Jump to content

Två signalkablar; 2.800:- mot 28.000:- !!


ulf

Recommended Posts

Jag har haft nöjet att hemma i min anläggning få pröva två bra signalkablar mot varandra under ett par månaders tid. XLR Kabeln går mellan min CD Ayre CD5ex och mitt försteg McIntosh 220.

Från försteget till slutsteget Ayre V1xe har jag använt dels ett lånat par Purist Venustas XLR dels mina ordinarie Audio Concept XLR kablar. Från slutsteget har jag Audioquest Kilimanjaro biwire till mina högtalare Silverline Grande La Folia. Div nätkablar från Cardas, Signalcabele o Electraglide, Harmonix gåt till min stömrenare Nordost Thor. Jag har även enVelodyne DD18 sub delad vid 60Hz.

Min ordinari kablel, dyrkablen, har beskrivits så här av The Absolute sound:

" in any system into wich you you insert these top-of the line (and hideosly expensiv) X stament product, you get the same result, which one migth describe as no result in the sense that they introduce no audible colarations that HP can hear, and belive us he´s tried. If ever there were an audio product HP woul be tempted to call well nigh perfect, the X woul be it"

HP är ju legenden HARRY Pearson som startade Absolute Sound en gång i fortiden.

De flesta harväl gissat vid det här laget vad dyrkablen är!?

Link to comment
Share on other sites

Kablen är Nordost Valhalla. Den har ju funnits några år och har i vissa kretsar en viss kultstatus som världens bästa (the Absolute Sound). Jag köpte den begagnad för några år sedan till 1/3 av nypriset. By the way har jag aldrig hört talas om någon som köpt dyrkablar till fullt pris!? Men nån måste ju ha köpt dem nya nån gång?

I min förra anläggning J Rowland Synergy pre till till Forsell CD passade den inte alls utan den billiga SignalCable lät bättre. Men mellan Ayren och McIntosh låter den super. En otrolig renhet och klarhet och med bra dynamik. Som alltid är det en fråga om synergieffekter.

Valhallan har rykte om sig att vara lite "slank" i basen och lite åt det ljusa hållet. Och det stämmer väl med mina erfarenheter. Men det passar mig.

Link to comment
Share on other sites

Kablen är Nordost Valhalla. Den har ju funnits några år och har i vissa kretsar en viss kultstatus som världens bästa (the Absolute Sound). Jag köpte den begagnad för några år sedan till 1/3 av nypriset. By the way har jag aldrig hört talas om någon som köpt dyrkablar till fullt pris!? Men nån måste ju ha köpt dem nya nån gång?

I min förra anläggning J Rowland Synergy pre till till Forsell CD passade den inte alls utan den billiga SignalCable lät bättre. Men mellan Ayren och McIntosh låter den super. En otrolig renhet och klarhet och med bra dynamik. Som alltid är det en fråga om synergieffekter.

Valhallan har rykte om sig att vara lite "slank" i basen och lite åt det ljusa hållet. Och det stämmer väl med mina erfarenheter. Men det passar mig.

Är den du har originalterminerad (dvs. terminerad i Nordosts egen fabrik)?

Link to comment
Share on other sites

Nej den är omterminerad. Originalterminerade beg Valhalla är ca 30% dyrare är omterminerade och jag vet att det förekommit diskussioner om omtermineringen ger bättre eller sämre egenskaper åt Valhallan. Där är tydligen meningran delade på t.ex Audiogon. I norska High Fidelity testen av Valhalla föredrog de om jag mins rätt en omterminerd variant.

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att få ta del av resultatet. Har själv provat lite med min Valhalla signalis gentemot några andra med blandat resultat. Ofta låter det annorlunda men för det mesta har jag nog föredragit Valhalla men då är jag ju mest van vid det ljudet (eller icke-ljudet då enligt HP). Fast hur är då Odin? Ännu mer perfekt....?

Link to comment
Share on other sites

Nordostkabeln köptes för några år sedan via Audiogon från England.

Den andra kablen är en Viablue. En för mig okänd tysk (?) firma. Mayro provade den först som RCA och tyckte den var mycket bra. Jag fick sedan låna en XLR via importören Wolfgang på Creative Audio.Kabeln var helt ny och mina tidigare erfarenheter av nya kablar är att det i början kan låta väldigt kantigt o spretigt innan de blivit inbrända. Denna kabel lät emellertid bra redan från början och blev bara marginellt bättre med tiden. En Nordost killer?

Link to comment
Share on other sites

Efter 10 år med tung HIFI och otaliga prov med olika kablar har jag den bestämda åsikten att byte av kablar för det mesta gör märkbara skillnader.

