Jump to content

Recommended Posts

Posted
Detta är klart lovande!!

Mått? Antagligen är de bra mycket större än de ser ut... :cool:

Ja, framförallt är de bra mycket djupare än man först anar. Med sina 112 centimeters höjd är de faktiskt 4 cm kortare i rocken är Miles III men något bredare och hela 14 cm (totalt 460 mm) djupare. Matchvikten går lös på 47 kg och kabinettet är byggt av MDF i 26 mm tjocklek.

Bird065.JPG

Posted
de borde göra monoblocken spegelvända det hade varit mycket snyggare.

Annars kan man ju alltid spegla sig i glansen... :D

Både linjerör och effektrör är dämpade med Ultra Sonic HAL-O Vacuum Tube Dampers.

Bird055.JPG

Posted

Detta är för övrigt den balanserade versionen och EAR 509 har ju varit med ett tag. Skönt med tillverkare som inte byter modell stup i kvarten och för min del får en apparat gärna komma i Mark XII bara det är ett beprövat recept... :cool:

Bird045.JPG

Posted

Nedtill finns en gemensam nämnare med Coltrane och BDR påverkar naturligtvis högtalarens höjd över golvet. BDR Pucks finns ju i olika tjocklek att laborera med för den som vill testa på egen hand. Faktum är att själva kabinettets höjd är identisk med Miles III och den slutliga resningen avgörs av kopplingen mot golvet. Har testat med andra högtalare och tre Pucks kan bli helt fel medan två kan bli bättre än den första beroende på rummets dimensioner och golvets beskaffenhet. Man vet alltså inte riktigt hur det slutar och det enda sättet är att testa sig fram. Söker man ett slankare ljud kan några extra centimeter över golvet ge väldigt stort utslag.

Bird048.JPG

Posted
Detta är för övrigt den balanserade versionen och EAR 509 har ju varit med ett tag. Skönt med tillverkare som inte byter modell stup i kvarten och för min del får en apparat gärna komma i Mark XII bara det är ett beprövat recept... :cool:

Instämmer helt! Det krävs duktiga tekniker & vettig ledning för att investera i en plattform som kan byggas vidare på. Ett tecken på att företaget ser en lång ljus framtid och inte konkurs idag starta upp något nytt imorgon. Varumärkes vård är minst lika viktigt för kunden som företaget. Där hoppas man ju att SAT nej Avantage nej Bladelius har landat och inte fortsätter bytes karusellen.

Posted
Varumärkes vård är minst lika viktigt för kunden som företaget.

Diamanter står ju ibland som själva symbolen för det beständiga och vi skall göra en liten avstickare till Duke Diamond Signature för att jämföra tweeters. Här ser vi den traditionella diamantdiskanten som även finns i Coltrane Series.

tema098.JPG

En inåtbuktande diamantdome som i vissa lägen fungerar likt en konkav spegel och här får man en uppfattning om dess form.

tema075.JPG

Posted

Birddiamanten är så färsk att den ännu inte har begåvats med någon beteckning men här har Marten & Jantzen Audio vänt ut och in på konceptet så den som vill spegla sig i denna entummare får förmodligen krypa in på baksidan... :) Det keramiska mellanregistret är en variant på Accuton C173-T6.

Bird022.JPG

Posted

Det två basarna är av samma storlek som på Coltrane och det handlar om en variant på Accutondrivern C220-T11. Delningsfiltret som är av andra ordningen fanns ännu till beskådande men det är färdigutvecklat och kommer snart att slutmonteras. Delningsfrekvenserna ligger på 170 och 2700Hz. Öppet för biwiring och internkablaget kommer från Jorma. Verkningsgraden är 89dB/2,83V och impedansen ligger runt 6 ohm med 4,7 ohm minimum. Bird kan fås i skilda dräkter och svart pianolack är ett bland flera alternativ.

Bird019.JPG

Posted

Så drar det ihop sig till lyssning och det var en förväntansfull skara lyssnare som hade samlats denna Adventssöndag. Insnöad som man är trodde jag naturligtvis att högtalaren hade fått sitt namn av Charlie Byrd :) så Byrdfavoriten åkte med i bagaget. Det var många som hade med sig fin musik denna gång och bossa nova-albumet My Inspiration hamnade knappast överst på listan även om jag är svag för låtar som Desafinado, Esperanca Perdida och Violão Quebrada.

Bird066.JPG

Posted

Utan lyssnare ingen lyssning och det var ett seriöst gäng som bänkade sig. Skönt med separata lyssnings- och fikarum så att aktiviteterna hålls isär... :cool: :)

Från vänster Matrixen, Leif, plundin, zood samt Ekman framför Jörgen.

