Jump to content

Ett utsökt system


eliot

Recommended Posts

Stockholms HiFiMässa '07 hörde jag just denna kombination av skivspelare och förstärkare

...och det gav mersmak :mm:

Ja det rummet minns man! Var just i valet och kvalet mellan dessa högtalare och än en gång ett par SF. Det blev som bekant Amatin, något dyrare än MBL.

Mer en smakfråga vad som valdes. Skivspelaren har jag hört många gånger och delar de positiva uppfattningarna. Tror att det efter Lärarhögskolan blev vanligare att ta in akustikprylar i demorummen. Här skymtar en V4?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hifi från Kanada, USA med en liten klick Sverige ser det ut som ... ;)

...men ingen HiFi från vår värds hemland - för "nicket" till trots kommer Struts från England ;)

Han hade med sig högtalarna när han flyttade hit medan förstärkarna var rörförstärkare från Nagra.

- Med barn i familjen kändes det inte helt lyckat och då Audio Concept tog hans Nagra i inbyte så blev det Boulder istället,

ett byte som visade sig inte bara mera praktiskt utan har fått honom att anse att Verity behöver bra transistorelektronik för

att komma till sin rätt :Idea:

struts9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, det är en Squeezebox Touch som är kopplad till en extern DIY DAC med en koax kabel (Oyaide DR-510).

struts5.jpg

Överföringen är alltså S/PDIF och DAC'en är baserad på Anagram Technologies Sonic2/TimeLock med separat nätdel. :mm:

struts6.jpg

Bara komponentpriset på denna DAC var enligt uppgift 25'000kr. Silvercore som står på lådan har egentligen inget med saken att göra förutom att det är en snygg låda :)

Man har använt sig av följande:

The Sonic 2 evaluation board is a fully functional dac without power supply and with the Anagram upsampling algorithm (384kHz) and some more interesting features.

Timelock is a high precision clock (.5ps jitter).

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, det är en Squeezebox Touch som är kopplad till en extern DIY DAC med en koax kabel (Oyaide DR-510).

struts5.jpg

Överföringen är alltså S/PDIF och DAC'en är baserad på Anagram Technologies Sonic2/TimeLock med separat nätdel. :mm:

struts6.jpg

Bara komponentpriset på denna DAC var enligt uppgift 25'000kr. Silvercore som står på lådan har egentligen inget med saken att göra förutom att det är en snygg låda :)

Man har använt sig av följande:

Är det äkta kolfiber i dessa "rack"? :mm:

Link to comment
Share on other sites

Tack för de fina bilderna eliot, verkligen smickrande!

Jag ser att det kommit ett par frågor på vägen. Ber om ursäkt för dröjsmålet med svaren som orsakats av tjänsteresa i utlandet.

Kör han med Squeezebox och Sonos parallellt?

Nej, inte i praktiken. Jag haft Sonos systemet i fyra år nu medans SB touch införskaffades bara för några månader sedan. Sonosen står kvar eftersom jag ville jämföra den med Touchen. Någon skillnad i ljudkvalité (som 16/44 digitalkälla) kunde jag dock inte urskilja. I övrigt är Touchens stora fördel möjligheten att streama hi rez filer medans jag tycker att Sonos har mognare/stabilare mjukvara och ett betydligt trevligare användargränssnitt.

Jag skulle gärna höra vad användaren tycker om den inbyggda dacen. Och vad som fick honom att skaffa en fristående dac?

DACen i Boulder 1012 är helt OK men är i mina öron den svaga länken jämfört med försteget och RIAAn som båda håller den yppersta klassen. Syftet med DAC-projektet var dels att försöka höja den digitala ljudkvalitén till någonting närmare den analoga, men kanske mest för att det var roligt och intressant (jag är elektronikingenjör i botten och oerhört intresserad av digital ljudåtergivning). Jag tyckte dock att PUCen bättrade min DAC på flera parametrar och delade, som eliot noterade ovan, flera ljudegenskaper med min analoga front-end. Verkligen imponerande!

