perra_e Posted December 9, 2003 Posted December 9, 2003 Hej allesammans! Jag har en hel del planer om uppgraderingar och förbättringar av utrustning och vardags- och lyssnar-rum inom den närmsta framtiden och jag tänkte dela den här resan på jakten på det "perfekta" ljudet med er här på forumet. Nu är det så att jag är väldigt ny på det här med att beskriva vad man hör och inte hör så ni får ta min historia för vad den blir (men alltid glädjer den säkert någon ) ) Alla kan ju inte vara "proffs" på att uttrycka sig och måla upp beskrivningar på vad man hör, men förhoppningsvis så lär jag väl mig med tiden Jag tänkte börja min historia med hur jag hamnade i det här trevliga "träsket" För ca 5 år sedan hadde jag och grannen ett litet improviserat party en sommarkväll som slutade med att vi sprang upp och ner till varandra och jämförde våra dåvarande anläggningar. Jag kommer inte ihåg vad han hadde för anläggning men den lät bättre än min och det retade mig. På den tiden hadde jag en Yamaha suround reciever och ett par front-högtalare från Ljudia som var egenmonterade (byggsatts). Kvällen slutade i alla fall, efter ett antal pilsner, med att jag blåste ett baselement i mina högtalare när vi "simulerade" ACDC-konsert Detta innebar en akut högtalarbrist och dagen efter så åktes det runt till några lokala leverantörer av HiFi. Vid den tiden fanns det inte så mycket att välja på här i Jönköping så det fick bli HiFi-klubben och Expert! Efter att ha lånat hem lite olika varianter så föll valet på ett par B&W 603. Jag trodde knappast mina öron när jag spelade på dessa fantastiska högtalare första gången. Inte nog med att det lät bra i lyssningrummet, det lät ju även bra i köket! Efter ett några veckor så hadde väl glädjeyran gått över och jag tyckte väl att basen var väl bra men lite tam om man jämförde med grannen. Efter lite diskussioner så lånade jag ett par signalkablar som fick ersätte de med cd-spelaren medskickade lakrits-snörena. Här kom nästa enorma aha-upplevelse. Hur i hela friden kan en kabel betyda så mycket!?! Det måste vara något skummet. Det blev i alla fall nya signalkabel av märket audioquest för hela 800:- och äntligen hadde man det "perfekta" ljudet Efter detta gick det något år. Jag fick loss en del pengar och jag insåg att det fanns nog en del att göra på HiFi-fronten igen. Jag var inne på HiFi-klubben här i jönköping och i början av april 2000. Dom hadde precis satt upp en demoanläggning med Gryphon CDP1 och en Gryphon Century (Integrerad förstärkare). Till detta hadde dom kopplat ett par B&W 803'or. Efter det besöket insåg jag att jag hadde inte den "perfekta" anläggningen hemma hos mig. Den stod ju för tusan på HiFi-klubben! Inte nog med att Kari Bremnes stod mitt emellan högtalarna istället för i hela rummet, Hon stod ju dess utom FRAMFÖR trummorna! Saken var biff, ett par 803'or skulle det vara. Inget snack om den saken. Väl installerade hemma så lät det bra mycket bättre än mina gammla 603'or, men det var ju av någon outgrundlig anledning inte lika bra som i affären! Ljudet var fortfarande diffust och basen var totalt okontrollerad. Hmmmm. Kan elektroniken ha någonting med det hela att göra kanske? Då jag även var lite intresserad av hemma-bio så tyckte jag inte att Gryphon var helt optimal (läs för dyrt). Blicken började flytta sig utanför Jönköping och den landade i Skövde hos Martin på HiFi-Punkten. Här hittade jag efter en del letande den "perfekta" förstärkaren. En skönhet på 2x250w eller 5x100w, nämligen en balanserad integrerade förstärkare med namnet Thule Space IA250. Till detta en balanserad CD-spelare, Thules Spirit CD150. Väl hemma och med den nya elektroniken inkopplad så hadde jag äntligen hittat den "perfekta" anläggningen Basen bumlade inte längre så farligt och musikinstrumenten började hitta hem i ljudbilden. Till på köpet så fick jag en ny sammling CD-skivor (upptäckte så mycket nytt på dom gammla). Fortsättning följer... Lite "snodda" bilder Thule Space IA250 Och till sist B&W Nautilus 803 Quote
