Jump to content

Rippning av vinyl...


K-man

Recommended Posts

Letade lite snabbt, men fann ingen tråd direkt i ämnet...men det kanske finns....länka då gärna.

Så till min fråga/undran.

Jag har ett gäng vinylskivor, men för tillfället ingen vinylsvarv...eller RIAA för den delen...men jag skulle vilja kunna lyssna på mina gamla nostalgiskivor som jag inte hittat på cd och funderar på om jag inte skulle kunna ta och rippa in dem. Det finns ju idag bra AD...och att då läsa in dem och FLAC:a dem för att sedan köra dem tillsammans med mina rippade CD.

Någon som kört? Vilka programvaror har ni nyttjat?

...när man rippar vinyl är det väl svårt att köra 20x speed? :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Rippning av vinyl ser jag som ett helgerån. :dead: Skulle aldrig komma på tanken. Skaffa en vinylavspelare och njut av musiken som den var tänkt att avnjutas. :)

Jag håller lite med dig Vox...men då det handlar om att kunna lyssna på dem eller inte...så väljer jag att kunna lyssna... :)

...men självklart helst via svarv!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar rippa skivorna till datorn med Protool och sedan brukar jag redigera bort de värsta knäpparna för hand. Bra redigerings och renoveringsprogram är ganska dyra och jag har egentligen inte hittat något riktigt bra program. För mig är det meningslöst att bara spela över en gammal inspelning utan att försöka göra någon förbättrande åtgärd. Jag störs av att höra på knastriga skivor.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det meningslöst att bara spela över en gammal inspelning utan att försöka göra någon förbättrande åtgärd. Jag störs av att höra på knastriga skivor.

Ibland kan en ny pickup göra underverk tillsammans med en skivtvätt. När jag bytte från Ortofons fine line slipning till Benz Ruby blev en del skivor oerhört mycket tystare, som om nålen tog ljudet från spårsidor som tidigare inte avspelats. Kanske kan vara något att testa. Det hjälper dock inte mot rena hack i vinylen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid så att det låter bättre när man byter till en ny puppa. Men direkta skador som man oftast har på sina riktigt gamla skivor kommer man inte ifrån. Inte heller skivbrus. Skivtvätt det har, men om jag vill föra över en skiva till CDR via datorn brukar jag först tvätta skivan sedan spelar jag av den vått.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kört? Vilka programvaror har ni nyttjat?

Jag fick en kusligt bra A/D-omvandlad fil av en norsk bekant som han gjort med följande utrustning för ett par år sedan:

- Rega P25 turntable / Lyra Dorian MC cartridge / Lyra Erodion transformer

- Marantz 7C preamp och RIAA

- Musical Fidelity Tube Buffer

- Creek Passive Attenuator (för att säkerställa bästa inspelningsnivå)

- Roland Edirol UA5 (i 44/16 mode)

- USB 2

- iMac

- Spin Doctor (ingen declicking eller filter användes)

- Toast 8 Titanium

- iTunes Lossless konvertering

Det borde gå bra att göra riaa-korrigering och förstärkning digitalt, men jag har inte sett något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att det bara är av godo att föra över vinyl till digitala ljudfiler!

Har ty värr inte fört över så många plattor som jag vill, mest för att det är ganska tidsödande att göra det BRA!

Min kedja är ganska enkel (Dvs kortast möjliga kedja) :

Skivspelare => RIAA => Ljudkort/Dator => Mjukvara => Hårddisklagring.

Jag brukar hävda att här gäller "Source first" .. men givetvis gör det inget om man har högkvalitativa grejjor hela vägen! Ett väljudande ljudkort skadar ju inte, men jag upplever att det är ganska liten skillnad mellan dom flesta ljudkorten i prisgruppen under 5-6KKr...

Hur som helst tycker jag att man skall låta bli Kina-Lencon som Christian länkar till, har testat en (köpt på Ö&B) och den låter riktigt illa!! Skräp, Skräp, Skräp!

Använder uteslutande PC för ljudberarbetning, och eftersom jag redan har proffesionella mjukvaror till detta ser jag ngen anledning till att använda MAC (även om jag har sådana med!) .. Det är en myt att ljud funkar eller låter bättre å MAC, det är en legend som lever kvar lite för att proffsljud funkade bra på MAC mycket tidgare än för PC.. Idag är det ingen skillnad!!

Mjukvaran jag använder heter Samplitude/Sequoia, anledningen till att jag använder den är att den låter bättre och har ett avsevärt bätre användarinterface än tex. ProTools (Som i ärlighetens namn är ett j#vl# skit och har en hårdvara som inte låter särskillt kul :evil: men det är förståss min bara min enkla åsikt, lyssna och testa givetvis själv!)... Men lösningar som Sequoia/ProTolls är kanske onödigt dyra & kompliserade för en hemmanvändare..

Det finns gratis och shareware mjukvaraor som kanske är bättre för hemma liraren, tex Audacity eller Ardour, båda är utmärkta men kräver kanske att man sätter sig ner och verkligen lär sig mjukvaran!

Har även testat Magix Audio Cleaning Lab, (samma tillverkare som Sequoia) .. tyckr att det automatiserade resultatet var godtagbart! Tillåter även att man redigerar & declickar manullt och det funkade utmärkt! .. Tror säker att det finns något liknande för MAC, men det har jag inte undrsökt..

