Jump to content

SMT

Branschmedlem
  • Posts

    236
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

SMT last won the day on August 8

SMT had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 339 profile views
  1. När du kallar kallar SMT:s Skogsakustik artikel I Resolution magasinet 2017 http://diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pd (godkänd för publicering av flera världskända smårums akustiker samt teknikansvarig för Resolution magasinet ) för tekniskt svammel kan dina inlägg sammanfattas med killgissningar och att du inte förstår skogsakustiken för alla träden Dina nonsens kommentarer går alltså inte att bemöta (ser på ditt senaste gubb ordval att du också insett detta ) och förlöjligar därmed erfarenheterna från världskända akustiker, musiker , mixare högtalar/monitor tillverkare , euphonia medlemmar med flera George Massenburg (Blackbird studio C ) är en av dem Han har på senare år deltagit i flera lärorika och underhållande videor där han hyllar skogsakustiken som referens för lyssning /mixning Ger heller inget för för din "mätning" på V wingen Naturligtvis kan man plocka ut vinklar med toppar och dalar (vilket också syns i WIngens polärdiagram) Det du missar när jag skriver nära nog perfekt spridning , är att Wingens unikt jämna 180 graders spridning medför att de kopplar till varandra och därmed jämnar till frekvensgången (rätt placerade ) Dr Hans kontroll rum är ett av 100tals exempel på detta bilder bifogade Bebop`s före och efter mätningar talar också för sig själva Du påstår också helt felaktigt att "bredbandig närfälts diffusion har väldigt lite att göra i ett ljudfält efter 100ms" Det är bara ännu ett bevis på dina bristfälliga kunskaper som gör alla dina wing kommentarer till nonsens Vi kan ta Yamahas AFC3 installation hos Kungliga hovkapellets övningslokal som ett av många exempel på detta Det var en prestige installation för Yamaha i europa Anledningen att de valde wingarna berodde på dess låga absorption samt den jämna 180 graders spridningen Tillsammans så medför detta att de kopplar till varandra och därmed håller uppe nivån på diffusfältet i stora lokaler Detta insåg Ingemar Olsson efter tester och ritade in 72 st S wingar bild bifogad Lars Göran Ehn:s sammanfattning nedan är allt annat än vad du kallar ett menlöst instick då det är Hovkapellets wing erfarenheter "Yamaha choosed the Wings thanks to broadband temporal diffusion as a complement to there AFC3 installation in Stockholm and Gothenburg The acoustic design solution we came up with is, in summary, based on early stage support by the SMT S-wings which, due to their wide frequency range diffusion with time delay and almost no absorption, creates a high degree of definition and direct communication in the early energy. The S-wings create magic in the very early time range, We were able to move the panels really close to the musicians and the response was still very even. In the near field we get a feeling that they’re acoustically invisible and create magic in the very early time range. In the far field the summing effect of the panels help keeping the musical energy constant even if they move around in different directions in staged passages. Communication between sections of the orchestra is enhanced without losing direction and definition - Lars Göran Ehn Royal Swedish Orchestra Petter Berndalen (https://www.facebook.com/petterberndalen) har pga dina inlägg reggat sig på Euphonia och kommer inom kort lägga ut nya wing inspelningar samt förklara den stora fördelen att mixa och spela in i ett wing rum lstå
  2. Som svar och för att undvika mer fake news från bla Andren så tar vi det från början och gör en lång historia kort Ingemar Olssson (AES awarded 2020) och hans bror hjälpte RPG (Peter D`Antonio ) på 70 talet att ta fram den första schröder diffusorn För att komma tillrätta med dess akilleshäl (kräver ett avstånd på ca 3ggr lägsta diffusernade våglängd ) la jag ner mycket tid och kraft på att hitta en närfälts lösning Genombrottet kom iden dök upp att byta Schröder diffusorn olika djupa kvartsvågs resonatorer mot olika långa vertikala halvågs resonatorer vilka skickade ljudet sidledes Wing familjen med var därmed född 2011 Bild på RPG:s försök till aktiv diffusor resp SMT:s aktiva winges polärdiagram är ett av flera sätt att visa på paradigmskiftet i närfältet Nedan ser vi Ingemars strålgångs simuleringar i närfältet (1,6m ) som ligger till grund för de verkliga burst mätningarna (45 graders infall plan skiva vs wingar ) du nämde http://www.hakode.se/wing/Flat-V02-2-Timetrace2-1.mp4 I samma veva uppmättes polärdiagrammet Tyvärr så visade det sig att wingens 5ms långa tids diffusion medförde att yttervinklarna ej gick att registrera pga det korta mickavståndet på 1,6m Till 10 års jubileet har jag utvecklat en modifierad V winge och en mini winge endast 100mm djup Båda lanserar inom kort i usa och europa Skälet till att jag la ner mycket kraft och tid på att optimera en modul i tids domänen var att ge hjärnan mer processtid ("en andra chans") för att exponera olika maskerings effekter Professor David Houton förklarar pedagogiskt en del av dessa maskeringseffekter Lennart Nilsson är en världsauktoritet inom psykoakustiken. 