Guest Rydberg Posted December 9, 2003 Posted December 9, 2003 Rolig läsning, väntar spänt på fortsättningen Quote
New Order Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 jag tror att det är många med mig som känner igen sig i din berättelse! hur många gånger har inte uppgraderingsdjävulen satt klorna i en.. Quote
sampix Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Kul historia! Väntar på fortsättningen.. hur många gånger har inte uppgraderingsdjävulen satt klorna i en.. Förmodligen bra mycket enklare att räkna upp de få gångerna man inte velat uppgradera (observera hur fint jag undviker ordet "nöjd", för det existerar inte inom hifivärlden ) Quote
Matrixen Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Nog är det resan mot perfektion som driver, men du verkar hittat smarta och riktigt lyckade mellanlandingar, perra! Skall bli intressant att följa nästa steg! /M Quote
perra_e Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Ursäkta, det kommer tyvär ingen fortsättning på storyn i kväll, det får bli i morgon. Jag fastnade nämligen på en mycket intressant sida om akustik! Det finns på den här tråden: Obefintlig med bas i rummet..... En bit ner i tråden finns en länk till ett program som genererar testtoner. Jag är i full fart att fixa ihop en test-CD nu Dessutom så labbade jag lite med rumsakustiken på följande länk: http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room...ustics-hifi.htm Det visade sig att frekvensgången skulle bli mycket bättre om jag satte högtalarna på den längsta väggen i rummet! Detta skall testas snarast Quote
perra_e Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Dax för del 2 Vid det här laget har jag väl spelat på min Thule anläggning i ca 1/2 år. Det hela fungerar klockrent tycker jag tills plötsligt en fredagskväll när man skall slå sig ner efter en veckas slit och avnjuta lite god musik och ett gott glas vin så händer det som inte får hända. Det puffar till i förstärkaren och den går bokstavligt talat upp i rök! Paniken infinner sig men jag hinner få fatt på Martin innan han stänger butiken och det visar sig att han har en likadan maskin hemma! Det var bara att åka upp till Skövde på lördag morgon och byta förstärkaren. Det kallar jag service Efter ytterligare drygt 1/2 år så börjar det berömda uppgraderings-suget infinna sig igen. Jag tänkte börja på CD-fronten. Efter lite jagande och mycket anonsläsningar så hittade jag dröm-cd’n sen något år tillbaka. En begagnad Gryphon CDP1. Den fanns i Linköpingstrakten så jag och ägaren bestämmer träff på Lefflers i Linköping då han var mitt uppe i en flytt och inte hadde grejerna tillgängliga hemma. (Väldigt hyggligt av dom att ställa upp med demolokal). Han skulle även ta med sig sin Pre/One och Two/One hundred och jag skulle ta med mig min Thule så vi kunde jämföra hur CD’n fungerade på lite olika förstärkare. Så en lördagsmorgon bär det av till Linköping. Vi börjar med Gryphon-upställning och när prylarna börjar bli varma så sätter jag igång och lyssna lite mer seriöst. Jag vart mycket imponerad, precis om förra gången jag var och lyssnade på Gryphon i Jönköping. Efter kanske en timma så var det dax att se vad min Thule gick för ihop med den nya CD’n. Då händer det IGEN, det som inte får hända! Thulen puffar till och går upp i rök med en såndär lukt som bara brända elektronikkomponenter kan generera I detta läget så kändes det precis som om någon där uppe sa till mig att det var dax att byta märke! Sagt och gjort, efter en vecka så var jag lycklig Gryphon-ägare. Både