SMT

Branschmedlem
  • Content Count

    192
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

SMT last won the day on August 8

SMT had the most liked content!

Recent Profile Visitors

4 189 profile views
  1. Närfälts inspelning som får Wingarna att bekänna färg Initiativtagare: Petter Berndalen, banbrytande slagverkare (berndalen.se/petter-berndalen/) Samuel Looptok, maestro på liveloopar (www.looptok.com/Undersidor/OmSamuel.htm) Tillsammans har de tagit svensk folkmusik till helt nya nivåer . Till sin studio www.playingwithmusic.se utvecklar Petter för tillfället nya mikrofoner samt sfäriska monitorer utan bafflar tillsammans med mikrofongurun Jörgen Thuresson. "Prototyperna till de nya monitorerna låter bättre än någon annat jag testat förut, jag måste bara få mix bubblan att jobba ihop med monitorerna nu, och testet jag och Samuel gjort visar på att Wingarnas unika närfält diffusion .har alla förutsättningar att passa monitorerna perfekt ” berättar Petter . Det är i Looptoks egna SMT studio i Järna som testet är utfört ”Detta är det första testet av Wingarna vi gjort i min nya studio , berättar Samuel. Nästa test blir med sång ,gärna en hel produktion , med en liknande Wing bubbla ” Mikrofon fakta : Jörgen Thuressons flaggskepp: Thuresson CM402 http://recordinghacks.com/microphones/Thuresson/CM402 https://studio.idg.se/2.1078/1.591148/sa-bygger-svensken-mikrofoner-av-hogsta-klass https://www.idg.se/2.1085/1.569220/kondensatormikrofoner---ljudknap-i-de-hogre-sfarerna De andra två mikrofonerna i videon är en del av ett samarbete mellan Petter Berndalen, Playing With Music Recording Studio & Jörgen Thuresson. Klon på Neumann U47, byggd kring K47-kapseln. Tillverkas i en mycket liten upplaga under arbetsnamnet 47M. Youtube länkar till inspelningarna : Klockan (placerad lite till vänster i ljud bilden ) Cymbaler Petter och Samuels video sammanfattning : It is said that the wing diffusors are designed for broadband diffusion in the near field and take benefit of the early reflections. Described in this pdf: www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf As normally, microphone and listening distance for various broadband Schröder diffusors is 2-3 meters to avoid lobing and combfilter effects. We wanted to try how small "wing diffuser bubble" we could create without experience those negative proximity effects. We managed to place the microphones as close to the wing panels as 15-20cm with retained absence of the negative effects. A surprising and cool thing that got stuck on tape was that the placement of the soundsource in the room, the soundstage, was much more precise with the Wing diffusors compared to the more unclear soundstage that the dry room revealed. As mentioned in the SMT pdf, it seems that lack of early reflections make a sound much more difficult to perceive, as they say, in a landscape covered in snow, rather then how everything becomes much more clear and easy to hear and understand, with the dense early reflections present. In summary, the wing diffusers seem to be an alternative to obtain a high resolution ,seperation and clarity in very small spaces. Testerna publiceras på Petter Berndalens nya youtubekanal, Audio Berndalen.
  2. SMT

