid på forumet. Hade inga synpunkter på vare sig ämnet eller inläggen, utan mer att man ibland kanske skulle våga lita på sina hörselintryck. Trail and error har alltid varit min melodi. Vad som är giltigt i mitt lyssningsrum, gäller kanske inte hos andra.

Men nya ide'er vill man alltid få och det är roligt att testa andras lösningar.

Calm

Guest Musicus
Posted
Absolut! Tycker att gensvaret varit gott som alltid på forumet. Hade inga synpunkter på vare sig ämnet eller inläggen, utan mer att man ibland kanske skulle våga lita på sina hörselintryck. Trail and error har alltid varit min melodi. Vad som är giltigt i mitt lyssningsrum, gäller kanske inte hos andra.

Men nya ide'er vill man alltid få och det är roligt att testa andras lösningar.

Calm

Helt på calm´s linje her, trial and error i eget rom med eget oppsett er det som gjelder.

Slik ser det numere ut fremfor min lytteposisjon nu, den persiske mattan er utbytt med en mindre Norsk fåre fell :icon_smile_cool:

L1010628.jpg

L1010629.jpg

mvh

Posted
Hade inga synpunkter på vare sig ämnet eller inläggen, utan mer att man ibland kanske skulle våga lita på sina hörselintryck.

Calm

Precis och det var ju det jag skrev att jag gjorde :app:

Posted

Det är viktigt också att mattan är tillräckligt tjock. Annars blir det inte bra heller...

Jag har lagt ~7 cm högkvalitativ ullmatta över hela golvet med strålande resultat.

32607089.jpg

Det är viktigt att man även dämpar de lägre registren som inte mattan tar, annars

låter det som många beskriver här, livlöst och burkigt. Med rätt dämpning öppnar sig

ett fönster till musiken som kommer som opåverkad av rummet.

Posted

Jag har kommit fram till att mattan inte skall ligga för nära högtalarna. Jag tycker den "dödar" diskanten mer då. En bit ifrån går det bättre. Det spelar också roll om mattan är tunn-tjock, luddig-blank och styv-mjuk. Det verkar som om det närmaste området kring högtalaren behöver vara fritt från absorbtion så att man får en klang. Det blir annars lite dött och livlöst.

Det är vad jag kommit fram till hemma hos mig.

Apexorca

Posted
så att man får en klang

Det är just det man tar bort med rätt absorption, klangen alltså. Bara högtalarljud

kvar sen. Om man gillar det personligen eller inte är ju upp till var och en, men jag

dämpar för att ta bort klangen så jag hör musiken som den är inspelad.

Posted

AWings upplevelser sammanfattar bra mina erfarenheter :

Nu har jag suttit i två kvällar och lyssnat igenom dom mest bekanta skivorna som jag har och jag kan bara konstatera

att med facit i näven så känns det som jag har haft en huva över högtalarna icon_smile_shock.gif icon_smile_dead.gif

Några ex. på det bättre börjar med cymbaler hörs betydlig bättre och med den rätta karaktären det var vid en låt som jag kunde höra ur han förflyttade slagen från kanten och in till mitten det har jag aldrig hört förut.

Trumskin fick en stramare karaktär som lät mer riktigt även ståbasen fick sin beskärda del av övertoner som gjorde att den fick en luftigare karaktär men framförallt så vann pianot väldigt mycket på det här med en större klanglåda och toner som klingar ut på ett mycket bättre sätt.

Vad det handlar om är att vårda "di tidiga reflexerna "

Absorberar man dem med mattor eller andra mjuka absorbenter så lär de inte dyka upp om man sätter in mer absorbtion i rummet Tvärtom så kommer direktljud/ reflekterat ljud än mer att skilja i nivå mellan varandra

Sammanfattning av Svanå Akustik

- Optimal musikalisk effekt om de bredbandigt liknar direktljudet och koncentreras i intervallet 5-15ms

- lysningsrummets reflexer minimeras snabbt vilket optimerar att inspelningsrummets akustik transformeras till lyssningsrummet (Svanå och ortoakustikens kännetecken)

- Di tidiga reflexerna ger snabbt "hjärnan en andra chans" under dess musikaliska öppettid ca 5-15ms och därmed avmaskeras * de starka transienter som annars blockerar hjärnans förmåga att höra all den timbre som finns i akustisk musik samt röster

- Sätts di tidiga reflexerna in efter 15ms är risken stor att lyssningsrummets senare reflexer är starkare än inspelningrummets

- Reflexerna klingar av i det transparanta och ofärgade Spacioussnesss fältet

- Reflex ljudfältet med de individuella riktnings informationerna sker från den plats i rummet som i original källan. i.e. inspelnings rummet eller konsertsalen (tvärtemot Lede och RFZ conceptet )

- Rumsradien ökar vilket medför att om högtalaren har jämn powerrespons så upplevs en bredare och mer realistisk soundstage och ofärgad lyssning i Sweetspot

- Mjuka absorbenter färgar lyssningen då de skapar obalans i direktljud / reflekterat ljud Detta skapar en smalare ljudbild då hjärnan får svårt att få ihop ljudbilden

Prov på Frekvens maskering av starka transienter

A tone of greater intensity masks a broader ranger of tones than a tone of less intensity. This is demonstrated on track 29.

http://www.ece.uvic.ca/~aupward/p/demos/track29.wav

A single tone is played, followed by the same tone and a higher frequency tone. The higher frequency tone is reduced in intensity first by 10 dB, then by steps of 3 dB. The sequence above is repeated twice, the second time increasing the intensity of the single tone by 28 dB.

