stargazer Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Så var det då dags... det som vi Norrlänningar väntat länge på: invigningen av "Skönt Ljud" i Umeå! Undertecknad, new order, oLjud och Hazard hoppade in i Hifi-mobilen och stävade Söderut längs E4an. För min del innebar det 30 mil enkel väg - men vad gör man inte för god Hifi Gissa då om det kändes skönt att komma fram och se denna skylt Quote
IcedEarth Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Najs! Trodde inte det skulle bli nått reportage! Roligt att få träffa alla forumrävar. Var lite seg musik där från början, men sen när vi fick tillgång till fjärrarna så vart det hela lite mer spännande! Och jag tar Wilson vilken dag som helst i veckan, det är ju ba å inse. Man måste ju sälja en kroppsdel nu, men frågan är bara vilken. //rillo Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Det är som sagt flera saker som är trevliga med hifi-sammankomster och visst är det kul att få träffa forummedlemmar IRL! Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Butiken innefattar 3 st lyssningsrum, alla smakfullt inredda och är inredda så att de avspeglar "hemmiljö" på ett bra sätt. Första rummet såg vi ushers två golvare, dancer II beryllium och dess lillebror compass 6311 (osäker på "lillebror"s modellbeteckning). Kvalitetsbyggen som delade betraktarna i två läger - "läckra" och "vulgo". Sonus Faber-klanen muttrade lite om att våra vänner från Taiwan har sneglat en aning mot Vicenza, Italien... På denna bild skymtar vårt grannforums kända profil Pac med sin ryggtavla Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Synd att vi inte fick med oss bild på de ofantligt läckra vintage-rörhäckarna från Shindo Labaratories. 300B-smycken från Japan... mums (de skymtar lite grann överst på racket i förra bilden) Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 I andra rummet tronade ett klassiskt amerikanskt märke - McIntosh Här syns (från vänster till höger) Monoblock McIntosh MC501 McIntosh CD/SACD-spelare MCD201 Rörförsteg McIntosh C2200 ...åsså det andra 501-blocket förstås Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Inga bilder i världen kan enligt undertecknad gör McIntosh rättvisa. De ser läckra ut på bild, javisst, men live ser de helt fantastiska ut Särskild i dämpad belysning och med de feeeeta VU-metrarna in action mot den blåa fonden Föga förvånande hade just McIntosh-rummet lite lätt dämpad belysning... Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Här är stereosteget McIntosh MC252 Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Och förstås... ett av alla tiders läckraste klassiker McIntosh MC275 Mycket snyggare än så här blir det inte enligt undertecknad. Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 På högtalarfronten (-baffeln?) avnjöts till en början pjäser från anrika pianofabrikanten Bösendorfer Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Bösendorfer är som sagt mest kända för sina pianon/flyglar, så när man nu börjat tillverka högtalare så är förstås ribban lagd ganska högt. Bösendorfer ser högtalaren som ett instrument, och har en patenterad konstruktion med en "resonansplatta" på sidan som spelar med i musiken. Argumenten om att "har du nånsin sett en flygel helt stum, med kilovis av dämpmaterial?" känns väl tämligen rimliga. För de som är intresserade, rekommenderar jag en stunds läsning på deras hemsida - eller varför inte ett besök till Skönt Ljud-janne Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Här är en "mellanmodell" kallad Bösendorfer VC2 H Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Finishen på dessa "instrument" är förstås skyhög. Ljudmässigt övertygar de stort på akustisk musik och röster, vilka låter mycket naturliga och ofärgade. Arvet från huvudverksamheten framgår tydligt. På annan, mer elektrifierad, musik står den inte ut på samma sätt ljudmässigt. För min egen del med min musiksmak så kanske den inte är klockren - men för de som mestadels lyssnar på "icke-elektrisk" musik bör absolut kolla upp (och lyssna till) Bösendorfer! Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Lite senare på dagen lyfte vi på kul in "småttingarna" från Audio Physics till de väntande McIntosh-blocken Modellen heter Audio Physics Tempo, och trots att den var oinspelad, "rå" och upplockad direkt från kartong lät det mycket bra - jag dristar mig till att utnämna dem till "mest prisvärda komponent" i mina öron under dessa dagar. Snygg, smidig och mycket välljudande - och till priset på ca 35 000 tvingas jag nästan till begreppet "billig" (även om begreppet känns främmande i high end-världen) Quote
