Jump to content

Inspelning?


Engelholm Audio

Recommended Posts

Tack.

För de som inte vill lägga en timme på genomläsning så rekommenderas det att spela vanlig dynamisk musik som vanligt med elementen i kabinetten, och att anledningen är att undvika risk att sabba framför allt diskanterna om förstärkaren klipper vilket skapar övertoner. Jag kunde inte hitta någon diskussion om polvända element förutom just att undvika onormal användning.

Men jag kan ha missat något inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Tack.

För de som inte vill lägga en timme på genomläsning så rekommenderas det att spela vanlig dynamisk musik som vanligt med elementen i kabinetten, och att anledningen är att undvika risk att sabba framför allt diskanterna om förstärkaren klipper vilket skapar övertoner. Jag kunde inte hitta någon diskussion om polvända element förutom just att undvika onormal användning.

Men jag kan ha missat något inlägg.

Nja det är en annan diskussion som förs angående klippande förstärkare. Istället påpekas att cykler av uppvärmning utav talspolen m.m. i kombination att den får svalna gör att limmet som använts härdar bättre, istället för att man värmer upp det och utsätter det för mekanisk stress (via brus/testsignaler) under lång tid.

Dvs statiska signaler är dåliga samt att det även behövs tid för elementet att vila i mellan användandet. I trådens fall pratar man om en inspelningstid av 40 timmar.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

I en tråd du själv var aktiv i t.ex. (10 år sedan). Svaren är utspridda

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=5330

Oj vilken nivå på diskussionen! :)

Sammanställning av (Öhmans) faktiska poänger i ämnet:

Min rekommendation är att INTE spela in högtalare med brus (eller någon annan långtidsdynamikfri signal, till exempel reklamradio). Det är nämligen inte optimalt för limkureringen.

Berätta! :P

Vilka studier har du gjort som visar att det är på detta vis? Studier av åsikter från andra, som inte heller studerat fenomenet? :wink:

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Andra avkrävs att berätta om sina studier men de egna studierna är inte deklarerade. Nåja. Hade Öhman gjort det hade jag kanske förstått bättre.

Jag kör inte INTE "konstant" statiskt ljud (syns faktiskt i filmen att det är dynamik i signalen).

Fasvänt för att akustiskt kortsluta tycker jag inte adresseras som ett faktiskt problem i sig.

Att man inte ska spela så starkt att man påfrestar elementen är nära nog en självklarhet.

Att elementen ska "vila" är det som - för mig - är något nytt. Tyvärr framgår det inte hur lång vilan ska vara. De negativa effekterna kvantifieras heller ej varken i faktiska exempel eller generella drag.

Link to comment
Share on other sites

Nja

Nja och nja :D

Vad som är en annan diskussion och inte i den tråden är i bästa fall subjektivt.

Jag såg att någon i farten nämnde värmepåverkan på härdning för limningen, men det framstod lite långsökt för mig. Åtminstone inte så man skulle beskriva det som katastrof.

Annars var det ganska roande att läsa om Jesus, FFT-övningar, jordens form och namntävling om brus omvartannat.

Link to comment
Share on other sites

EA> Min kommentar gällde inte motfasförhållandet, det bryr sig inte högtalaren om såklart, utan snabbinspelningen med en sådan uppställning. Att limmer ändrar sig efter X antal temperaturcykler är ju inte konstigt, talspolar/bobin kan ju bli väldigt varma. Kör man på för mycket på en gång blir bobinen för varm och limmet härdar för snabbt. Jag spelade in mina pi60s varsamt under ett par veckor, spelade vanlig musik men inte så starkt o framförallt inte så långa pass i början.

Om du inte tror på andras resultat får du väl göra egna studier eller göra på ett sätt som du tror är det bästa sättet. Det är ju en fri värld vi lever i som tur är :)

Link to comment
Share on other sites

EA> Min kommentar gällde inte motfasförhållandet, det bryr sig inte högtalaren om såklart, utan snabbinspelningen med en sådan uppställning. Att limmer ändrar sig efter X antal temperaturcykler är ju inte konstigt, talspolar/bobin kan ju bli väldigt varma. Kör man på för mycket på en gång blir bobinen för varm och limmet härdar för snabbt. Jag spelade in mina pi60s varsamt under ett par veckor, spelade vanlig musik men inte så starkt o framförallt inte så långa pass i början.

Det måste gå att optimera så att inspelningstiden blir kortare ledtidsmässigt än att bara spela/lyssna på musik som vanligt. Det passar inte ett företag.

Om det som påstås är sant, så borde det räcka med ett signal-upphåll tills limm och bobiner och annat har svalnat. Antar att det inte strikt "en tidsrymd mellan två godtyckliga musiklyssningar". :blush

Om du inte tror på andras resultat får du väl göra egna studier eller göra på ett sätt som du tror är det bästa sättet. Det är ju en fri värld vi lever i som tur är :)

Påståendena är av sån natur att det inte är något att tro på. Jag syftar på att all form av kvantifiering saknas. Hur mkt sämre effekttålighet? Hur mkt mer distortion?

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför du ska spela in elementen, det nöjet kan väl kunden få. Du konstruerar väl högtalarna med inspelade element? Är det någon slags kvalitetskontroll du vill införa efter elementen spelats in? Om det inte fungerar för ditt företag så betyder ju inte det att det fortfarande är det bästa sättet att spela in högtalarna på.

Jag kan inte kvantifiera det åt dig, det beror säkert också på designen på elementet.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför du ska spela in elementen, det nöjet kan väl kunden få. Du konstruerar väl högtalarna med inspelade element? Är det någon slags kvalitetskontroll du vill införa efter elementen spelats in? Om det inte fungerar för ditt företag så betyder ju inte det att det fortfarande är det bästa sättet att spela in högtalarna på.

Jag kan inte kvantifiera det åt dig, det beror säkert också på designen på elementet.

Om man inte fattar, så kan man fråga. :)

Ledtid är viktigt till exempel vid utveckling. Ibland är det inför mässor eller andra större event. Det är min drivkraft.

Tror inte IÖ hade nämnt det om nivåerna vore irrelevanta men det är ju ett antagande. Köp nått hundratal element o undersök det vetja!

Antagandet kunde varit fakta om siffror angivits varpå också ett "hundra-elements-test" hade kunna undvikas. :shy:

Link to comment
Share on other sites

Vill du statistisk signifikans så måste du ha många element!

OK, så du behöver spela in element snabbt för att ha dem klara till mässor. Ja du kan ju naturligtvis göra som du visar i första inlägget, min enda kommentar var att det, i alla fall för andra element, har visat sig vara en dålig inspelningsmetod. OM du vill göra så i alla fall för du inte ser någon annan lösning är ju helt upp till dig. Kanske tolkar det fel men det känns som du har en lite "sur" ton i ditt sista inlägg, om så är fallet varför? Inga skada är ju skedd, ta tillvara informationen som presenteras eller förkasta, ELLER ta reda på det själv.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...