Utdrag från förre LTS ordföranden Thomas Glycks resa från absorbtion till diffusion

Previous, insufficient and inadequate acoustics

Over the years I have made significant “investments” in music, and in playback hifi-products and systems. The final step in the old order was taken when a living room was covered with absorbing elements on the walls and in the ceiling, all provided by distinguished and recognized acousticians.

The idea was to muffle and soften, to deaden signal peaks.

During these years I had a dream: Being able to listen to chamber music in my home with a sound acoustic similar to the concert hall, and to baroque organ music with an acoustic similar to the church room

However, I came to the conclusion that it would not be possible to get the genuine reproduction qualities I was hoping for. Those levels of acoustics obviously were not within reach in my home.

One day I was introduced to Matts Odemalm, Svanå. He was convinced that he could help me, and presented me with a completely different kind of acoustics.

We found that the only part of the house that would meet all formal conditons and requirements was my garage. So he said “Let’s transform your garage to the music room you are dreaming about. I will diffuse the sound signals in a systematic way, not absorb them, not reduce them”.

And that’s precisely what he did. My garage lost it’s role as family warehouse. It was redesigned and transformed to a music room, by Matts and two carpenters.

The new music room is now covered by the Svanå Golden Horns. A third of the shelves otherwise containing all CDs, LPs, Blu-rays etc is (in earheight) occupied with broadband Wing diffusors. Svanå mobile Wing walls were positioned behind the sweetspot (listener’s seats), to capture early (5-15ms) reflections.

So, it was possible to reach an acoustic order that would allow music to play completely undisturbed, with all it’s inner dynamics and it’s original richness, after all.

I now have a music room that responds, performs and delivers music qualities the way I have always dreamed about. It is furnished and equipped with an MBL system, an omni-directional, multi-channel, high end soundsystem, supplied by Audio Concept. The role of the MBL system is of course significant in achieving these results.

The limited size of my garage is now unbelievingly

Well overshadowed by an acoustic effect that resembles the one of the concert hall.

Friends being musicians and active music lovers confirm that music now played is pure, dynamic and genuine. Some of them discover timbre in their own instruments they never heard before.

Music comes alive in all dimensions, with space, intimacy, depth, and with a real-time feeling never experienced before.

There is no way I can describe in detail all the appreciation and gratitude I feel for the acoustic solution that was put in place, and the distinguished music qualities that are generated in the new

music room every day now. It has to be experienced.

Conclusions

The only sad thing is that it took me so long to understand that the opportunity was there all these years.

I urge every music lover in possession of a garage of normal standard to consider doing the same. An unlimited music richness - hidden in old and new recordings, and acoustically within reach through the Svanå product line - is waiting to be discovered and enjoyed."

A highly recognized piano soloist visit a level 3 room

Previously engaged by the Stockholm Concert Hall, has listened to a great number of piano records, including those with her own performances, and explains: '

" It is unbelievable and overwhelming that recorded music can be heard, felt and experienced in one’s home as if completely alive. This kind of acoustical solution is a true gift to the sensitive listener".

Linkwitz slutsatser belyser ovanstående mycket bra :

Utdrag från Linkwitz AES rapport:

. Reflections generated by the two loudspeakers

should be delayed copies of the direct sound to the

listener.

The delay should be greater than 6 ms.

The high frequency content of the reflections

should not be intentionally attenuated.

. Under these conditions the direct sound from the

loudspeakers dominates perceptually.

The room interferes minimally with the spatial, temporal and

timbral cues embedded in the direct sound and

with the creation of a phantom sound stage

between and behind the loudspeakers.

Under these conditions the cognitive faculty of the

brain is better able to separate the static listening

room acoustics from the acoustics embedded in the

recording which are presented dynamically by the

two loudspeakers.

The requirement for full spectral content of the

reflections rules out the use of frequency dependent

absorbers on the room surfaces.

The various commercially available foam or fiberglass panels

absorb predominantly higher frequencies only and

would color the room reflected sound dynamically to

where it no longer can be cognitively separate

Hälsningar

matts

www.diffusor.com

Posted
Det är viktigt också att mattan är tillräckligt tjock. Annars blir det inte bra heller...

Jag har lagt ~7 cm högkvalitativ ullmatta över hela golvet med strålande resultat.

...

Det är viktigt att man även dämpar de lägre registren som inte mattan tar, annars

låter det som många beskriver här, livlöst och burkigt. Med rätt dämpning öppnar sig

ett fönster till musiken som kommer som opåverkad av rummet.

Har samma erfarenhet som du. Jag kör med en rejäl heltäckningsmatta över hela golvet i lyssningsdelen av lägenheten. Det, tillsammans med väl avvägd dämpning och diffusion på väggarna, ger för mig en total närvaro i musiken.

Erfarenhetsmässigt föredrar jag när inte transienter smetas ut i tiden (av tidiga reflexer), och när inte efterklangen är för stor.

Posted (edited)

Hos mig har alla mjuka material plockats bort del för del. Det började med ett rum med heltäckande matt-beläggning, absorption på väggarna och kraftiga gardiner.

Många vet hur min historia slutar, men än idag håller jag på att stoppar under mer och mer matta under soffar, så att jag kan njuta av det sköna fotunderlaget från mattan, men goa ljudet som systemet ger!

Det du (A/Wing) skriver om diskanten är precis samma för mig!

Nu har jag ännu inte hittat rätt läge ännu men jag är ganska nära men till saken är att det som skedde var att min diskant fick en klart mer

framträdande roll på ett behagligt sätt :app::mm:

Jag har testat att försöka kompensera högtalarnas diskantnivå (och spridning)! Filterjusteringar, filterändringar och lyssningar. Bäst resultat är så det ser ut just nu, dvs utan matta.

Edit: försök till förtydligande.

Edited by Engelholm Audio