Jump to content

Lite praktiskt handhavande av VTA.


string

Recommended Posts

Distorsionen ökar dramatiskt när VTA avviker från det korrekta. 30 grader är en signifikant avvikelse; räkna med THD vid vertikal modulation på flertalet %.

 

Jag vill minnas att Hifi world skrivit en del bra om detta, men kunde itne hitta artikeln online.

 

Link to comment
Share on other sites

Här är ett bra exempel på hur det blir med ordentligt felaktig VTA: (över 6% THD!!)

 

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/473-van-den-hul-ddt-ll-.html?start=1

 

Här har vi en pickup med korrekt VTA, vilet med all önsvärd tydlighet syns i linjäriteten:

 

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/174-ortofon-2m-bronze-2m-black.html?start=3

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Här är ett bra exempel på hur det blir med ordentligt felaktig VTA: (över 6% THD!!)

 

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/473-van-den-hul-ddt-ll-.html?start=1

 

Här har vi en pickup med korrekt VTA, vilet med all önsvärd tydlighet syns i linjäriteten:

 

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/174-ortofon-2m-bronze-2m-black.html?start=3

 

 

 

Exemplen säger inget om min frågeställning, men jag misstänker att du sätter ett likhetstecken mellan VTA <> 20-23gr och SRA <> 90-92gr?

Jag föreslår att en tillverkare kan välja en annan VTA är 22gr om man fortfarande behåller SRA runt 91gr. Och att VTA i sig inte är problemet i de mätningar som du länkar till utan att det är SRA som avviker egentligen.

 

edit:

"gr" i min text avser grader, inte gram...

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag sätter inga likhetstecken där! :) VTA respektive SRA ger olika typer av avvikelser.

 

Problemet är de facto VTA - är inte VTA detsamma som vid gravyr (21-23 ungefär) så blir avspelningsgemotrin fel och vågformen från pickupen förvrängd.

 

Lek med tanken att VTA är 90 grader (bara ett tankeexperiment) - den laterlala modulationen kommer att avkodas, men den vertikala blir noll.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, AlfaGTV said:

Jag förutsätter att tillverkare som t.ex. nyttjar extremt kort nålarm (Dynavector 17D3, 1,7mm nålrör) också kompenserar för detta vid design av geometrin för hela motor-paketet och spolar etc?

Helt klart.

Firmor som Dynavector har full koll på geometrier, utväxling, kontaktytor osv.

Jag kallar alla fel relaterat till detta för skanningsförluster. Lite svårt att koppla dem till en enskild vinkel. Men det är helt korrekt att SRA styr kontaktytan, och VTA styr utväxlingen för vertikal modulering.

 

Man ska tänka på att för äldre puckuper var förlusterna mycket stora i diskanten. Så jämfört med det är inte ens 6% thd i diskanten alarmerande. Speciellt inte för lägre spårhastigheter.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Morello said:

Lek med tanken att VTA är 90 grader (bara ett tankeexperiment) - den laterlala modulationen kommer att avkodas, men den vertikala blir noll.

 

Okej, jag förstår vad du avser! Tror fortfarande att de avvikelser HiFi World uppmärksammat har mera med felaktig SRA att göra, än konstig VTA. 

vh Micke

Hittade en bra länk:

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm

Edited by AlfaGTV
tillägg
Link to comment
Share on other sites

Instämmer med flera andra här. Jag ändrar heller inte VTA efter vilken skiva jag spelar. Jag hör heller ingen skillnad. Är det bra inställt på ett bra medelvärde från början, jag lämnade in min till ett proffs för detta, så verkar det funka bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

 

Okej, jag förstår vad du avser! Tror fortfarande att de avvikelser HiFi World uppmärksammat har mera med felaktig SRA att göra, än konstig VTA. 

vh Micke

Hittade en bra länk:

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm

Hua, vad krångligt det verkar. Skönt att lämna bort sådant här...(Vox, du kommenterade väl i min tråd tidigare att digitaluppspelning verkade krångligt:). Jag upplever tvärtom. Ber om ursäkt men kunde inte låta bli :thumbsup:).

Men eftersom jag gärna vill lära mig mer om vinyl då jag verkligen gillar vinyl:

@AlfaGTV, kan du förklara varför du tror att SRA har större betydelse än VTA i HIFI Words slutsatser? De skriver ju att VdH nålens höga distorsion beror på felaktig VTA. Jag får inte ihop det...

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

Tror fortfarande att de avvikelser HiFi World uppmärksammat har mera med felaktig SRA att göra, än konstig VTA.

 

Spontant tycker jag det också. Men jag får läsa på vad de har gjort. Man bör väl nästan titta på vågformen för att särskilja fel pga VTA-avvikelse. Och då blir det vågformen för just den test-LP man väljer som referens, vilket inte stämmer med ens skivsamling.

 

 

11 hours ago, AlfaGTV said:

 

Tack! Den är lite rörigt skriven, men intressant detektivarbete. Ett stycke som är intressant att citera:

 

American recording companies CBS & RCA used cutter angle 23degrees while European companies such as London/Decca used 0 degree. As a result VMA became 0 for CBS/RCA and -10degree for London/Decca.

At that time the manufacturers of cartridges were perplexed how to set their VTA for their stereophonic cartridges. IEC/RIAA recommended standardisation of VMA to 15degrees so that SPU/EMT/Shure at the time adopted VTA as 15degrees. Cutter angle was adjusted to achieve VMA 15degrees by inclining cutter angle further. In case of Westrex, original cutter angle was 23degrees and its VMA became 0-1 degree due to springback of 22 to 23degrees. Hence additional wedge of 14degrees was inserted to achieve VMA 15degrees as a result...

