Jump to content

SMT

Branschmedlem
  • Content Count

    226
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

SMT last won the day on August 8 2018

SMT had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 201 profile views
  1. Närfälts wingarna lurar skjortan av Sabins formel då wingens uppgift är att dra ut energin bredbandigt med få förluster de första 20-30ms Detta medför att EDT värdet blir större än T30 ! Det är denna närfälts diffusion som trollar bort lyssnings rummet och ger plats för inspelnings rummet Detta kan då upplevas som de absorberar men mätningar av Ingemar Olsson så ligger absorptionen mellan ca 0,12 (acryl vingen ) till papp vingen ca 0,27
  2. Enda sättet att konstruera ett neutralt lyssningsrum som ska ersätta inspelnings rummet oavsett om inspelningen är gjord i en kyrka eller i råg åkern är att bredbandigt skapa ett diffusfält som liknar direktljudets frekvensgång Då wingarna har nara nog perfekt 180graders spriding och "kopplar" till varandra utan att skapa lobing så är manegen krattad för de flesta högtalare. Rundstrålande är de som "aktiverar " wingarna jämnast Tomas Glycks Wing rum .som tidigare var dämpat enligt konstens alla regler , gav Tomas ett nytt musik liv Det går nu att avnjuta Storkyrkans ak
  3. Petter Berndalen medverkar själv ikväll i hans fjärde live streaming denna vecka från Stallet ! https://www.facebook.com/photo/?fbid=10161574354659896
  4. Japanen Oohashi beskrev Hypersonic effekten i en AES rapport -91 Han bidrog därmed till SACD formatet Precis som Mats T nämde så tas inte dessa ultra höga frekvenser upp av öronen utan forskarna tror sig veta att de registrerade upplysta delarna i hjärnan aktiveras av nervbanor i huden Mer om Hypersonic effekten som tillsammans med vår normala hörsel utvecklades i skogs miljö för vår överlevnad https://ds-exports.biz/special-issue-inaudible-high-frequency-sounds-affect-brain-activity-hypersonic-effect/ Äras de som äras bör är i detta fall USA baserade Hans Bristell o
  5. Fantastiskt bra liknelse Jamo Den är spot on vad Rupert Neve (The Grandfather of Proaudio ) kallar Sheen , Air och Mood när hela kedjan innehåller information över 50 kHz Att denna hypersonic effekt kan registreras i hjärnan länkade jag till tidigare i tråden Rupert Neve reder ut begreppen efter ca 42 minuter in i nedanstående intressanta video CD lyssnare varnas :-) https://www.youtube.com/watch?v=AGt0KXW_T1Y&list=RDAGt0KXW_T1Y&index=1, George Massenburg 2004 "Audio has sunk to a great low with the takeover of the CD. We came from a great, warm and safe medium th
  6. Många instrument har övertoner på 40 kHz eller mer : http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm Kan man återge dessa så kickar hjärnans Hypersonic effekt in Intressant läsning i denna länk : https://journals.physiology.org/doi/pdf/10.1152/jn.2000.83.6.3548 En kort sammanfattning : We speculate that changes of activity in the deep-lying structure may introduce some modulatory effects on the perception of audible sounds and thus control some aspects of human behavior. We have incorporated these features in the two-dimensional sound perception model: sound frequencie
  7. En helt otippad högtalare håller på att ta form och ska placeras på sidoväggarna för två kanal Ving högtalaren kom till när jag inte hittade någon till rimligt pris som har ett bredbandigt 180 graders polär diagram som perfekt kan aktivera Ving familjen när deras polärdiagram skulle mätas upp Liten skillnad på den aktiva Ving högtalarens polärdiagram och den passiva Ving diffusorn ! Cad bilderna visar den större av två std modeller Den är bestyckad av en aktiv 15" bas (sluten låda ) samt en kraftfull compressions driver monterad inne i vingen Tillsammans fungerar
