Jump to content

Oförglömligt! Alexandria X-2 i Sverigeprimiär.


calm

Recommended Posts

Jag och sonen Sker, hade äran att bevista en celeber primiär igår, då Wilson Alexandria X-2 presenterades för första gången i Sverige.

Tillställningen ägde rum på Elite Plaza Hotel, i Göteborg där vi tillbringar en hifi-helg med mässbesök och alla sideevent som bjuds.

I det pietetsfullt renoverade hotellet från 1800-talet hade Audio Nord hyrt in sig i ett hörnrum på tredje våningen. Rummet var som sig bör ett rum med ordentlig takhöjd, stuckaturer, parkettgolv och bröstpaneler. En miljö som anstår ett sådant här event. Rummet var ca 70 kvm stort och kanske inte i akustikhänseende det mest idealiska.

Vi var väl ett 30-tal särskilt inbjudna personer som bevistade denna föreställning. Värdar var naturligtvis Leif, Björn och Ludwig från Audio Nord och den numera välbekannte Peter Mc Grath från Wilson Audio och Krells norske representant. Nordost fanns också representerade.

Jag önskar att jag haft tekniska förutsättningar att leverera bilder, men i avvaktan på detta får ni hålla tillgodo med lyssningsintrycken och det är det som är intressant i sammanhanget.

Högtalarna stod uppställda ganska nära hörnväggen i det oregelbundna rummet och med ett avstånd mellan 3-4 meter. Mellan högtalarna fanns ett par basfällor och diffussionspaneler från Svanå. Matts Odelmalm hade vad jag förstått fått jobba med akustiken i det inte helt idealiska rummet, innan perfektionisten Peter McGrath var nöjd.

Utrustningen i övrigt var Krells Evolution, cd, försteg och slutsteg. Vinylsvarv från Brinkman tror jag och genomgående Nordost Odin-kablar.

Presentationen inleddes med att Leif hälsade välkommen och presenterade kvällens program. Ludwig tog sedan över själva lyssningsdelen och presentationen av Peter McGrath.

Peter är en gudabenådad musikälskare som i sin bakgrund som ljudtekniker sammanfogar intresset för musik med teknik.

Lyssningen inleddes med ett par nummer med vanlig och ordinärt inspelad musik, mer som referens till det som komma skulle. I Peters musikillustrationer stegrades sedan graden av inspelningsteknik. Han beskrev också Wilsons filosofi och tekniken i Alexendriaorna, där mellanregisterhögtalarna är det enda nya i sammanhanget.

Vi fick sedan höra olika exempel på röster både i kör och enskilt och ett synnerligen välinspelat rockband från Spanien i en Pink Floyd-cover som var enastånde. Övrig musik med operainslag och rumsupplevelser som bara inspelningen sätter gränser för.

Hur lät det då?

För det första grips man av storheten i ljudbilden som målar upp en scen som jag aldrig hört förut. Man förflyttas snabbt till en livekonsert. Bredden och djupet är enastående och lämnar inte ett uns av högtalarljud efter sig. Instrumentens och rösternas utläggning i ljudbilden var enastående. Ljudet andas lätthet och timing som inte går att jämföra med något som jag hört förut. Tonbalansen lämnar naturligtvis inget övrigt att önska. Diskanten krispig och klar som en fjällbäck, mellanregistret med välbalanserad rondör för röstbehandling och närvarokänsla. Basen sätter stora volymer i rörelser och det är väl här rummet kom lite tillkorta, men vi talar om petitesser i sammanhanget. Missförstå mig inte, vi talar om den bästa basåtergivningen alla kategorier, där inte högtalaren sätter begränsningen utan rummet. Dynamiken då? Om ett pistolskott avlossats i en inspelning så hade jag slängt mig på golvet, så snabbt och timat var denna. Det visades inte minst vid Ludwigs elektroniska inslag. Trummor låter som trummor och inget annat. Enastående.

Sammanfattning! En enastående upplevelse av en av världens bästa högtalare alla kategorier. Som Sonus Faber-fans måste jag bara kapitulera. Detta var utan jämförelse det bästa jag någonsin hört, ett musikaliskt reningsbad av guds nåde.

Jag vill bara ödmjukast tacka för att jag fått vara med om detta. Bättre kan det inte bli!

Tack Leif, Björn, Ludwig och Peter för en oförglömlig upplevelse!

Calm

Link to comment
Share on other sites

mer mer mer,,, bilder och vad som helst!!! dessa högtalarna är nog det mest spektakulära jag sett. vilken färg var det? var det den där intensivblå som mer ser ut som något från Duplo? men det är klart, dom kanske är finare irl så att säga :)

btw, kommer dom att demas för oss vanliga dödliga?

Link to comment
Share on other sites

mer mer mer,,, bilder och vad som helst!!! dessa högtalarna är nog det mest spektakulära jag sett. vilken färg var det? var det den där intensivblå som mer ser ut som något från Duplo? men det är klart, dom kanske är finare irl så att säga :)

btw, kommer dom att demas för oss vanliga dödliga?

Vi på Audionord tackar för den fina responsen, Alexandria X-2 Series II är utan tvekan en av världens främsta musikförmedlare, (högtalare låter lite fjuttigt i sammanhanget :) )

För er som ännu inte haft möjlighet att få en musikupplevelse utöver det vanliga, spelar vi idag söndag mellan 11-17 i Svea Salen på Elite Plaza hotell, (adress Västra Hamngatan 3).