2011 var Lennart inbjuden som "speaker" inför 200 akustiker (bla trevor cox ) att förklara fördelarna med de tidiga reflexerna Lennarts akustik skola på nätet tar upp en annan viktig maskerings effekt som exponeras av wingens tidsoptimering : "Diffusion innebär att en enskild reflex dras ut i tid. Det betyder att ett ljud som kanske bara är 1 ms långt kan bli upp till 5 ms långt med en mycket effektiv diffusor. Man kan ju undra varför det skulle vara en fördel att göra en reflex längre i tid. Det har med hjärnan att göra. Korta ljud har hjärnan svårt att hinna uppfatta eftersom hjärnan är mer än 1000 x långsammare än vad örat är."
  3. Marcus Ditt försök att vara talesman för SMT och placera in SMT rummen i ett fack, är ett riktigt lågvatten märke Hur jag tillsammans med kunden designar Hifi ,kontrollrum, inspelningsrum etc har du inte en aning om Martens två olika SMT rum vilka kommenteras i tråden , är perfekta exempel på hur rummen psykoakustiskt designas efter kundens önskemål Fyller på med ett axplock Highend statements för att understryka detta en gång för alla Stereo magazines och Matej Isaks kommentarer från Martens stora rum "And then comes one of these rare moments, in which you wish every Hi-Fi fan could get to sit down in this armchair for a second to experience the extraordinary listening experience. The sound is perfectly resolved, wide, deep and staggered to the ceiling, and appears entirely detached from the pair of speakers, around 110cm tall, which just stand there almost like spectators to the amazing performance. More than that, the presentation lives and breathes, is light as a feather, yet at the same time physical and substantial, and exudes an extremely appealing high-end aura. The Mahler recording really is first class, but when we played titles with which we were familiar they simply served to underline the class of the system and space. Tiny Islands' inspired adaption of the Taj-Mahal piece "When I Feel The Sea Beneath My Soul" becomes downright hypnotic, the sounds rushing gently yet fleetly like darting fish below the surface, the timing wandering on the narrow ridge of relaxed concentration. Here, too, is the combination of supreme openness and transparency without masking effects, imbuing the music with tangible solidity and a bass as full as it is mobile. As it turns out, the listening room - in which voices appear so present that you hardly have to raise your voice to be understood from the other end of the room - uses diffusers to scatter sound waves rather than absorbers to dampening them. The acoustics are correspondingly lively, and a great deal of effort was necessary to prevent the wandering sounds from blurring the sound: with a number of reversible elements available to fine-tune the character of the room, which can also be used for recordings. This is primarily the workspace of Leif Olofsson, designed so he can really hear what his speakers can do." Matthieu Latour, Nagra, independent sound engineer: "It is the third High End show in Munich where we did use SMT V-wings in Munich. In those difficult rooms, they helped us a lot to achieve a comfortable listening environment. They increased the level of details as well as they widen the sweet spot, making it possible for more people to enjoy music. The V-wings are very efficient as well as not to invasive in term of esthetical design. Anyone serious about sound reproduction should pay attention to its room acoustics, and I would definitely recommend discussing this matter with Matts. " Anne Bisson at Munich Highend show 2014: "As I sat in front of the speakers and closed my eyes and the sound was so real I could feel the presence of the musicians near me, It was the same sound that I experienced when I played live with them during the recording. I could really "feel" their presence and it was "disturbing" in a way... and magical too!" Anne Bisson, Canadian Jazz Pianist, Singer & Composer President of Camilio Records, Audiophile Recordings Canada www.annebisson.com John Atkinson ”I am sure that contributing to the superbly neutral, well-balanced, uncolored, full-range sound in this room was the acoustic treatment from Swedish company SMT, which provided a combination of absorbers and diffusors. And dig the treatment applied to the ceiling by SMT, with different-radius sphere segments. Mike Chaffee ”David Zucker's demo rooms at Sound Experience Florida essentially disapear. They are so balanced in frequency and time, that it is now possible to optimize equipment and positioning parameters to get closer than ever to the holy grail of unquestioned accuracy” Wolfgang Linhard My-sound.net " I tried over a year in my showroom several acoustical treatments