SMT

Branschmedlem
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

SMT last won the day on August 8 2018

SMT had the most liked content!

Recent Profile Visitors

4 954 profile views
  1. Som du påpekar så låg Silverstein bakom ett pärlband av fantastiska verk till kända artister Tex The ballad of Lucy Jordan som kopplas till Marianne Faithfull men den norpade hon från Dr Hooks album några år efter releasen Måste ha varit en ynnest att skriva låtar till så feelgood och fantastiska musiker som också har/hade hjärtat på rätta stället (Även då de gick på knäna ekonomiskt så skänkte de bort pengar till barnsjukhus) Tack vare Silverstein så kan jag hitta låtar till alla tillfällen Tex vem av den gamla stammen känner inte igen sig i Sylvia´s mother text och fumlat med 10 öringarna : The operator said 40 cents more for the next 3 minutes Levitate är en annan favorit som senast dök upp i skallen då jag tidigare i somras försökte hänga med duktiga Sofia Åhmans i träna med SVT 1
  2. DR Hook är i mitt tycke ett gäng glädjespridande fantastiska musiker och 70 talets mest underskattade rock, country och soul grupp https://www.youtube.com/watch?v=tXcJNljjTG0 Ett medly som inte går av för hackor Magic när John Wolters (trummis ) stämmer in https://www.youtube.com/watch?v=-0yCzCEgfqE I en av mina tung-gung favoriter visar George vår allas Tegnell , en enkel mick lösning hur man löser de stolliga reglerna för att uppträda inför publik :-) https://www.youtube.com/watch?v=q8G410aI8Pk&list=RDq8G410aI8Pk&index=1
  3. Fantastiskt fin utmärkelse till Sveriges Studio Maestro Ingemar Olsson The one and only Ingemar Olsson recieved the very prestigious AES Fellowship Award 2020 Its given to a member who had rendered conspicuous service or is recognized to have made a valuable contribution to the advancement in or dissemination of knowledge of audio engineering or in the promotion of its application in practice. lss
  4. Förmedlade på WBF Hans Bristells långa erfarenhet av hornbyggen I del 1 så nämner Hans Bo:s banbrytande källar hornDel 1https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-649735Del 2https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-650125Hälsningar från Svanå skogenMatts
  5. Om vi känner ståpäls eller inte antas bero på hur många fibrer som är anslutna mellan hörselbarken till de områden som är förknippade med emotionell bearbetning https://www.classicfm.com/music-news/music-gives-goosebumps/ Vi får inte glömma den naturliga dopamin nivån i kroppen vilket också spelar stor roll hur vi reagerar på tex musik Ett naturligt sätt att höja nivån är lite oväntat att äta surkål Ett annat säkert kort att naturligt maxa belönings systemet är att lyssna på ”stampa takten musik” blandat med humor Länken nedan är en personlig dopamin favorit som också är en räddningsplanka för alla oss som blir svettiga i karaoke baren :-)
  6. Länken och texten nedan är hämtad från Hans Bristells thesis "Dynamic response of our machinery of hearing. The stapedius muscle are controlled by the electrochemical signal from the cochlea by the tonotopic organization. A system of delay stations (processors) in the two ways communication system from ear providing junctions where the brain can direct partial or complete elimination of sound signals that have no immediate importance. The sound level limiter (stapedius muscle) are processed in this tonotopic organisation. If a high level sound entering the ear canal, the signal from cochlea over the 30,000 cords to the brain where it is processed and send in return a control signal to the stapedius muscle that will be tense and reducing the stapes signal to cochlea. This is similar to a electronic dynamic compressor that are controlled from the tonotopic organisation. Unfortunately the attack time is slow and the first part of the transient sound are passing. This strong puls will reduce the hearing temporary but will return slowly to normal hearing again. If levels over the threshold of pain (130 dB) over an extended period of time, like a rock concert, this can harm the hear cell in cochlea that will die and create a permanent hearing loss. The stapedius muscle is shown in picture 1.It is a electro chemical muscle that are controlling and limiting the stapes movement."
  7. Nedanstående diskussions länk visar på komplexiteten och att man inte inkluderar helheten Eller som jag brukar säga : Man ser inte skogs akustiken för alla träden https://audioxpress.com/article/Musicality-and-Distortion-A-Conversation Marten är ett av få undantag då de tidigt insåg hur viktigt det är för musikaliteten ,timbre och upplösning att lyssna i ett bredbandigt diffusfält Eftersom de axiella moderna är ett amplitud problem och inte ett energi (sabin ) problem , så är det viktigt att kombinera med avstämda fasvändande Helmholtz lådor som varken lägger till eller drar ifrån energi från högtalarens output i de lägre frekvenserna Marten’s statement ”The unique design of our level 3 room from SMT, gives me a huge advantage when I design and demo my loudspeakers. The room adds nothing to the performance so the only thing I hear are the recording and the system/loudspeaker. Because of this it's much easier to hear any resonances/distortion that's in the system in itself and it helps enormously in the process of development.” Psychoakustiken bakom skogs akustiken har förklarats i tidigare inlägg Apropå helheten så måste man nämna Gurk Gunnars exeptionella/unika förmåga att genom sin långa erfarenhet se helheten, både när det gäller att sätta ihop de olika delarna i anläggningen för optimal musikalitet ,samt på plats ge råd hur vingarna ska vinklas för optimal ljudbild och fokus PS Kunde väl aldrig tro att Skogs akustiken skulle dyka upp i mitt favvo program SR !
  8. SMT

    God Jul

    Diffusa Jul hälsningar från Svanå Skogen
  9. Sten Broman hade säkert lockats att lyssna om han läst detta : ”Det här är musik som inte låter som typisk accordeon/dragspelsmusik. Lyssnaren kommer in i Tuulikkis värld, som är en symbios av människan och naturen” De 5 av 5 stjärnorna som utdelades av Kulturbloggen borde också inspirera för lyssning En förkortad P1 version youtu.be/Qqnj3y9r9Lk Wing teorin bakom inspelningen www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf Finns att köpa här https://www.ginza.se/product/bartosik-tuulikki/tempest-in-a-teapot/572577/
  10. Tuulikki Bartosik uppträdde på Stallet igår och idag kunde vi höra henne spela på sitt unika accordion i Efter 3 (P1) och nämna hur hon hittade skogs akustiken i Petter Berndalens lilla wing bås :-) ttps://sverigesradio.se/avsnitt/1404609?fbclid=IwAR3MGyiBbDye0_ptCihnvcygvFaNNeUhUqj1KCMvNEabwXTTD57ECXm48Mo
  11. Genom musikaliska radarparet Långbacka/Bådagård intervjuas i nya Järna studion där Petter Bärndalen gjorde sina wing/absorbtions inspelningar www.svtplay.se/video/21852826/sverige/sverige-sasong-22-avsnitt-14