    Din rumsakustik vs dina högtalare

    Love the design of your room although the wings are hard to see !
  3. SMT

    Din rumsakustik vs dina högtalare

    Kan bara instämma med Gurkans närmast övernaturliga förmåga att framför sig se hur wingarna ska vinklas för bästa tredimensionella och fokuserade ljudbild Vi andra dödliga får använda två medhjälpare som synkront vrider vingarna sakta tills optimal koppling sker till högtalaren Detta beror på vingarnas (för diffusorer ) unikt jämna närfälts polär diagram diffusor.com//PDF/polar-v-ving-90-grader.pdf som ska anpassas till högtalarens mer riktade power respons Ett undantag är omni högtalare typ MBL och Muraudio som ”aktiverar” vingarna perfekt En rad av wingar som täcker alla första vägg reflexerna är ett annat undantag då då psycho akustiskt kopplar till varandra och medför en jämn "wing effekt" oavsett högtalarans power respons (inom rimliga gränser :- ) Gurkans fantastiska hörsel har också varit en stor tillgång vid tester av nya produkter genom åren
  4. Härligt att se någon som släppt mätningar och istället litar på sin egen hörsel ! Det finns flera vägar till att ”tända upp lyssnings rummet” så det blir intressant att följa dina akustiska experiment Själv håller jag Ancient Greek akustik som outstanding https://www.nature.com/news/2007/070319/full/news070319-16.html Den påminner ”spot on” skogs akustiken som jag haft som Wing riktmärke Håller vi kvar vid konsert inspelningar där de tidiga reflexerna ligger till grund för att förflyttas till konsertsalens akustik så finns det utmärkta ”genvägar ” till nirvana tex Stig Carlssons Ortoakustik https://www.carlssonplanet.com/en/ och Bremens Ägghalvor http://www.bremen.se/ Hjärnans alla maskerings effekter gör att man kan plocka bort mer än 90 % av inspelningens information =MP3 gör att man kan även lägga till information genom att tillföra ett diffusfält och förlänga precedence effekten för en högre upplösning Detta gör att Wing konceptet även används till kontroll rum En världs känd musiker/mixare kommentar som gör att jag ställer mig frågan hur långt jag ska gå med upplösningen i kontroll rum ☺ "All ugly that I barely heard in previous recordings is so ugly that I get pissed off !! "
  5. Enklast blir om vi bortser från de lägre frekvenserna och koncentrerar oss på strålgångs akustiken samt endast tittar på högtalarens power respons Psychoakustiskt kan vi då visualisera rums återgivningen från högtalarna med ljus och dess färgningar och reflektioner Högtalarna lyser som två starka lampor som i sin tur lyser upp rummets väggar ,golv och tak Detta sker på ett sätt som motsvarar högtalarens power respons (polär diagram ) Om inte spridningen är jämn frekvensmässigt och rummet är kalt så uppstår bla följande problem - Det bildas ett flertal hot spots i rummet som fungerar som ”spökhögtalare” vilket förvränger ljudbilden - Ljusspektrumet som sprids i rummet skiljer sig ifrån direkt ljusets vilket innebär att Precedence effekten, som ger hjärnan den extra tid som behövs för att exponerar detaljer både i inspelningsrummets akustik och i akustiska instrument , bryts ner - Det reflekterade ljuset är för starkt så det ligger kvar för länge i rummet = ”tårta på tårta ” Optimala förutsättningar för att förflyttas till konserthuset akustik är när lyssnings rummets två strålkastare jämnt lyser upp rummet med miljoner små svaga led lampor med liknande spektrum Ett lysande ☺ exempel är detta MBL/wing rum https://audioconcept.se/musikrum-i-varldsklass/ Här är Precedence effekten optimerad ( över 100ms) vilket gör det möjligt att uppleva Storkyrkans fulla akustik trots att rummet bara är 20 m2 Torra inspelningar levereras torra Reser man sig upp så förvinner magin eftersom öronen då kommer över de endast 80 cm höga vingarna Rundar av med Linkwitz och Toole AES rapport Room reflections misunderstood : . Reflections generated by the two loudspeakers should be delayed copies of the direct sound to the listener. The delay should be greater than 6 ms. The high frequency content of the reflections should not be intentionally attenuated. . Under these conditions the direct sound from the loudspeakers dominates perceptually. The room interferes minimally with the spatial, temporal and timbral cues embedded in the direct sound and with the creation of a phantom sound stage between and behind the loudspeakers. . Under these conditions the cognitive faculty of the brain is better able to separate the static listening room acoustics from the acoustics embedded in the recording which are presented dynamically by the two loudspeakers. The requirement for full spectral content of the reflections rules out the use of frequency dependent absorbers on the room surfaces. The various commercially available foam or fiberglass panels absorb predominantly higher frequencies only and would color the room reflected sound dynamically to where it no longer can be cognitively separated from the direct sound. .The live-end, dead-end room arrangement practice, with loudspeakers at the dead-end and the listener at the live-end, is actually reversed from what the hypothesis requires. The absorbing end of the room is usually not broadband attenuating and increasingly reflects the lower portion of the spectrum. The liveend is often made diffusive which in reality only affects the higher frequencies. Thus the room assumes a peculiar acoustic character through its reflection pattern which cognitively would be difficult to separate from the sonic cues of the recording in the direct loudspeaker signals. Och Tooles slutsatser “Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”. Floyd Toole