...Mr. Howard made an interesting summary about VMA of actual records as follows:

  1. No record has a single well-defined slant angle - it is signal-dependent and also varies with the position across the record surface.
  2. The variability in average slant angle across any but the most meagre record collection is likely to be anything up to 5 degrees even with modern LPs, and even larger with older pressings. 

Mr. F.L. Capps ... commented: "during a recording operation the cutting face of the stylus is at an angle or 90 degrees to the surface of the blank being engraved or cut, although the 90degree angle may be varied approximately 5 degrees forward or backward."  Such was the vinyl production that it is of no use to apply unique tweaks afterwards.

 

Ursäkta, men när man läser detta undrar man vad Fremer m.fl höll på med och mätte vinklar med två decimaler. VTA från denna aspekten (själva vågformen) är dessutom bara sidosignalen, och jag tror att inverkan i praktiken är liten.

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt så pratade Didric DeGeer i sitt föredrag om inspelningsteknikens historia på Stockholmsmässan om just 15 graders vinkel  som en plog vid användandet av förvärmd graveringsnål och att detta sammanhängde med möjligheten att kunna suga bort de "spiraler" av överblivet material som uppstår  vid graveringen. Men det är ett tag sedan så jag kan minnas fel.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LasseJ said:

Men eftersom jag gärna vill lära mig mer om vinyl då jag verkligen gillar vinyl:

@AlfaGTV, kan du förklara varför du tror att SRA har större betydelse än VTA i HIFI Words slutsatser? De skriver ju att VdH nålens höga distorsion beror på felaktig VTA. Jag får inte ihop det...

 

Jo, jag tror att SRA är viktigare för högre frekvensers återgivning då diamantens kontaktyta i spåret är av större betydelse för dessa. Om VTA avviker från 22° med en nålarm på t.ex.7mm (med en i övrigt korrekt SRA, runt 91°) så kommer det givet påverka återgivningen av kraftigt modulerade spår i vertikalplanet, och för mig betyder det bas i mono. Här kan jag defintivt vara ute o cykla men jag ska se om jag inte kan hitta en beskrivande bild, jo hittade denna:

vta.ht5.gif

 

Därför inbillar jag mig att den pickup som Hifi World testade och kommenterade VTA på hade ett korrekt förhållande mellan diamantens vinkel (SRA) och nålrörets (VTA), men fjädringen eller montaget avvek och att en felaktig VTA i detta fall medförde en felaktig SRA.

 

Min egen Benz Micro LP-s har väldigt låg "markfrigång" men jag har inte kontrollerat VTA på den ännu, och det känner jag att jag behöver göra när den åker på nästa gång! :)

 

Och varför jag ville att Morello skulle förtydliga var att jag trodde graverhuvuden arbetade med direktverkande spole/pistong, alltså graverade med en VTA på 0° men det verkar som att även graverhuvuden kan ha en upphängning som påminner om nålröret.
pic.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Jo, jag tror att SRA är viktigare för högre frekvensers återgivning då diamantens kontaktyta i spåret är av större betydelse för dessa. Om VTA avviker från 22° med en nålarm på t.ex.7mm (med en i övrigt korrekt SRA, runt 91°) så kommer det givet påverka återgivningen av kraftigt modulerade spår i vertikalplanet, och för mig betyder det bas i mono. Här kan jag defintivt vara ute o cykla men jag ska se om jag inte kan hitta en beskrivande bild, jo hittade denna:

vta.ht5.gif

 

Därför inbillar jag mig att den pickup som Hifi World testade och kommenterade VTA på hade ett korrekt förhållande mellan diamantens vinkel (SRA) och nålrörets (VTA), men fjädringen eller montaget avvek och att en felaktig VTA i detta fall medförde en felaktig SRA.

 

Min egen Benz Micro LP-s har väldigt låg "markfrigång" men jag har inte kontrollerat VTA på den ännu, och det känner jag att jag behöver göra när den åker på nästa gång! :)

 

Och varför jag ville att Morello skulle förtydliga var att jag trodde graverhuvuden arbetade med direktverkande spole/pistong, alltså graverade med en VTA på 0° men det verkar som att även graverhuvuden kan ha en upphängning som påminner om nålröret.
pic.jpg

 

 

 

Intressant! Svårt att se gravyrnålen och eventuell vinkel på bilden eftersom utsugningsröret är i vägen, men det lilla man ser så verkar det vara en ganska solid konstruktion jämfört med pivoten på en pickup.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, AlfaGTV said:

 

Okej, jag förstår vad du avser! Tror fortfarande att de avvikelser HiFi World uppmärksammat har mera med felaktig SRA att göra, än konstig VTA. 

vh Micke

Hittade en bra länk:

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm

 

Nej, det handlar om VTA och ingenting annat än VTA oavsett vad man vill tro om saken - vilket medför att avvikelsen bara ger sig tillkänna vid vertikal modulation, dvs för signaler som ligger ur fas.Är VTA inte lika som vid gravyr så blir överföringskaraktäristikan assymmetirsk, dvs det alstras jämna övertoner (2:, 4:e osv)

 

Å andra sidan har typiska fonogram inte så mycket urfas-information, vilket medför att även ganska  kraftiga VTA-avvikelser "duger", men när pickuper för tussenlappen och uppåt inte kan avkoda vertikal modulation på ett adekvat sätt drar i alla fall jag på näsan.  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...