Om man vill ha en snygg och välljudande one-box lösning kan jag verkligen rekommendera Boulder 1012, men om ljudkvalitén får avgöra anser jag att man kan få bättre ’bang for the buck’ med en Boulder 1010 plus extern DAC.

Link to comment
Share on other sites

DACen i Boulder 1012 är helt OK men är i mina öron den svaga länken jämfört med försteget och RIAAn som båda håller den yppersta klassen. Syftet med DAC-projektet var dels att försöka höja den digitala ljudkvalitén till någonting närmare den analoga, men kanske mest för att det var roligt och intressant (jag är elektronikingenjör i botten och oerhört intresserad av digital ljudåtergivning). Jag tyckte dock att PUCen bättrade min DAC på flera parametrar och delade, som eliot noterade ovan, flera ljudegenskaper med min analoga front-end. Verkligen imponerande!

Struts är som sagt engelsman men det skulle jag inte märkt om han inte avslöjat det i ett p.m. Vi hade mycket att prata om och det blev en hel del lyssnande :)

Han bjöd på "engelska sausages (sorry, hurts too much to call them korvar)" så det var inte bara en ljudmässig upplevelse utan även en kulinarisk :mm:

- Jag har några bilder kvar ;)

Vi går väl bakom högtalarna

struts11.jpg

och tittar på racket

struts13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logitech Squeezebox Touch är en nätverksspelare och ansluts till ett trådlöst nätverk och den styrdes mycket elegant av en iPad. Musik rippades och organiserades på hårddisk(ar) med hjälp av en dator som fanns i rummet intill. ;)

- Det skulle vara intressant att få reda på vilka lösningar som Struts valt när det gäller mjukvara för rippning och hur lagring, nätverk mm är utformat eftersom vi är många som nu börjar titta på en liknande lösning :mm:

Det fanns musik i form av CD/DVD i rummet :)

struts15.jpg

struts12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Struts är som sagt engelsman men det skulle jag inte märkt om han inte avslöjat det i ett p.m. Vi hade mycket att prata om och det blev en hel del lyssnande :)

Han bjöd på "engelska sausages (sorry, hurts too much to call them korvar)" så det var inte bara en ljudmässig upplevelse utan även en kulinarisk :mm:

- Jag har några bilder kvar ;)

Vi går väl bakom högtalarna

struts11.jpg

och tittar på racket

struts13.jpg

Korvarna kommer med stor säkerhet från Taylor and Jones på Hantverkargatan 12 inte långt från AC, väl värt ett besök.

Taylor and Jones

Link to comment
Share on other sites

Korvarna kommer med stor säkerhet från Taylor and Jones på Hantverkargatan 12 inte långt från AC, väl värt ett besök.

Taylor and Jones

Where else? :app: Minns inte vad det var för sort just denna dag men generellt gillar jag de enklare varianterna såsom Lincolnshire Pork (mumsigt pepprigt), lamb & mint m fl.

Link to comment
Share on other sites

- Det skulle vara intressant att få reda på vilka lösningar som Struts valt när det gäller mjukvara för rippning och hur lagring, nätverk mm är utformat eftersom vi är många som nu börjar titta på en liknande lösning :mm:

Den digitala delen av systemet har utvecklats stegvis genom mycket 'trial and error' under snart fem års tid. Jag kan inte komma på en enda del som inte bytts ut minst en gång på vägen.

All musik rippas med en stationär Dell PC med en Plextor DVD enhet. Rippningsprogrammet är dBpoweramp Reference ('ultra secure mode') och allting lagras i FLAC format med default inställningarna. Tags (d v s metadata), skivomslag o dyl fixas sedan med mp3tag. Filerna lagras på en Netgear ReadyNAS NV+ som innehåller fyra stycken Western Digital Caviar Green 1 TB enheter men 'spin-down' funktion. Detta medför problem i början när man spelar upp ibland men sparar energi vilket känns rätt i dessa dagar.

