Jump to content

1974 - 2024. 50 årskalas Soul o Funk


lindome

Recommended Posts

3 hours ago, shaft said:

tips som inte kommer fram så ofta är Dis is da Drum från 1994

Den har gett mig sömnlösa nätter. 1994 var jag festivalgeneral på Jazzfestivalen i Kristianstad. Vi hade bokat Hancock som skulle ut och promota Dis is da Drum. Vi blev tillsända några provpressningar på vinyl som innehöll enbart några groove på rythmbakgrunden på titellåten för att vi skulle få en liten föraning om hur det skulle låta. Själva albumet var var försenat.

 

Det blev så allvarligt att Herbie var på gång att ställa in hela Europa-turnén pga att albumet inte han distribueras inför turnén (vilket hade kostat oss en mindre förmögenhet för hyrd flygel, trummor, mixerbord, ljus och mycket annat och med ytterst små möjligheter att driva en process). Det löste sig till slut men albumet kom först en tid efteråt. Det var en fantastisk konsert där även Bennie Mauphin var med och första gången jag hörde ”scratchare” (heter det så?). Hancock spelade enbart flygel i den annars rätt så funkiga omgivningen. Härligt minne.

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden hade jag missat! Tack för tipset @MatsT!

Jag började lyssna på soul på 60-talet och senare på funk och jazz mycket tack vare en viss @lindome och hans eminenta kunskaper och Vinyl-/bandsamling.

Tack vare dig har jag upptäckt artister som ex Crusaders och Cymande men också många fler! Härlig tråd som jag gärna följer!😁👍

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Den har gett mig sömnlösa nätter. 1994 var jag festivalgeneral på Jazzfestivalen i Kristianstad. Vi hade bokat Hancock som skulle ut och promota Dis is da Drum. Vi blev tillsända några provpressningar på vinyl som innehöll enbart några groove på rythmbakgrunden på titellåten för att vi skulle få en liten föraning om hur det skulle låta. Själva albumet var var försenat.

 

Det blev så allvarligt att Herbie var på gång att ställa in hela Europa-turnén pga att albumet inte han distribueras inför turnén (vilket hade kostat oss en mindre förmögenhet för hyrd flygel, trummor, mixerbord, ljus och mycket annat och med ytterst små möjligheter att driva en process). Det löste sig till slut men albumet kom först en tid efteråt. Det var en fantastisk konsert där även Bennie Mauphin var med och första gången jag hörde ”scratchare” (heter det så?). Hancock spelade enbart flygel i den annars rätt så funkiga omgivningen. Härligt minne.

 

image.jpeg

Wow vilken cool historia. Där skulle man varit med. Jag var på festivalen i Kristianstad ett par gånger på 80-talet. Det var väldigt trevligt! TACK. 

Link to comment
Share on other sites

Nästa band fick skivkontrakt med Motown efter att ha agerat förband till The Jackson Five i början av 70-talet.

Från Tuskegee Alabama kommer The Commodores. Detta band var plattformen och språngbrädan för en viss Lionel Richie innan han lämna bandet runt 1980 och slog igenom stort på egen hand.

Många av Commodores hits är Richies ballader så som Still, Sail on, Three times a lady, Easy osv.

Innan de blev "mainstream" så var det funken som stod i fokus.

Låtskrivandet delades broderligt mellan nämnda Richie sax, Walter Orange trummor, Milan Williams keys, William King trumpet, Thomas McClary gitarr o Ronald Lapread bas.

 

Debuten Machine Gun från 74 ångar av hård svettig funk där Milan Williams feta clavinet löper som en röd tråd direkt från inledande titelspåret:foldedhands: 

Visst sjunger Lionel Richie på denna plattan också, men den domineras av trummisen Walter "Clyde" Orange som nästan alltid sjunger lead på gruppens funkiga nummer - här live från 77. I feel sanctified:

COMMODORES, I Feel Sanctified/Brick House (youtube.com)

Richie inleder o sen tar Clyde över medans Richie lirar sax.

 

Nästa med Clyde i toppform:sunglasses:

Gonna Blow Your Mind - YouTube

 

Titellåten är instrumental

Commodores - Machine Gun (youtube.com)

 

USLP

 

Commodores.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten paus har det varit, men nu är jag tillbaka med mer FUNK:sunglasses:

Vi rör oss söderut och hamnar i Louisianas största stad New Orleans. Dr John och Allen Toussaint är kända namn och The Meters var bandet som spelat på några av de nämndas plattor genom åren.

 

The Meters består av:

Art Neville keyboards vocals

George Porter Jr. Bas

Leo Nocentelli gitarr

Joseph 'Zigaboo' Modeliste trummor

 

 

The Meters släpper 3 st instrumentala plattor på Josie Records 69-70 med bland annat Cissy Strut och Look-Ka Py Py som kända hitlåtar. 

1972 byter de skivbolag till Reprise och Cabbage Alley släpps, nu finns det sång på flera av låtarna också.

Två år senare släpps Rejuvenation och jag tycker det är deras bästa albumMetersomslag.jpg.4fcc8bdf18c4e0f0c26d659fa86fd905.jpg

 

Vi hittar bland annat Just Kissed My Baby: The Meters - Just Kissed My Baby - YouTube

 

 

Så naturligtvis hyllningen till "The Motherland" i Africa: The Meters - Africa - YouTube

 

Link to comment
Share on other sites

Amerikas Förenta Stater är grunden för nästan all Funkmusik av klass, särskilt på 70-talet. Undantag fanns bl a i Sydamerika och Afrika.

 

Ett av de mest populära banden som inte har sitt ursprung i USA hittar vi faktiskt i Dundee Scotland av alla ställen.

 

Hamish Stuart, Alan Gorrie, Onnie McIntyre, Steve Ferrone samt de fantastiska Dundee Horns(Malcolm Duncan & Roger Ball) bildar:
The Average White Band.

1974 släpper de sitt självbetitlade mästerverk - AWB. Den innehåller många bra låtar men starkaste spåret är såklart Pick Up The Pieces:cool:

 

Här live 77 från Montreux: Average White Band - Pick Up The Pieces (1977) (youtube.com)

 

Average White band.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...