Jump to content

Recommended Posts

Posted

Furutech SK-II Electrostatic Brush

SK2-1[2].jpg

Technical Data

--------------------------------------------------------------------------------

1. Materials: Natural Goats hair surrounded by thicker strengthening acrylic fibers. Only the natural fine goat hair is exposed to any disk media and will not damage or mark in any way.

2. By using electrically conductive acrylic fibers that have been coated with copper sulfide and binding them together with a metal band, when both sides of the metal band are held during use, a corona discharge results; thereby removing static charge from media and charged dust particles.

3. The acrylic fibers have been set back 15mm from the tip of the brush and their chemical coating absorbs positively charged copper ions. The structure of these electrically conductive acrylic fibers (40 denier, thickness 69.3 microns) is patented (#1677237).

4. After a considerable amount of use the SK-II can be washed using a neutral cleansing agent and rinsed well with water and left to dry in the shade (please do not wash with cleansing agents containing bleach).

5. Usually it is enough to just simply brush away most of the static charge, but if you would like to rid your media completely of Static charge then dab a slightly damp tissue paper on the surface of the media.

6. This product is also very effective for use on Projector lenses, LCD screens, Plasma screens as well as CDs, DVDs and LPs.

Som sagt, någon som har testat den?

Posted

Ja, den har jag testat. Förutom att den är fantastisk att hålla och handhava, så gör den utlovat arbete på ett fint sätt, dvs den avlägsnar damm och avleder statisk elektricitet. Det har ju funnits kolfiber bortsar ganska länge, så det är ju ingen direkt nyhet. Men om jag lägger en LP på grammofonen och borstar med dels en traditionell kolfiber borste, dels med Furutech, så kommer den skivan som är borstad med furutech att spraka mindre när man jag tar bort skivan från tallriken. Man kan även använda den på CD, Projektor-linsen, högtalarkonerna och på kablar. Allt som behöver dammas av och som kan vara laddat av statisk elektricitet.

Men om det innebär en stor ljudskillnad är väl den stora frågan. Nä, det tycker jag inte. Det blir lite lugnare och luftigare efter behandling. Men det är ju lite som med övrig renhållning. Det ökar trivseln och välmåendet, samt håller anläggningen i trim. Jag kör regelbundet med ECO 3 på kablar, tvättar kontakter med en Clearaudio vätska, samt mina skivor med en Kuzma-tvätt. Allt för att hålla systemet i så bra trim som möjligt. I det sammanhanget är Furutech borsten ett fint verktyg. Och sammantaget så är alla dessa åtgärder viktiga för ljudkvaliteten.

mvh

Daniel

• 4 weeks later...
Posted
Var handlar man en sådan?

Jag köpte denna på nå't som hette Beauty Box, men den finns säkert lite överallt. Gissa om personalen var förvånade över mina närgångna frågor och att jag var så pass insatt och intresserad av borstens kvalitet och ursprung, greppvänlighet, rengöring etc. Jag berättade aldrig vad jag skulle ha den till :cool:

När jag inte ens ville ha den inslagen tittade de undrande på varandra.

Oj oj, högre WAF än den borsten finns nog inte :D .

Hehe, bara man får ha den ifred :black:

Posted
Jag köpte denna på nå't som hette Beauty Box, men den finns säkert lite överallt. Gissa om personalen var förvånade över

Hmm, dags att avlägga ett besök på skönhetssalongerna nere på stan alltså ... :D

Ska man ha naturhår eller syntetiskt? Vilken tjocklek på stråna borde man ha? 20um?

Posted
Hmm, dags att avlägga ett besök på skönhetssalongerna nere på stan alltså ... :D

Ska man ha naturhår eller syntetiskt? Vilken tjocklek på stråna borde man ha? 20um?

Jag ville inte chansa, så jag valde naturhår. Tjocklek vet jag inte heller säkert, men jag valde den som hade tunnast strån, och som var tät och jämn.

Jag var runt i fem olika skönhetsbutiker. Det är mer än jag tidigare besökt i hela mitt liv. Om man vill träffa damer så är skönhetsprodukter garanterat en bättre hobby än hifi :)

Furutech-borsten är gjord av gethår som en bit upp på borsten täckts av ledande akrylfibrer. Enligt Furutech medför detta att skivan får en statisk urladdning när man borstar och samtidigt håller i borstens metalldel. Så raffinerad är inte Chanel-borsten. Akrylfiberna på Furutech-borsten är 70um, så gethåren måste vara tunnare än så.

Posted
Jag köpte denna på nå't som hette Beauty Box, men den finns säkert lite överallt. Gissa om personalen var förvånade över mina närgångna frågor och att jag var så pass insatt och intresserad av borstens kvalitet och ursprung, greppvänlighet, rengöring etc. Jag berättade aldrig vad jag skulle ha den till :cool:

Hehe, bara man får ha den ifred :black:

Hehe... kanske bäst att säga att man är ute efter en borste till raklöddret... och att man behöver en mjuk för man har så känslig hy :clown:

Posted

Ett tag stod du nog högt i kurs... :D