Jump to content

Presentation av vinylriggar


minesota

Recommended Posts

Inte bare een men flera vinylriggar ... mestendels vintage och DIY.

Her min DIY Platine Verdier med TW Acoustics DC motor och Triplanar MK VIIi med Transfiguration Orpheus Min MC/RIAA er lik den Timbre har - en Accuphase AD 2800.

Monster%20m%20Triplanar_Orpheus.jpg

Och här lite detaljer från Triplanar armen

Triplanar%20close-up.jpg

Sen är der min Technics SP 10 mk II med ekstra tallerken, så den er oppe på 10 kg (som MK III modellen). Armen är en Fidelity Research FR64 och pickuppen en Ortofon SPU Gold.

SP10%20first%20setup.jpg

Och här min nyaste gamla vinylrig (blev färdig her mandag kväll) - en Garrard 301 med Rega RB700 arm och Ortofon Rondo Bronze. Vår får man den snygga kontraväkten, som jeg ser på andre bilder?

301%20-%20RB700_og_rondo.jpg

Som det ses står den ochså på FOS. Flera bildar hur konstruktionen af den blydämpade plinten er gjort finns på min hemsida.

Sisst en lite samling av nogan av mine pickupper. Här en Benz Ebony H, Decca Van den Hul, Adcom Van den Hul och min SPU Gold.

Cartridges.jpg

Nästa projekt är renovering och plint til min Garrard 401. VINYL RULES! :)

Link to comment
Share on other sites

Inte bare een men flera vinylriggar ... mestendels vintage och DIY.

Nästa projekt är renovering och plint til min Garrard 401. VINYL RULES! :)

Det här var nog det tyngsta inlägget i den tråden än så länge. Härligt att se. Är det Du själv som gjort snickeriarbetet? Oavsett vilket så är det väldigt smakfullt.

Skulle vara intressant att höra vilka skillnader Du tycker finns mellan dom (trots olika pickuper och RIAA), hur Du väljer mellan dem (dagsform? olika musik?)

Link to comment
Share on other sites

Det här var nog det tyngsta inlägget i den tråden än så länge. Härligt att se. Är det Du själv som gjort snickeriarbetet? Oavsett vilket så är det väldigt smakfullt.

Skulle vara intressant att höra vilka skillnader Du tycker finns mellan dom (trots olika pickuper och RIAA), hur Du väljer mellan dem (dagsform? olika musik?)

Takker for den positive feed-back! Absolut hemgjort - se på min hemsida:

Visit My Website

Her en bild från konstruktionen av plinten til Garrard 301 - det 2. lag från botten med blydämpning.

301%20-%20layer%201%20and%202%20with%20leadshot.jpg

Och her nästan färdig

301%20-%20layer%206%20-%20top.jpg

Där finns absolut stora skilnar och som du siger - der väljes mellem musik typ och humör. Just nu spelar jeg på min Garrard da den er den "nya".

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag

eeeempire4-1.jpg

MVH

Lech

Är det möjligen så att Du bor/bodde i Uppsala och köpte den 2005 av en kille i Broby utanför Kristianstad? I såfall var det jag som sålde och då är det en Empire Trobadour 598 MkII från början av 70-talet...

Link to comment
Share on other sites

Är det möjligen så att Du bor/bodde i Uppsala och köpte den 2005 av en kille i Broby utanför Kristianstad? I såfall var det jag som sålde och då är det en Empire Trobadour 598 MkII från början av 70-talet...

Hej

Nej det är inte jag.

Det är dock inte otroligt att det är samma spelare, jag har haft den ett halvår och ersatt en TD124ll med denna. Det blev ett bra lyft.

Den är nu genomgången från grunden och en del bytt bla rem,kablage,nål mm. En hjälpsam / känd Svensk spelar tillverkare bla har hjälpt till.

Jag är nöjd.

MVH

Lech :):):)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

En Empire Troubadour 598 har jag haft men i version Mk.3 som inköptes hos Ågrens i mitten på 70-talet.

Pickupen var en Denon DL103 och till den hade jag en pre-pre amplifier som hette MAS1.