Test/demo CD bränner jag oftast från Burrrn, en enkel och välfungerande PC mjukvara som bränner direkt från FLAC!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Har du nå'n gång stött på någon mjukvara som eliminerar riaat :?:

Jo, men inget som har vart nått att bry sig om! Jag inbilar mej att största anledningen till att det funkar "ganska" illa är att man man måste förstärka den oequalizerade signalen väldigt mycket för att den skall funka i den digitala domänen och att man då får in massor av extra brus och andra artefakter innan RIIA-korrektionen görs så att det inte blir några vinster!

Det finns en ganska intressant tråd i ämnet på HydrogenAudios fora... Hittade denna på Creatives fora : PC - RIAA EQ done by software, kanske nått att testa... Här kan du itta några andra foumtrådar i ämnet : Gearzlutz / Vinyl Engine

MACmjukvaran PureVinyl påstår att det är betydelselöst om man RIAAr analogt eller digital (Dom säger visserligen att det gäller deras digitala RIAA och att mjukvaru RIAA är tveksammt).. I ärlighetens namn, så för oss som redan har en "hyffsad" analogriaa, känns det som om vinsten med att göra korrektionen i den digitala domänen är ganska liten. Jag tycker nog att det är bättre att lägga sin investering på andra grejjor!

Hur som helst känner jag inte till några otvetydiga svar i ämnet!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jo, men inget som har vart nått att bry sig om! Jag inbilar mej att största anledningen till att det funkar "ganska" illa är att man man måste förstärka den oequalizerade signalen väldigt mycket för att den skall funka i den digitala domänen och att man då får in massor av extra brus och andra artefakter innan RIIA-korrektionen görs så att det inte blir några vinster!

Tror också det. En bra analog förstärkare innan A/D:n är A och D kan man säga ...

Digital bearbetning har sina fördelar men man måste signalkonditionera innan A/D-omvandling för bästa resultat. Detta innebär egentligen också ett lågpassfilter vid gränsfrekvensen för ljudkortet. Har man inget sådant är det en fördel att sampla med t ex 96kHz eller 192kHz för att sedan filtrera i datorn om man så önskar.

Signalkonditionering behöver inte nödvändigtvis vara en RIAA-kurva utan kan vara ett analogt filter som är "enkelt" att göra som liknar RIAA-kurvan. Sedan kan man göra resten av RIAA-korrektionen i datorn.

Se också till att köra i mer än 16 bitar innan ev. filtrering, normalisering eller liknande operationer. Ju fler bitar, ju mindre kvantiseringsfel vid sådana operationer.

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån version att prova?

Jag kunde inte hitta nåt demo eller så.

Kolla här (till höger)

Skiljer sig ljudkvalitén mellan programmen - typ Standard, PRO och SE ??

Jag upplever att det inte är så, skillnaden ligger i funktioner och funktionalitet...

Men det är fullt möjligt att dom strypt dom enklare/billigare versionerna (som jag inte testat!), så jag har inget bra svar även om jag inte tror att så är fallet!

Här kan du ladda ner en jämförelse tabell : Feature Comparison

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mest på de som inte har kvar en vinylrigg, men vill A/D-omvandla sina LP.

En stepup av god kvalitet kan man ju ordna för måttliga slantar, men ett bra riaa kostar betydligt mycket mer.

Ett alternativ är att använda en bra högnivå-PU.

Jo det kan kanske stämma, fast... jag undrar vilket som blir bäst och enklast längden?

..en mjukvara med massa inställningar att försvinna bort i eller ett hyffsad analog-RIAA???

Jag är rädd att det finns för- och nackdelar oavsett vilket man väljer.

Men för de flesta av oss är det kanske bäst att hålla det man kan i analogdomänen?!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ganska intressant ...

Nu har jag bara provat en låt från CD:n med Rosenberg Trio, Live in Samois - Rose room.

När jag spelar den i Winamp i 44kHz låter gitarrerna och basen lite ofokuserat faktiskt - rätt bra men i jämförelse inte så bra ...

I foobar2000 med 96kHz uppsampling "Ultra" låter det betydligt mer fokuserat - klart bättre skulle jag vilja säga.

I Wavelab med 96kHz uppsampling är det ungefär samma som i foobar2000.

I Samplitude, rippat och uppsamplat med "ultra-high" konvertering till 96kHz låter det ännu lite mer fokuserat. Här är till och med strängresonanserna tydliga. Trevligt, men kanske för bra ... ?! Ska prova lite mer i julhelgen. Kul detta.

I samtliga test använde jag Lynx Two med Lynx egen ASIO-drivare.

Link to comment
Share on other sites

... fortsätter Connys rimstuga (förlåt riPstuga :) )

Spelar in lite vinyl innan demoversionen av Samplitude går ut ...

- Paperboys, Live at Stockfisch

- Its a Beautiful Day, Its a Beautiful Day

- Black Sabbath, Black Sabbath

Vad ska jag testa mera? Jag är faktiskt lite sugen att inhandla programmet ...

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett ämne som intresserar mig.

Har testat med lös RIAA och sen in i några olika A/D men det blir tyvärr inte bra.

Nu är det ju så enkelt att testa genom att hänga på an D/A och sen kan man jämföra ungefär som före/efter. Dvs. analogt direkt eller genom A/D-D/A vilket ju man måste köra då det gäller uppspelningen sen.

Och det låter för snyggt, konturlöst, inte tillräcklig jävlar anamma, och orkestern spelar i stort sett utomhus.

Vi har testat ett antal olika A/D och det verkar skilja mer på dom är på olika D/A.

Nästa A/D på test nån gång i januari blir en dcs proffs A/D, vi hoppas på att den skall funka bra men känner oss inte särskilt säkra på det.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...