CD och förstärkare. Idag tackar jag faktiskt för detta då den nya anläggningen visade sig vara värd var enda krona. Det var andra gången jag fick hela CD-samlingen ”uppgraderad” över en natt. Gryphonen orkar hålla i basen ändå mycket bättre än vad Thulen gjorde och mellanregister och diskant skall vi inte tala om vad det gjord. Jämfört med den gammla anläggningen var det precis som man hadde plockat bort ett antal filtar som hängde framför högtalarna. Detaljerna och klarheten infann sig på ett helt annat sätt. Jag kommer ihåg att första kvällen satt jag bara med ett fånigt leende över hela ansiktet och grannarna vart nog lite sura för att det blev så sent Thulen skickade jag tillbaka till Martin i Skövde och den byttes sedan mot en REL Stentor III sub. Djup och ren bas kan man ju alldrig få för mycket av, eller???!!! Den subben är otroligt bra. Jag har svårt att tänka mig något som är bättre än den vad det gäller möjligheterna att spela i en high-end miljö. Den går att justera in så att den verkligen fyller på där de vanliga högtalarna inte orkar längre. Framför allt så kan man få en skön tyngd utan att behöva spela högt! Detta är det senaste tillskottet och det var ca 1,5 år sedan. Nu är det dag igen. Jag tänkte få ännu bättre ordning på vardags/lyssnings- rummet både vad det gäller ljud, akustik och även estetisk (om det nu går). Det börjar dock bli svårt att få de där riktiga lyften har jag märkt. Tyvär får inte sub’en plats om man skall få till någon vettig möblering så den går iväg för försäljning. Kan ju dock behöva lite bidrag till nya prylar. Detta var min historia fram till idag. Jag har redan börjat möblera om, provlyssna och fundera en hel del men mer om dett i en ny tråd innom kort. Jag skall nämligen till Göteborg i helgen och provlyssna lite, så får vi se vad som kommer ut av det --Per Quote
Matrixen Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Svårt att slita sig när man blivit biten av gryphonen. Kompisar med B&W är de också. Lånade hem ett par Gryphon steg till mina o det var inte aktuellt att bära tillbaks dem kan jag säga Skall du till butik o lyssna i Göteborg? Quote
perra_e Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Överiktsbild på Vardags/Lyssnings- rummet efter påbörjad ommöblering. TV'n har stått emellan sub'en och racket. Quote
perra_e Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Jag skall faktiskt hem till Jorma och lyssna på Advantage S1'an + S250 först och främst. Jag hadde hemma en Thor förra helgen och vart MYCKET imponerad av den. Den var framför allt stramare i basen vilket jag upskattade väldigt mycket. Jag vet inte om det är högtalarna i sig eller i kombination med rummet som gör att det blir lite bummlig och diffus bas här hemma. Jag håller som bäst på med lite ommöblering med intressant resultat. kommer inom kort. Quote
perra_e Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Skall tilläggas att testerna var UTAN sub'en inkopplad. Problemen ligger dessutom högre upp. Jag bryter sub'en vid ca 28 Hz Quote
perra_e Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Enligt länken tidigare i tråden så skulle mitt rum teoretiskt se ut så här : Innan ommöblering satt jag mellan dessa positioner 3,55 meter från frontvägg och 3,85 meter från fronvägg Med rummet på "tvären" skulle det kunna bli så här enligt teorin Spontant tycker jag att det stämmer ganska väl med vad man upplever i verkligheten. Det är åtminstone en bra utgångspunkt för egna laborationer. Quote
Matrixen Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 ´Jag möblerar mina på bredden. Har ett gansak bredd men inte så hög topp på 10dB + mellan 50 o 150 Hz ungefär. Enligt programmet på nätet har ajg allt inom +-10 dB vilket så här efteråt kanske inte va så tokigt ändå. Quote
