Timbre™ Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Rör och elektrostater anses ofta vara en logisk kombination... En utflykt till Hi-Fi Consult och vi bjöds på Vacuum Tube Logic med nyuppackade elektrostatskärmar från USA. MartinLogan visar vägen och häng med på en sommardag i Alingsås... Quote
Käera Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Gärna det o åter så kan man gotta sig åt fina bilder samt få sig en utflykt utan att behöva göra ett dugg Quote
Timbre™ Posted July 16, 2008 Author Posted July 16, 2008 Ibland kan det va' skönast när livet går på räls... Inga trafikbeslut och man kan ägna sig åt både omgivningar, resesällskap, hifi och avkoppling på en och samma gång... :cool: Omöjligt att gå vilse på vägen från stationen till Hi-Fi Consulternas butik. Avståndet är kort och i sällskap med Ampalang och plundin behöver man inte ens tänka själv utan det är bara att hänga på. Perfekt hifiväder denna dag. Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Gärna det o åter så kan man gotta sig åt fina bilder samt få sig en utflykt utan att behöva göra ett dugg Ja, det här blir en No Limit Tour... Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Elektrostater i långa banor men i morgon börjar vi med en kopp kaffe i MartinLogan Style... :cool: Quote
Lasse Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Omöjligt att gå vilse på vägen från stationen till Hi-Fi Consulternas butik. Vi vet hur det brukar gå när du får bestämma över kompassen själv. Quote
Tompa Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Detta ska bli mycket spännande att följa //-- Tompa -- Quote
Guest BTS Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Ibland kan det va' skönast när livet går på räls... Inga trafikbeslut och man kan ägna sig åt både omgivningar, resesällskap, hifi och avkoppling på en och samma gång... :cool: Omöjligt att gå vilse på vägen från stationen till Hi-Fi Consulternas butik. Avståndet är kort och i sällskap med Ampalang och plundin behöver man inte ens tänka själv utan det är bara att hänga på. Perfekt hifiväder denna dag. På just den stationen tilbringades lite tid efter att beställningen på Apogee Caliper avklarats, minns den inre oron som kändes, det var ju ofantliga summor.... Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Vi vet hur det brukar gå när du får bestämma över kompassen själv. Det där har jag hört från helt skilda håll och det passade ju bra med en dos av den här kaffevarianten för att komma in i elektrostatläget. Lite mer volym än Euphoniakoppen... Quote
plundin™ Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Det där har jag hört från helt skilda håll och det passade ju bra med en dos av den här kaffevarianten för att komma in i elektrostatläget. Lite mer volym än Euphoniakoppen... Jag vet i alla fall att jag aldrig skall ha kardemumma på mitt kaffe igen! Smakar helmysko... Det blev en mycket intressant utflykt med flera oväntade förgreningar! /ptr Quote
Zalve Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Öh?? Kaffe ? Någon lokal modell på Latte i medhavd kopp ? Näe ingen krydda på toppen,, Quote
Guest BTS Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Det blev en mycket intressant utflykt med flera oväntade förgreningar! /ptr Vi väntar på detta..... Quote
plundin™ Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Vi väntar på detta..... Det kan jag tro! Men som vanligt lägger Timbre in bilder i sin egen takt och kommentarer kommer det när lämpliga bilder postats... :cool: /ptr Quote
K-man Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 ...tur man var där idag och fick sig en egen snabb bild...istället för att invänta bildreportaget....hihii! (Jag hörde att det togs MÅNGA bilder...så det kommer säkert en del riktiga godbitar) \\K-man Quote
plundin™ Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 ...tur man var där idag och fick sig en egen snabb bild... Vad bra! Då har vi ännu ett sanningsvittne som kan skvallra om hur det låter... /ptr Quote
