eliot Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Ett utsökt system En fantastisk möjlighet som vårt forum erbjuder är att lära känna likasinnade och göra hembesök och personen som vi nu skall besöka lärde jag känna i PUC-tråden Klicka på bilden för stor bild! Quote
Timbre™ Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Verity Audio Med bakåtriktad bas... Quote
Bebop Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Hifi från Kanada, USA med en liten klick Sverige ser det ut som ... Här gäller det att inte sticka ner huvudet i sanden. Skall bli intressant att följa. Quote
K-man Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Vackert hem dessutom! :-) Följer gladeligen med! \\K-man Quote
calle_jr Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Klicka på bilden för stor bild! >3m i rumshöjd Quote
Kilgore Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Verity Audio gav mersmak efter att ha hört Leonore på Opalen i GBG Quote
eliot Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 Hifi från Kanada, USA med en liten klick Sverige ser det ut som ... Här gäller det att inte sticka ner huvudet i sanden. Skall bli intressant att följa. Visst är det struts som vi besöker >3m i rumshöjd ...och visst var det ett stort rum Quote
x2000 Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Vackert hem dessutom! :-) Följer gladeligen med! \\K-man Instämmer. Med två stycken soffor från danska Eilersen Quote
eliot Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 Verity Audio gav mersmak efter att ha hört Leonore på Opalen i GBG Här är det Verity Audio Parsifal Det var mycket smakfullt och det fanns en iPad till hands för att styra en Squeezebox Touch Quote
ynnorc Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Jag har hört Verity Audio 2 ggr, senast på Opalen. Det var lika imponerande varje gång. Jag ser ingen självklar sweetspot i detta utsökta rum. Det kanske avslöjas senare var bästa lyssningspositionen är. Quote
PLandgren Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Jag ser ingen självklar sweetspot i detta utsökta rum. Det kanske avslöjas senare var bästa lyssningspositionen är. Jag sitter och funderar över hur det skulle fungera att lyssna "bak-och-fram"? Jag tänker att om man sitter mitt i soffan som står framför högtalarna och lyssnar med ryggen mot. Skulle det funka om man kopplat om höger-vänster kanal? Bara spekulerar lite... /Peter Quote
eliot Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 Nedanstående bild är tagen från den ena lyssningsfåtöljen: Jag har tidigare varit rätt negativ till Verity Audio som jag alltid upplevt låta smått - men efter att ha lyssnat här (och sedan hos HiFi Stället i Göteborg) så har jag ändrat uppfattning Eftersom man satt så lång bort från högtalarna så var det en helt annan upplevelse än jag var van vid och stereoeffekten var naturligtvis inte alls lika påtaglig. Det lät emellertid inte litet utan fyllde rummet väl. Detta var mina initiala intryck när vi spelade från hårddisk med Squeezebox Touch. Quote
calle_jr Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Detta var mina initiala intryck när vi spelade från hårddisk med Squeezebox Touch. Det står ju en kvadrat-PUC i racket med en lång solid core-kabel ser det ut som. Ursnyggt rack, btw Är det akryl-hyllplan Quote
eliot Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 Det står ju en kvadrat-PUC i racket med en lång solid core-kabel ser det ut som. Ursnyggt rack, btw Är det akryl-hyllplan Jag hade naturligtvis tagit med mig min PUC2 (och laptop) för vi var båda nyfikna hur den skulle stå sig mot vad Struts i sitt första mejl till mig beskrev: I min bigrig matar en SB Touch en hembyggd DAC (baserat på samma krets som Soulution 740) med 24/96. Jag är helt nöjd med ljudkvalitén även om det inte riktigt motsvarar min vinyl. - Jag återkommer med lyssningsintryck när vi spelade vinyl och från min laptop med PUC2... Quote
Richard Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 kvadrat-PUC Undrade först vad fanken som menades. Quote
Terminator Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Kör han med Squeezebox och Sonos parallellt? Quote
Hans-Tommy Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Intressant möblering? Man har en anläggning på ca 1/2 miljon och så ställer man en soffa framför högtalarna, visserligen en eilersen (mycket snygg , har en själv) men ändå. Synd på så rara ärtor tycker tommy Quote
PL300 Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Intressant möblering? Man har en anläggning på ca 1/2 miljon och så ställer man en soffa framför högtalarna, visserligen en eilersen (mycket snygg , har en själv) men ändå. Synd på så rara ärtor tycker tommy Jag reagerade likadant, + glasrutor bakom!? Fast jag har aldrig hört högtalarna eller varit i hans rum!, men för mig verkar det vara en placering som inte riktigt är optimal med den kapaciteten av anläggning. Snyggt i övrigt! Så hur låter det egentligen eliot, du som varit där? Quote