to get the best sound out of our Wilson Audio and Magico speakers. After setting up Matts Odemalm's wings and bubbles there was a complete new quality of music: Balanced, Definition and a soundstage that is so deep that we could not believe it. In high end there is so much "tweak" around which make only small differences and are even not necessary if the acoustic is bad. But SMT is a MUST HAVE!" Lowbeats magazine "Best of Show award using the SMT S-wings, V-wings and varitunes across the room! " Norddeutsche HiFitage 2016 in Germany Best Sound (Cost No Object) Munich HighEnd 2016 At perhaps the best dealer showroom I’ve ever visited, MySound, the Wilson Alexx was paired with Pass Labs electronics, a Sound Devices 744T recorder into a Meitner DAC, and MIT cables and interconnects, including MIT’s new ACC 268 articulation consoles. On a wonderful recording by Peter McGrath of Beethoven’s Pathetique Sonata, the piano sounded very natural and realistic, with concussive impact, great focus, and beautiful timbre. This demonstration in an optimized room showed how good this speaker can be. Matts What a great room !!! The vibraphone get a completely natural sound which is not always the scenario. Your Varitunes and Wing modules have managed to get a lovely warm tone where I feel a perfect balance from top to bottom . I've tried with both solo ,bass and drums and the dynamic and rich timbre is awsome ! Thank you! Anders Åstrand www.andersastrand.com/About_Me.html ”I become one with the instrument when I play in this SMT Level 3 room, hearing details I never experienced before. The room has no impact on the sound, no coloration, and delivers the full instrument ambience and timbre full of details” - Tor Forberg, Classical Bassist . "-I mean, this guy is an ABSOLUTE WIZARD! He has an understanding of acoustics that is simply very rare on this planet. Other acousticians mess things up with their general idea to absorb sound. Matts fights to keep the energy of the music intact, and REDIRECTS it instead, which is a much more intelligent way of dealing with the problems." Peter McGrath, Recording Engineer Stereo whatsbestforum member Taipei referens : how does it sound? even before fine tuning of Q1 position and upstream components, fantastic. ■ Bass is extremely clean and detailed. What you hear is bass as it was recorded: flat, clean. ■ Excellent imaging: very enveloping and precise in positioning. The large amount of reflected sound from the sides contributes to the illusion of image broadening. The fact that SMT diffusers are similarly effective over the entire spectrum above the transition frequency ensures that the sounds arrive spectrally intact at listener ears. And as we know, precedence effect for localization works best when the spectra of the direct and reflected sound are similar. ■ Richness of tone is the best I have heard. Music sounds tonally richer because I can hear more of the timbral nuances (the delay introduced by diffusers gives time to the brain to process overtones which normally are masked by strong transients) ■ Neutral room: The room completely disappears to let hear the acoustic of the recording room. The room response to loudspeaker sound is even across frequencies. The room is also neither dead, nor “live”: it stores the energy and redirects it over time, with a very regular energy decay curve across frequencies. ■ Very even sound response when I walk around the room playing saxophone. "The Wings nearfield broadband temporal diffusion makes it a new PARADIGM in small room acoustics." Hans Bristell 40 years experience Acoustic design of studios and control rooms
  4. Över 200 Wing och Wave moduler packade i 4 containrar är på G till Japan och CA Som grädde på jubileums moset väntar 50 Golden Crystal moduler att bli hämtade i SMT:s lager i Älvsjö Destination Vietnam
  5. Läser man Samuel Looptoks långa och unikt breda musikaliska CV får man förklaringen till hans otroliga musikaliska mångsidighet www.malmostadsteater.se/arkiv/artist/samuel-looptok-langbacka Filip Jers (bla världsmästare i munspel ) www.filipjers.com är det som spelar "dragspel" och Petter Berndalen https://berndalen.se/petter-berndalen var ansvarig för inspelningen Alla har de examen vid Kungliga Musik högskolan i Stockholm Att imponera på denna fantastiskt musikaliska trio samt få med deras grymma wing statements på SMT:s CV öppnar många musikaliska dörrar ute i världen
  6. Petter Berndalen slår till igen med wing magi Denna gång i ett galet litet utrymme Några Gearspace kommentarer "Sounds great! I'm usually not into vocal-booths but this is something different". "Almost like magic when you consider how small this booth is." "Excellent results! It definitely doesn’t sound like a cramped booth. Very nice." "So doesn’t this go against all the advice I’ve pretty much ever read...?" "So just to clarify it is possible to create a small ‘vocal booth’ that sounds ‘good’ or rather, like a far bigger space?"
