Jump to content

Harmony Design


Anders45

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har endast erfarenhet av en femtusenkronorsmodifiering av min CD-spelare som visade sig tillföra noll ljudförbättring och inget av värde.

Det närmaste Harmony Design jag kommer var den gången min Pioneer PD-95 skulle

genomgå omfattande modifieringar. Efter längre tids begrundande valde jag att avstå :app:

Minns att Herr Harmony Design relativt enkelt kunde hålla sig för skratt över mitt beslut :blush:D :cool:

Året var ca 1997 och priset var i storleksordningen 5000 Sek.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite off att tala om moddar av cd-spelare...när frågan rörde förförstärkare?

Har tyvärr ingen erfarenhet av vare sig Pre9 eller Pre906, däremot av DA9 av senaste inkarnationen.... (som med volympot skulle kunna kallas för försteg...tyvärr är inte min utrustad med det).

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite off att tala om moddar av cd-spelare...när frågan rörde förförstärkare?

Har tyvärr ingen erfarenhet av vare sig Pre9 eller Pre906, däremot av DA9 av senaste inkarnationen.... (som med volympot skulle kunna kallas för försteg...tyvärr är inte min utrustad med det).

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog balansera inläggen lite.

De modifieringar Mattias gjorde åt mig blev mycket lyckade.

Bl.a. modifierade han en Behringer Ultracurve genom att byta ut hela analogdelen samt en digital reciever.

Det blev ett ordentligt ljudmässigt lyft.

Han modifierade också en cd-spelare för 10 år sedan med en klar förbättring av ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog balansera inläggen lite.

De modifieringar Mattias gjorde åt mig blev mycket lyckade.

Bl.a. modifierade han en Behringer Ultracurve genom att byta ut hela analogdelen samt en digital reciever.

Det blev ett ordentligt ljudmässigt lyft.

Han modifierade också en cd-spelare för 10 år sedan med en klar förbättring av ljudet.

Det är bra att få en balans i åsiktsfördelningen. Alla erfarenheter bidrar till trådens läsvärde.

Link to comment
Share on other sites

Den erfarenhet jag har av Harmony Design är god ! :)

De prylarna jag testat är…………

EAR90/XLR/Elma.

DA9/XLR/Volymkontroll.

EAR90 har jag fortfarande i min ägo och använder då å då tillsammans med AKG K701, med mycket gott resultat !! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag använder Pre 906 med inbygd DAC med fifo med mera. Det är absolut en bra förstärkare som jag inte lär byta ut, men säkert uppdatera flera gånger. Nu har han en förbättrad nätdel som en bekant uppgraderat med, den ska jag lyssna på inom kort.

Just uppdateringarna är en orsak att titta på Mattias produkter. Sen låter de riktigt bra också i mitt tycke. DAC:en är bara så bra och det gäller för övrigt även hans phonodelar där jag har den bästa och är så himla nöjd.

Så om man inte måste ha en "häftig" look så tycker jag gott du ska kolla närmare på 906:an. Jag är supernöjd med min. Jag använder tillsammans med Lyngdorf SDA 2175 och har svårt att hitta svagheter i den kombinationen. För priset så klart!

Jag har också en Onkyo-spelare som jag använder som transport till min Harmony-DAC. Den Onkyon har Mattias modifierat åt mig och det är inget snack utan att jag hör skillnad. Skillanden på DAC:ar i Onkyon vs Harmonys kan jag ju testa direkt genom att köra den ingången i stället. Snacka om skillnad där, det är till och med uppenbart för min hustru!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har endast erfarenhet av en femtusenkronorsmodifiering av min CD-spelare som visade sig tillföra noll ljudförbättring och inget av värde.

Ungefär två år innan Timbre lämnade sin Accuphase DP11 till mig så moddade jag en exakt likadan maskin åt en annan kund. Denne kund blev så förtjust att han några år senare lämnade in sitt Accuphaseförstärkeri till mig. Efter ytterligare 5-8 år så bytte han försteget mot en Pre 906.

Det handlar nog en del om psykologi åxå. För mig är Accuphase inget annat än fina lådor med mediokert innehåll, men vissa tycks tro att de kommer från himlen. Och visst är det en hädelse att modda prylar från himlen, inte kan det bli bra.....

Det hade inte varit möjligt att modda många, många hundra CD-spelare om inte kunderna varit nöjda.

