stargazer Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Länge har man väntat efter att få besöka den i Norr kände Hifi-profilen Steffo. På den gamla goda Bossanova-tiden så var han ett givet inslag i miljön och man fick sig såväl lärdom, visdom samt många sköna garv när Steffo höll hov bland butiksbesökarna. Sedan bossanova slog igen portarna, har man gått och lurat på ett besök hos denne hängivne Krell-entusiast och tillika kabelfetischist! Så när inbjudan kom, så lystrade jag och new order och begav oss bums till Steffos Hifi-tempel med new orders kamera i högsta hugg . Häng med på ännu en Hifi-odyssé i Norrbotten ! Quote
stargazer Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 En söndagseftermiddag mitt i ymnigt snöfall styrde vi alltså kosan mot detta HiFi-tempel i kära gamla Luleå. Väl genom portarna upptäcker vi att bossa-janne också dykt upp och hemtamt sitter och plöjer genom högen av Hifi+ och Stereophile . Steffo själv guidar oss in i det tämligen stora och oregelbundet formade lyssningsrummet. Anläggningen tronar i ena kortsidan och visst tar Steffos anläggning andan ur en redan visuellt . Vad som finns där? Tja, vad sägs om en liten "teaser" Quote
stargazer Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Denna fjärr osar klass och elegans, vilket är bara förnamnet när man sakta - och med stor vördnad - närmar sig signalkällan. Ty på tronen av en Finite Elemente Pagode Reference tronar denna underbara spelare : Quote
stargazer Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Accuphase DP-77 Visuellt kan inga bilder göra den rättvisa. Den är läcker "beyond belief" Innan jag såg denna spelare "live", förstod jag aldrig "hypen" kring Accuphase och dess design. Fördomsfull som jag är (hymlar åtminstone inte om det... ) har jag ryckt på axlarna och tyckt något i stil med "jo, elegant javisst - men är det inte lite 80-tal över designen " Tjenare Än en gång får man skrota förutfattade meningar och inse att man haft fel. Lystern och den tidlösa elegansen är slående! Spelaren är ett smycke. Till och med ytan på topp och sidor är läcker... Sen måste man bara nämna släden . Att fjärren saknar "open"-knapp förklaras lätt med att man då verkligen måste fram för att betjäna släden med "open"-knappen på fronten och därmed uppleva en av Hifi-världens läckraste CD-slädar. Vilken känsla! Här kan vi snacka produktkvalitet som ytterst få andra märken är ens nära. Quote
K-man Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Måste bara säga att ni "där uppe" serverar den ena goa tråden efter den andra!! Smaskens! Dessutom verkar ni ju vara ett "gäng" som håller igång hifiluften, sådant är kul! Delad glädje osv....! Tar väl och provar med F5 Jag får sälla mig till samma grupp som dig stargazer...Accu får mig att känna lite 80...men då man står jämte och "känner" så får man helt andra vibbar! \\K-man Quote
stargazer Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Steffos DP-77a är fullt Shaktifierad med två shakti stones på toppen. En för trafon och en ovanför släden (om jag nu inte fattade fel). Mellan DP-77an och Finite Elemente Pagode Master Reference (vilken bänk! Har själv haft en FE Spider en gång, och denna är snäppet coolare...) var det en Symposium Svelte plattform och ovanpå den BDR-koner (då Symposiums rollerblocks varit utlånade till new order). Rollerblocksen åkte dock på strax efter vi åkt... Quote
sampix Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Det här kommer bli spännande! Tjusiga bilder dessutom Även jag får väl säga att jag tidigare inte tyckte om Accuphase´s champagne-80´-stil något vidare. Men sakta..sakta så börjar det ändra sig. Och nu,..ja, nu har det nog gått så långt att man med glädje skulle kunna tänka sig att ha ett själv i racket,... Detta måste vara ett ålderstecken Quote
Timbre™ Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Det här ser ju otroligt välplanerat och framlyssnat ut. Placeringen av Shakti Stones är ingen slump... Quote