  7. Dina märkliga påståenden ,som inte har någon psychoakustisk underbyggnad , ifrågasätter kända proaudio akustiker , tusentals wing utlåtande från kända musiker/mixare/högtalartillverkare /music lovers samt Berndalens unika wing bås inspelningar Det väcker frågan vilken din psychoakustiska utbildning är samt vilken bransch du har erfarenhet av Kan inte hitta någon Proaudio referens på din hemsida Jämför man tex Bygg akustik med Proaudio världens kontrollrums/inspelningsrum/lyssningsrum så är det psychoakustiskt två skilda världar/utbildningar vilka båda kräver lång erfarenhet SMT:s svar på HRK:s frågor ,som du kallar teknisk svammel och osakligt säljsnack, bygger helt på välkänd psycoakustik inom smårumsakustiken S-field wing koncepet används idag av ett flertal kända Pro Audio akustiker och blev uppmärksammat i Resolutions magazine 2017 Detta efter att Nigel Jobson (chefredaktören och respekterad musiker/mixare ) var på besök i två olika wing S-field studios ritade av de två levande legenderna inom smårumsakustiken Ingemar Olsson AES awarded och Lennart Nilsson I länken nedan har du Resolutions artikel om S field Forest wing koncepetet som nagelfarits av kända smårumsakustiker innan publiceringen Detta har du valt att kalla svammel utan någon som helst förklaring http://diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf Ingemar Olssons tidiga simuleringar är spot on de verkliga 5ms långa impuls mätningarna samt polärdiagrammen I bilagan visas spridningen av 3 st V wingar sida vid sida och endast 1,6m till micken (världs std är 5-7m för att undvika lobing effekter ) Vid 45 grader så ser man att micken var lite för nära placerad wingarna Viktigt att ljudkällan sprider 180grader så den aktiverar wingarna perfekt Vi ser också hur den hårda 45 graders reflexen i burst diagrammet omvandlas i närfältet till ett maximerat EDT som minimerar T30 vilket är ett krav för det neutra S-field konceptet
  8. För att ett koncept ska vara neutralt (inte ha någon akustisk signatur) så måste det psychoakustiskt ligga i Spacioussnes fältet Detta kan endast åstakommas med bredbandig tids diffusion (väggar ,tak samt golv diffusorer som fångar första reflexen ) som inte färgar i närfältet . Därmed går alla varianter av Schröder diffusorer https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_(acoustics) bort då de kräver minst 3m till begränsningsytor för att undvika färgningar och "spök högtalare " Ett absorberande koncept kan inte klassas som neutralt eftersom olika små rums volymer klingar av olika enligt Sabins formel S -field konceptet har trots olika stora små rums volymer, liknande avklingning och lurar därmed skjortan av Sabins formel EDT optimeras och därmed minimeras T30 ,vilket är ett krav för att lyssnings rummets akustik inte ska ha något eget avtryck Uppfylls detta så ersätts S-field rummets neutrala akustik med inspelningsrummets akustik ,oavsett om inspelningen är gjord i Storkyrkan eller i rågåkern Som grädde på moset så exponerar S-field konceptet maskeringseffekter vilket musiker som besökt Petter Berndalens nya mix/inspelningsrum under våren vittnar om . Tex Grammy nominerade Mattias Perez (biid) är den senaste i raden: "What an incredibly wonderful feeling to record in such a great-sounding environment ! I experienced that the Wing booth gave a natural and clear sound image and reflected the instrument from its best side with an even balance throughout its register " Känd mixare med 30 år i branschen sammanfattar sitt S-field Wing/Varitune mix rum efter att i alla år jobbat i absorberande mix rum : "It´s like a painting artist going from a dark painting workshop, with a 25 W bulb, to dayligh Euphonia länk till Petters tidiga test inspelningar : https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12978-unik-inspelning/#elControls_237604_menu En mycket bra sammanfattning från Hans Bristells (40 år inom ProAudio) thesis With the wing diffusor the reflex field are spread out in the time domain, and the reflex sound are covering a broder time window. The reflexes will be lower in amplitude and more diffuse in both geometric domain and time domain. The spreading in the time domain of the reflex field, will increase the Reverberant radius/critical distance, this will further separate the levels between the direct sound and the reflex sound. What is preferred in a recording acoustic situation is to have a clean recording without an acoustic fog that are masking the direct sound. The same situation is in a listening acoustic space. A big critical distance will give a reasonable listening distance to the monitor