Bird080.JPG

Posted
Ah vad ofint av mig att blockera värden.

Niema problema, vi kompenserar detta med ny kameravinkel... :D

Bröderna Olofsson lyfter blickarna mot horisonten :) och här kan vi ana en ny referens i Heritage Series. Många intryck och alla som bar på medhavd musik kan väl fylla på med upplevelser... :?: För egen del blev det lite Charlie Byrd men även Diana Krall och Patricia Barber ur husets samlingar. En jämförelse med Coltrane är oundviklig och första intrycket bjöd en rundare och fylligare (inte djupare) bas än vad jag kan komma ihåg från tidigare Coltraneövningar. En viss fyllighet i mellanregistret drog till sig uppmärksamhet via Patricia Barber men Martens ljudideal går inte att ta miste på och här finns många likheter med Coltrane, inte minst i toppregistret. Bird står på metallstag med Clearlight Audio Cones och med lite BDR-övningar (puckar av olika tjocklek och mängd) känner jag starkt på mig att Bird kan flyga rakt in mot var och ens personliga ideal, d.v.s. att hitta den föredragna klangbalansen utifrån tänkt placering. Snabbheten och upplösningen finns där redan från start.

Bird087.JPG

Posted

Med i premiärpaketet fanns även ett antal diffusorer/absorbenter som Leif har laborerat fram på egen hand. Mobil akustik skulle man kunna säga och dessa skapelser öppnar upp för placeringsövningar med olika avstånd till bakvägg samt splittring av väggreflexer.

Bird074.JPG

Posted

Adventsfirandet går vidare och det är dags att runda av denna söndagseftermiddag. En helt ny högtalare, en helt ny diskant och helt nya lösningar. Priset kommer att hamna på drygt 160000 kr och i denna prisklass finns det ju många som vill vara med och spela. Det första eldprovet äger rum på CES i januari och det skall bli intressant att följa reaktionerna over there.

Bird030.JPG

Posted

Kanonreportage! Jag önskar att jag var med. :)

160K ja.. En direkt konkurrent till Amati Anniversario då, hehe.. (och en massa annat också, så klart)

Posted

Denna nya högtalare från Marten ligger inte så långt ifrån Coltrane vad det gäller ljudet och dom öppnar upp också att drivas med förstärkare som inte går ihop med Coltrane pga. impedansen som inte fungerar så bra med. tex. OTL rörförstärkare.

Premiär på mässa blir det i Las Vegas om drygt 3 veckor och det ska bli trevligt att se vad världspubliken tycker om dom. :)

Posted
Kanonreportage! Jag önskar att jag var med. :)

160K ja.. En direkt konkurrent till Amati Anniversario då, hehe.. (och en massa annat också, så klart)

Senaste nytt (eller så var det något jag missade... :)) förtäljer att det blir ett introduktionspris på 149000 kr under begränsad tid, därefter kommer priset att krypa upp mot 190K.

Posted

Här kommer mina intryck, nu när tråden har kommit ikapp.

Bird är en intressant skapelse och fyller en lucka i det tidigare produktutbudet från Marten. Jag tycker det är den mest estetiskt tilltalande Marten hittills invägt alla parametrar, som materialval, dimensioner i förhållande till element och form. Sedan är jag svag för denna typ av fanér som demoexemplaret hade.

Jag drog lite paralleller till både Supreme och Coltrande och Leif såg nöjd ut vid båda jämförelserna.

Min första tanke när jag slöt ögonen i sweetspot var att man inte blivit jätteförvånad om det var Supreme som stod där när man öppnade dem igen. Ljudbilden är större och framförallt högre än vad jag vant mig vid lyssningar till Coltrane. Det blommar ut lite mer och detta kan vara en flört med dem som tycker Coltrane är FÖR samlad. Istället var det inte samma rakbladsprecision i konturer och placering som med Coltrane. Inte samma djupledsperspektiv heller. Klangen känns igen som neutral, men kanske lite fylligare/blommigare än det vanliga house soundet. En kommentar innan jag fortsätter; Jag har inte hört Coltrane i det stora rummet och jag noterade en hel del rumsproblem. Leif förklarade att de inte ändrat akustiken och den var fortfarande anpassad för Supremes presentation och placering. Man kan därför inte lägga för mycket vikt vid eventuella detaljavvikelser.

Diskanten var trevlig och den mest lyckade delen av presentationen. Kanske för att den var minst rumskänslig. Högtalaren hade "hög prestanda" som jag brukar säga. Mycket information lades fram, sorterades ut och skapligt sammanhängade i registren. Utan de frekvensdipp/toppar man hörde kanske det blivit ännu bättre.