New Order Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Accuphase,ja.För oss stackars hifi-isolerade norrbottningar så har Accuphase varit så nära en myt som ett hifi produkt kan bli!Likt en enhörning så vet alla hur den ser ut men ingen har sett en i verkligheten,än mindre hört hur den låter.Så var det också för mig tills besöket hos Steffo. Vad är det då som gör Accuphase så speciellt Blotta namnet verkar ju ha den effekten att många på detta forumet måste utrustas med haklapp .Jag har ibland kliat mig på huvudet i stum förundran över detta fenomen.Så inte längre. Detta är en "eyecatcher" av rang!När man sedan fingrar på underverket så känns det som om den är gjord av granit!Trycker man på open knappen och släden graciöst glider ut så förstår man vars Timbre har fått inspirationen till detta forums namn . Eufoni för att se en cd-släde öppna och stänga sig?Har karln blivit tokig! Njae,inte än.Kanske är jag på god väg.Men får ni chansen någon gång att trycka på open/close knappen på en Accuphase någon gång så fattar ni vad jag menar.Precision.Tysthet.Kvalitetskänsla! På tal om Shakti stenar,Timbre.Det ligger inte två stenar på Accuphasen längre,bara en är kvar.Den andra fick jag låna och den ligger f.n på min förstärkare!Steffo har nog tänkt att göra mig till beroende "shaktoman"! Hur testar man Shaktis förresten mvh/n.o Quote
Merkurius Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 <<<<-Här har ni en norrlänning som fått äran att lyssna på Accuphase tyngsta garde. Appropå designen IRL så är den helt okej, men smaken är ju.. osv. osv. Blir intressant att följa denna tråd. Quote
eliot Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 -Här har ni en norrlänning som fått äran att lyssna på Accuphase tyngsta garde. - Jag blev lite nyfiken på vad som är Accuphase tyngsta garde :clown: Det verkar vara detta: SACD-drivverk DP100 med tillhörande SACD-omvandlare DC101, Försteg C2800 och två Monoslutsteg M8000 ... //Eliot Quote
datar Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Finite Elemente Pagode Reference har jag för mig är rätt dyr men det är materialvalet som kostar har jag för mig. Quote
eliot Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 ....jag är mer intresserad av Symposium Svelte plattform och Symposiums rollerblocks Finns det någon som tar in dom så man kan pröva Quote
Kero Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Härligt med ett bildreportage från Steffo, har själv varit dit men inte sen Accuphasen kom, måste försöka bli inbjuden på nåt sätt ! Ser fram emot fler bilder fast jag vet vad som komma skall, det finns riktiga gobitar att se fram emot. Quote
thli72 Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Liten fråga om Accuphase designen. Varför har inte DP-77 och Dp-85 den "klassiska" loggan med namnet lysande i grönt på displayen, utan graverat in på vänster sidan?? Tycker nog min DP-67 är snyggare just därför Quote
stargazer Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Om man spanar in DP-77ans bakdel, ser man där några stadiga signalkablar som förser förstärkeriet med lyssningsfröjd: Steffo är välkänd för sina kabel-excesser i allmänhet och (på senaste tiden) Synergistic i synnerhet. Därför är det förstås ingen tillfällighet att bakpå DP77an sitter ett par Synergistic Research Resolution Reference i XLR-utförande Nätkabel är Synergistic Research Reference AC master coupler. new order, som också tillhör Synergistic-sekten, nickade instämmande när han smög runt på baksidan Accu'n. Minsann undslapp inte ett litet leende också Notera den innovativa "upphängningen" mellan kontakt och bänk Quote
Timbre™ Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Liten fråga om Accuphase designen. Varför har inte DP-77 och Dp-85 den "klassiska" loggan med namnet lysande i grönt på displayen, utan graverat in på vänster sidan?? Tycker nog min DP-67 är snyggare just därför Från allra första början fanns ju loggan endast i graverat tillstånd på den nedfällbara luckan eller direkt i frontplåten. Vi som är känsliga för förändringar föredrar nog gravyren... Quote
New Order Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 new order, som också tillhör Synergistic-sekten, nickade instämmande när han smög runt på baksidan Accu'n. Minsann undslapp inte ett litet leende också Ja,jag vet inte vad det är Det blåa ljuset har en lugnande effekt på mig,antar jag Notera att den balanserade Reference kabeln är av den senaste X2 generationen . Quote