Bravo Posted December 13, 2003 Posted December 13, 2003 Konstigt att så många kan vara så olika! Nå, så är det väl för de flesta av oss, gradvis vill man ha det bara liiiiiite bättre, bara den lilla detaljrn åtgärdas osv. Ja så rullar det på, resan tar aldrig slut och målet är som den blå blomman, du letar och letar men du når aldrig fram. Men å andra sidan, resan kan ju vara målet också. Quote
hifirocker Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Vädligt fint system!! Jag lyssnade till B&W Nautilus 803 på HiFi Klubben i Helsingborg för någon månad sedan, men jag var inte helt övertygad då, men jag misstänker att det berodde mycket på NAD silverline elektroniken som de var kopplade till. Saknade lite driv och liv med den kombinationen, men mellanregistret....mmmm Helhetsintrycket var dock helt klart övertygande och med riktigt bra kringrustning kan dessa högtalare troligen låta magiskt! Mvh, Quote
perra_e Posted December 18, 2003 Author Posted December 18, 2003 Efter att ha möblerat om lite, kompletterat med nya nätkablar och lagt på ett par shakti (vilket gjode minsta av dessa tre, men ej försummbara ändringen) så börjar det bli RIKTIGT bra här hemma Dock är jag ej 100 nöjd än (kan man bli det?) Diskant och mellanregister har jag svårt att täka mig så himmla mycket bättre. Visst går det men enlig mitt tycke inte till en lösbar peng, men basen kan fortfarande lyftas ett par snäpp Om man t.ex. lyssnar på en baskagge och en kontrabas tillsammans så går dessa ihop till en slags "gröt" om ni förstår vad jag menar. Det känns som om 803:orna har potentialen men att det krävs riktigt mycket av slutsteget för att tygla dom på ett behagligt sätt;) Jag testade en Advantage Thor här hemma för ett par helger sedan och den stramade upp basen på ett mycket trevligt sätt. Resten av frekvens-registret kunde faktiskt gå på ett ut mot min gryphon (detta innan ommöblering skall sägas) Just nu har jag har lagt handpenning på en Advantage S1, och på fredag skall jag göra ett synnerligen intressant studie/lyssnar besök hos HiFi-consult. Jag skall nämligen ta med mig mitt Gryphonslutsteg och mina B&W 803:or och göra en utvärdering mot Advantage S-250 och Grendel (förhoppningsvis både som stereo och bi-ampad). Vad jag hoppas på är att få till det sista som behövs för att få riktig styr på basen med bibehållen klarhet och spelglädje i mellanregister och diskant med någon av stegen. Antingen så hittar jag kanske den "ultimata" lösningen eller också kan jag konstatera att det kan faktiskt inte bli så mycket bättre än det är Jag återkommer med lyssnarintryck. Quote
hifirocker Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 Grendeln borde ju tygla basen om man får tro vad man läst om den förstärkaren. både i hifipress och på forum har den hyllats ordentligt! Hoppas du blir nöjd och återkommer med lyssningsintryck! Mvh, Quote
perra_e Posted December 21, 2003 Author Posted December 21, 2003 Då har man varit iväg på en utflyckt till Alingsås och HiFiConsult. Vill börja med att tacka för mycket trevligt bemötande och speciellt ett tack till Sladd som ställde upp på ett föredömligt sätt under dagen. Det blev en lyssning under ett antal timmar där jag fick möjlighet att jämföra mitt Gryphon two/onehundred slutsteg med Grendel, Asvantage S-250 och även en krell vars beteckning jag inte kommer ihåg just nu. Allt kördes på mina B&W 803'or. Då jag tycker att det är svårt att brodera ut och beskriva hur de olika stegen låter så får det bli en lite kortare resumé av vad jag upplevde. Efter lite uppvärmning av mitt slutsteg och injustering av högtalarna så att det skulle likna mitt rum så mycket som möjligt körde vi Patricai Barber och Flim & the BBs. Efter detta bytte vi till Grendel. Det märktes direkt att den var bättre på egentligen