  8. Vad du föreslår är att ytterligare försämra (högre absorption ) en diffusor design (typ QRD) vars akilleshäl medför lobing och färgningar i närfältet (designen är allmänt känd för att behöva minst ett avstånd till lyssnare/mickar på 3ggr lägsta diffuserande våglängd ) För att undvika nämnda akilleshälar i närfältet är wingens unika design optimerad i tidsdomänen För att belysa att man inte ska förringa vikten av bredbandig närfälts diffusion : Nigel Jopson (chefredaktör https://www.resolutionmag.com ) blev så pass imponerad av några små wing inspelningsrum i Sth
  9. Håller vi oss till naturlagarna så kommer det klarna Skrev detta för 5 år sedan på Gearslutz vilket gjorde att världskända akustiker ,lärare på SAE i sthlm, akustik moderatorn och kända akustiktillverkare gick i taket när de får förklarat att det existerar två ljudfält inom smårums akustiken :-) The explanation is that a fully developed standing wave is 90 degrees phase difference between pressure and particle velocity and have switch to a reactive wave basically without energy Asking for a Sabin value on a Varitune module only shows that GS regulars dont understand that we hav
  10. Rekommenderar alla akustik intresserade att läsa om Ancient akustikernas otroliga byggen När dagens akustiker försöker hitta svaren i olika simulerings program så lösta de akustik problemen med trial and error till höjder dagens akustiker endast kan drömma om Undrar vad svaren skulle bli om man bad dagens ledande akustiker designa följande : -Bygga en utomhus arena för 14000 åskådare där bänkarna ska utformas för att efterlikna skogs akustikens fantastiska tydlighet och upplösning (absorbtion under 500 Hz och reflexer ovanför) samt att alla besökare ska kunna höra en
  11. Det skär i akustik hjärtat när alla dessa myter staplas på varandra och gör dig osäker Martens hemska fladder eko ,pga av de snedställda väggarna, kan idag beräknas med simuleringsprogram Fenomenet kallas running flutter Shifts påstående om att det inte är lämpligt att placera tunade Helmholtz resonatorer bakom högtalarna var något nytt för mig , och helt felaktigt Man har då inte förstått den fundamentala skillnaden mellan inteferens (sbir) och stående våg (vilket dock är vanligt på forum och i akustik böcker ) Enklast kan man beskriva en avstämd HH låda som en fasvändare s
  12. Verkar som vi pratar om varandra :-) SMT sammanfattning : Går det att bygga med parallella väggar så gör det ! Att snedställa väggen i tron att det skulle förbättra rummets akustiska förutsättningar för high-end/mixning lyssning skapar helt onödigt en mindre ljudbild (mindre avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren ) samt att osymmetrin kan skapa en förvrängd ljudbild Jesco https://www.acousticsinsider.com/parallel-vs-angled-walls-reduce-room-modes-and-flutter-echo/ Asymmetriska rum är dock vanligt vid design av inspelningsrum
  13. Du missförstod den tredje myten som är utbredd inom både Proaudio och Highend och den består av att diffusorer behöver ett minsta avstånd till högtalare/swetspot/mikrofoner som är ca 3 ggr den lägsta diffuserande våglängden Det innebär ca 3 m för en bredbandig diffusor Wingarnas patenterade design (flera nya är på G i eu och usa ) skapar ett bredbandigt diffusfält i närfältet vilket skapar helt nya förutsättningar för neutrala och högupplösta inspelningar och lyssningsrum Floyd Tooles sammanfattning är spot on Wing kundernas feedback “Individual reflections, in general,
  14. Mina erfarenheter är att rummets symmetri är A och O vid planering av lyssnings rum , så SMT:s råd är att undvika de två vanligaste långlivade smårums myterna som snedställda väggar samt alla dessa olika Gyllene mått som florerar i akustik böcker och i kända akustik forum Ett talande (i dubbel bemärkelse ) exempel på vad som händer när man följer båda dessa råd var när en akustiker designade ett av Martens lyssnings rum i Gtb Det bildades en akustisk perfekt storm där fladder ekona tillsammans med rummets moder triggade varandra med resultatet av en badrums röst som
×
×
  • Create New...