Jump to content

Röststyrning av hus och hem


byZan

Recommended Posts

Satt nu på morgonen och funderade på om röststyrning skulle kunna vara något för oss att ha i stugan? Har för mycket tid till att sitta och fundera:winking:

 

Googlade lite och vips så var man inne på tekniska detaljer och det jobbigt att reda i allt detta och chansar att här finns personer som har redan kan mycket om detta, har erfarenhet och fördelar och nackdelar med olika system.

För egen del så är det utebelysningen i första hand som är aktuellt, har den idag kopplad på timer. Sedan är det t ex espressomaskinen, några inomguslampor som skulle kunna vara aktuella att ha den funktionen på. 

Kör Apple och då måste det vara Apples produkter vilka verkar vara dyrare? Skulle väl kunna gå med Google-styrning också? Antar att man får app i iPhone så man även kan styra därifrån?

 

Är det någon som kan eller vet mer så är svar välkomna!

Andra och kanske eventuella bättre lösningar är oxå välkomna att framföras!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte (ännu) känt behovet av röststyrning men bytte för ett år sedan ut vår gamla Telldus-lösning som kommunicerade på 433MHz-bandet. Den var opålitlig och hade räckviddsproblem trots inköp av en kraftigare antenn och en i huset central placering av densamma. Skaffade istället en Fibaro HC2 som kör Z-wave, tog hit en elektriker som installerade brytare och dimmers bakom alla lampknappar samt väggpluggar till övriga lampor. Det som har varit krångligare än väntat är att få till all programmering så som jag vill ha den och det slutade med att jag fick börja skriva lite enkel kod själv, men med stor hjälp av andra användare samt en svensk guru inom området som har skapat en egen lösning i Fibaros gränssnitt för LUA-kod. Här hade jag hoppats att Fibaros drag and drop-gränssnitt skulle räckt men jag blev aldrig riktig kompis med det . Uppenbara fördelar är flexibilitet, stabilitet, skalbarhet och att allting är möjligt om man bara vill då det går att lägga till styrning med rörelsesensorer, ljusmätare, tempgivare, termostater etc. 

 

Det finns många konkurrerande och liknande system så man får fundera igenom vad som är viktigt i form av stabilitet, användarvänlighet samt vad man faktiskt vill göra. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Terminator said:

Det finns många konkurrerande och liknande system så man får fundera igenom vad som är viktigt i form av stabilitet, användarvänlighet samt vad man faktiskt vill göra. 

Jag har tyckt och hört att det varit krångligt att få till det tidigare och har därför inte installerat något än. Men tekniken går framåt och nu verkar det som om det är både ”lättare och bättre” för oss vanliga användare.

Tack för input!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Plejd + deras gateway. Då kan du röststyra genom Google home, även fjärrstyrning funkar.

 

Plejd är nog det bästa om det bara är belysning du vill styra.

Vill du ha mer funktioner (typ temperatur/energiövervakning) hade jag siktat på någon z-wavelösning, såvida inte maskinen i fråga kan röststyras.


Aldrig haft några problem efter ~300 installerade produkter på 2 år.

 

Plejds app är också väldigt enkel att förstå, inte för att du använder appen ofta.

Skapa ett scenario som tänder all mysbelysning med ett knapptryck t.ex.

Inbyggt astrour finns också för utebelysning.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, JWE said:

Plejd + deras gateway. Då kan du röststyra genom Google home, även fjärrstyrning funkar.

Hör Google home till de bättre undrar en okunnig?

20 hours ago, JWE said:

Plejd är nog det bästa om det bara är belysning du vill styra.

Tanken var att börja i liten skala, typ utebelysningen för att sedan kunna bygga på med fler funktioner om det visar sig vara värt det.

20 hours ago, JWE said:

Vill du ha mer funktioner (typ temperatur/energiövervakning) hade jag siktat på någon z-wavelösning, såvida inte maskinen i fråga kan röststyras.

Nu börjas det igen; välja något som man inte har någon koll alls på, hmm!

20 hours ago, JWE said:

Aldrig haft några problem efter ~300 installerade produkter på 2 år.

Vänta du bara tills du har kommit ner till mig och installerat:winking:

 

Jag ska försöka läsa på om föreslagna prylar för att förmodligen senare återkomma med fler frågor. En fråga som poppade upp nu är om jag behöver kolla om t ex bergvärmepump, etc går att styra via en gemensam app eller om den måste ha sin egen app, typ sådana frågor?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, byZan said:

Hör Google home till de bättre undrar en okunnig?

Tror att de flesta röststyrningar är likadana. Jag personligen gillar inte google så mycket, men det är mer för integritetsskäl. Plejd går tyvärr inte att styra röstmässigt med någonting annat nu.

 

5 hours ago, byZan said:

Tanken var att börja i liten skala, typ utebelysningen för att sedan kunna bygga på med fler funktioner om det visar sig vara värt det.

Då passar det perfekt, bara en liten puck du sätter in i dosan bakom brytaren. Lätt att bygga ut eftersom.

5 hours ago, byZan said:

Vänta du bara tills du har kommit ner till mig och installerat:winking:

 

Jag ska försöka läsa på om föreslagna prylar för att förmodligen senare återkomma med fler frågor. En fråga som poppade upp nu är om jag behöver kolla om t ex bergvärmepump, etc går att styra via en gemensam app eller om den måste ha sin egen app, typ sådana frågor?

Haha perfekt, sommaren 2022 inbokat. ;)

 

Brukar finnas nätmoduler att installera i modernare bergvärmepannor och t.ex. luftvärmepumpar. De har oftast egen app.