Empire_598_Troubadour_III.jpg

Efter Empiren blev det en Revox B790 i början på 80-talet och den hängde med till slutet på 80-talet då jag gjorde mig av med vinylspelare vinylsamling och blev helt digitaliserad. Anledningen då var att ungarna käkade upp pickupen och pillade sönder delar av tonarmen. Dom har blivit lite lugnare nuförtiden så då vågade jag skaffa vinyl igen :D

REVOX%20B%20790%20(5).jpg

Min nya har ni sett i den här tråden:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=5483&hl=

kuzma054.JPG

Jag har nästan enbart köpt vinylskivor sedan Kuzman kom in i mitt lyssningsrum i början på året.

Det låter så förbannat "darrigt" att lyssna på cd-skivor efter att ha spelat vinyl, och om jag ska spela cd eller sacd så måste jag starta dagen med det.

Efter att ha spelat en vinylskiva så går det inte att lyssna på digitalt direkt efter.

T.o.m. bandbrus som finns med på skivor där man inte har filtrerat dett låter störigare på cd-skiva :dead:

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Min är lite ovanlig och består av Simon Yorke Designs Zarathustra S4 som är utrustad med en luftlagrad tonarm, Eminent Technology ET2.5

eliot011.JPG

Foto: Timbre

Här är uppfinnarjocke Bruce Tighpen och det är han som har konstruerat och tillverkat tonarmen. Han var en av dom första ut med en luftlagrad tonarm och han är i full gång fortfaranande med Eminent Technology i Florida, men har lagt ned tillverkningen av tonarmarna. Reservdelar tillverkas men inga nya armar.

På bilden är det hemma hos honom och det som sitter på väggen är en frekvensstyrning för motorn till propellerbasen som är monterad i taket.

Med den spelade han bas med 115 db tryck ned till 1 Hz. :mm:

Tallahassee035.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har nästan enbart köpt vinylskivor sedan Kuzman kom in i mitt lyssningsrum i början på året.

Det låter så förbannat "darrigt" att lyssna på cd-skivor efter att ha spelat vinyl, och om jag ska spela cd eller sacd så måste jag starta dagen med det.

Efter att ha spelat en vinylskiva så går det inte att lyssna på digitalt direkt efter.

T.o.m. bandbrus som finns med på skivor där man inte har filtrerat dett låter störigare på cd-skiva :dead:

När jag hellre lyssnar på Candi Staton med en gammal olivoljeindränkt nål från 1975 än på CD via USA-importer från Warner Archives måste det ju vara något som inte stämmer. För att citera Marvin Gaye ur ett klassiskt album:

What's Going On... :?:

Den LP:n har jag förresten i originalutgåva på vinyl... :mm::D

Link to comment
Share on other sites

Det låter så förbannat "darrigt" att lyssna på cd-skivor efter att ha spelat vinyl,

Kan bara hålla med. Jag har dock inte kommit upp i "Kuzma klass" men jag kan ana hur det låter. Jag har slagit i taket med denna Empire och ihop

med sina kompisar här hemma är det analogt så det förslår.

MVH

Lech :):):)

Link to comment
Share on other sites

Vinylens återkomst började någon gång i början på 90-talet och nu är vi definitivt i slutskedet. :)

- Under mitt besök i Schweiz denna sommar så satt jag och njöt av musik från en laptop (musiken lagrad på extern hårddisk!) och det lät så bra att jag började fundera på om det inte var helt fel av mig att satsa på Blue Note återutgåvorna på 45rpm :blush

Återutgivningen hade ett lugn och en dynamik som jag annars bara hört från de bästa vinylspelarna :mm:

Link to comment
Share on other sites

För mig handlar det inte om någon "vinylens återkomst". Mina 78:or, vinylskivor och lack som jag har måste kunna avlyssnas så pass länge, i alla fall under min livstid. Det gäller f.ö också alla olika kassett/MD-format som jag också äger. Visst man kan ha sin musik på en HD men det är ändå inte samma sak som att ha musiken på CD/vinylskiva. Det är inte lika kul att läsa en bok från en datorskärm som på tryckt papper. Och det är inte heller kul att ha en massa böcker i hyllan som saknar pärmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en mp3-dator ungefär när Fraunhofer patenterat konceptet, runt -97 eller så. Det var då Winamp kom ut med sin första spelare för Windows. Nu är ju inte detta nån HIFI att tala om men grejen med att ha musiken på hårddisk kändes fräsch och kul.