Sedan handlar det ju även om systemanpassning, något som jag allmer blivit medveten om under tiden som gått. Det kanske helt enkelt inte passade i Timres system med en moddad CD, eller så hade han så sopiga prylar i övrigt att det inte hjälpte att modda CD:n. I så fall så faller det helt på mig att jag inte gjort ett tillräckligt konsultativt arbete med Timbre innan jag accepterade att modda hans CD. Således inget fel på jobbet i sig, däremot på min förmåga att utläsa vad kunden ville ha. Jag vill verkligen påpeka att det alltid är min ambition att ge kunderna bästa möjliga konsultation före köp.

Link to comment
Share on other sites

Det närmaste Harmony Design jag kommer var den gången min Pioneer PD-95 skulle

genomgå omfattande modifieringar. Efter längre tids begrundande valde jag att avstå :app:

Minns att Herr Harmony Design relativt enkelt kunde hålla sig för skratt över mitt beslut :blush:D :cool:

Året var ca 1997 och priset var i storleksordningen 5000 Sek.

Det är självklart att man inte är så road av att en kund bokar in en tid att komma, men sedan uteblir, särskilt som jag under försommaren 2006 var ganska pressad rent tidsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Det är självklart att man inte är så road av att en kund bokar in en tid att komma, men sedan uteblir, särskilt som jag under försommaren 2006 var ganska pressad rent tidsmässigt.

Ingen tid var bokad och året var fortsatt ca 1997 :D :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det kanske helt enkelt inte passade i Timres system med en moddad CD, eller så hade han så sopiga prylar i övrigt att det inte hjälpte att modda CD:n.

Lyssnade vid den här tiden (februari 1997) till övervägande del via ett par STAX Lambda Pro drivna av en SRM-T1 kopplad direkt på DP-11:an. Således sparsamt med elektronik i signalvägen och även om det inte skulle räcka i din hifivärld så var jag ordentligt inlyssnad på det här systemet.

För mig är Accuphase inget annat än fina lådor med mediokert innehåll, men vissa tycks tro att de kommer från himlen.

Med en gnutta service-etik i bagaget hade du givetvis avrått från att investera ytterligare femtusen kronor i ett för övrigt mediokert innanmäte. Den gången var det dock annat ljud i skällan... :clown:

Det fanns även ett slutsteg, ett Accuphase P-260, med i bilden. Du tog emot det för reparation och när det efter ett par veckor fortfarande inte hade hänt någonting var det plötsligt så väldigt krångligt med kopplingsscheman som måste beställas från Japan o.s.v. Tydligt låg motivation så det var bara att hämta tillbaka förstärkaren. Dagen därpå löste AUDEX TV-SERVICE problemet på ungefär samma tid som det tar att köra från Tolered till Redbergsplatsen i rusningstrafik... :)

Två utbytta termosäkringar plus efterföljande test i långbänk gick på 625 kr inkl. moms.

Mitt tips blir att du håller dig till dina egna prylar istället för att rota i konstruktioner som uppenbarligen ligger över din nivå.

Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan köpte jag några spänningsregulatorer.

Med Stridbecks regulatorer blev det bättre ljud.

Hade då en CD-spelare där det i original användes 78xx och 79xx kretsar för spänning.

Jag gjorde moddningen på egen hand och en liten grej om detta...

Vid första lyssningen lät det illa. Turligt nog äger jag ett oscilloskop. Det visade sig att den regulator som drev DAC-kretsen oscillerade på ca 500 kHz. Förmodligen belastades regulatorn på något vis den inte kunde hantera.

Jag lödade in en kondensator (nästan rätt på benen till DAC-kretsen) och då blev spänningen stabil och fin.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Det kanske helt enkelt inte passade i Timres system med en moddad CD, eller så hade han så sopiga prylar i övrigt att det inte hjälpte att modda CD:n.

Det handlar nog en del om psykologi åxå. För mig är Accuphase inget annat än fina lådor med mediokert innehåll, men vissa tycks tro att de kommer från himlen. Och visst är det en hädelse att modda prylar från himlen, inte kan det bli bra.....

Otroligt oprofessionellt uttryckt tycker jag. :o

Men du är inte den första som kastar sten i växthuset.

Har märkt att det börjat bli lite väl mycket "sandlåda" här på forumet, folk tar till rätt grova, ovidkommande uttryck och jag tycker att det är trist och opassande.

Jag kommer ihåg ett par hornhögtalare, som jag blev mycket förvånad över byggkvalitén på, då vi öppnade där bak på diskant och mellanregister elementen satt det illa tillklippta kartongbitar som fyllning och kablar av mycket enkelt slag.