  6. Enklast så kan man se en V-vinge som ett vertikalt akustiskt lins system (http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Acoustic_Lens_Family1.pdf) som sprider inkommande diskreta reflex 5ms bredbandigt och jämnt i närfältet Det unika polär diagrammet mätt på 3 st V wingar med micken 1,6m ifrån modulerna visar detta : http://diffusor.com//PDF/polar-v-ving-90-grader.pdf Schröder diffusorer mäts normalt på 5 -7m för att få ett hyggligt polär diagram Fint att du tog upp efterklangen då det är en seglivad myt att det skulle bli ”tårta på tårta” då lyssnings rummets diffusfält läggs på inspelningsrummets efterklang Det världsledande psychoakustiska teamet Jamie Angus och David Howard förklarar att så är inte fallet . http://diffusor.com/PDF/angus-howard.pdf Att hjärnan behöver hjälp att höra den fulla timbren i akustiska instrument tillsammans med efterklangen vid inspelnings tillfället , demonstreras denna gång genom att spela upp när en tegelsten slås mot en betong vägg i ett obehandlat rum www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound/Reverb_Brick.aiff Den mer dynamiska versionen upplevs då samma fil spelas upp baklänges www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound/Reverb_Brick_Reverse.aiff Fördelarna med ett bredbandigt diffusfält är banbrytande jämfört mot de traditionella kontroll rums koncepten som absorberar de tidiga reflexerna (tex lede rum och olika sorters non-environment koncept) några ex -Precedence effekten förlängs över 100ms vilket medför att upplösningen maximeras tack vare att maskerings effekterna minimeras -Diffusfältet (ca -20 dB jämfört mot direkt ljudet ) skapar ingen egen efterklang utan förmedlar istället inspelnings rummets efterklang även om inspelningen är gjord i råg åkern - I en seriös ljud reproduktion av ett direkt ljudfält och ett reflexljudfält så måste reflexljudfältet med de individuella riktnings informationerna ske från den plats i rummet som i original källan. i.e. inspelnings rummet eller konsertsalen. Detta uppfylls med vingarna placerade på första reflexerna men inte i koncept där de tidiga sidoreflexerna absorberas - Headshadow effekten* (dip strax under 2 kHz pga av huvudet ) minimeras vilket också medför en bredare sweetspot - bredbandig jämn EDT (early decay time) i nivå med T30 ger en ökad separation mellan instrumenten samt full koll på ev pålagda reverb vilket underlättar mixningen *Toole and the head shadow combfilter effect: ”By any standards, this is a huge spectral distortion, a serious fault because it affects the featured "talent" in most recordings-the person whose picture is on the album cover. Under what circumstances are we likely to hear it as shown here? Obviously, only when the direct sound from the loudspeakers is the dominant sound arriving at the listener's ears. This is the situation in many recording control rooms and custom home theaters, where special care is taken to attenuate early reflections.* ln normally reflective rooms, reflections that arrive from other directions at different times will help to fill in the spectral hole because there will be no acoustical interference associated with those sounds. Therefore, in normally reflective rooms, this will not be as serious as the curve in Figure 9.7d suggests—a fact confirmed by data from Shirley et al. (2007) in the data shown in Figure 9.7c It is a clearly audible effect. Augspurger (I990) describes how easy it is to hear the effect using 1/3-octave bands of pink noise, observing .1 “distinct null at 2 kHz" (p. 177). Pullki (2001) confirmed that the comb filter was the dominant audible coloration in anechoic listening to amplitude-panned virtual images but that it was lessened by roomreflections.
  7. Härliga skogsbilder Mats och är man intresserad av akustik så är det helt naturligt att tänka på resonanser vid skogs promenader ! Ingen slump att Bobo Stenson tog sig tid att spela in i skogens akustik vilken format vår hörsel www.youtube.com/watch?v=gfvB4QW73lo För ca 35 år sedan hade jag som party trick att smälla ihop två träskor 50m framför en tät granskog på föräldrarnas lantställe Förvåningen var stor av det enormt dynamiska svaret från skogen eftersom ljudet från ”träklappan ” lät som en kort ”smack” transient Förklaringen är att en stark transient (som kan ge oss hörsel skador ) maskerar hjärnans förmåga att uppfatta ljud upp till ca 100ms (forward masking ) Märkligt nog så kan ljud även maskeras bakåt i tiden (backward masking) Nedan kan vi lyssna på en annan form av maskering: http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track21.wav Plays a masking tone and then a tone that is semitone down with a 100 ms delay in between. http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track22.wav Plays the same two tones as in example one, but here with a time delay of 10 ms. In the first example you can hear both tones and in the second masking occurs. Lennart Nilsson (www.akustik.nu) förklarar fenomenen och varför wing familjen är optimerad i tids domänen : ”Diffusion innebär att en enskild reflex dras ut i tid. Det betyder att ett ljud som kanske bara är 1 ms långt kan bli upp till 5 ms långt med en mycket effektiv diffusor. Man kan ju undra varför det skulle vara en fördel att göra en reflex längre i tid. Det har med hjärnan att göra. Korta ljud har hjärnan svårt att hinna uppfatta eftersom hjärnan är mer än 1000 x långsammare än vad örat är. Av denna anledning kan man få hörselskador trots att man tycker att ljudnivån är obetydlig. En vanlig knallpulverpistol låter inte särskilt mycket men ger trots allt en nivå på över 140 dB” Floyd Toole från “Sound Reproduction”: "Reverberation alone could increase our sensitivity to a medium or low-Q resonance by about 10 dB – which is a huge effect. This latter fact explains why music is so much more satisfying in a reverberant space than outdoors. Timbrally richer because we can hear more of the resonant subtleties, but it also explains why the toughest test for loudspeaker accuracy is in a room with some reflections, and why headphones (which have no added reflections) have an inherent advantage, and can sound acceptable when measurements indicate that there really are resonant problems. Killing all early reflections with absorbers not only changes imaging, it also makes loudspeakers with poorly controlled directivity sound better. All interesting stuff for audio folk.” Nigel Jopson chefredaktör på Resolution Magazine besökte några av Ingemar Olssons (www.audiolab.se) designade wing rum i Stockholm Besöket resulterade i två sidor i magasinet där de som är intresserade kan ta del av fortsättningen på ”skogs akustiken ” diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf
  8. SMT