allt, men den största skillnaden var nog fastheten, tyngden och attacken i basen. Mer energi och bättre kontroll altså. Dessutom så blev det en bättre 3-D verkan. Skillnaden märktes bäst när vi gick tillbaka från Grendel till Gryphon igen. Detta utan att gryphon gjorde bort sig på något vis. Efter detta körde vi lite Krell för skoj skull. Det roliga här var att Grendel klarade sig mycket bra i jämförelsen. Det var mer en fråga om tycke och smak i ljudkaraktär än att den ena eller andra skulle ha varit så mycket bättre. Den största skillnaden här var nog att Krellen spelade lite lugnare och mer "softat" än Grendel + att Krellen hadde nog en ännu större 3-d känsla. Sedan var det dax för Advantage S-250. Då dessa inte var uppvärmda passade vi på att ta en lunch under tiden. Efter lunchen var det dax att jämföra S-250 mot Grendel. Den största skillnaden här var nog att S-250 hadde en vackrare diskant än Grendel medans Grendel åter igen dominerade i basområdet. När förstärkartesterna var klara fick jag även förmånen att lyssna på ett par prototyper av en ny QRS-högtalare. Detta var en MYCKET trevlig erfarenhet. Dom levererade nog det bästa mellanregister jag någonsin hört. Dom gav även ytterligare ett par meters djup i ljudbilden mot mina B&W. Det var en fyrvägs-konstruktion med delningsfilter på en platta utanför själva högtalaren. Det kommer att bli ett intressant "pussel" att få in det i högtalaren då komponenterna var väl tilltagna i storlek. Spolar stora som ringkärnetrafos Spontant så lät dom minst lika bra som ett par Coltrain, kanske tom. bättre ! Med den sista uppställningen färskt i minnet blev det ganska trist när man plockade upp sina prylar hemma igen Kontentan av resan blev att skall det vara lönt att byta slutsteg så skall det upp i klass med Grendel och att biampa med Grendel när Mosfet-stegen kommer blir svårslaget om dom slutstegen kan leverera lika vaker diskant som S-250 stegen gör! Quote
Guest Rydberg Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Hej, trevligt skrivet Ägde faktikst nästan samma anläggning som du har nu dock inte 803 utan 804 (som jag för övrigt har kvar). Gryphon steget du har är bra för pengarna men jag kan tänka mig att Grendel etc är bättre. Själv jämförde jag Pre/One&2/100 med Gryphon Callisto 2100, inget snack, Calliston är klart bättre än denna kombi på nästan allt. Tänkte därför fråga, du har inte tänkt att kolla på ett nyare Gryphonsteg t.ex. Encore, verkar vara ett trevliga steg Quote
Timbre™ Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Trevligt att få følja med på hifiutsvævningarna från børjan, perra_e. Som en hififøljetång ur the real life... Quote
perra_e Posted December 22, 2003 Author Posted December 22, 2003 Rydberg: Kul att se att det finns fler Gryphon anhängare Om det bara gick att lösa en Encore rent ekonomiskt så vore det säkerligen ett MYCKET intressant slutsteg. Kollade runt lite på webben och det verkar ligga runt 120' !!! Där är tyvär min budget spräckt Vad som gör en Grendel så intressant i mina ögon (öron) är utbyggnadsmöjligheten till biamping och även möjligheten till 5 kanaler om det skulle bli något seriöst bio-bygge på sikt!? Dessutom har jag lagt handpeng på en Advantage S1 fast det innebär ju inte att man måste ha ett slutsteg innom samma familj. Jag är faktiskt fortfarande lite spännd på om S1:an verkligen är bättre än min CDP-1:a. Den är inte sämmre i alla fall, så mycket har jag kunnat konstatera och mycket av vitsen med den var att slippa ett försteg, så det blir nog himmla bra när det är klart Sedan var det ju det här med rums-akustik/problem. Förra veckan testade jag att komplettera mina BRD koner med puckar under högtalarna. Detta gav ytterligar lite fasthet i basen så nu kan jag köra utan dämpning i