K-man Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Det var ingen lång sektion, men något frö fångade jag nog upp...som kanske kan "stryka under" era upplevelser. \\K-man Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Det blev en mycket intressant utflykt med flera oväntade förgreningar! /ptr Ja, och jag förstod bara inte vart tiden tog vägen så det är väl lika bra att klämma sig in bakom en av dagens huvudattraktioner direkt. MartinLogan firar 25-årsjubileum men Gayle Martin Sanders och Ron Logan Sutherland hade naturligtvis pysslat med ljudåtergivning ett bra tag innan den officiella debuten på CES 1983. Som sagt, många förgreningar men huvudfokus var riktat mot en av jubilarens senaste fullrangekonstruktioner med beteckningen CLX. Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 ...tur man var där idag och fick sig en egen snabb bild...istället för att invänta bildreportaget....hihii! \\K-man Jo, men vet du vad vippkontakterna på baksidan används till... Bilden är en ledtråd och här finns inga dynamiska element att finna hur mycket man än spanar utefter golvet. Enligt hemsidans specifikationer sträcker sig frekvensomfånget från 56 Hz till 23 kHz +-3 dB. Quote
Timbre™ Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Det är väl till dimmern? \\K-man Ja, det handlar om belysningskontroll och där fick vi en liten diskussion huruvida detta var nödvändigt då ljuskällorna är belägna på högtalarens baksida... Ampalang har ju MartinLogan-erfarenhet och svaret var lika enkelt som självklart då det handlar om delvis transparenta paneler och förmodligen nocturna upplevelser när lampor har släckts ner och staden har somnat in. Den första serietillverkade modell som presenterades på CES 1983 var en hybridkonstruktion vid namn Monolith och omvandlingen togs om hand av en tolvtums woofer upp till 100 Hz där elektrostatpanelen tog vid. The Monolith fick en delvis lysande recension i Stereophile där J. Gordon Holt snabbt upptäckte att Monolitherna var förstärkarkänsliga och "this system does benefit from tube amplification". Rent historiskt känns det som att Hi-Fi Consult sluter cirkeln med VTL. Quote
bato Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Hallå,, visst klockan är 07.20 men vart det något ljud? Quote
Hasse Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 MartinLogan firar 25-årsjubileum men Gayle Martin Sanders och Ron Logan Sutherland hade naturligtvis pysslat med ljudåtergivning ett bra tag innan den officiella debuten på CES 1983. Som sagt, många förgreningar men huvudfokus var riktat mot en av jubilarens senaste fullrangekonstruktioner med beteckningen CLX. Är Gayle fortfarande inblandad i ML eller är det helt andra ägare och konstruktörer nu för tiden Det har ju varit en tydlig trend i företaget de senare åren att gå från de stora panelerna i Monolith och Statement till mindre och mindre skärmar. Med de nya CLX kanske det har svängt igen . Quote
plundin™ Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Hallå,, visst klockan är 07.20 men vart det något ljud? ...Ljud? Näe, va ä de fö'nått!? ..vi spenderade 7&½ timme i Alingsås med att titta på när Timbre fotade... :evil: :cool: /ptr Quote
Timbre™ Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Hallå,, visst klockan är 07.20 men vart det något ljud? Visst, det spelades hela tiden men tåget anlände inte Alingsås Station förrän kl. 11:56.... Dessutom testades både rör- och transistordrivkraft så det kommer nog att bli en hel del lyssningsintryck även om högtalarna var nyuppackade. Den välvda panelen går igen och man behöver inte vara MartinLogan-ägare för att inse vilken del som tar hand om den övre skalan. Delningsfrekvensen ligger enligt specifikationerna på 360 Hz. Quote
Timbre™ Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Upphängning och fästanordning för diskant/mellanregisterpanelen. Aluminiumramen kändes rejäl och den finns även i ett mattsvart alternativ. Quote
Lasse Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 De inger ett stabilt intryck från första ögonkast och klarar utan problem även en intimare granskning. Quote
Matrixen Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Jag tyckte det lät lovande, framförallt när VTL koplades in...tills Ampalang gick fram o pillade :clown: Quote
Stereotypen Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Jag var också där och lyssnade på Torsdagen och då var det Burmester som drev. Gott kaffe blev man bjuden på och frugan tog barnen till Mc Donalds strax över vägen. Sedan fick pappa sitta i det stora lekrummet och barnen i det lilla. Frugan fick pendla därimellan. Det lät mycket lovande som ett första intryck och det kommer nog bli bättre och bättre med lite inspelning. Tack Sladd för ett mycket trevligt bemötande och det goda kaffet! Quote
Recommended Posts