    Träets klang

    Träets klang är verkligen ett fascinerande ämne då det också kopplar till skogen där vår hörsel är utvecklad Trevor Cox tar upp mystiken runt Stradivarius där densiteten visar sig spela en stor roll Enligt forskningen så användes bla träd som utsatts för den ”lilla istiden ” mellan 1645-1715 acousticengineering.wordpress.com/2016/12/20/scientists-are-trying-to-uncover-what-makes-stradivarius-violins-special-but-are-they-wasting-their-time Förvånande att Cox inte underkänner det psychoakustiskt okunniga blindtestet som nämns i bloggen Ska man ge hjärnan en chans att höra den fulla timbren i akustiska instrument så måste man göra detta i ett bredbandigt diffus fält där rums resonanserna ej maskerar övre registren Detta gäller förstås också vid utvärdering av högtalare vilket den gode Leif insåg tidigt Floyd Toole’s bok ”Sound Reproduction” "Reverberation alone could increase our sensitivity to a medium or low-Q resonance by about 10 dB - a huge effect. This latter fact explains why music is so much more satisfying in a reverberant space than outdoors - timbrally richer because we can hear more of the resonant subtleties. It also explains why the toughest test for loudspeaker accuracy is in a room with some reflections, and why headphones (which have no added reflections) have an inherent advantage, and can sound acceptable when measurements indicate that there really are resonant problems. Killing all early reflections with absorbers not only changes imaging, it also makes loudspeakers with poorly controlled directivity sound better. All interesting stuff for audio folk.” Hörselns koppling och inspiration från Svanå skogen fick jag chansen att förklara efter att Resolutions chefredaktör besökte några Wing installationer i Stockholm Han gav mig på stående fot två sidor i magasinets maj nr: diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf Sommar hälsningar Matts
  9. SMT

    EU AKUSTIK

    Elbilarnas kommande EU motor ljud utvärderas i Scanias högupplösta WIng /Varitune studio ! http://www.svtplay.se/klipp/11130477/framtidens-trafikljud-tar-form--rymdfarkosten-bast www.diffusor.com
  10. SMT

    Gropar i taket!