basreflex-portarna, åtminstone på de flesta skivorna, utan att det blir för mycket problem. Dessutom behövde jag något under konerna. Tanken är att renovera parkettgolvet till sommaren och konerna ger en del gropar i golvet som inte är så speciellt trevliga på ett nyrenoverat golv. Jag har dock fortfarande en för mörk klang i hela rummet + för lång efterklang, så i morgon skall jag låna ett gäng med Tube-traps på Balance i Jönköping för test under julhelgen. Det skall bli väldigt intressant och se vad det gör för skillnad. Jag har inte en aning om det hjälper för just mina problem men det är ju bara att testa. Väldigt just av Lasse att få den möjligheten. Det tackar jag speciellt för Jag skall försöka återkomma med lite intryck i slutet av veckan. Det har varit både roligt och nyttigt att dela med sig av erfarenheterna här på forumet så här långt. Det hjälper faktiskt till att utkristallisera det man söker efter. När man sätter tankarna på pränt så blir åtminstonne jag tvungen att tänka till en extra gång och det funkar alldeles utmärkt som någon slags filter eller sil där man vaskar fram det goda ur en från början salig röra Quote
Guest Rydberg Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Jag har sett beg. encore till bra priser, ett beg Antileon kan du få för 40 gamla modellen med dock. För ett tag sen kunde jag få tag i ett Antileon Signature (alltså nya) och ett Sonata Allegro för under 100 papp, kan se om jag har kvar mailet. Quote
perra_e Posted December 27, 2003 Author Posted December 27, 2003 Jaha, då har man testat lite TubeTraps och det var en rolig övning. Det är bara att konstatera att akustik för några tusenlappar kan ge mer än elektronik eller kablar för många fler tusenlappar Det som gjorde störst skilland var basabsorbenterna som jag placerade ett i varje hörn. de gav en bättre fukusering av ljudbilden, ett stötte djup och totalt sett ett behagligare ljud, Jag blir helt enkelt mindre lyssningstrött. Det påverkade inte bara basen utan hela registret enligt min uppfattning. Sen är det bara problemet med att det ser kanske inte så roligt ut, men det går nog att råda bot på på ett eller annat sätt. Man kan kanske hänga något drapperi framför. Jag har även pratat med Lasse och hört om dom inte kan ta fram en kvartsrund absorbent typ svanås TQ 45 vilken jag tycker är riktigt snygg för den smälter bra in i rummet. Han skulle kolla på det. Kontentan av detta blir att det blir nog lite mindre pengar på elektronik och mer pengar på ackustik den närmsta framtiden Rydberg: Tack för tipset på lite tyngre beg. Gryphon men det får nog vänta tills nästa gång det är dax för nya slutsteg. Här är en panoramabild på vardagsrummet med tubetraps. Dom grå i hörnen gjorde mest nytta. Dom bruna absyllerna in mot väggen har jag flyttat runt lite men dom är svårplacerade i rummet. Får nog bli en annan lösning. Quote
perra_e Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Vägen mot bättre akustik har börjat idag. Jag har varit i kontakt med Svanå's och jag väntar på att det skall rammla in en offert efter 13-helgen. Vad jag först och främst är intesserad av därifrån är derad TQ 45 som skall gå att tuna mellan 40 och 125 Hz då det är en flexibel helmholtz-konstruktion. Den skall även fungera som diffusor! Sedan för vi se vad det blir för lösningar på de högre frekvensbanden med dämpning och diffusering. Det skall bli mycket intressant och höra vad han föreslår. Skall även nämna att jag fick väldigt mycket inspiration av en granne häromdagen som håller på att renovera sin lägenhet. Han sätter panel i taket vilket blir jäkligt snyggt och ombonat i stället för betong. Jag skall försöka utveckla det lite till så att man kan få en blandning mellan dämpning och diffucering, men svanå's kommer säkert med något bra förslag där Efter lite diskissioner kommer jag nog även att vrida tillbaka rummt så att jag spelar på längden igen. Med rätt dämpning i rummet skall jag kunna få bort problemen som jag har med basen och dessutom tjäna en del i luftighet tack vara att jag slipper sitta ända längst bak mot en vägg. Så efter 13-helgerna så hoppas jag på att "ackustik-äventyret" skall ta fart på riktigt God Jul och gott nytt HiFi år allesammans !!! Quote