Basarnas elektronik var också av enklaste slag och det krävdes rejäl modifiering av alla de här i Sydsverige som hade köpt dem.

Det bytades trissor, byggdes nya kabinett osv.

Alla var rörande överens om att dessa var "smäck" och det blev ännu tydligare jämnfört med en annan tillverkares hornhögtalare från samma land.

De andra från samma land hade betydligt bättre kvalité, det skramlade inte om dessa och de var inte så farligt mycket dyrare och deras diskant var otroligt mycket bättre. :mm:

Jag håller fortfarande dessa andra hornhögtalarna som de bästa högtalare jag hört, medans de andra "skramlorna" :dead:

POÄNGEN?

Det finns en person som tycks vara jätteförtjust sina horn, jag kommer aldrig skriva detta märkets namn och jag skulle nog inte skrivit detta heller om jag inte velat att denna man likt andra som kräker ur sig allt vad krävan har att bjuda på bör få smaka på sin egen sura medicin.

Är detta verkligen skrivet av vuxna män? :?:

Detta frågar sig mina vänner då jag visat vissa kommentarer för dem.

Tror ni att genom ert oftast ovidkommande puerila skitsnack om andras grejor får er eller era prylar/små "sandkakor" att bli bättre?

Måste ni likt det missunsamma barnet i sandlådan försöka stampa sönder den andres sandslott?

Tror ni att om ni skulle skriva ngt positivt om ngn produkt ni INTE har, att ni skulle förlora ngt? Eller att er produkt skulle bli sämre?

Som små "Kim Jong-il" personer med klara drag av mindervärdeskomplex spyr ni ut era infantila kommentarer och tror ni blir större. :dead:

Kom med saker som vi kan ha nytta av, lära oss ngt av, som är konstruktivt och positivt.

Jag är förbannat trött på sandlådefasonerna.

Jag förstår att Timbre blir irriterad.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Har märkt att det börjat bli lite väl mycket "sandlåda" här på forumet, folk tar till rätt grova, ovidkommande uttryck och jag tycker att det är trist och opassande.

Jag kommer ihåg ett par hornhögtalare, som jag blev mycket förvånad över byggkvalitén på, då vi öppnade där bak på diskant och mellanregister elementen satt det illa tillklippta kartongbitar som fyllning och kablar av mycket enkelt slag.

Basarnas elektronik var också av enklaste slag och det krävdes rejäl modifiering av alla de här i Sydsverige som hade köpt dem.

Det bytades trissor, byggdes nya kabinett osv.

Alla var rörande överens om att dessa var "smäck" och det blev ännu tydligare jämnfört med en annan tillverkares hornhögtalare från samma land.

De andra från samma land hade betydligt bättre kvalité, det skramlade inte om dessa och de var inte så farligt mycket dyrare och deras diskant var otroligt mycket bättre. :mm:

Jag håller fortfarande dessa andra hornhögtalarna som de bästa högtalare jag hört, medans de andra "skramlorna" :dead:

POÄNGEN?

Det finns en person som tycks vara jätteförtjust sina horn, jag kommer aldrig skriva detta märkets namn och jag skulle nog inte skrivit detta heller om jag inte velat att denna man likt andra som kräker ur sig allt vad krävan har att bjuda på bör få smaka på sin egen sura medicin.

Är detta verkligen skrivet av vuxna män? :?:

Detta frågar sig mina vänner då jag visat vissa kommentarer för dem.

Tror ni att genom ert oftast ovidkommande puerila skitsnack om andras grejor får er eller era prylar/små "sandkakor" att bli bättre?

Måste ni likt det missunsamma barnet i sandlådan försöka stampa sönder den andres sandslott?

Tror ni att om ni skulle skriva ngt positivt om ngn produkt ni INTE har, att ni skulle förlora ngt? Eller att er produkt skulle bli sämre?

Som små "Kim Jong-il" personer med klara drag av mindervärdeskomplex spyr ni ut era infantila kommentarer och tror ni blir större. :dead:

Kom med saker som vi kan ha nytta av, lära oss ngt av, som är konstruktivt och positivt.

Jag är förbannat trött på sandlådefasonerna.

Jag förstår att Timbre blir irriterad.

Patrik

Den där sandlådan ja, det ser ut som du grävt ner dig rejält Patrickcaesar, knastrar det mellan tänderna :?::)

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Och nu har du visat hur man uttrycker sin professionella åsikt på ett tydligt och professionellt vis, menar du?? :o

Det var liksom inte meningen att vara professionell, tycker att kommentarer har nått väl lågt, det kanske kunde bli tydligt och förstås om man talade samma språk.