    Takbilden i HT rummet visar på det huvudsakliga syftet med bubbelmodulerna då de var tänkta som ett alternativ till mjukskivorna i någon form av nedpendlade tak Naturligtvis så kan modulerna täckas med akustiskt transparant tyg om så önskas I HT rummen dominerar den svarta modulen med konkava sidan ner Ledbelysning i varje grop skapar en imponerande stjänhimmel om så önskas Ljud upplevelsen överlåter jag som vanligt till de som lyssnat Här ser vi de svarta modulerna från lagret i Älvsjö Bubbelsidan upp gick snabbt hem hos Heavy Metal musiker AD 20 panel tak (kan fås vågformat) samt den nya Wing/Varitune väggen som ersätter bla V-6 och jobbar från 16 Hz http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...-%28SMT%29-room Wing hälsningar Matts
  11. SMT

    Gropar i taket!

    Angående funderingarna runt akustikreglering vilket i sig är ett komplext ämne Vi måste hålla isär de olika akustik koncepten som finns att välja på -Den uppsjö av moduler och koncept som kan beskrivas med ett Sabin tal -SMT som tänkt utanför Sabin boxen (på mer än ett sätt) och endast använder moduler som lurar skjortan av Mr Sabins formel och därför inte kan labb testas i vanlig mening SMT konceptet består av två familjer Varitune modulerna Wing modulerna Precis som Calm nämde så fightas Varitune familjen mot den stående vågen som huvudsaklig fasvändare i det reaktiva ljudfältet, vilket är skilt från den aktiva vågen från högtalaren Detta medför att någon egentlig energi förlust ej sker mer än att de sköra resonanserna jämnas ut i rummet och något Sabin värde ej kan uppmätas Ca 10-15 % av rummets volym bruka räcka för att rumsresonanserna ska fördelas i hela rummet och klinga av snabbt Använder man istället Sabin absorbenter så ger man sig i huvudsak på den aktiva vågen vilket skapar enegi förluster För att hålla rumsresonanserna i schack på detta energi slösande sätt så minskar också rums volymen 30-50 % Energi förlusten har nog de flesta också märkt som använt någon form av drc då de försökt komma åt dipparna i frekvensgången Varitune effekten eller " Robin Hood konceptet" kan beskådas i denna länk Wing modulerna lurar också skjortan av Mr Sabins formel då de endast är optimerade i tids domänen Att detta stämmer visar nedanstående länk där man ser hur tre olika rums volymer (ca 25-300M3) ger liknande T30 =0,4s om rummet fylls med vingar (med en absorbtions koefficient under 0,2(uppmätt av tredle part med B&K så borde T30 vara olika och betydligt längre i de större volymerna ) https://www.gearslutz.com/board/8800436-post156.html https://www.gearslutz.com/board/8213380-post153.html Wingarnas huvudsakliga uppgift är att bredbandigt dra ut inkommande signal i tiden Detta med så låg absorbtions koefficient som möjligt (de är uppmätta med B&K reference sound source 4204) Det täta diffusfältet som skapas ( ca -20 dB ner i nivå i jämförelse mot direkt ljudet ) integreras i hjärnan ihop med direkt ljudet Detta beror på skillnaden mellan örats tidskonstant på ca 30 usek och att hjärnans som har en tidskonstant på 30 till 200 msek beroende på typ av signal. Det är av den anledningen man mäter peaknivå ( 50 usek stigtid) för att ha koll på hörselskadliga nivåer som hjärnan inte hinner uppfattar. Precis som man kan ta bort information från inspelningen ( tex MP3 ) och få ett för många ett acceptabelt resultat så kan man ,pga hjärnans process tid, lägga till information genom de tidiga reflexerna vid avspelningen för en mer upplöst ,dynamisk och musikalisk upplevelse Det ställer dock höga krav på modulerna så inte bla spökhögtalare skapas pga lobing ( enstaka starka reflexer ) i närfältet Wing effekten förstärker och förlänger därmed Precedence effekten (andra chansen ) och skapar ett fylligare ,mer dynamiskt och upplöst akustiskt ljud från tex akustiska instrument och röster än om reflexerna dämpas bort Olika sorters maskerings effekter pga av starka transienter mildras också betydligt Detta ställer dock betydligt större krav på anläggningen då tex högtalarens egna resonanser kan bli störande Uppgraderade SMT level 3 rum med Wing moduler finns för närvarande bara ett fåtal i Sverige (flera är på G ) men betydligt fler finns i utlandet och fler är inplanerade till våren Post 23 i länken nedan är intressant för alla med Vingar (djup mer än 180mm ) på första reflexerna Går dock helt emot högtalar tillverkarens rekommendationer med detta korta avstånd Kräver dock att rums resonanserna är under kontroll http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...ence-room/page3 Länken nedan ser vi ett av många små Wing mix rum som visar hur V-wingen bredbandig skapar diffusion i närfältet och ger mixaren en makalös upplösning och kontroll på sitt arbete Även "head shadow effecten" minimeras vilket är viktigt då man sitter nära högtalarna vid mixning https://www.gearslutz.com/board/11270180-post165.html SMT rum har många skepnader Flertalet kunder vill ha modulerna synliga men naturligtvis så kan de döljas med akustiskt transparant tyg . Några exempel https://www.facebook.com/audiorefinement/ Wing hälsningar Matts
  12. SMT