Röster var tydliga, med snygg kontur och bra släpp, men inte lika samlade som med Coltrane och inte lika kroppsliga och med samma textur som jag är van vid hemmifrån. Jag drog på en del på julmusiken jag hade med och tyckte att trots att principen här är att det skall vara lättdrivet att jag gärna haft ett fetare slutsteg för att komma till rättvisa på de högre volymerna. Generellt tyckte jag basen svårbedömd då jag upplevde att rörstegen saknade den sista krämen för att fylla det stora rummet. Dessutom var det som sagt, ett par pucklar och dalar i mellan och lågbas. Den verkade dock lovande och jag upplevde inga färgningar som man inte kunde skylla på förutstättnignarna för lyssningen.

Timbre hörde en avvikelse i övre röstregistret på Patricia Barber, vilket jag också noterade. Jag hörde det även på en annan skiva. Det visade sig att Gondul var nyuppgraderad och inte inspelad. Jag frågade faktiskt om det kunde vara så, för det var som tydligast när vi spelade SACD och den delen av spelaren hade nästan inte spelat någonting. Avvikelsen var typiskt signerad digitalprodukt i karaktären och jag tror den nya CD spelaren är den mest troliga källan till detta lilla problem.

Mycket av likheter och skillnade mellan de andra två toppnumrena som jag kommenterade, visade sig vara mycket medvetna val. Delvis har Leif använd erfarenheterna och kunskaperna från Supreme som ärvts ner och delvis ville han göra en högtalare som inte var en lika skoningslös och kompromissbefriad livskamrat som Coltrane. Jag tror att den som går och drömmer om Coltrane, men inte har plånboken, förstärkeriet eller möjligheten/viljan att jobba med dem kommer bli mycket glada över denna nya familjemedlem. Den är fortfarande inte billig, men som jag skrev inledningsvis är den ett mer rimligt sparmål för en löntagare än Coltrane. Vi pratar bättre begagnad bil och inte ny prestandabil :clown:

Det finns mycket bra i prisklassen och det skall bli intressant att lyssna vidare på Bird för att riktigt ranka dem bland konkurrenterna. Jämförelserna jag gjort här är endast mot övriga Martenmodeller. Samtliga brister jag hörde kan förklaras med omständigheterna kring lyssningen. Gillar man Coltranesoundet, kan man här även få en lite öppnare, spelgladare återgivning, men även mer förlåtande. Högtalaren upplevs fortfarande neutral/transparent i sin återgivning och skillnaderna jag beskrivit mot tex Coltrane ligger inom ett acceptabelt tolkningsutrymme av källmaterialet. Man kan säkert plocka fram andra tillverkares alster som påstår sig vara neutrala som skulle låta Disko i jämförelse om ni förstår :cool:

Posted

....Tack för en mycket trevlig och avspänd lyssning med lagom mycket tekniksnack, bra musik, trevligt gäng och gott fika. High-end lussebullen var en hit, men jag klarade bara en halv :blush

Posted

Jag hade just börjat formulera mina tankar när jag gick tillbaka till tråden för att kolla en detalj och då dök Matrixens Post just upp och han tar verkligen orden ur min mun. Våra uppfattningar sammanfaller nästan i detalj (kusligt). Jag vet inte vad jag kan säga mer, det är för längensedan jag hörde Coltrane under vettiga omständigheter, så för mej så är analogierna till Supreme mycket tydligare, och dom är samma andas barn. Ärligt talat, så känns det som att Bird tar allt det som är rätt med Supreme, gör lite avkall i basen, och blir en musikalisk helhet som har stora möjligheter att kunna bli mycket väl integrerade i det normala lyssningsrummet.

Som en stor bonus så är Bird kanske den snyggaste Marten högtalaren hitintils, valnötsfanéret under den spegelblanka lacken lyser ju upp vilket rum som helst! Jag ser fram emot en återlyssning med lite kraftfullare slutsteg! (Upplevelser som denna, och tidgare Supreme, göra att jag till min stora förskäckelse faktiskt överväger att överge den rätta engelska vägen... :o;) )

Precis som Matrixen, så är jag arrangörerna av denna träff ett stort tack skyldig!

/ptr

Posted
plundin slog till igen med medhavd bossa nova... :o:mm: Så otroligt bra och nu måste jag ta tag i detta!

Utgår från att det var Maria Rita... :?:

Visst, samma låt som förra gången, svänger nått frycktligt!

Bägge hennes plattor finns till hyffsade pengar hos våra vänner i Nossero..

Maria Rita (79:-)

Segundo (149:-)

Låten jag brukar spela "Dos Gardenias" finns på den första av dessa plattor... -- Är osäker på om dom finns i några audiofilutgåvor dock...

/ptr