Jag glömmer aldrig 1998 när jag just börjat med tyngre grejer, Audio Artistry Dvorak-Jeff Rowland-Muse CDP, och fick lyssna på Silversmith kablarna- svindyra- men de lyfte hela anläggningen så att det var olidligt att gå tillbaka till mina vanliga Van den Huul kablar. Men nu när Viablue sattes in.... mycket liten skillnad. Allt lät som jag var van vid. Under flera veckors tid spelades många favoritskivor. Bl a Heather Novas CD "Storm" lät lika fantastiskt som alltid. Novas otoligt vackra röst hade kvar sitt skimmer och sprödhet (köp den skivan!!). Ayre CD5xe CDspelaren kan spela både SACD o DVD-A.

På Concord Jazz sampler vol 2, SACD, finns ett spår med Ray Brown Trio " The real Blues" inspelad LIVE o så bra att man förflyttas in bland publiken med musikerna framför sig.

DVD-A CDn"Best of Mickey Hart" lite spretiga skiva ger en otrolig tyngd åt musiken o musiken omsluter en nästan som surround! Allt var njutbart med Viablue kabeln!!

Men det slutliga testet när försöksobjektet jämförs med en referens blir när man till slut kopplar tillbaka till referensen. Så skedde och nu hade jag hjälp med utvärderingen av en mycket erfaren lyssnare "Harry Up"!

Link to comment
Share on other sites

Den helgen när jag skulle koppla tillbaka till referensen var av en tillfällighet Harryup över för att lyssna lite på mina grejer. Han är ju en väldigt erfaren lyssnare med en respektabel egen anläggnin och med ett förflutet som innehavare av HIFI affär.Han fick lyssna blint på de bägge kablarna och föredrog sedan Nordosten. Skillnaderna var små men de fanns nu där. Valhallan var lite mer dynamisk, lite mer korrekt medan Viablue var lite soft o rund i karaktären. Valhallan var en aningen bättre o lite mer musikalisk helt enkelt. Men skillnaden var som sagt väldigt liten och jag kan utan vidare leva med Viablue kabeln. Med tanke på priset 1/10 av Valhallan så framstår den som ett fynd och kan rekommenderas. Jag skulle aldrig betala 30.000:- för Valhallan med den fins ju som sagt begagnad för ca 10´ och i en finare anläggning kan det kanske vara skäl att betala lite mer för att få Valhallans något bättre egenskaper.

Men som alltid med kablar är de oerhört systemkänsliga och det gäller att pröva i sin egen anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Jag som faktiskt inte sett denna tråden föränn nyss då ulf sa han höll på med den måste även då om det blir i elfte timman säga att den skillnaden Ulf talar om är av den nivån så att dom som läst ulfs och mina trådar vi gjort förr vet att det skiljer en aning mellan våra ideal. DVS jag gillar det lite "mörkare" mindre highendiga om man skall försöka beskriva.. Fast ändå kräver nogrannt utmejslat.. Altså mycket nära ideal men med en nyans olika ändå..

jag föredrog Viablue med en anings övervikt här jämfört med en RCA valhalla som är Ulf´s.. men det kan vara systemet mitt enbart som skiljer. Så systemskillnader kan avgöra som ulf var inne på.

Så det är mycket ok kablar dessa för rätt billiga kr. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett ess till i bakfickan. Ett par toppkablar Audioquest Amazon (halva Valhalla pirset ungefär). De var dock RCA så att nån direkt jämförelse är svår då apparternas RCA in o utgångar ofta i sig ger ett annat ljud än XLR. Men nu var det ganska stora skillnader mot både Viablue och framförallt Valhalla. Amazon gav ett med blodfullt mustigare ljud. Mer mellanbas men inte lika superrent ljud som de andra. Kabeln passade ypperligt både till blues o rock. Den norske bluesgitarrvirtuosen Björn Berge - en riktig favorit både musiksmässigt o ljudmässigt- fick ett just så "skitigt" sound som det ska vara. Men å andra sidan blev Heather Novas kristallklara och superrena röst lite för opolerad o "elektrisk". Men som sagt det kan bero på de olika in o utgångarna som används.

Snart hoppas jag få min LA Mayro. Den har bara RCA så nu har Valhalla omterminerade med WBT nxt gen införskaffats. Den skall testas mot Amazonen och Viablue RCA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beskrivningen känns så fulländad att det inte finns mycket att tillägga. Beträffande Valhalla signal/högtalarkablar så har jag hört dessa fungera ypperligt i vissa system (tycks passa bra till Sonus faber) men också bli utpetade av andra kablar i andra sammanhang. Nog inte helt ovanligt i kabelsvängen och mycket handlar väl om matchning.

Link to comment
Share on other sites

Zood

En ny typ dom tillverkar. Den är ballanserad även i RCA så skärmen inte är en "jord ledare" utan bara skärm om jag fattat det rätt..

