Jump to content

Akustik


Ekman

Recommended Posts

Jag tog lite bilder på förmiddagens sysselsättning, jag har skruvat upp en absorbentplatta i taket vid förstareflektionen.

Ekman001.jpg

Det är en 4cm platta med 4cm lufspalt till taket.

Ekman002.jpg

Och en bild på vänstra delen av anläggningen som den ser ut just nu.

Ekman003.jpg

Jag tänkte att plattan skulle städa upp lite i diskanten och lugna ner ljudet lite och det gjorde den också men jag märkte faktiskt allra störst skillnad i basen som blev mer detaljerad och upplöst, basgångar o.s.v. går att urskilja mycket tydligare nu. Inte direkt vad jag hade räknat med men en klart trevlig överaskning :D

och en klart prisvärd uppgradering för de 400kr som det kostade mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att plattan skulle städa upp lite i diskanten och lugna ner ljudet lite och det gjorde den också men jag märkte faktiskt allra störst skillnad i basen som blev mer detaljerad och upplöst, basgångar o.s.v. går att urskilja mycket tydligare nu. Inte direkt vad jag hade räknat med men en klart trevlig överaskning :D

och en klart prisvärd uppgradering för de 400kr som det kostade mig.

Kul att se Ekman!

Musik, akustik, frekvenspåverkan med mera - allt hänger ihop och det är inte sällan man blir överaskad att ändringar på ett ställe kan ge klara fördelar i helt andra ändan av spektrat! Från egna erfarenheter vet jag att portavstämning kan ge subjektivt bättre diskant, att intrimning av diskan-nivå kan få mellanregistret att sitta perfekt, etc.

:)

Link to comment
Share on other sites

Konstigt bilderna funkar bra för mig med. Vill du att jag ska maila över dom ändå??

Jag har hört talas om att diskanten ska kunna bli bättre om man gör något åt basen men tvärtom verkar lite ologiskt för mig :D

Nästa steg nu är att få upp en absorbent vid förstareflexen på högerväggen och sedan mäta upp rummet och se om någon V4 eller liknande kan behövas.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att plattan skulle städa upp lite i diskanten och lugna ner ljudet lite och det gjorde den också men jag märkte faktiskt allra störst skillnad i basen som blev mer detaljerad och upplöst, basgångar o.s.v. går att urskilja mycket tydligare nu. Inte direkt vad jag hade räknat med men en klart trevlig överaskning :D

och en klart prisvärd uppgradering för de 400kr som det kostade mig.

Så ja! Nu ser man ju vad det handlar om... :) En riktad akustisk insats kan man säga och du har kanske stört någon stående våg av bara farten... :?:

Link to comment
Share on other sites

Ekman:

Jag har hört talas om att diskanten ska kunna bli bättre om man gör något åt basen men tvärtom verkar lite ologiskt för mig

När jag dämpade efterklangen i mitt rum så blev även basen tydligare. Annledningen till att det blir på det viset är ju att energin i diskanten blir lägre och då uppfattar man basen som tydligare (och kanske mer framträdande), inga konstigheter med det :clown: ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Det påverkar hörbarheten i dom olika registren så som Merkurius skriver. Man får inte glömma det när man börjar trixa o om man inte tar hela frekvensområdet direkt. Jag har tex inte gjort ett dugg med basen än utan har sänkt volymen lite istället medans jag utvärderar topp o mellanreg.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag placerade akustikplattor på mitt rum så hördes basen inte så tydligt, men efter de kom in så hördes det mycket bättre. Beror nog mycke på vad några ovanstående har skrivit, diskanten blir inte lika dominant. Så då blir det lättare å höra de nedre registrena...

Link to comment
Share on other sites

Blev väldigt förvånad för något år sedan när jag ändrade en centimeter på luckan på en Svanå V-4:a och fick en torr diskant :clown: oj oj vilken lång väg jag hade kvar då..ha ha men är överlycklig av all lärdom och all musik man får idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...