En sak som var lite knivigt var att hitta en filstruktur som skulle göra hi rez filerna osynliga för Sonosen (vi kör Sonos i fler andra rum i huset) men synliga för Squeezeboxen. Detta var inte så lätt som det låter p g a begränsningar i Squeezebox-mjukvaran. Om det är någon som brottas med detta problem skicka gärna ett PM.

PCn och NASen är sammankopplade med CAT 6 kabel via en D-Link DIR-655 Gigabit Wifi router som innehåller en 'StreamEngine' QoS-enhet vilket ser till att musikuppspelning alltid får högsta nätverksprioritet. Touchen är ansluten till denna router via Wifi vilket medför en lite för stor kompromiss för ljudkvalité, dragning av CAT5 kablage ligger på 'att göra' listan.

Då åtta års digitala familjebilder ligger på samma NAS backas detta upp inkrementellt (Synctoy 2.1 - gratis :mm:) till en annan NAS ungefär varannan månad. Backupenheten bor sedan på landet vilket ger både geografisk redundans och mycket musikglädje på landet! ;) Funderar på att sätta upp en VPN tunnel så att speglingen kan göras över nätet och således automatiseras, men inte hunnit dit ännu.

PCn, vilket står i mitt arbetsrum, är för övrigt även källan till mitt hörlurssystem vilket den matar via ett Lynx L22 ljudkort.

PS De skarpögda kommer att märka att det står hyllor av CD skivor i vardagsrummet. Dessa är numera helt redundanta då de flesta ligger nu på servern. Däremot ligger mina LP-skivor undangömda i arbetsrummet och i källaren. Nedpackning av CDarna och ombyggnation av hyllorna till LP-förvaring ligger nämligen också på 'att göra' listan! DS

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

PCn och NASen är sammankopplade med en D-Link DIR-655 Gigabit Wifi router som innehåller en 'StreamEngine' QoS-enhet vilket ser till att musikuppspelning alltid får högsta nätverksprioritet. Touchen är ansluten till denna router via Wifi vilket medför en lite för stor kompromiss för ljudkvalité, dragning av CAT5 kablage ligger på 'att göra' listan.

Min handlare René i Schweiz säger att han försökt att få till det trådlöst men inte lyckats så jag är spänd på vad som händer när du dragit CAT5 kabel ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi lyssnade på både CD och vinyl och vår värd hade fantastiska original som skivan vi ser på bilden :mm:

struts14.jpg

Sonny Rollins - Way Out West på tidig Contemporary. Jag har precis samma utgåva (stamper D2), det är andrautgåvan eftersom förstautgåvan släpptes på Stereo Records ;)

- Det var helt klart att vi föredrog vinyl i de fall vi hade båda formaten tillgängliga men PUC2 gjorde definitivt inte bort sig och man funderade inte i termer som analogt/digitalt utan båda lät mycket bra :mm:

PUC2 grävde djupare så att man ibland hörde en resonans i rummet som man var lyckligt ovetande om när man lyssnade med de andra källorna :blush

Link to comment
Share on other sites

Trevligt system.

Får jag fråga om valet av Cat5. Är inte skärmad Cat6 att föredra för att vara lite framtidssäker?

mvh/Harryup

Jo, jag sade fel av gammal vana, CAT 6 (eller CAT 6a) är naturligtvis att föredra. Men det är viktigt att just den kabeln som är ansluten till Touchen är oskärmad. Skärmade ethernet-kablar verkar orsaka problem med SB Touch, trots att ethernet-anslutningen är isolerad med en trafo. Behöver man dra en längre sträcka kan ett bra tips vara att dra den med skärmad kabel och lägga en hubb på slutet. Touchen kan sedan kopplas till hubben med en kortare oskärmad patch-kabel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...