loudspeakers, resulting in a wider sweet spot and a stable stereo picture. If a substandard monitor loudspeakers are used in a listening space with a small critical distance. The listening has to be in a near field situation, in order to pan the the instrument in the calculated way. Without any acoustic treatment in a small room it is inevitable to have a dominating reflex sound with strong discrete reflexes. A well diffused sound field helping the direct sound to penetrate into the diffuse sound. A direct sound can easy be carried through the reflex sound if it is spread in the time domain. This test https://youtu.be/r9CHdnvYlio demonstrate that a diffus and a time shifted reflex sound field like in a forest is not masking the first wavefront, in this test a record voice. The sound source are moved to different listening distance starting with 10 m/ 30foot changed to 15m/ 45foot and finally to 20m/60 feet. The diffuse forest reflex- field show that the first wavefront is not masked . The voice quality are intact but will be lover in level with increased distance between the listener and the direct sound source. This is a proof of whats happen in a confined acoustic space where the Wing diffusors are used. When you have a spread-out reflexion as shown in this forest, you can find out the clarity of the voice when the direct sound is moved further into the forest. This is what I call transparent acoustic space. How can this be created in a small room space? The function of the Wing family is to spread the early sound and diffuse sound in the time domain. The result is a acoustic space mimicking the test in the forest. This is a revelation to musicians experiencing all the inner detail in their music instruments . A problem with non environment acoustic spaces is what Rupert Neve “the grandfather of proaudio” called SHEEN. The non environment (using broadband absorbers ) control room acoustic space will kill the SHEEN and the sound lack that “shimmer" on cymbals and “air" on the string section. It is easy to test this in a anechoic chamber, Our machinery of hearing in the Inner universe are very uncomfortable when interacted with an absorption environment. Other problem I have encountered when designing surround control room, when the rear loudspeaker are directed to the hard front wall. There will be a discrete reflex (ghost loudspeaker) from the front wall, that create discrete reflexions that create comb filtering and image shifting in the area between line B and C in graph 8 This will be a drawback for non-environment acoustic spaces for surround and immersive audio. That makes non environmental out of date and obsolete.
  9. Närfälts wingarna lurar skjortan av Sabins formel då wingens uppgift är att dra ut energin bredbandigt med få förluster de första 20-30ms Detta medför att EDT värdet blir större än T30 ! Det är denna närfälts diffusion som trollar bort lyssnings rummet och ger plats för inspelnings rummet Detta kan då upplevas som de absorberar men mätningar av Ingemar Olsson så ligger absorptionen mellan ca 0,12 (acryl vingen ) till papp vingen ca 0,27
  10. Enda sättet att konstruera ett neutralt lyssningsrum som ska ersätta inspelnings rummet oavsett om inspelningen är gjord i en kyrka eller i råg åkern är att bredbandigt skapa ett diffusfält som liknar direktljudets frekvensgång Då wingarna har nara nog perfekt 180graders spriding och "kopplar" till varandra utan att skapa lobing så är manegen krattad för de flesta högtalare. Rundstrålande är de som "aktiverar " wingarna jämnast Tomas Glycks Wing rum .som tidigare var dämpat enligt konstens alla regler , gav Tomas ett nytt musik liv Det går nu att avnjuta Storkyrkans akustik men även intima torra inspelningar med otrolig närvaro och upplösning ( 20 m2 stora lyssningsrum ) Att ignorera tids skillnaden mellan örat och hjärnan (ca 1000ggr ) är ingen bra ide då denna tidsskilland bla medför maskerings effekter För att vi ska vi hinna uppfatta tex full timbre i musiken så krävs att precedence effekten aktiveras över 100ms och detta kan endast göras med bredbandig närfälts diffusion Några världs kända akustik profiler förklarar David Moulton: "If this is so, how can early reflections be thought of as "acoustical distortion?" The answer is that reflections are distortion, insofar as measurement microphones are concerned. That's why we need anechoic chambers to make measurements with microphones. However, for human hearing, such reflections aren't distortion at all. Instead, those reflections are an important central part of the acoustical sound that us humans enjoy