Fjärrkontrollen till CD-spelaren fick agera fjärr till mp3-datorn också. Jag byggde en liten avkodare och kopplade in via serieporten på datorn och vidare till Winamp. Nu gick det att välja låt från soffan också. Det blev ofta låt 2449 (eller nåt sånt) som var början på Mike Oldfields plattor.

Dock saknades något - det här med att se vilka plattor jag lagt in och på vilket nummer de ligger. Genast satte jag ihop en lista i OpenOffice Writer som sedan skrevs ut i bokformat. Nu blev det genast roligare att lyssna. Med riktigt god överblick i A4-boken och alla låtar via några knapptryck på fjärren så var lyckan gjord.

Men, men, konvoluten saknade jag, speciellt på plattor med en liten bok att läsa i. Så, jag började plocka i skivhyllan igen ... och då föll liksom vitsen med att ha låtarna på hårddisk. Efter ett år ungefär så förpassades mp3-datorn till garderoben - och nu är den sedan länge skrotad - utan bestående värde.

Även om konvoluten läggs in i någon form av handdator så finns det en stor nackdel med hårddiskformat - det finns inget påtagligt och genuint att hålla i och inget bestående ekonomiskt värde i musikfilerna på datorn. Men visst, är det bara musiken som räknas - då håller jag med om att digitalt format i hög upplösning (hårddisk, dvd, blueray whatever) är att föredra framför vinyl, cd etc.

Link to comment
Share on other sites

Vår får man den snygga kontraväkten, som jeg ser på andre bilder?

Jag skulle tro att du menar groovetracer-motvikten? Den kan man få tag i här: http://www.groovetracer.com/

Bilden är som synes hämtad från groovetracers hemsida... Finns även i svart. Verkligen snygg motvikt! Hoppas användaren "Daniel" också tittar in i den här tråden. Om jag inte minns fel nyttjar även han Groovetracer.

groovetracer-t1.jpg

Link to comment
Share on other sites

PICT0816.jpg

Gammal bild, men här syns iaf min nuvarande svarv; Thorens td318 mkII

PICT1671.jpg

Sumiko Pearl

PICT0992.jpg

Sentec PP9 RIAA

Framtida skivspelare är sedan länge under byggnation/konstruktion och kommer se ut ungefär sålunda;

http://user.faktiskt.se/vee-eight/OA-SC/OA_SC-lajtplint1.jpg

Axeldetaljer:

http://user.faktiskt.se/vee-eight/OA-SC/assembly1-expl.jpg

http://user.faktiskt.se/vee-eight/asscomplete.JPG

Skall få sig en luftlagrad Paul Ladegaard-tangentialarm som också är på uppsegling. Denna arm skall få sig en AudioTechnica at440mlA. Sedan är tanken att det skall finnas en spelare för 78:or också. Ju tre desto bättre, heter det kanske inte, men man kan iaf intala sig det när det gäller antalet spelare. Alltsammans är färdigt vilket århundrade som helst. :app:

Link to comment
Share on other sites

Min vinylrigg.

Vinyl1.jpg

I ett annat ljus.

Vinyl2.jpg

Tyvärr så matchar inte tapeterna min anläggning, så dom ska bytas ut längre fram, ska bara forska fram nått som jag gillar.

Spelaren är en Oracle Delphi V med SME IV Arm med Sumiko Celebration II Pick-up

RIIA är ett Aesthetix Rhea

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Min vinylrigg.

http://i230.photobucket.com/albums/ee290/Galdom/Vinyl1.jpg

I ett annat ljus.

http://i230.photobucket.com/albums/ee290/Galdom/Vinyl2.jpg

Tyvärr så matchar inte tapeterna min anläggning, så dom ska bytas ut längre fram, ska bara forska fram nått som jag gillar.

Spelaren är en Oracle Delphi V med SME IV Arm med Sumiko Celebration II Pick-up

RIIA är ett Aesthetix Rhea

//rillo

Achtung, största haklappsvarningen hitills i denna tråd :mm::mm:

Link to comment
Share on other sites

IcedEarth - jag behöver haklapp (med vallgrav) :o:mm::mm:

Oracle-spelaren är bara så sinnessjukt snygg!

Och bänken - mkt läcker - är det DIY eller "köpes" (isf fabrikat och modell, please)?

cheers / stargazer

Åhh tack! :)

Jag ritar och en kompis är snickare så han fixar ihop den. Är du seriöst sugen så skulle det säkert kunna gå ordna en.

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...