Ulf provade en XLR... Han har ju XLR på sina grejor som sagt..Jag har jämfört med Valhalla RCA mot Viablue RCA..

Timbre.

resultatet är ju rätt förvånande egentligen eftersom det lite om man funderar placerar denna i samanhanget billiga viablue kabeln "ljudmässigt tonalt" som typ "en imittenkabel" av nordost "valhalla" och Audioquest "Amazon"..

och den placeringen tror jag MÅNGA uppskatter i sina system om detta blir även det andra skulle få som resultat..

jadrar man missade denna större nogrannare utvärdering med alla tre ulf gjorde.. men jag får en chans snart att besöka honom ev..Då skall jag tjuva lite tid för egen lyssning hos honom....

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Zood

En ny typ dom tillverkar. Den är ballanserad även i RCA så skärmen inte är en "jord ledare" utan bara skärm om jag fattat det rätt..

Ulf provade en XLR... Han har ju XLR på sina grejor som sagt..Jag har jämfört med Valhalla RCA mot Viablue RCA..

Timbre.

resultatet är ju rätt förvånande egentligen eftersom det lite om man funderar placerar denna i samanhanget billiga viablue kabeln "ljudmässigt tonalt" som typ "en imittenkabel" av nordost "valhalla" och Audioquest "Amazon"..

och den placeringen tror jag MÅNGA uppskatter i sina system om detta blir även det andra skulle få som resultat..

jadrar man missade denna större nogrannare utvärdering med alla tre ulf gjorde.. men jag får en chans snart att besöka honom ev..Då skall jag tjuva lite tid för egen lyssning hos honom....

Det går inte att göra en balanserad kabel med RCA-kontakter.

En obalanserad kabel är antingen en koaxialkabel, men då är skärmen minusledare eller så är det en 2 ledare med skärm och då används inte skärmen som signalledare, men balanserad signal blir det inte.

Detta är bägge vanliga kabeltyper om man använder RCA kontakter.

Antagligen har du missförstått något, Mayro?

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att göra en balanserad kabel med RCA-kontakter.

En obalanserad kabel är antingen en koaxialkabel, men då är skärmen minusledare eller så är det en 2 ledare med skärm och då används inte skärmen som signalledare, men balanserad signal blir det inte.

Detta är bägge vanliga kabeltyper om man använder RCA kontakter.

Antagligen har du missförstått något, Mayro?

Nope. Det var som du säger jag menade.. Så självklart blir det inte en ballad signal Jorma.. ;) Men en kallade det för en ballad kabel med RCA och det blev så jag sa bara...

Bra du påpekade så inget missförstånd blev härom detta..

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att viablue kablar har uppmärksammats.

Själv så har jag fastnat för viabluekablar och har dels högtalarkablar och Rca.

Tycker dessa spelar otroligt bra och fantastiskt för pengarna.

Som du säger ulf upplevde jag också att kablarna lät bra redan ifrån början. Inte alls lika känsliga som en del andra kablar som kräver lång inspelningstid.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite förvånad över att det inte blir lite "mer reaktioner" över det rätt trevliga resultat Ulf skriver om här med en i samanhanget billig kabel..

Det behöver väl inte bli "åsikts-storm" för att vara intressant, eller? Vill man ha flame wars finns det andra forum där sådant förekommer oftare.

Jag tycker det var en trevlig och intressant tråd, tack ulf :app:

Tycker själv att dyrare inte alltid behöver vara bättre. "Bättre" förresten är så otroligt subjektivt. Sen är det ju det där med matchning som är en viktig parameter också. Att ulf föredrog Viablue i sitt system är intressant tycker jag och hans åsikter har jag inga problem med, det gör möjligen att en och annan kanske får upp ögonen (öronen? :) ) för detta fabrikat och testar själva.

Skulle gärna prova i mitt system :app:

Kör själv Michael Green's kablar för närvarande och är klart nöjd, särskilt med tanke på pris. Så jag tillskriver mig också devisen "dyrare är inte alltid bättre" :cool:

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig där Kansas ! :)

Visst är matchningen väldans viktig, och det gäller ju definitivt inte bara kablarna, utan alla anläggningens delar, många gånger är det helt avgörande.

Och till slut så är det ju tycke och smak som får avgöra, det ska ju trots allt passa ens alldeles egna ljudideal ! :app:

Så visst är det lite märkligt, att någon kan plocka fram en kabel, och kalla just den bäst, då det är så väldans personligt !?! :cool:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Ekman I mitt system var inte Viablue bättre än Valhallan tvärtom var Valhalla bättre om än med liten marginal. Inte heller var Amazon bättre utan bara ganska annorlunda. Kabeltester kan vara ett sätt för andra att få upp ögonen för vad som finns på marknaden och hur det har fungerat i testarens anläggning. Med kablar finns ingen genväg annat än att testa i sin egen anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...