Annars är det knx som gäller men tror inte det är aktuellt för dig som har nyrenoverat i stugan. (Har jag för mig?)

Link to comment
Share on other sites

De lilla jag provat av röststyrning så tycker jag det är rätt B inget jag skulle bry mig om idag.

Vill du göra ett enkelt system som kan styra lite olika belysningar tex. så är Plejd enkelt. Man kan börja med en puck och sen bygga vidare och de skapar ett eget bluetooth nätverk mellan sig så de "snackar" med varandra och skaffar man nätverks gateway så får man ännu fler funktioner.

Förr satte jag ofta rena astrour för att styra ytterbelysning men kör bara Plejd idag de är både billigare och enklare att ha o göra med.

Ska man göra större system då är det KNX som gäller men de är inte lätt att installera efteråt och kräver mer programmering.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Ska man göra större system då är det KNX som gäller men de är inte lätt att installera efteråt och kräver mer programmering.

Då ska jag inte gå på den, jag lovar!

 

Ska kolla på den enklare modellen så får vi se om det är något för mig att gå vidare med?

Tack för inputs:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har valt att gå på prylar från Shelly, de kommunicerar över "befintligt" WiFi istället för via någon egen typ av gateway, men jag tror inte det är någon större skillnad mellan de olika systemen. Jag valde det som kändes mest flexibelt utifrån mina behov och inte minst till ett vettigt pris. Det påstås vara enkelt att kombinera Shelly med t.ex. Google Assistant eller Alexa för röststyrning, men jag har inte själv provat det, ännu.

Shelly har ett relativt stort sortiment av prylar för ett "smart hem", från den enklaste Shelly 1 som är en liten puck för ON/OFF-funktion, via dimmers till sensorer för temp/luftfuktighet/vatten/gas/rök/fönster/dörrar/elförbrukning och rena "Plug&Play"-enheter. 

En avgörande anledning till att jag valde Shelly är att de inte behöver ha "nollan" framdragen till vissa av sina prylar (t.ex dimmern och Shelly 1L). I min lägenhet finns det ingen nolla framdragen i dosan för brytaren och då fungerar det inte med prylar från t.ex. Plejd, som alla verkar kräva nolla (jag kan ha fel). Hade jag bott i ett eget hus så hade jag självklart dragit fram en nolla, men i en lägenhet är man mer låst. Jag har provocerat föreningen tillräckligt som jag har.

Man kan styra allt från en app och det är enkelt att skapa grupper (flera objekt på en knapp) och scenarier (t.ex. släck allt när man går hemifrån). 

Man har också kostnadsfri access till tjänsten "Shelly Cloud", vilket innebär att du når och kan styra/övervaka hemmet från Långtbortistan om du så vill (under förutsättning att bostaden har internet).

 

Jag har gått ett steg längre och styr/övervakar hemmet med "Home Assistant". Det är en server-baserad lösning som i mitt fall bor i en liten Raspberry Pi 4.

Det är antagligen overkill för ditt behov i dag, men det ger en oanade möjligheter till smarta lösningar, integration mellan olika typer av apparater av olika fabrikat och en outtröttlig källa till hjärngympa. Här behövs det helst en viss programmeringsvana för att lyckas.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd - inte minst eftersom jag håller på att projektera ett nytt hus....

 

planen så här långt är att dra nätverk i väggarna och sedan installera Ubiquitis produkter (Dream !achine PRO etc). Kameror etc kommer att gå via den.

 

Men övrigt kring att göra ett ”smart hem”.? Vad ska man tänka på när man projekterar? Det är IFTTT, EEbus, Z-wave och alla möjliga förkortningar som man ska hålla i huvudet....

Men även om jag inte vet just nu vad jag kommer att behöva kring styrningar så vill jag ha möjlighet att kunna fjärrstyrs saker som värme, belysning, mörkläggningsgardiner etc i huset. Gärna med automatik i det hela (om solen lyser in i huset så känner huset av det och drar ner gardinerna - även kopplat till värmesystemet).
 

Eftersom vi kommer att bo på landet så kan man väl önska att när någon av oss kommer nära huset så tänds belysningen vid garaget upp, och även belysningen till huset etc. Som sedan  släcks efter en kvart eller något i den stilen. Den typen av scenarion vill jag ha möjlighet att få till. Vad behöver jag bygga in i huset?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, hultin said:

Men övrigt kring att göra ett ”smart hem”.? Vad ska man tänka på när man projekterar?


Med tanke på vad du vill kunna styra är knx den mest kompletta lösningen för dig. Visst det är dyrare men en bråkdel av vad huset kostar. 

 

12B2F467-3DFD-480B-87CD-CDAFCF73CD83.thumb.jpeg.0d4afe804bbf2926e35d040f2715af11.jpeg


 

21 minutes ago, hultin said:

Vad behöver jag bygga in i huset?


Rörelsevakt som styr utomhusbelysningen. Går att göra lösningar med eller utan smart hem då de flesta rörelsevakter har inbyggda timers.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Min bror har hela sin lägenhet fylld med Hej Google och jag börjar tröttna ärligt talat på detta att det blir rätt tjatigt... Sen funkar inte systemet alltid heller eller om en liten unge börjar snacka med systemet... Då fattar den ingenting eller om man bryter på ett annat språk tex eller har nån annan dialekt... Den fattar bara rikssvenska verkar det som och att man är tydlig när man pratar... Segt... :dead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...