Välkomna!

Audionord

gm

Björn Wiman

Link to comment
Share on other sites

Fick möjlighet att vara med om ytterligare en lyssning på lördagen och jag tycker nästan att den var ännu bättre. Jag önskade att jag kunde leverera bilder, men på resande fot är detta tyvärr omöjligt.

Jag kan hålla med Björn att det känns futtigt att tala om högtalare i detta sammanhang. Skulle hellre vilja kalla detta för en musikalisk blodtransfusionsanläggning som levererar nytt syresatt musikblod in i din kropp. Att var ett med musiken är nog ett adekvat uttryck.

För att fortsätta beskrivningen så är högtalaren en reslig pelare gjort i två olika material som kallas X och M. Utförandet på just detta par var i svartblankt. Finishen likt en Ferrari.

De är imponerande med sina olika kabinett, där högtalare tillsynes böjer sig fram mot lyssnaren. Att det fanns ett bakåtriktat element i toppen var en nyhet för mig. Men syftet är att ge en reflekterande bakgrundsbild till den som levereras framåt och i sid och djupled.

Lyssningen var uppbyggd på ungefär samma sätt som i fredags, med inledande ordinära inspelningar som låter otroligt välupplöst och i total ljudharmoni. Fick ett antal exempel på vad denna högtalare är kapabel att leverera med "vanligt" material.

Eftersom jag är en pianoälskare, var det en särskild glädje att få höra ett direktinspelat material som Peter hade på sin lilla portabla bandspelare. Piano är ett svårt instrument att återge och oftast spricker det i någon del. Har hört ett otal pianojazz-spelningar live och själv utövat instrumentet i min tidiga ungdom, så jag vet hur det skall låta.

I detta fall var allt på plats. Klangen, kroppen, övertonerna, dynamiken, tonbalansen och timingen. Otroligt och det bästa jag någonsin hört i form av inspelat material!

Ni som ännu inte haft möjligheten och är intresserade av musikåtergivning av ett slag som aldrig spelats tidigare, skynda till Elit Plaza och njut.

Bättre än så här blir det inte!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi på Audionord tackar för den fina responsen, Alexandria X-2 Series II är utan tvekan en av världens främsta musikförmedlare, (högtalare låter lite fjuttigt i sammanhanget :) )

För er som ännu inte haft möjlighet att få en musikupplevelse utöver det vanliga, spelar vi idag söndag mellan 11-17 i Svea Salen på Elite Plaza hotell, (adress Västra Hamngatan 3).

Välkomna!

Audionord

gm

Björn Wiman

Som Wilson ägare var jag ju på plats!!!,, instämmer totalt,, Som en liten "tröst" kan jag åxo tillägga att Wilson bjuder på det delikata soundet även i sina billigare modeller. Klangkaraktär, dynamik går som en röd tråd i Wilsons högtalarprogram,,, Kräver dock drivning.

Link to comment
Share on other sites

Wilson bjuder på det delikata soundet även i sina billigare modeller.

Jag kan tänka mig att det är syftet; att besökarna ska få en liten Wilson/Krell/Nordost-dos. Man lär inte avyttra så värst många Alexandria II i Sverige om jag gissar rätt.

Tacksamt att vi kan få möjligheten att uppleva det här ändå.

Bilder!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Här elektroniken och på toppen Peter McGraths lilla bandspelare som levererar så underbara inspelningar.

I övrigt Krell, Brinkmann, ARC och Nordost.

IMG_8947.jpg

Calm

...det som fångar mig på bilden är Saxophone colossus...DEN hade jag velat höra där!! :mm:

Tack för att du delar med dig av bilderna Calm!! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om högtalarna verkade så hotfulla.

Det kusliga var deras totala förmåga att leverera musik med närvarokänsla.

IMG_8823-1.jpg

Den sympatiske och kunnige Peter McGrath har en sällsynt förmåga att på ett pedagogiskt sätt beskriva produkterna och vad som skulle spelas.

IMG_8824.jpg

IMG_8819.jpg

Ludwig spelar alltid musik med glimten i ögat. Eller är det en dåligt fotograf som inte hittar rödaögonknappen?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Denna uppställning lämnar ingen oberörd.

Det lät så bra att jag tog två tillfällen under helgen för att lyssna till detta magnifika system. Vilken upplevelse!

När Ludwig demade Rachmaninov symfoniska danser på HRX ett högupplösande format från Reference Recording så kom det en tår i ögat. Musiken återgavs på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Det var helt fantastiskt! :o:app: Det var verkligen som att vara på plats i konsertsalen, närvaro fick för mig en ny innebörd :o

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en och annan lottvinnare i veckan. en och annan kanske dessutom har hifi som intresse. hade jag varit "en och annan" så....

Som på jobbet idag när sidan på högtalarna var uppe.

- vad är det?

- från en demo på ett par högtalare som står i göteborg under mässan

- jaha , vad kostar dom då?

- som ett mindre hus i tylösand

- då hade jag valt huset

- det hade inte jag

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror för den som har pengarna och det passionerade intresset för hifi så är detta ett vettigt köp.

I vart fall behöver man nog inte se sig om efter en ny högtalare i livstiden.

Lite som att köpa en Rolls som förstabil, man behöver inte bekymra sig för resten av sitt liv.

Tråkigt? Nej man kan laborera med elektroniken i all oändlighet.

IMG_8949.jpg

Här bestyckningen för att skapa den bästa basåtergivningen jag hört.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...