Jump to content

Ett Arv


Recommended Posts

Ett system som det inte spelats på på ett tag, och som nu skall dammas av.

  • Thule Audio IA 100
  • Onix CD33
  • Dynaudio Contour 1.1 (med OCOS – vad det nu skall vara bra för..) :)
  • AURORA E signalkabel
  • Cyrus – High Purity Solid Core Cable högtalarkabel

Det som skall bli nytt sovrum, får agera lyssningsrum #2 så länge; rummets bredd 305, och längd 596 cm, ger en bredd mellan högtalarna på cirka 235 cm, och sittandes cirka 235 – 345 cm ifrån.

Högtalarens bakdel till bakväggen, och sida till sidoväggen, cirka 53 cm.

Takhöjd 235 cm.

Första intryck – det låter inte pjåkigt alls. :)

arv01.jpg

arv02.jpg

arv011.jpg

arv014.jpg

arv012.jpg

arv06.jpg

arv055.jpg

arv03.jpg

arv04.jpg

arv013.jpg

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Första intryck – det låter inte pjåkigt alls. :)

Contour 1.1 är fina, Aurora E är tveklöst en prisvärd signalkabel och The Hunter är en bra CD... :mm::)

Resten känner jag inte till och det skulle vara spännande med fortsatta lyssningsintryck.

Link to comment
Share on other sites

"Ett Arv" ?? Får inte en hifitroende ta med sig sin hifi till hifihimelen då man gör sin sista lyssning :o Det har jag alltid trott.

men det kanske "bara" var ett arv av utrustningen så att säga. Inte efter person.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag i alla fall svar från självaste Anders Thule att mitt S/N är från 1995.

Den skall vara lik nuvarande SPIRIT IA150B, fast med mindre effekt.

/Fredrik

Otroligt häftig rigg! Det är ju inte så svårt att höra motsvarande produkter idag från samma tillverkare. Vore kul att höra vad som hänt på 12år. Förmodligen än del, men kanske inte lika mycket som vissa tidnings-recensenterna vill påskina. Ibland så kan det nog vara mest ljudideal som ändras.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt häftig rigg! Det är ju inte så svårt att höra motsvarande produkter idag från samma tillverkare. Vore kul att höra vad som hänt på 12år. Förmodligen än del, men kanske inte lika mycket som vissa tidnings-recensenterna vill påskina. Ibland så kan det nog vara mest ljudideal som ändras.

Kom hem sent igår kväll efter att ha suttit i bilen i sex timmar, och slog på Jennifer Warnes ett par minuter innan jag gick till sängs, och måste säga att mycket av de kvaliteter som jag förknippar med god hi-fi fanns där – fortfarande.

För mig framförallt (och ju ingen nyhet i hi-fi sammanhang) är det viktigt att se igenom systemet, och inte höra att det finns något emellan mig och artisten.

Som någon sa, en bra hi-fi anläggning, är en som inte hörs. :)

Jag tror att någonstans byggs våra egna uppfattningar av teknikutvecklingen ibland upp exponentiellt, och vi glömmer lite vad vi utgick ifrån.

En klassiker är ju när man sitter med ett knippe kablar från en tillverkare, och jämför från ”lågprisvarianten”, upp till ”högrprisvarianten”.

Någonstans vill man förvissa sig om att skillnaden på den dyraste ju är (måste vara) enorm mot den billigaste.

Men så jämför man igen, men direkt mellan den dyraste och billigaste. Allt för ofta konstarera man då att skillnaden nog var lite mindre, än vad ens förhoppning, och hjärna, byggt upp.

Är jag helt ute och cyklar?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Är jag helt ute och cyklar?

Nej. I samband med uppgraderingar byts ju ofta äldre hifi in eller vandrar vidare genom försäljning. Alltså försvinner möjligheten att "gå tillbaka" efter några månader och det kan ibland ge intressanta erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Mina högtalare och slutsteg är från 90talet och jag har inte reflekterat över att de skulle gått ur tiden. Framförallt tycker jag att högtalarutvecklingen på sistone mest verkat estetiskt driven. Det är få av de senaste högtalrna som är i klass med mina prestandamässigt, men ganska många är sötare :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att jämföra Aurora E med någon annan signalkabel... :?:

Jag skall låta systemet "spela in" sig lite i rummet, så att jag får en grunduppfattning om tonen, innan jag börjar laborera. :)

Vad tror du jag upplever om jag puttar dit en Supra EFF-ISL:?:

arv12.jpg

arv11.jpg

Nu har i alla fall stärkaren stått på några dagar, så temperaturen borde ju vara OK :shy: :

arv14.jpg

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

I detta rum är 1.1-orna starka i basområdet.

Jag kanske skulle prova att sätta ut dem ~ 19 cm till..

Det fina med Dynaudio, är att det alltid lyckas få en fin, bra, djup bas i sina högtalare, utan att inverkan märkbart på mellanregistret.

Såvida man inte har dem lite för nära bakvägg - som nu kanske kan vara fallet..

Jaja. Inga drastiska förflyttningar här inte, utan med gott underlag.. :)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid intressant att se om du upplever någon skillnad och i så fall vad. Bägge signalkablarna är ju dessutom svenska produkter.

Jo, det har du ju rätt i. :)

Nu står de sina cirka 53 cm från sidvägg, och 72 från bakvägg.

Denna ökning på 19 cm från bakvägg gav klart resultat - nu är "rummet" mindre närvarande, och perspektivet börjar sätta sig riktigt bra. :shy:

arv100.jpg

arv101.jpg

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Michel Jonasz, La fabuleuse histoire de mister swing från 1987.

Disc 2, spåret Le temps passé.

mj.jpg

Hur många gånger har man inte grämt sig över att denna låten inte sätter sig skall som man vill – inte sämre. :)

Ikväll känns den helgjuten på detta system.

Kanske är det just också rummet, och att golvet är gjutet, samt att jag i detta "lyssningsrum" inte behöver ta hänsyn till "var soffan bör stå", utan här har jag ställt in ett litet system, punkt och slut. Följt en beräkningsregel för var i rummet högtalarna bör stå, ställt min lyssningsfåtölj där, slutit ögonen och bara lyssnat.

Hi-Fi behöver kanske inte vara så komplicerat och tidsödande trots allt.

Ju mer man strävar, desto längre riskerar man kanske att komma ifrån målet?

Detta var i alla fall lite kul - och inspirerande! :)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ju mer man strävar, ju längre riskerar man kanske att komma ifrån målet?

Där har du dagens visdomsord tror jag.. :)

Kul att det funkar bra!

Link to comment
Share on other sites

Härlig tråd! :)

Utifrån denna bild är jag ju nyfiken på vad som händer med ljudet (!) om gardinerna hängs bredare och helst fortfarande något veckade?

Om det ger fördelar är det ju som upplagt för en dubbel gardinstångshållare.

Jo, om det är något man skall peta på, så är det väl kanske att klangen kan bli lite hård tidvis, och detta beror nog på att det är ganska många kala och "hårda" ytor i detta lilla rum.

Men så är det ju detta med att börja sträva - igen.. :D

Frågan är var min svagaste länk i detta "Dynaudio"-kit är - förutom bitvis potentiellt just rummet.

Visst, jag får inte det stora perspektiv jag har i mina Audiofil-Lunor i det stora (vardags)rummet, men å andra sidan har jag ett betydligt tajtare sound i det lilla rummet, trots både betydligt nyare CD (Arcam 192) och, vad som borde vara, betydligt potentare förstärkare (Holfi Pre/Power):

arv103.jpg

PS: Vänligen förbise kabelröran; projektorutvärdering pågår.. :)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...