Jump to content

Jazz


Guest musicus

Recommended Posts

Guest musicus

Jag gillar nog mer den lite mer intima KB enn detta, men det er spännande arrangement og mycket kör, men det blir vel lite så med words by John Donne..

71wHelMM9NL._SL500_.jpg

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Personligen är jag mycket förtjust i förutom av de EST-plattor du spelat, Live in Hamburg. Den är både musikaliskt och inspelningsmässigt en höjdare. Köpte den senast som vinyl.

Calm

Det blev en liten avsporing fra EST til KJ& KB, har nog också spelat fler av hans senaste mest, färden kommer fortsätta, men dumpade precis den sista til Keith Jarrett ned i lådan her så ;) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på med Keith Jarrett.

Wikipedia: Life Between the Exit Signs is a jazz album by pianist Keith Jarrett. It was recorded on May 4, 1967 at Atlantic Recording Studios, in New York City. It was released April 1, 1968, under the record label Vortex, a subsidiary label of Atlantic Records. It features pianist Keith Jarrett, bassist Charlie Haden and established drummer Paul Motian. The tracks on the album are heavily influenced by Ornette Coleman and Bill Evans, Jarrett having long been an admirer of both, Haden having played with Coleman and Motian having played with Evans.

album-Keith-Jarrett-Life-Between-the-Exit-Signs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha era bästa tips på "nybörjarjazz" :D Jag tycker om när det finns i alla fall någon slags takt och struktur i musiken, viss jazz jag har lyssnat på låter bara som ren improvisation och man vet inte om det är en låt eller om de står och soundcheckar... Finns det något som låter mer som musik? :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Jag fyller på med Keith Jarrett.

Wikipedia: Life Between the Exit Signs is a jazz album by pianist Keith Jarrett. It was recorded on May 4, 1967 at Atlantic Recording Studios, in New York City. It was released April 1, 1968, under the record label Vortex, a subsidiary label of Atlantic Records. It features pianist Keith Jarrett, bassist Charlie Haden and established drummer Paul Motian. The tracks on the album are heavily influenced by Ornette Coleman and Bill Evans, Jarrett having long been an admirer of both, Haden having played with Coleman and Motian having played with Evans.

album-Keith-Jarrett-Life-Between-the-Exit-Signs.jpg

Toppers! ska fylla mer av KJ katalog så inspelningar jag inte har, tas emot med tack!!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Jag vill ha era bästa tips på "nybörjarjazz" :D Jag tycker om när det finns i alla fall någon slags takt och struktur i musiken, viss jazz jag har lyssnat på låter bara som ren improvisation och man vet inte om det är en låt eller om de står och soundcheckar... Finns det något som låter mer som musik? :icon_smile_cool:

hehe, "nybörjarjazz" vel då kommer klassikerna först, börja med Diana Krall, Patricia Barber, Chet Baker..

Annars er Apex´s tråd om jazz ypperlig at plokka nya tips ;)

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

sen avslutar man EST resan för den her gången med den andra skivan(min skiva er utan bonus träcket från 99)...

51ng492xBxL.jpg

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
E.S.T. - Viaticum

Remastrad Vinyl. Mycket bra ljud!

Mycket bra skiva också, den er vel blandt dom jag gillar mest av EST, tror jag :Sing:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

Joshua Redman, er vel också en slags favorit, synes som om man får nära dagar extra ledigt med foten högt i vädret, så då kan man likaså njuta av hans katalog...

5140V5651gL.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Joshua Redman är säkert bara att köpa ohörd eller?

Jo, nästan, hans stil ändrar sig lite eftersom karriären fortlöper, dom första albumen her er rett så klassiska, sen blir det mer bop och even lite avantgarde på några album (elastic band), men gillar man detta så tar man dom :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Kul Musicus att du är tillbaka!

Du radar upp favorit efter favorit som jag inte spelat på ett tag. Josua Redman tillhör dem. Blir lyssning i kväll. :)

Calm

Trevligt at du gillar dom, vi har jo ganske tangerende smak vil jag minnas, dina musiktips va jo medvirkande till at jag ville bli aktiv igen...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...