When in Rome.....osv.

Jag skulle kunna skriva ner massa produkter och tillföra massa trams, vilket jag i och för sig gjorde nu när jag sänkte mig till denna nivån, men jag vill inte sänka folk eller produkter.

Jag tycker det är betydligt trevligare att nämna saker som jag träffat på som är bra.

Detta tycks vara svårt för många att göra, betydligt lättare att trampa ner sandslottet grannen byggt i sandlådan än att bygga eget.

Det kanske knastrar i mina tänder eftersom jag satte mig i sandlådan, men det skallrar tack och lov inte.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Tycker detta forum alltid håller väldans hög klass på samtalstonerna, denna gång hettade det till lite men tonen är nästintill alltid mycket bra. Förbannad och att slänga av sig lite ilska eller besvikelse är inte så farligt. Annars är det nästan en förbjuden känsla (ilska) i Sverige. F.Ö. Jag trodde Accuphase var från himlen, har jag alltid haft fel :o

Till er som bråkar: Med ett juste järnrör kan man slå världen med häpnad! :);)

Link to comment
Share on other sites

jag var inne och läste på ett systerforum, konstigt där tycker jag..där skriver dom skit om andra produkter,om varandra, och framförallt så är det ganska uppenbart att dom som skriver inte vet någonting alls om det dom skriver..verkar som en del av dom bara tycker om att skriva ner andra produkter och personer..Så är det ju inte här..eller hur ? Skönt att veta att vi på detta forum står över sånt..

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
jag var inne och läste på ett systerforum, konstigt där tycker jag..där skriver dom skit om andra produkter,om varandra, och framförallt så är det ganska uppenbart att dom som skriver inte vet någonting alls om det dom skriver..verkar som en del av dom bara tycker om att skriva ner andra produkter och personer..Så är det ju inte här..eller hur ? Skönt att veta att vi på detta forum står över sånt..

Javisst är det tråkigt och småaktigt? :dead:

Jag tycker att vi ska stå över detta och inte sätta oss i sandlådan.

Men det mesta som skrivs är inte positivt om inte det gäller ens egna prylar.

Ens egna produkt blir inte bättre för att man skriver nedriga/tramsiga saker om andra.

Denna frågan rör ju också trovärdighet, de jag tror på mest här på forumet skriver definitivt inte så. :D

Men folk med "Kim Jong-il" mindervärdeskomplex beter sig så, men jag kommer inte att ta sånt skit mer.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om alla förstått att upprinnelsen till detta var detta inlägg av BTS

Synd att de är så ohyggligt fula :evil: , direkt motbjudande i mina ögon :blush

Hoppas de kan leverera... :o:?:

Detta skrevs i bildforum där alla kunde se högtalarna och bilda sig en egen uppfattning så jag tycker inte att en sådan kommentar hade där att göra. :dead:

- Det finns en annan tråd där BTS beskriver sin anläggning och jag skulle ju kunna sänka mig till hans nivå och göra ett inlägg i hans tråd och säga vad jag tycker om utseendet på hans anläggning - vilket inte har där att göra för huvudsaken är ju att han är nöjd och ingen blir lycklig av en sådan kommentar ;)

//Eliot

PS. Jag förstår att Patrik blev arg och jag tycker att inlägget av BTS är ett lågvattenmärke på detta forum....

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Flå´t en lagom tjock man med mkt liten hjärna..men vad är Kim-Jong-il mindervärdskomplex ?

Kim-Jong-il är en liten Nordkoreansk ledare som tror på sin egna förträfflighet till max.

Man hävdar att när Kim Jong Il föddes tändes en ny stjärna på himmelen, han har slagit 11 hole in one på sin första golftur mfl. :dead:

Denne typ av man finns det gott om även i Sverige, ens CD för 3000:- är så unikt bra och allt annat är skit, oavsett om en CD för 200 000:-

fått fantastisk kritik, ska ens egna 10 år gamla CD inte få vara sämre vilket man ger uttryck för i tramsiga kommentarer.

Svensk avundsjuka är det nog inte, utan det är nog en form av dubbel projicering, man kan inte inse eller kännas vid sina egna eller prylars "svagheter" och för att försvara självbilden hackar man på andra prylar istället. Oftast utan att ha hört, sett eller läst om de andra.

Tråkigt och otroligt tramsigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...