Jump to content

Swiss made


calle_jr

Recommended Posts

Calle_Jr missade ett litet fint rum där det både lät bra och där ha-begäret dreglar kring en ... :mm: Vi besöker

distributören Goosebumps som har en fin

samling i sin palett där Brinkmann sticker ut lite extra.

Det är Robert Merker som ställer ut och jag känner honom från min tid i Zürich. Han är en skivsamlare av rang och jag var hemma hos honom två gånger i början på 90-talet och han hade sorterat ut skivor och det var hos honom som jag först träffade på beteckningen R2D4 ("Record to die for"). Det var kul att se honom igen och kul att han kände igen mig också ;)

Han är numera delägare i Brinkmann och jag vet att Patrik Caesar träffade på en vithårig man tillsammans med Helmut Brinkmann på en mässa i USA men jag kopplade inte att den vithårige var Robert - vi blir alla äldre :)

Jag tyckte att ljudet i detta rummet var bland de klart bättre på denna mässa :mm:

Link to comment
Share on other sites

2009 då vi besökte München mässan, släppte Brinkmann också skivspelaren Bardo. Den bygger på samma

grundteknik som Oasis och kan även uppgraderas till en sådan.

081Brinkmann.jpg

I Schweiz premiärvisades också två nyheter från Brinkmann. Först ut var en ny pickup som fått beteckningen

Brinkmann Pi. Utspänningen är angiven vid 1 cm/sek och ger då 0,2mV och mår bäst vid 600 ohms belastning. Den

har en micro ridge slipning. Dessa data indikerar att det är Benz som OEM-tillverkat pickupen. I Schweiz kostar den

drygt 15,000.

082Brinkmann.jpg

En ny tonarm lanserades också som prismässigt och prestandamässigt är mer anpassad till prislappen på Bardo. Den

har fått namnet Brinkmann Tonarm 9,6" och går lös på drygt 24,500 SEK i Schweiz, vilket är ca 40 % lägre än deras 10,5".

Den stora skillnaden ligger i längden (1" kortare) samt något enklare mekanik i upphängningen.

083Brinkmann.jpg

Jag avslutar med deras phonosteg Edison som onekligen ser intressant ut ... :mm:

078Brinkmann.jpg

Brinkmanns hemsida Jag fick också reda på att Herr Brinkmann nu lämnat företaget. Idag har Brinkmann

schweiziska ägare och med friskt kapital kommer dom att ta fram fler produkter och förbättra tillgängligheten av deras produkter

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också reda på att Herr Brinkmann nu lämnat företaget. Idag har Brinkmann

schweiziska ägare och med friskt kapital kommer dom att ta fram fler produkter och förbättra tillgängligheten av deras produkter

René sa förra året att Robert Merker köpt Brinkmann men jag vet inte om det är någon annan finansiär bakom ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg från förra året:

När jag var i Schweiz så fick jag höra att Brinkmann var sålt till Robert Merker (se www.goosebumps-audio.ch) som jag lärde känna som skivsamlare i början på 90-talet. Jag var hemma hos honom då och han hade en mycket stor skivsamling och spelade på ett par Watt/Puppy....

- Jag vet inte hur stor del han har köpt men på Brinkmanns omgjorda webbsida står det:

Managing directors:

Helmut Brinkmann

Robert Merker

Tillägg: Texten på Brinkmanns webbsida är nu författad av Christian Rintelen som jag känner som skribent på Schweiziska underground tidskriften Hi-Fi Scene i början på 90-talet

Nu är Robert Merker borttagen från Managing directors och det står bara Helmut Brinkmann :o

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg från förra året:

Nu är Robert Merker borttagen från Managing directors och det står bara Helmut Brinkmann :o

Hmmm ... märkligt :39: Kan ju också vara så att hemsidan inte är uppdaterad på ett tag. Senaste produktnyhet är från Juni 2009...

Vill minnas att även René sa att det var sålt eller i vart fall att företaget styrs av schweizare.

Link to comment
Share on other sites

DMA03 är ett pci-baserat försteg som byggs in i datorer och ansluts till slutsteg, aktiva högtalare eller hörlurar.

