SMT

Branschmedlem
  • Content Count

    205
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

SMT last won the day on August 8 2018

SMT had the most liked content!

Recent Profile Visitors

4 859 profile views
  1. Förmedlade på WBF Hans Bristells långa erfarenhet av hornbyggen I del 1 så nämner Hans Bo:s banbrytande källar hornDel 1https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-649735Del 2https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-650125Hälsningar från Svanå skogenMatts
  2. Steve Forbert rules i min ljud samling
  3. SMT

    Har du hört detta?

    Om vi känner ståpäls eller inte antas bero på hur många fibrer som är anslutna mellan hörselbarken till de områden som är förknippade med emotionell bearbetning https://www.classicfm.com/music-news/music-gives-goosebumps/ Vi får inte glömma den naturliga dopamin nivån i kroppen vilket också spelar stor roll hur vi reagerar på tex musik Ett naturligt sätt att höja nivån är lite oväntat att äta surkål Ett annat säkert kort att naturligt maxa belönings systemet är att lyssna på ”stampa takten musik” blandat med humor Länken nedan är en personlig dopamin favorit som också är en räddningsplanka för alla oss som blir svettiga i karaoke baren :-)
  4. SMT

    Har du hört detta?

    Länken och texten nedan är hämtad från Hans Bristells thesis "Dynamic response of our machinery of hearing. The stapedius muscle are controlled by the electrochemical signal from the cochlea by the tonotopic organization. A system of delay stations (processors) in the two ways communication system from ear providing junctions where the brain can direct partial or complete elimination of sound signals that have no immediate importance. The sound level limiter (stapedius muscle) are processed in this tonotopic organisation. If a high level sound entering the ear canal, the signal from cochlea over the 30,000 cords to the brain where it is processed and send in return a control signal to the stapedius muscle that will be tense and reducing the stapes signal to cochlea. This is similar to a electronic dynamic compressor that are controlled from the tonotopic organisation. Unfortunately the attack time is slow and the first part of the transient sound are passing. This strong puls will reduce the hearing temporary but will return slowly to normal hearing again. If levels over the threshold of pain (130 dB) over an extended period of time, like a rock concert, this can harm the hear cell in cochlea that will die and create a permanent hearing loss. The stapedius muscle is shown in picture 1.It is a electro chemical muscle that are controlling and limiting the stapes movement."
  5. Nedanstående diskussions länk visar på komplexiteten och att man inte inkluderar helheten Eller som jag brukar säga : Man ser inte skogs akustiken för alla träden https://audioxpress.com/article/Musicality-and-Distortion-A-Conversation Marten är ett av få undantag då de tidigt insåg hur viktigt det är för musikaliteten ,timbre och upplösning att lyssna i ett bredbandigt diffusfält Eftersom de axiella moderna är ett amplitud problem och inte ett energi (sabin ) problem , så är det viktigt att kombinera med avstämda fasvändande Helmholtz lådor som varken lägger till eller drar ifrån energi från högtalarens output i de lägre frekvenserna Marten’s statement ”The unique design of our level 3 room from SMT, gives me a huge advantage when I design and demo my loudspeakers. The room adds nothing to the performance so the only thing I hear are the recording and the system/loudspeaker. Because of this it's much easier to hear any resonances/distortion that's in the system in itself and it helps enormously in the process of development.” Psychoakustiken bakom skogs akustiken har förklarats i tidigare inlägg Apropå helheten så måste man nämna Gurk Gunnars exeptionella/unika förmåga att genom sin långa erfarenhet se helheten, både när det gäller att sätta ihop de olika delarna i anläggningen för optimal musikalitet ,samt på plats ge råd hur vingarna ska vinklas för optimal ljudbild och fokus PS Kunde väl aldrig tro att Skogs akustiken skulle dyka upp i mitt favvo program SR !
  6. SMT

    God Jul

    Diffusa Jul hälsningar från Svanå Skogen
  7. SMT

    UNIK INSPELNING

    Sten Broman hade säkert lockats att lyssna om han läst detta : ”Det här är musik som inte låter som typisk accordeon/dragspelsmusik. Lyssnaren kommer in i Tuulikkis värld, som är en symbios av människan och naturen” De 5 av 5 stjärnorna som utdelades av Kulturbloggen borde också inspirera för lyssning En förkortad P1 version youtu.be/Qqnj3y9r9Lk Wing teorin bakom inspelningen www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf Finns att köpa här https://www.ginza.se/product/bartosik-tuulikki/tempest-in-a-teapot/572577/
  8. SMT

