Jump to content

Streaming och HDCD


MatsT

Recommended Posts

Jag råkade upptäcka ett problem med Qobuz och användning av DAC utan HDCD-avkodning när jag lyssnade lite på Kari Bremnes "Svarta Björn" som lät mycket sämre än jag kom ihåg. Eftersom jag har CD'n och har rippat den med dBpoweramp till 24/44.1 som fås med HDCD-flaggan satt vid rippning så kunde jag jämföra. Den rippade versionen lät avsevärt bättre och då jag har provat med och utan avkodning av HDCD tidigare då jag upptäckte möjligheten att avkoda i dBpoweramp kände jag igen skillnaden som blev. Qobuz har alltså HDCD-kodade filer som jag inte har något enkelt sätt att avkoda med de apparater jag har inkopplade. Det är inte hela världen kanske men jag är intresserad av om fler har erfarenheter av detta.

 

När jag upptäckte problemet kollade jag lite på Internet och hittade en del diskussioner men även en illustrativ bild som visar vad HDCD gör.

1673538073324-png.256712

Bilden är hämtad från:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/a-little-exploration-of-the-benefits-of-hdcd.40923/

 

En annan tråd som ger intressant information:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hdcd-in-practice.12760/page-2

 

Jag har inte forskat så mycket i ämnet än men nog borde det vara möjligt att bygga in HDCD-avkodning i mjukvara för streaming och kanske har någon gjort det?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan svara på min egen fråga. Jag provade att analysera min rippade fil i jRiver och mycket riktigt var mitt ex också hdcd. Möjligen hör jag också en liten skillnad nu när den avkodas i "rätt" format.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

HDCD-avkodning i mjukvara för streaming och kanske har någon gjort det?

Microsoft köpte licensen för detta för kanske 10 år sedan och sedan föll det nog i glömska i de flesta fall?

Men ja, det är en "vanlig" avkodning som MQA, Dolby och flera andra typer av manipulation. Vilket innebär att den måste licensieras ~ en kostnadspost som "ngn" får stå för... Dvs troligen konsumenten...

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, MatsT said:

Qobuz har alltså HDCD-kodade filer

Detta har varit uppe i Qobuz-tråd på Audiophilestyle, se https://audiophilestyle.com/forums/topic/68043-qobuz-and-hdcd/#comment-1241712

 

En fråga jag har är om det gör någon skillnad om filen konverteras till t ex 24/176,4 eller åt andra hållet till 16/44,1 eller till DSD. Perfekt lär det väl inte bli men kanske med mindre skillnad?

 

Jag blir också nyfiken på om hur bolagen har behandlat HDCD-filer på olika utgåvor som cd alternativt högupplösta filer? Vad händer då med HDCD...:39: T ex på nedanstående HDCD från Reference Recordings.

 

image0.jpeg

 

Jag har endast ägt en cd-spelare med möjlighet till avkodning; en Rotel-spelare anno 1999 som jag hade när jag bodde i Belgien. Så jag bar ingen bra erfarenhet om ljudliga skillnader, men der fanns många förespråkare.

 

Om man vill påverka så är det skivbolagen man skall tillskriva. Qobuz (eller Tidal) har inte rätt att röra de filer bolagen lägger upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick in och kollade hur det ser ut på JRiver. De kan också läsa av HDCD sedan MC25, Men vad detta innebär och om funktionen men även HDCD finns det mycket surr kring. Bl a därför att det är i gen öppen standard. Microsoft har aldrig släppt den. Dessutom har standarden tydligen olika nivåer och om bolagen inte använde rätt delar i standarden så blev det pannkaka av det hela. Det fanns också de som enbart la in kode så att HDCD-lampan tändes men utan behandling av signalen, s k Fake HDCD. Vad som är myt och verklighet kring detta vet jag inte, men ämnet har engagerat. Här är tråden från J River.

 

https://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=129241.0 där en av deras utvecklare avslutar en liten sammanfattning rörande olika systems behandling av HDCD, (MC = JRiver) och fake HDCD.

Någon är inne på att orsaken till att HDCD ofta lät bättre gade ingen koppling till systemet utan snarare att man la ner mer omsorg rent allmänt med dessa mastringar.... who knows :think:

 

Yes, dBpoweramp recognizes the HDCD codes and implements them by expanding to a 44/24 format. The actual extensions only use 20 bits, so the last 4 bits are just zeros.  MC does not have to do anything with those files, since they are already expanded.  If MC detects a none expanded file, it does the expansion on playback.

The issue with so-called "fake" HDCDs are that there is a marker that identifies them as HDCD, but none of the actually HDCD features are implemented in the files. So, the light comes on on the CD player and dBpoweramp and foobar identify them as HDCD, but none of the extensions are actually there. That is what happened in the Montrose album above.  The marker is there, but the enhancements that the software decoders should read and implement are not there. 

If you look through the list on Hydrogenaudio, it has CDs that have HDCD content, but that are not labelled as such. There are quite a few.

https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=List_of_HDCD-encoded_Compact_Discs
 
ip.gif Logged

Pages: [1]   Go Up
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Bebop said:

Jag blir också nyfiken på om hur bolagen har behandlat HDCD-filer på olika utgåvor som cd alternativt högupplösta filer?

Jag läste någonstans att även de högupplösta filerna från Reference Recordings är HDCD-kodade trots att det inte går att avkoda eftersom HDCD-avspelarna är i grunden CD-spelare. Jag vågar inte riktigt lita på sådana påståenden men jag har små möjligheter att kontrollera.

 

30 minutes ago, Bebop said:

Qobuz (eller Tidal) har inte rätt att röra de filer bolagen lägger upp.

Så är det förstås och detsamma gäller kanske även för streamertillverkarna och mjukvaruvarianterna som Roon eller HQ Player, annars borde det inte vara alltför svårt att lägga in HDCD-expansion i samband med uppsampling.

 

Det är helt klart snårigt när man börjar rota i HDCD-träsket. Från början påstods det också att det fungerade fint att spela av utan expansionen men efter att ha hört skillnaden har jag svårt att hålla med.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, egentligen är väl formatet i sig ganska ointressant och blandas gärna ihop med ljudkvalitet. Det kan finnas viss korrelation mellan format och ljudkvalitet men min mening är att detta inte beror på formatet utan snarare på ljudbearbetningen innan musiken sparats ner på fil eller disk. Det verkar mer sannolikt att en SACD kan låta bättre än CD spåret av en massa skäl, t ex att producenten låtit bli att komprimera för bilstereon på SACD spåret ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...