På så sätt kan man använda mediacenter osv i en Microsoft-baserad dator och erhålla ljud av hifi-kvalitet.

DSC_9997.JPG

Varför inte markera anslutningarna så att det syns vad som är vad :?:

DSC_9998.JPG

(OBS. Elektroniken är bakom glas)

Systemkrav för DMA03;

· PCI Express 1.0 (or higher) compatible slot (width 45mm)

· Microsoft® Windows7, Vista or XP (32/64bit)

· Intel® Pentium® 4 1.4 GHz or AMD® Athlon 1400 CPU or faster CPU

· 256 MB (or above) DRAM system memory

· 60 MB available HDD space for driver installation package

Link to comment
Share on other sites

Måste nog erkänna att jag inte riktigt hängde med :Thinking: men hittade LIAN LI på Dustin och inser nu att det handlar om datorburkar. Är det här vi kommer att trycka in våra CD-album i framtiden... :?::)

Link to comment
Share on other sites

Måste nog erkänna att jag inte riktigt hängde med :Thinking: men hittade LIAN LI på Dustin och inser nu att det handlar om datorburkar. Är det här vi kommer att trycka in våra CD-album i framtiden... :?::)

Något åt det hållet, men snarare att CD rippas och spelas av från hårddisk eller helt enkelt bara streama musiken från nätet. Eftersom många har gjort PC som hemmets centrala pjäs (hemska tanke) menar dom att det enda som behövs vara utanför datorn är slutsteg och högtalare. Resten kan vi bygga in PC'n. Även en D-klassförstärkare får väl i och för sig plats.

Man tar helt enkelt sin dator och få den ombyggd och de kan också ge nytt skal till den så att den blir mer hifi-mässig.

Link to comment
Share on other sites

Orpheus Lab och Anagram Tech känd för sin DAC har samma rötter och när jag nu sökte på detta fann jag följande att läsa på 6moons:

Marc Chablaix of Swiss Orpheus Lab distinguished himself by making a very short yet formal presentation of his company and the products Ivette and I were about to listen to. I thus learned to my great surprise that his firm was originally founded purely as a demonstrator showcase, to introduce Anagram's digital engineering expertise to prospective OEM partners worldwide. To launch an entire brand merely to prove that your own technical inventions work, initially solely concerned with soliciting outsourcing opportunities... that's quite an example of being serious about what you're up to, wouldn't you agree?
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det lät bra och fullvuxet här inne, och arbetet med låda och finish var i toppklass vad jag kunde bedöma.

Jag tyckte också att det lät bra om än lite livlöst :blush

- När jag sa det till Sven Boenicke så förstod han inte vad jag menade - han kanske aldrig hört en bra anläggning :icon_smile_clown:

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte också att det lät bra om än lite livlöst :blush

- När jag sa det till Sven Boenicke så förstod han inte vad jag menade - han kanske aldrig hört en bra anläggning :icon_smile_clown:

Kolla hans avkopplingslösningar. Jag tror snarare svaret hittas där eller i laptoplösningen än i högtalarna.

Det låg ett sändarrör på bordet. Undrar vad det skulle användas till...

DSC_9946.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som svar på min egen fråga ser jag att det är baselement riktade både utåt och inåt. :blush

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som svar på min egen fråga ser jag att det är baselement riktade både utåt och inåt. :blush

Konstruktionen är inte helt lättbegripligt, men som jag förstod det är det två aluminiumdiskanter (Tangband), ett övre bredbandigt mellan-bas-register och två motriktade basar.

Man kan laborera en hel del med placeringen av mellanregistret inåt eller utåt och toe-in.

Link to comment
Share on other sites

Konstruktionen är inte helt lättbegripligt, men som jag förstod det är det två aluminiumdiskanter (Tangband), ett övre bredbandigt mellan-bas-register och två motriktade basar.

Man kan laborera en hel del med placeringen av mellanregistret inåt eller utåt och toe-in.

Hmm, livlöst? Kan det beror på att elementen är av aluminium? Kanske att högtalarna ser lite smala och stela ut? Hur stor roll spelar utseendet på grejorna?

Man kan undra, och jag har börjat tvivla på öronens verkliga kapacitet. Kanske är det så att det man vet om och det man ser - det hör man också ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...