    UNIK INSPELNING

    Tuulikki Bartosik uppträdde på Stallet igår och idag kunde vi höra henne spela på sitt unika accordion i Efter 3 (P1) och nämna hur hon hittade skogs akustiken i Petter Berndalens lilla wing bås :-) ttps://sverigesradio.se/avsnitt/1404609?fbclid=IwAR3MGyiBbDye0_ptCihnvcygvFaNNeUhUqj1KCMvNEabwXTTD57ECXm48Mo
  9. SMT

    UNIK INSPELNING

    Genom musikaliska radarparet Långbacka/Bådagård intervjuas i nya Järna studion där Petter Bärndalen gjorde sina wing/absorbtions inspelningar www.svtplay.se/video/21852826/sverige/sverige-sasong-22-avsnitt-14
  10. SMT

    UNIK INSPELNING

    Fantastiska statements från Tuulikki Bartosik som i veckan spelat in i Berndalens nya Wing studio Att en världs berömd musiker bygger sin inspelning på detaljer och övertoner som hon ej hört i en studio tidigare (oavsett om den varit utrustad med diffusion eller absorbtion) och nämner skogen som vi båda haft som referens genom alla år är otroligt inspirerande ! "For the first time in my life, I heard the harmonics in my instrument and by hearing them I could bring them into my music making. When I play on my instrument I always sit and try to shape the sound. But when I sit in the Wing bubble , everything falls into place. I connect with my instrument and my inner self when my soul is in contact with what is around. Now I completely relax and stop looking for my sound, because it is so clear that I now have access to the full capacity of my self and my instrument, because I now hear just about every detail, just as if I were in the forest. Except in this studio, this level of detail I have only experienced in my forest in southern Estonia” Tuulikki.Bartosik ”Greetings from the studio! Exciting collaborations and sounds are happening! Good to work with the best! Thank you Matts Odemalm from SMT for solving my forest sound "problem" and Petter Berndalen for creating the best environment with the best microphones for my instrument! I have never before heard overtones from my accordions in indoor environment, only in the deep forests of South-Estonia but thanks to Matts and Petter I can play in the inside forest with loads of overtones ! I will write more about the experience in detail soon”. Tuulikki.Bartosik www.facebook.com/tuulikki.bartosik Ett smakprov från igår där WoJa hade sin första spelning med Tuulikki Bartosik https://www.youtube.com/watch?v=xZ2E5H4Efrw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0i40grkiMycaRwTKX9lmpyzn_wEmK6Q3ZolK6zIn1M2dZXTWKGjHx2M4I
  11. SMT

