Jump to content

En HiFi-helg i Göteborg


eliot

Recommended Posts

  • Replies 254
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tyckte det var en trevlig kväll runt matbordet.

Jag har sett dig Iroise på massa skånebilder, så hur knepigt det än må låta så kändes det som man redan kände dig även om vi inte ens hälsat innan och efter att vi bytt ett par ord, så stärkted den känslan. Märkligt detta med forum. Med tanke på att vi satt bredvid varann så hoppas jag att jag av ditt allmänna omdöme kan dra slutsatsen att jag inte varit allt för odräglig :clown: :blush

Link to comment
Share on other sites

Jag var framme och gratulerade Jan-erik senare på kvällen samt passade på att framföra min vördnad inför hans verkan. Han var påtagligt rörd efter utmärkelsen. Han hade inte alls förväntat sig någon typ av högtidligt erkännande och han gjorde klart att han hade massa nya spännande saker på gång! I min värld var detta mycket välmotiverat.

Link to comment
Share on other sites

Det här var ett ståtligt par jag gärna skulle ha velat lyssna till.

AcapellaAudioArts0037.jpg

Nu gick det tyvärr inte pga rummets något knepiga egenskaper, tyckte mig höra något i stil med att

taket riskerade att lossna :D .

Skämt å' sido så ska dessa vara bra mycket mer baskapabla än vad de ser ut så jag kan förstå om

dem fick sitta på "bänken".

Acapella0036.jpg

Kan någon kanske förklara var resten av högtalarelementen sitter, om det finns några ?

För det är väl ingen envägare :o ?

De ståtliga högtalarna Fifth Avenue från Acapella finns från och med idag uppställda för avlyssning hos Ljudprodukter i Malmö. Det finns tyvärr än så länge endast ett par i Sverige men snart nog så kommer de att bli fler.

Link to comment
Share on other sites

Jag var framme och gratulerade Jan-erik senare på kvällen samt passade på att framföra min vördnad inför hans verkan. Han var påtagligt rörd efter utmärkelsen. Han hade inte alls förväntat sig någon typ av högtidligt erkännande och han gjorde klart att han hade massa nya spännande saker på gång! I min värld var detta mycket välmotiverat.

Dert var två personer som skulle få pris för vad de gjort för svensk HiFi och jag tror alla tyckte att det var ett mycket bra val att ge det till Jan-Erik Persson - frågan var nu vem den andre skulle bli ;)

Det var denne man som tågade upp på scenen

arken67.jpg

för att mottaga sitt pris

arken68.jpg

Link to comment
Share on other sites

SpotlightAWARD.jpg

Genom mer än 100 samtal med de flesta i branschen har vi sökt efter lämpliga vinnare. En var klar mycket tidigt i processen och nämndes av mer än hälften av de tillfrågade som första val.

Den andre var klurigare.

Hur hade du röstat?

mvh

.

och fick snart svaret :)

Tommy Jenving pa Supra for sin livsgarning och pionjaranda pa kabelomradet. En av fa svenska hifiprodukter pa varldsmarknaden.
Link to comment
Share on other sites

Samling för fotograferna :)

arken70.jpg

Ni får ursäkta den dåliga skärpan på bilden men det är svårt att ställa

in skärpan med hjälp av en liten grön prick i sökaren (manuellt objektiv!)

när det är mörkt och trängsel framför pristagarna....

Link to comment
Share on other sites

Det var inte bara pristagare på scen.

Ett tag såg det nästan ut som att pressfolket höll på att ta över :)

Presssen0044.jpg

Jag misstänker att det är vår Topic Starter som gömmer sig under den vita "glorian" .

Det är Knut Vadseth, chefredaktör för Norska Fidelity. Eliot har inget skägg, men frisyren är liknande Knuts :D

Link to comment
Share on other sites

Det är Knut Vadseth, chefredaktör för Norska Fidelity. Eliot har inget skägg, men frisyren är liknande Knuts :D

Jag tror att ni missförstår varandra - det var jag som höll i den vita skärmen (och själv syns jag inte på bild!) medan Knuth Vadseth befinner sig längre bort men beroende på perspektivet får han en "helgongloria" :D

Det var många kändisar på den bilden: främst calm och sker (far & son), sedan chefredaktören för Hifi & Musik Jonas Bryngelsson - och det är naturligtvis Audionet som håller i kameran på bilden...

Link to comment
Share on other sites

Efter banketten var vi ett gäng som samlades i SCAD-rummet ;)

arken73.jpg

Till vänster ser vi Stefan som tillsammans med Claes (långt hår, i korridoren) utgör Scandinavian Audio Design, SCAD.

I den främre raden ser vi Iroise och i bakre raden en kompis till Iroise som heter Sven och som jag besökte i jul/nyår (se här).

Vi ser också Sven Bilén, ansvarig utgivare för High Fidelity i samspråk med Bernt Jansson....

Det premiärlyssnades på dessa hornhögtalare :mm:

arken42.jpg

Link to comment
Share on other sites

I ett hörn såg vi denna låda som är en "aktiv basarbsorbent" eller som konstruktören Bernt kallar det basbummelätare :)

arken74.jpg

Den har en mikrofon (under lådan) och idén är att basmembranet som finns i basbummelätaren skall ge ifrån sig ljud i motfas mot ljudet som mikrofonen registrerar i hörnet och släcka ut detta.

Man kan läsa mer om principen i denna tråd på HiFiForum

- Jag tycker att det är en intressant idé :mm:

Link to comment
Share on other sites

Basbummelätarna är en kul grej som Esl på Hififorum och jag har experimenterat med ett tag. Det fanns faktiskt två stycken i SCAD-rummet. Den andra stod under bordet. :)

De stramade upp ljudet en hel del. Akustiken är som bekant viktig.

Eliots länk går till min systemtråd på Hififorum, bummelätarna börjar långt ner på sid 23 i tråden, där finns också en del mätningar och lyssningsintryck. Det är det ljudmässigt mest intressanta projekt jag gjort.

Jag startade en tråd till om det på HF igår, lite mer teknik- och bygginriktad.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570

Link to comment
Share on other sites

Det blev en väldigt lyckad kväll med det här som det givna partyrummet. :D

Jag vill gärna uttrycka min aktning för Stefan på Akkelis Audio och Claes på Xlntsound.

SCAD är ett mycket intressant projekt och det ligger naturligtvis en fasligt massa jobb bakom att få fram de prylar som premiärvisades på Arken. Bra gjort grabbar!

Jag tyckte det var roligt att kunna hjälpa till, och hoppas vara till hjälp även i framtiden. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke andet end, at stemme i !........ :D

Utroligt sjovt, at være 14 år igen !....... :D

Uha, der var dømt party !...... :D

Thumbs up !....... :cool:

Glæder mig til, at skulle til Sverige igen !...... :D

Bernt & Stefan:

Takker mange gange for de rosende ord i har givet The Final Amp med på vejen - betyder mere end i tror !........ :blush

Produktionen af de første 10 stk. starter op i næste uge !....... :D

Og ja, det skulle være muligt, at blive skrevet op til en af dem !........ ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ni missförstår varandra - det var jag som höll i den vita skärmen (och själv syns jag inte på bild!) medan Knuth Vadseth befinner sig längre bort men beroende på perspektivet får han en "helgongloria" :D

Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite väl kortfattat.

Det jag borde lagt till var att eliot inte syntes pga helgonglorian.

T.o.m jag kommer ihåg att Eliot inte, för kvällen, var iklädd skägg (trots kvällens drycker) :cool: :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...