Jump to content

Swiss made


calle_jr

Recommended Posts

En nos-dac som numera ersatts av Yellowtec PUC2.

Den är nog bara temporärt ersatt av PUC2;)

- Han tycker att den låter bättre än PUC2 men krävde ombyggnad med dyra komponenter för att nå den nivå den har idag.

René brukar inte prata om sin bakgrund men om jag inte missminner mig så har han en grundutbildning inom maskinteknik och mycket av det han konstruerat bygger på kunskaper inom detta område. Han har byggt om tonarmar, designat min skivpuck som är mycket bättre än den medföljande från Simon Yorke, han har tänkt ut hur man mekaniskt kan förbättra mina högtalare (se tråden: Jag bygger om mina Acapella Violon). Han praktiserar oftast vad han kallar "passiv tuning" och med det menar han tuning utan att göra ingrepp inuti apparaterna. På uppdrag av René har jag byggt om nätdelarna till några Dynalab-Tuner och några skivspelare men det är inget han annars brukar göra till kunder. När René modifierar sina egna apparater brukar det vara genom byte av komponenter till mycket högkvalitativa och ibland överstiger värdet av de nya komponenter många gånger om värdet på själva apparaten :blush

Här ser vi likaledes en integrerad Woodside ISA230 som körts som försteg tills det numera bytts mot referensförsteget VTL TL-7.5;

Den kördes som integrerad förstärkare när vi besökte René 2008 & 2009:

resan8166.jpg

2008 använde han en KISS DVD-spelare som källa till sin NOS-DAC och RIAA var Mark Levinson ML25S.....

PS. René hade tidigare en Proceed CDP CD-Player och ljudet blev klart bättre när han ersatte det interna drivverket i denna med en KISS DVD-spelare och bara använde DAC'en i Proceed CDP - slutligen ersatte han helt Proceed'en med NOS DAC'en och det var så det såg ut 2008 när han började spela musik från laptop ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Vad man utöver anläggning frapperas av är att rummet ser förhållandevis kalt ut. Någon form av keramikplattor på golvet och betongväggar?

Visserligen mattor på golvet och stoppade möbler men det borde leda till ekoeffekter om inte bakväggen är anpassad på något sätt.

Calm

Denna reflektion gjorde jag också när jag kom dit. René var ganska bestämd på att det inte behövs speciella diffussorer och basdämpare. Han menar att man kommer väldigt långt med att anpassa systemet till rummet snarare än det omvända.

En veldig interessant og tankevekkende tilnærming, som jeg forøvrig deler, forøvrig takk for en flott tråd :) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt blev kom vi iväg drygt 4 timmar efter utsatt tid. Bara att finna sig i ödet och vänta.

076Flygplats.jpg

En hög tyska hifi-blaskor inköptes och studerades ...

074Flygplats.jpg

Passar på att tacka Calle_Jr för det eminenta ressesällskapet och Eliot och Torkel för deras guidning i Zürich och att vi blev rekommenderade för René. Det blev en väldigt fin hifi-resa.

Link to comment
Share on other sites

Alltid spännande att följa med på hifiäventyr! Tack!

Lyssnade ni på "Music for Airports" av Brian Eno i era bärbara musikspelare i väntan på flyget? :-)

Tack själv, Lindvall... Dessvärre icke. Det skulle ju kunna förkorta den upplevda tiden. Vi funderade snarare på om det skulle sluta med att "Wir fahren auf dem Autobahn" ... :icon_smile_cool:

Lite märkligt det här med bärbart ljud. Jag har förvisso en iPod liggande och skräpar någonstans i boningen. Jag har också gjort ett antal spellistor men mer än så blir det inte. Tror jag har använt den max 5 timmar sedan jag köpte den 2007. På flyget är det för mycket bakgrundssus, i naturen vill jag höra naturen, i vänthallar är det för mycket som händer runt omkring för att jag skall kunna koncentrera mig på musik, på hotell vid tjänsteresor läser jag böcker och tidningar och vilar öronen. Hemma har jag inget behov ...

Så bärbart passar helt enkelt inte min livsstil. Jag strölyssnar inte så mycket på musik, vill inte ha musik som bakgrundsbrus.

Link to comment
Share on other sites

Bebop: Du hade väl införskaffat en iPod Touch relativt nyligen?

Inte ännu - med den finns med i planen. Skall fördjupa mig mer i fjärrstyrning när jag rippat alla mina CD-skivor. Jag har i mellantiden lärt mig att det finns flera varianter på att fjärrstyra PC-avspelning. iPod är bara en av många och det kommer hela tiden fler varianter. Jag är inte ens säker på att jag i slutändan kommer att spela så mycket från min PC. Ljudskillnaden mellan PC-avspelning och den CD-spelare jag har är minimal så varför använda en krångligare hårdvara (= PC)?

Just nu har lagt in drygt 60% (exklusive klassisk musik och boxar), så det tar ytterligare några månader innan det är dags att utvärdera och bestämma hur jag går vidare både med fjärrkontroll, DAC och PC.

Men det får bli en annan tråd längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...