so much. This is an essential part of how humans perceive and localize sounds in rooms. The more closely those reflections match the direct sound in terms of frequency and phase response, the better we can perceive all the timbral, timing and ambience cues in the recording that the loudspeakers, especially in stereo or surround arrays, are playing back. This may seem a little counter-intuitive, but with strong, full-spectrum lateral reflections, phantom images become more stable and "palpable" and the depth of the stereo sound-field increases, with strikingly more resolution of the ambience and reverberance of the recording. From linkwitz "Room reflections misunderstood" AES 2007: "Reflections generated by the two loudspeakers should be delayed copies of the direct sound to the listener. The delay should be greater than 6 ms. The high frequency content of the reflections should not be intentionally attenuated. Under these conditions the direct sound from the loudspeakers dominates perceptually. The room interferes minimally with the spatial, temporal and timbral cues embedded in the direct sound and with the creation of a phantom sound stage between and behind the loudspeakers. Under these conditions the cognitive faculty of the brain is better able to separate the static listening room acoustics from the acoustics embedded in the recording which are presented dynamically by the two loudspeakers". Floyd Tooles conclusions, which are based on a large number of research reports. “Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”. Floyd Toole om dippen (runt 1,8Khz ) som uppstår pga av huvudet "head shadow comb filter effect" ”By any standards, this is a huge spectral distortion, a serious fault because it affects the featured "talent" in most recordings-the person whose picture is on the album cover. Under what circumstances are we likely to hear it as shown here? Obviously, only when the direct sound from the loudspeakers is the dominant sound arriving at the listener's ears. This is the situation in many recording control rooms and custom home theaters, where special care is taken to attenuate early reflections. Leifs kommentar om rummet går hand i hand med 100 tals SMT statements : "The unique design of our level 3 room from SMT, gives me a huge advantage when I design and demo my loudspeakers. The room adds nothing to the performance so the only thing I hear are the recording and the system/loudspeaker. Because of this it's much easier to hear any resonances/distortion that's in the system in itself and it helps enormously in the process of development." Leif Olofsson Marten Chief Designer and Founder Mycket inspirerande då Tuulikki hittade min/sin skogs akustik på Valhallavägen “When I closed my eyes and played , it felt like I was in the forests of Southern Estonia. What initially felt impossible - to create a southern Estonian forest sound in an indoor environment, now became a reality in Stockholm in the studio on Valhallavägen. All of a sudden I heard the smallest nuances of my instrument and could improvise with the overtone harmonics. The result is a unique sound that describes my inner world on the dot and allows my custom-built accordion to sound throughout its whole sound spectrum”, Tuulikki Bartosik tells. Tuulikki i P3 Taipej kund : How does it sound? even before fine tuning of Q1 position and upstream components, fantastic. ■ Bass is extremely clean and detailed. What you hear is bass as it was recorded: flat, clean. ■ Excellent imaging: very enveloping and precise in positioning. The large amount of reflected sound from the sides contributes to the illusion of image broadening. The fact that SMT diffusers are similarly effective over the entire spectrum above the transition frequency ensures that the sounds arrive spectrally intact at listener ears. And as we know, precedence effect for localization works best when the spectra of the direct and reflected sound are similar. ■ Richness of tone is the best I have heard. Music sounds tonally richer because I can hear more of the timbral nuances (the delay introduced by diffusers gives time to the brain to process overtones which normally are masked by strong transients) ■ Neutral room: The room completely disappears to let hear the acoustic of the recording room. The room response to loudspeaker sound is even across frequencies. The room is also neither dead, nor “live”: it stores the energy and redirects it over time, with a very regular energy decay curve across frequencies. ■ Very even sound response when I walk around the room playing saxophone.