Snoop Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Trevligt reportage so far , jag skulle rekomendera alla som har tid att åka förbi till Janne och titta in hans fina sortiment. De där Audio Physics burkarna ska jag ta och titta närmare på, de var trevliga redan från start. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Finishen på dessa "instrument" är förstås skyhög. Ja, ju närmare man granskar ju mer perfektionism avslöjas. Har dock inte lyssnat seriöst ännu. Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Att Eder Utsände trivdes med McIntosh + Audio Physics + Blind Boys Of Alabama kanske framgår av bilden nedan... Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 I tredje rummet väntade den allra tyngsta elektroniken och högtalarna. Laguppställningen i "tung-gung-rummet" såg ut så här: Audio Research Rörslutsteg VS55 och VS110 Quote
Timbre™ Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Har inte Audio Research också börjat använda sig av 6H30 i en del applikationer... Slutstegen ser också lite ryska ut... Quote
oLjud Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Det var otroligt "skönt" där inne! Vill tillbaka dit igen... Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Nämnde jag att rummen var väldigt smakfulla ur estetisk synpunkt? Såväl färgsättning, materialval och dekorationer var väldigt genomtänkt och läckert - Butiksägarens sambo (som jag tyvärr glömt namnet på) hade sitt finger med i spelet - och visade sig vara inte bara konstnärligt lagd utan rentav konstnär :cool: Samtliga tavlor i butiken är signerade denna konstnär. Alla besökare anmodas ta en extra titt på konsten. På den här bilden skymtar en väldigt läcker tavla ovanför racket. Tavlorna i butiken går också bra att köpa, "skönt ljud" inkluderar ett eget vernissage! Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Tillbaka till huvudämnet - Skönt ljud och skön hifi Vi börjar med signalkällorna, som silverdiskspinnare användes denna fransos Audio Aero Capitole Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 På vinylfronten stod denna mycket läckra tysk för musiken: Brinkmann LaGrange / Brinkmann 10.5 / EMT Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Förstärkerit i detta rum stod amerikanska Audio Research för. Försteget var riktigt tungt, Audio Research Reference 3 Två slutsteg användes, det "lilla" (nåja) VS55 Och det något större VS110 Quote
stargazer Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Helgens premiärlejon med stort P (eller snarare W) fanns förtöjda till VS110-an med Nordost Heimdall (tror jag det var). Vår fotograf i etern new order försökte sig på en "Timbre" - och visst syns audio research-skylten i spegelbilden på vår amerikanske rese... Quote
Merkurius Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Detta är ju en av de få gångerna man önskar att man fortfarande var pitebo (rent georgrafiskt vill säga) Go pitemaffian go! (gäller dig åxå Stargazer ) Quote
Timbre™ Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 ...och visst syns audio research-skylten i spegelbilden på vår amerikanske rese... Visst syns den och "amerikanske rese" kan väl bara betyda Wilson... Quote
Snoop Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Att Eder Utsände trivdes med McIntosh + Audio Physics + Blind Boys Of Alabama kanske framgår av bilden nedan... Den där fotöljen var bara så skön att sitta i , undrade just var den är köpt Quote
New Order Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Vad ska man säga?Kanske att det kommer att bli en klockren butik det här.Eftersom butiken ligger i ett äldre hus så får anläggningarna spela i miljöer som inte skiljer allt för mycket från en hemmiljö.Att sedan butiksägaren har en liten förkärlek för rör gör inget det heller..... Kan för övrigt hålla med Stargazer i hans omdömme om de i sammanhanget billiga Audio Physics högtalarna.För mig den stora positiva överraskningen.Kringutrustningen som bestod av idel ädel McIntosh elektronik var inte kattskit det heller.Normalt sett så har jag en förkärlek för elektronik som är sparsmakad med knappar och rattar,lite "less is moore" gäller normalt i min smak,men jag gillade verkligen McIntoshs utseendemässigt.Väldigt läckra apparater. Quote
Recommended Posts