eliot Posted September 28, 2010 Author Posted September 28, 2010 Jag tänkte samma sak när jag såg anläggningen men Verity Audio Parsifal är tvådelad där den övre delen är en "high-performance studio monitor" och där skymde inte soffan direktljudet Two independent and isolated cabinets for superior sound coherency; The top cabinet is a standalone high-performance studio monitor; The bass cabinet allows a rear or front woofer configuration; Unique Verity Audio’s bass tuning for extreme definition down to the lowest octaves; Det var mycket högt till tak och soffan gjorde att reflektion från golvet (från "studio monitorn") försvann så ljudet kännetecknades av liten påverkan från rummet. - Själva ljudbilden skiljde sig dramatiskt mellan Squeezebox Touch/extern Dac å ena sidan och PUC2/vinyl å andra sidan där de sistnämnda avbildade mycket större - men jag återkommer med lyssningsintryck Mellan högtalarna ser vi stereoslutsteget Boulder 1060 och i racket befinner sig Boulder 1012 som Boulder beskriver som: A technical marvel--the Swiss Army Knife of audio components. Comprised of a world-class analog preamplifier, digital-to-analog converter and phono stage in an elegantly chassis, the 1012 is the complete solution for all of your system needs. Quote
eliot Posted September 28, 2010 Author Posted September 28, 2010 Ursnyggt rack, btw Är det akryl-hyllplan Det är Grand Prix Audio Monaco där hyllplanen mycket riktigt är av akryl - som vilar på en stomme av kolfiber ("Carbon Fiber epoxy chassis platforms") Quote
Per80 Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Försteget 1012 har hamnat på min radar då jag tycker kombinationen av Försteg/Dac/Phono är riktigt lockande. Jag skulle gärna höra vad användaren tycker om den inbyggda dacen. Och vad som fick honom att skaffa en fristående dac? /Per Quote
calm Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Intressant möblering? Man har en anläggning på ca 1/2 miljon och så ställer man en soffa framför högtalarna, visserligen en eilersen (mycket snygg , har en själv) men ändå. Synd på så rara ärtor tycker tommy Snygg uppställning och vardagsrum!! Jag har nästan samma problem som uppstår i många kombinerade musik och vardagsrum. Mina soffor står dock längs med lyssningslinjen på vardera sidan av högtalarna. Finns en del dämpning som slår mot diskanten, men basen funkar. Calm Quote
K-man Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Jag har i en tidigare uppställning mer eller mindre haft en soffa mellan högtalarna....och det var nog nästan den uppställning som lät bäst....så inget är självskrivet.... \\K-amn Quote
Timbre™ Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Mycket vacker vinylsvarv! Ruggigt läcker och tillsammans med Transrotor Dark Reference har jag plötsligt två designfavoriter. Man skulle kunna få beslutsångest för mindre... Tillverkare och modell.... Quote
Käera Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Det är väl en sån här... Nordic Concept Artist Quote
Timbre™ Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Det är väl en sån här... Nordic Concept Artist Så måste det vara och den är klart läcker i sin färgkombination... Är speciellt svag för rejäla svarta inslag i vinylsvarvar. Det ser väldigt stabilt ut och även Basis hade en läcker modell men jag tror inte att den tillverkas längre. Grand Prix Audio Monaco är också en frestelse då modulerna kan öka uppställningsalternativen på redan befintliga bänkar av exempelvis sten. Man bygger helt enkelt vidare... Quote
eliot Posted September 29, 2010 Author Posted September 29, 2010 Så måste det vara och den är klart läcker i sin färgkombination... Är speciellt svag för rejäla svarta inslag i vinylsvarvar. Det ser väldigt stabilt ut och även Basis hade en läcker modell men jag tror inte att den tillverkas längre. Grand Prix Audio Monaco är också en frestelse då modulerna kan öka uppställningsalternativen på redan befintliga bänkar av exempelvis sten. Man bygger helt enkelt vidare... Nordic Concept Artist är en favorit då jag ju känner konstruktören som stolt visat på olika smarta konstruktionslösningar. Jag har ofta hört den nere hos Audio Concept men jag var verkligen spänd på att få lyssna på den i detta högkvalitativa system där värden hade skivor som jag väl känner igen - Den ser lite annorlunda ut så jag var faktiskt lite osäker på hur den skulle passa in designmässigt i hemmiljö men som kommentarerna säger så ser det mycket snyggt ut. PS. Det finns en intressant byggtråd på Euphonia, Nordic Concept - så här byggs den... där Robert beskriver och visar konstruktionen i detalj Edit: Jag ser nu att bilderna är borttagna Quote
Käera Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Gunnar spelade på MBL stora system på AC med denna skivspelare,det är det bästa jag hört hos dom PU o RIAA var förståss i övre klass det med.Skivan var en Jazz live Quote
Recommended Posts