perra_e Posted January 15, 2004 Author Posted January 15, 2004 Dax för lite uppdatering. Nu är det beställt lite från Svanås. TQ 45 + TS40 40*40 cm för de lediga hörnen i rummet som basabsorbenter + diffusorer. TP 120 för taket som är en kombinerad absorbent och diffusor den med. Det kommer att bli 8 st i taket i stället för det innertak som jag ett tag funderade på att sätta in. Detta i kombination med lite infällda spottar kan det nog dessutom bli ganska läckert. Matts på Svanås menade även på att om man lägger in någon typ av normalt innertak bör det helst vara 20 cm eller mer för att inte bara dämpa diskant!!! Golden Horn Light på sidoväggarna för att ta första reflexen. Det blir även någon sådan modul bakom högtalarna. Där i form av någon "mobil" lösning som man kan plocka bort när man inte finlyssnar. Egen konstruktion: Elementskydd med med diffuserande funktion. Beroende på resultat kan det även bli lite kompletteringar med Tube Traps från Balance i Jönköping. Delarna till innertaket skickas förhoppningsvis i början av nästa vecka, så när dom kommer hem blir det full rulle :-) Resten kommer förmodligen om ca 3 veckor. Edit: Bilder. TQ45 TP 120 Golden Horn Light Quote
Matrixen Posted January 16, 2004 Posted January 16, 2004 Intressant vändning. Förmodligen en gynnsam sådan. Har själv kommit till en punkt där det låter tillräckligt bra för att rummet inte skall tillåta mycket bättre. För min del är det DIY på gång, men jag följer med stort intresse dina framsteg. Konstigt att en kabel för en tusenlapp är billig och en absorbent för 1500 är dyr, då den potentiella förbättringen är så mycket större. Detta skriver jag med vetskapen att jag trots denna insikt, undermedvetet tänkter så :clown: Quote
perra_e Posted January 21, 2004 Author Posted January 21, 2004 Nu har takpanelerna annlänt. Det var inte riktigt TP 120 paneler visade det sig utan dom var en aning bredare men principen är den samma. Formatet är 140 x 100 cm och dom är 4 cm tjocka ute i kanterna och 10 cm tjocka på högsta stället. Panelerna skall monteras med en distans på 7-8 mm till taket. Då kommer basen att "slinka in" och dämpas ner till ca 80 Hz enligt Matts på Svanås. Innuti panelerna skall det dessutom ligga ca 4 cm isolering. Jag kommer att sätta upp totalt 8 st i taket och det ger en yta på 11,2 kvm som dämpar bas och diffuserar. Resterande yta, 6,8 kvm, skall täckas med dämpande material. Det ger en dämpande yta på 34% som skall ligga väldigt nära det optimala enligt Matts. Det skall finnas ett företag i Falkenberg som gör dämpande takskivor som både är snygga och som inte dammar. Jag får adressen dit i morgon förhoppningsvis. Jag skall börja mäta och förbereda i helgen och själva monteringen blir nog nästföljande helg. Quote
Pelle Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Följer med spänning vad som komma skall. Tag gärna fler bilder! Tror att det är Absoflex som har takpanelerna. Quote
perra_e Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Här är ett par bilder på takpanelerna Firman som jag blev rekomenderad var Akustikmiljö Det verkar vara poppis med akustikfirmor i Falkenberg Ganska typiskt att det knoppar av sig med specialfirmor i ett område. Det är samma fenomen i Bankeryd, strax norr om Jönköping. Där finns ett antal penseltillverkare. Säkert 4-5 olika företag! Quote
Recommended Posts