Jump to content

XTZ på S:t Gertrud


calle_jr

Recommended Posts

Trevligt!

Det blir till att aktivera sig till våren då, kanske... :)

Systemet för dagen var som följer;

Källan var en XTZ CD-100.

Som försteg användes förstegsdelen i den integrerade XTZ Class A100 D3. En mycket mångsidig förstärkare med både mm/mc-riaa och digitalingångar.

Som slutsteg användes två st bryggkopplade XTZ Class AP100.

Signalkablar var XTZ Pearl White och högtalarkablarna var en prototyp på en ev kommande kabel.

Som rack användes Accurate HiFi Rack 4040.

DSC_6509.JPG

DSC_6500.JPG

DSC_6501.JPG

Link to comment
Share on other sites

Standard nätkablar :o hehe

De nya högtalarna verkar väldigt intressanta, hoppas det kommer finnas möjlighet att höra dom i Göteborgsområdet framöver.

Klart vi kör med standardkablar :)

Om inte så finns de en dryg till söder om Göteborg.

Link to comment
Share on other sites

Signalkablarna påminner till det yttre :) om en annan svensktillverkad interconnect som jag använder väldigt mycket. Finns det möjligen någon connection vad gäller upphovsman... :?:

Link to comment
Share on other sites

Signalkablarna påminner till det yttre :) om en annan svensktillverkad interconnect som jag använder väldigt mycket. Finns det möjligen någon connection vad gäller upphovsman... :?:

inte vad jag känner till,,, fast det är ju svårt och veta vilken annan svensktillverkad kabel du använder :D

Made in Asia är kabeln iaf.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på elementbestyckningen vad den verkar vara så ser det ut som en prisvärd högtalare i jämförelse med många andra aktörers med liknande element. Om man nu kan säga så om så pass mycket pengar.

Uppgifter om låda, uppbyggnad, material (givetvis mdf), tjocklekar. Eller är det superhemligt?

edit: blanka skruvar till i övrigt svart?!

Link to comment
Share on other sites

3 sidor nu, jag väntar fortfarande på en subjektiv redogörelse för hur det lät.

Det blir lätt galet att döma ett par högtalare utifrån en lokal som säkert var 10 gånger större än en hemmiljö och ytterst sparsmakat möblerad. Samma sak i de små rummen inne på mässan. Jag skulle aldrig köpa hifi baserat på vad jag hör där. Däremot ger det inspiration att kika lite närmre på någon komponent i "ordnade" former.

Det lät lite pressat i övre registret när jag hörde Mozart, men den var equilizad lite högt i detta register, enligt Zalve. Elektroniken är också okänd för mig så vad är det som låter mest?

Högtalarna har säkert alla förutsättningar att låta bra men lite finlir återstår säkert. Förstod av Zalve att den skall nu testas i vanliga rum.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på elementbestyckningen vad den verkar vara så ser det ut som en prisvärd högtalare i jämförelse med många andra aktörers med liknande element. Om man nu kan säga så om så pass mycket pengar.

Uppgifter om låda, uppbyggnad, material (givetvis mdf), tjocklekar. Eller är det superhemligt?

edit: blanka skruvar till i övrigt svart?!

Dubbla lager med MDF, har inte tjocklekarna i huvet. Tror att grundtjockleken är 30mm MDF, sen är det ytterligare ett lager med MDF limmat på detta. Lite olika i tjocklek beroende på var det sitter.

Det är inte blanka skruvar. De är svart eloxerade,, men reflekterar tydligen en hel del på bilderna

Link to comment
Share on other sites

Men det alla tidningar rapporterade var Scan-speak element i en av Ushers högtalare var ju Kinesiska kloner.

Usher tillverkar väl egna element med koner från samma tillverkare som Scan Speak :cool:

Finns det "fabriksbilder" på talarna, filter etc?

Link to comment
Share on other sites

Det lät lite pressat i övre registret när jag hörde Mozart, men den var equilizad lite högt i detta register, enligt Zalve. Elektroniken är också okänd för mig så vad är det som låter mest?

Högtalarna har säkert alla förutsättningar att låta bra men lite finlir återstår säkert. Förstod av Zalve att den skall nu testas i vanliga rum.

Ja, "pressen" i övre registret var så jag upplevde det med...vilket jag tror rummet hjälpte till bra med...för jag fick samma känsla i öronen när vi stod och pratade på olika ställen i rummet...

Inte minst på Rammstein framkom detta...men på den skivan är den nästan svårt att inte få det att låta så... :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Uppgifter om låda, uppbyggnad, material (givetvis mdf), tjocklekar. Eller är det superhemligt?

Upplevde det inte alls som hemligt, det berättades en del om det innan själva spelandet påbörjades. Hur den var uppbyggd, elementval och olika tjocklekar osv som Zalve skrev tidigare....kan däremot inte skryta med att jag minns några direkta detaljer däri...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

den var equilizad lite högt i detta register, enligt Zalve.

Det finns ju en hel del möjligheter även med högtalarna.

XTZ Divine 100.49;

DSC_6505.JPG

DSC_6507.JPG

DSC_6508.JPG

Jag är inte 100 säker på specarna, men denna 60kg golvmodell har dubbla 10" SEAS Excel basar, mellanregistret är som sagts från Thiel & Partners och den keramiska diskanten är hämtad från tyska Visaton.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del möjligheter även med högtalarna;

...vilket XTZs ägare Olle gick igenom ganska noga. Fråga Olle låg nära tillhands (även bildmässigt på nå't vis), och trots de uttömmande beskrivningarna fanns det en hel del frågor från den intresserade åhörarskaran.

DSC_6516.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...