    Floyd Toole

    Gillar din ärliga inställning Rajapuk! Wing effekten fungerar bäst med omni högtalare typ MBL då de" aktiverar" Wing familjen jämnast Viktigt är att högtalaren har en bra=jämn power respons vilket medför att "den andra chansen" optimeras Angående fas distortionen så kan lugna dig med att det är precis tvärtom Här har du en sammafattning på länken nedan : So what useful information can we draw from this particular study? Phase distortion is audible, but only under very specific circumstances, using very specific, types of test signals. There exists in this study no statistically significant evidence supporting the audibility of phase distortion in the musical samples provided, using the all-pass filter implementations chosen by the researchers. Introducing the room acoustic variable in to the equation further lowers the already poor scores phase distortion audibility scores. http://www.audioholics.com/room-acoustics/...dibility-part-2 Några av de ledande psykoakustikerna är Angus och Howard De beskriver wingeffekten då de tar upp olika koncept för kritiska mixrum Ett mastigt inlägg men du kan också läsa om hur Johhny (dr hans studio) beskriver hur wing effekten hjälper honom i sitt arbete som mixare https://www.gearslutz.com/board/11270180-post165.html Wingeffekten har sin förebild från skogen och alla SMT reference rum hamnar nära T30 =0.4 s som liknar efterklangen i en normal svensk skog Tids fördröjningen i de olika kanalerna skapar som jag sa ingen scattering utan istället vad diffusion egentligen går ut på = sprida ut energin i tiden och jämnt i alla riktningar Bobo Stenson gjorde slag i saken och hyrde in helikoptrar och skogs huggare för att förverkliga deras dröm att spela i skogs akustik
  13. SMT

