Jump to content

Marten Bird - en världspremiär och en smygpremiär.


Timbre™

Recommended Posts

En ny högtalare från Marten har sett dagens ljus. Vad kan passa bättre än att premiärlyssna i adventsljusets sken och denna gång slog vi flera smygpremiärer i samma smäll... ;):)

Häng med redan nu - nästa år kan du läsa om den officiella världspremiären på CES 2007... :cool:

Bird013.JPG

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med tidigare talare

Fikat var formidabelt

Intrycken från det vi lyssnade till blev svårsmälta och ligger fortfarande kvar och ruvar i huvudet

Det kändes på något sätt som om högtalarna bara stod där och var helt oberörda oavsett vad de blev matade med för musik, de spelade bara glatt vidare.

Fick också känslan av att de hade lite "attityd" och med det menar jag att högtalarna spelade inte det man ville höra utan man fick höra det som de levererade.

med andra ord var de ej insmickrande och det gillar jag.

Tur att man inte hade plånboken med sig dit ;)

Återkommer med fler intryck

Men samtidigt fick det mig att inse att jag även har fått till det riktigt bra här hemma nu

Kanske inte behöver byta ut något här på en stund..

Man får tacka Marten center för en riktigt trevlig eftermiddag

p.s hoppas att någon förstår hur jag menar med mina utryck.

// Johan

Link to comment
Share on other sites

Marten freak som man är håller jag på att spricka av spänning. Hoppas det är så frukansvärt dyrt att man inte änns behöver tänka på att öppna libran. :cool:

Jag tänker inte gå händelserna i förväg, men kan säga att om Coltrane är lottvinstnivå, så är dessa åtminstone realistiska sparmål, om man inte har för bråttom och om man tar det lite lugnt med årgångsvinerna.

Link to comment
Share on other sites

...om man inte har för bråttom och om man tar det lite lugnt med årgångsvinerna.

En som hade bråttom var Charlie "Bird" Parker och heroinet släckte hans liv redan vid 35 års ålder. Innan dess hann Yardbird med mer än de flesta och var i början av femtiotalet stilbildare på jazzscenen i New York tillsammans med Dizzy Gillespie. Naturligtvis skulle det spelas en hel del jazz och jag hade med en alldeles egen skiva med Charlie Byrd... :)

Vi kommer att finna en och annan detalj som påminner om Coltrane men Bird är ett referensprojekt i Martens Heritage Series och Black Diamond Racing dyker härmed upp i två produktlinjer från Marten.

Bird002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fin adventskänsla som återspeglade sig i musiklyssnandet. Stillsamt och seriöst med jämlik fördelning av sweetspotlyssnandet... :)

Bird010.JPG

Keramikdomen från Accuton är av den kolfiberuppstagade och mer exklusiva varianten ur sortimentet. Påminner mycket om vad som används till det nedre mellanregistret i Coltrane Supreme.

Bird003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Är diskanten inverterad? Och vad är det för kopparfärgade kablar som ligger på golvet?

Nix.. Mer om domen senare..

Kablarna Birds interna (Jormas?) i väntan på att bli slutmonterade (medan Leif gör dom sista putsningarna på delningsfiltret)...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Kablarna Birds interna (Jormas?) i väntan på att bli slutmonterade

/ptr

Det stämmer att internkablaget är från min produktion. Marten köper ledaren av mig och sätter ihop dom själva till internkablaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...