Merkurius Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 eliot: Jag menade Timbre's anläggning. Han har kanske inte deras allra tyngsta prylar när det gäller SACD men deras monoblock vet jag att han har... Quote
thli72 Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Timbre: Ok då var det kanske fel att kalla den gröna lysande loggan "klassisk" , men är det inte så att nästan alla av dagens maskiner har denna logga? Så frågan blir istället varför har inte DP-77 denna? Det är ju ändå en relativt ny maskin. Quote
Timbre™ Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Ja lite inkonsekvens i designupplägget kan man säga... Processorn DC-101 har ljuslogga i fönstret men den tillhörande transporten DP-100 har sitt Accuphase ingraverat i plåten. Det finns väl någon tanke även bakom det... Quote
bossanova Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Länge har man väntat efter att få besöka den i Norr kände Hifi-profilen Steffo. På den gamla goda Bossanova-tiden så var han ett givet inslag i miljön och man fick sig såväl lärdom, visdom samt många sköna garv när Steffo höll hov bland butiksbesökarna. Höll hov. vilken "normal" människa frågar kunden vad han har för kablar innan han vet vad han har för annläggning kund-hej jag skulle vilja uppgradera ljudet där hemma! steffo-byt kablar vad du än har så suger dom säkert steffo-jag tycker Kimbers nya Select serie är skit bra. kund-men dom kostar ju mer än hela min anläggning! steffo- ja men då har du ju en SKIT anläggning! Ibland fick man titta lite strängt så det inte skulle spåra ut helt. :cool: Fick stoppa han från mord när en kund tyckte att Supra var den ända man kunde ha i kabelväg. Steffo-Supra duger väl att hängasig med Stefan kabelgalningen nummer 1. Ps alltid med glimten i ögat. Quote
New Order Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 kund-hej jag skulle vilja uppgradera ljudet där hemma! steffo-byt kablar vad du än har så suger dom säkert steffo-jag tycker Kimbers nya Select serie är skit bra. kund-men dom kostar ju mer än hela min annläggning! steffo- ja men då har du ju en SKIT annläggning! Ps alltid med glimten i ögat. Brutal ärlighet i sin roligaste form Tack för berättelsen,Janne! Quote
stargazer Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Kan fylla på med ännu en story: kund> jag vill köpa en budgetanläggning bossa> *ödmjukt* ungefär vad får det kosta? kund> ungefär 35-40' steffo> *avbryter, spärrar upp ögonen vilt och utbrister högljutt så hela butiken hör* TRETTIFEM! Det får man ju inte ens kablar för! "kund" var någon jag känner väldigt väl, som just hade sålt sin Linn-rigg och var på väg in i en annan värld... / sg Quote
stargazer Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Fick stoppa han från mord när en kund tyckte att Supra var den ända man kunde ha i kabelväg. Steffo-Supra duger väl att hängasig med Den var BÄST! *asg* Steffo, du är en legend Quote
New Order Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Steffo är välkänd för sina kabel-excesser i allmänhet och (på senaste tiden) Synergistic i synnerhet. Därför är det förstås ingen tillfällighet att bakpå DP77an sitter ett par Synergistic Research Resolution Reference i XLR-utförande Nätkabel är Synergistic Research Reference AC master coupler. new order, som också tillhör Synergistic-sekten, nickade instämmande när han smög runt på baksidan Accu'n. Minsann undslapp inte ett litet leende också "new order, som också tillhör Synergistic-sekten",Undrar ni vem som lett in mig på den vägen.... Men visst är det bra att det finns någon som verkligen gillar tweaks och kablar och vågar stå för det! Quote
Kero Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Satt i soffan på bossa nån av dom första gångerna jag var där, lyssande kanske på nåt och surrade med Janne. Så kom en man in i arbetskläder, det var rätt bra fart på mannen som jag inte träffat förut. Det verkade vara en mycket pratglad frisk fläkt. Mannen såg genast ett par nya kablar Janne hade fått in. Mannen greppade kablarna och kollade in dom, kollade sen på mig och sa "Jag är kabel fetischist" ! "Jaha" sa ja lite förvånat... Månne vem mannen var ! Quote
Bravo Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Roligt med dessa passioner, det gör att det svänger lite mera. Quote
Recommended Posts