    Floyd Toole

    Den enkla förklaringen är att undvika alla sorters diffusorer som kan labtestas på scattering koefficienten Ett annat kännetecken är att de kan optimeras med hjälp av olika beräknings program Detta skapar ett avstånd på minst 3ggr den lägsta diffusions våglängden ,kommer man närmare så hör man spökhögtalare som smetar ut ljudbilden S,V och Flower vingen kan varken labtestas för scattering koefficient eller beräknas med moderna optimerings program Istället är det "back to basic" endast optimerade att sprida ut energin i tiden Detta liknar tiden då människan sökte skydd i skogen där den så viktiga "andra chansen " utvecklades för att lättare höra fienden på långt håll Utan att gå in på företags detaljer så skapar Wing familjen ett homogent diffusfält i mycket smårum (tex sångbås på 6m2 är möjliga ) Psykoakustik går inte att labtesta i vanlig mening så man får förlita sig på som i mitt fall en test grupp som inte är "ja sägare" I mitt fall så har Gurkan varit ovärderlig då hans hörselsinnen (efter den viktiga tryckutjämning ) har en märklig förmåga att utvärdera olika wing produkter Det optimala Wing labtestet gick av stapeln då Kungliga orkestern satte upp 72 S wingar i deras övnings sal och musikerna fick uppleva Wing effekten med följande statement som är spot on Gurkans , proaudio och highend kunders kommentarer Statement from Royal Swedish Orchestra using Wing Gobos ”The acoustic design solution we came up with is, in summary, based on early stage support by the SMT S-wings which, due to their wide frequency range diffusion with time delay and almost no absorption, creates a high degree of definition and direct communication in the early energy. Then the AFC adds later arriving early reflection support and the reverb tail. The regenerative process seems to glue it all together and the response is linear regardless of level and very even across the room. The S-wings create magic in the very early time range, I believe that this is key to the sonic impact of the complete system. We were able to move the panels really close to the musicians and the response was still very even. In the near field I get a feeling that they're acoustically invisible, in the far field the summing effect of the panels help keeping the the musical energy of our singers constant even if they move around in different directions in staged passages. Communication between sections of the orchestra is enhanced without losing direction and definition” Wing hälsningar matts
  14. SMT

    Mästarmöte har en vinnare!

    Ha Ha du har hittat (en av ) mina svaga punkter Sprudel Ska ner till Wing fabriken inom några veckor så var beredd att dra upp volymen och ha några öl i kylen (avslöjat två till
  15. SMT

    Mästarmöte har en vinnare!

    Spot on Calm ! Jobbar hårt på en engelsk hemsida så jag saxar lämpliga delar som förklarar Wingeffekten http://www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf Ytterligare förklaring som nedan backas upp av Floyd Tooles sammanfattning från hundratals psychoakustiska referenser SMT : The keystones in psychoacooustic is the aprox 1000 times timeconstant difference between the hearing auditorium and the brain A sound that is 1 ms , sounds much lower in level than the one that is 100 ms long despite the fact that the amplitude is the same. A estimated distinguishes of about 20 dB in subjective level. By lengthening the short sound in time without affecting the amplitude increases gradually, the subjective level and thus reduces different kind of masking effects relative to other frequencies / sounds. This also explain why we must measure peak level (0,05ms rise time ) to keep track on hearing harmful levels the brain dont percive A powerfull example is a gunshot in the open field with a peak level of over 150dB in a fraction of a second and it just sound as pops but listen to a rock concert at the same level is not a good idea " Floyd Tools exellent book Sound Reproduction: "Reverberation alone could increase our sensitivity to a medium or low-Q resonance by about 10 dB - a huge effect. This latter fact explains why music is so much more satisfying in a reverberant space than outdoors - timbrally richer because we can hear more of the resonant subtleties. It also explains why the toughest test for loudspeaker accuracy is in a room with some reflections, and why headphones (which have no added reflections) have an inherent advantage, and can sound acceptable when measurements indicate that there really are resonant problems." SMT : The myth that dense early reflections should add distortion or sweeten the listening is just a myth as its the total opposite. A timbre match second chance create higher resolution and accuracy because the brain will have more time to expose different masking effects and resonant subtleties. By removing "the second chance" it's instead more likely to sweeten the mix so its sound unnatural in rooms with a homogeneous broadband diffuse field. Efter att över 10års tid kämpat att bevara de tidiga reflexerna så kom Angus/Howards bok, Acoustics and Psychoacoustics 2012, samtidigt som Wing familjen föddes Den beskriver Wing effekten spot on då de psychoacoustics beskriver berömda Blackbird Studio C mix rum med oräkneliga diffusor stavar För intresserade så finns ett urdrag från boken en bit ner från detta mastiga SMT inlägg på Gearslutz https://www.gearslutz.com/board/11270180-post165.html Mix referens som beskriver den "transparanta Wing effekten" inom Proaudio https://www.gearslutz.com/board/9146186-post39.html Wing hälsningar Matts