    UNIK INSPELNING

    Några kompletterande fakta runt inspelningen För att undvika ”spökhögtalare” och lobing effekter är det normala avståndet till olika varianter av Schröder diffusorer 2-3 ggr lägsta diffuserande våglängd För wingarna skulle det innebära 2-3m Det unika med inspelningen är alltså att mikrofonerna kunde placeras 15-20 cm från modulerna utan att ovanstående problem uppstod De banbrytande fördelarna med ett bredbandigt diffusfält inom smårums akustiken är både högre upplösningen och separation av instrumenten (vilket tydligt framgår av inspelningarna samt de 100 tals SMT referenser från små wing mixrum och lyssnings rum) Energin bevaras vilket skapar en naturlig lyssnings miljö liknande den som hörseln utvecklats i sedan urminnes tider Förklaringen är exponeringen av de maskerings effekter som uppstår pga att Precedence effekten förlängs över 100ms Förenklat kan man säga att hjärnan får en ”extra chans” genom att wing bubblan skapar en bredbandig kopia av direkt ljudet ,vilken i nivå ligger 15-20 dB lägre jämfört med direkt ljudet Ett lyssnings exempel som belyser hjärnans oförmåga att uppfatta korta ljud : A example of masking in the time domain The first forward masking demonstration http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track21.wav , plays a masking tone and then a tone that is semitone down with a 100 ms delay in between. Notice that you can hear both tones even though the second tone is decreased in 3 dB increments. The second forward masking demo http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track22.wav , plays the same two tones with a time delay of 10 ms. Masking occurs in this demonstration. Det fina i kråksången är att wing bubblans akustik psychoakustiskt flyttas upp i det neutrala Spaciousness fältet Detta innebär att mix/lyssningsrummets akustik inte blandas med inspelningsrummets akustik (tårta på tårta akustik undviks ) utan endast förmedlar inspelningsrummet akustik ,även om den är gjord i Storkyrkan eller i rågåkern Detta sker psykoakustiskt tack vare wingarnas förmåga att i närfältet bredbandigt förlänga EDT i tid till en nivå lika eller strax över T30 Detta förlänger Precedence effekten över 100ms vilket i sin tur medför att mix/lyssnings rummets reflexer förmedlar inspelningsrummets akustik ! Fredrik Thordendals (ex Meshuggah ) nya mix rum är ett perfekt exempel diffusor.com/PDF/EDT-T30.pdf diffusor.com/PDF/Fredrik-H.pdf Fler exempel för de som är intresserade diffusor.com/PDF/Johnny-k-rum.pdf www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=9146186&postcount=39 Polär diagram visar tre st V-wingar med mik avstånd 1.6m (std är 5-7m bla pga lobing effekter) diffusor.com//PDF/polar-v-ving-90-grader.pdf
  12. Närfälts inspelning som får Wingarna att bekänna färg Initiativtagare: Petter Berndalen, banbrytande slagverkare (berndalen.se/petter-berndalen/) Samuel Looptok, maestro på liveloopar (www.looptok.com/Undersidor/OmSamuel.htm) Tillsammans har de tagit svensk folkmusik till helt nya nivåer . Till sin studio www.playingwithmusic.se utvecklar Petter för tillfället nya mikrofoner samt sfäriska monitorer utan bafflar tillsammans med mikrofongurun Jörgen Thuresson. "Prototyperna till de nya monitorerna låter bättre än någon annat jag testat förut, jag måste bara få mix bubblan att jobba ihop med monitorerna nu, och testet jag och Samuel gjort visar på att Wingarnas unika närfält diffusion .har alla förutsättningar att passa monitorerna perfekt ” berättar Petter . Det är i Looptoks egna SMT studio i Järna som testet är utfört ”Detta är det första testet av Wingarna vi gjort i min nya studio , berättar Samuel. Nästa test blir med sång ,gärna en hel produktion , med en liknande Wing bubbla ” Mikrofon fakta : Jörgen Thuressons flaggskepp: Thuresson CM402 http://recordinghacks.com/microphones/Thuresson/CM402 https://studio.idg.se/2.1078/1.591148/sa-bygger-svensken-mikrofoner-av-hogsta-klass https://www.idg.se/2.1085/1.569220/kondensatormikrofoner---ljudknap-i-de-hogre-sfarerna De andra två mikrofonerna i videon är en del av ett samarbete mellan Petter Berndalen, Playing With Music Recording Studio & Jörgen Thuresson. Klon på Neumann U47, byggd kring K47-kapseln. Tillverkas i en mycket liten upplaga under arbetsnamnet 47M. Youtube länkar till inspelningarna : Klockan (placerad lite till vänster i ljud bilden ) Cymbaler Petter och Samuels video sammanfattning : It is said that the wing diffusors are designed for broadband diffusion in the near field and take benefit of the early reflections. Described in this pdf: www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf As normally, microphone and listening distance for various broadband Schröder diffusors is 2-3 meters to avoid lobing and combfilter effects. We wanted to try how small "wing diffuser bubble" we could create without experience those negative proximity effects. We managed to place the microphones as close to the wing panels as 15-20cm with retained absence of the negative effects. A surprising and cool thing that got stuck on tape was that the placement of the soundsource in the room, the soundstage, was much more precise with the Wing diffusors compared to the more unclear soundstage that the dry room revealed. As mentioned in the SMT pdf, it seems that lack of early reflections make a sound much more difficult to perceive, as they say, in a landscape covered in snow, rather then how everything becomes much more clear and easy to hear and understand, with the dense early reflections present. In summary, the wing diffusers seem to be an alternative to obtain a high resolution ,seperation and clarity in very small spaces. Testerna publiceras på Petter Berndalens nya youtubekanal, Audio Berndalen.
  13. SMT

    Din rumsakustik vs dina högtalare

    Love the design of your room although the wings are hard to see !