  11. Petter Berndalen medverkar själv ikväll i hans fjärde live streaming denna vecka från Stallet ! https://www.facebook.com/photo/?fbid=10161574354659896
  12. Japanen Oohashi beskrev Hypersonic effekten i en AES rapport -91 Han bidrog därmed till SACD formatet Precis som Mats T nämde så tas inte dessa ultra höga frekvenser upp av öronen utan forskarna tror sig veta att de registrerade upplysta delarna i hjärnan aktiveras av nervbanor i huden Mer om Hypersonic effekten som tillsammans med vår normala hörsel utvecklades i skogs miljö för vår överlevnad https://ds-exports.biz/special-issue-inaudible-high-frequency-sounds-affect-brain-activity-hypersonic-effect/ Äras de som äras bör är i detta fall USA baserade Hans Bristell och saliga Bo Hansson som var pionjärer inom akustisk inspelningsteknik där rör teknik användes Hans Bristell : "Bo och jag diskuterade detta fenomen super sonic frekvenser, omdöpt av" know it all" till Hypersonic audio. Under 1960 talet undersökte vi hur högre frekvenser upp till 30 kHz påverkade ljudkvaliteten och den akustiska ljudbilden. Vi byggde mikrofonförstärkare baserad på rör och transistor teknik. Vi var två läger ett rör gäng och ett transistor gäng. Vi använde både rör och transistor mikrofoner. Inspelningen var gjord på rör bandspelare en REVOX G36 som var ombyggd för att ha bandbredd av 30 kHz. Det blev många heta diskussioner av för och emot rörljud och transistor ljud. Vi testade olika akustiska lokaler med utrustningarna. Det var en intressant period ,Bosse graverade inspelningarna på Cutting room som blev en OPUS 3 skiva. Jag gjorde parallellt direktsändningar med samma teknik med ett Studer bord 70 kHz bandbredd. Tyvärr så är mina direktsändningar på Sveriges Radio med få mikrofonteknik raderade och nu endast ett minne blott. Bosse lämnade efter sig många OPUS 3 skivor som ett arkivmaterial. Dessa opus 3 skivor visar vårt arbete med akustik lokaler och Blumlein mikrofonteknik. Vi lärde oss under 60 talet att frekvenser över 20 kHz har en betydelse för rumslighet och stereo perspektiv. Det var ett hett ämne under 60 och 70 talets HIFI period. Dessa kriterier och ljudkvalitet krav kollapsade med CD skivan under hifi eran. Jag hade förmånen att ha Kalle Berg på SVT laboratoriet som lärare i digital teknik. Han demonstrerade hur ljud kunde spelas in med hjälp av binär teknik. under 70 talet var upplösningen 8 bitar och samplingsfrekvensen 11 kHz. Ljudkvaliteten var fyrkant våg med lite ljud modulation. Det var ett stort skämt. Under åren utvecklades digital tekniken, Vid en konferens i Bolkesjö i Norge demonstrerade Kongsberg ett system med 12 bitar och 14 kHz sampling. Det gick att höra en förbättring av ljudkvaliteten men den var musik med taggtråd. Sen kom CD skivan med 16 bitar och 32 kHz sampling. -Nu har vi nått så långt att det går inte att förbättra ljudkvaliteten Här är gränsen det behövs inte en bättre kvalite - Detta var en allmän uppfattning bland ljudtekniker och HIFI fantaster. Mina och Bosses erfarenheter berättade en helt annorlunda historia. Jag var ensam om att kritisera ljudkvaliteten som hård och omusikalisk. Men jag blev överkörd av besserwissrarna på den tiden. Detta mot bakgrunden av dagens diskussion där Rupert Neve och Claude Cellier. The Masters and pioneer in Analog and Digital technology som förstår betydelsen av Hypersonic i musikproduktion. Vi har kommit en lång väg sedan min erfarenhet av 8 bitar 11 kHz till en digital teknik som använder en bit, 30 MHz sampling. Denna digital teknik kan nu jämföras med analog teknik med 100 kHz bandbredd och en distorsion nära hörsel gränsen för att detektera distorsion. Jag kommer att använda ett 100 kHz analogt kontrollbord som en del av min OB studio. Mikrofonerna är utvecklade av en forskare som har en elektronik och en mikrofonkapsel med 85 kHz bandbredd och 6 dB störnivå. "
×
×
  • Create New...