Jump to content

Ny strömförsörjning till hifi:n


octavia rs

Recommended Posts

Då kommer ju frågan vad blev resultatet av denna installation, spänningen var på topp när jag tog fram Fluken för att mäta impedansen och kortslutningsströmen.

Mätning mellan L-PE.

DSC_1202_zpsrsgqzvra.jpg


Mätning mellan L-N.

DSC_1203_zpswe3qtyr0.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hunnit göra några mer avancerade lyssningar på anläggningen men kan konstatera att värdena blivit bättre. Mätningarna gjorda i mittersta uttaget på listen.

Gamla matningen med 4kvmm ifrån listen till centralen och sen 6kvmm mellan centralen och mätarskåpet.

L-PE 550mOhm 421A

L-N 350mOhm 665A

Nya matningen med 10kvmm hela vägen ifrån Ansuz listen till mätarskåpet.

L-PE 450mOhm 516A

L-N 300mOhm 775A

Mitt projekt har resulterat i lägre impedans i anslutningspunkten till förstärkarna och runt 100A mer i kortslutningsström. Vad detta betyder rent praktiskt de kan man ju bara spekulera i men min förhoppning är ju att mina förstärkare får bättre förutsättningar att leverera så bra ljud som de bara är möjligt med de förutsättningar jag ger dem.

De lilla jag lyssnat så verkar de positivt, känns som om basen blev lite spännstigare och ytterligare något lättare att hålla isär instrumenten, något svartare bakgrund som man så fint brukar kalla det :)

Jag kan dock säga direkt att detta gav betydligt mer skillnad än att stoppa i en ny nätkabel den sista metern ifrån ett vanligt vägguttag med x-antal meter 1,5kvmm kabel till centralen. Jag har efter detta lite svårt att egentligen förstå vitsen med en jättegrov strömkabel sista metern för flera tusen om man inte gör något åt installationen till centralen. Kabel tillverkarna är rätt snabba att skriva hur deras kablar kan leda si och så mycket ström och massa annat men jacka i den i ett vägguttag med kanske 10m FK 1.5kvmm till centralen så har ni världens bromskloss där.

Jag tror att spendera en mindre summa på finkabel sista metern och hyr in en elektriker som lägger ett par meter fulkabel för 100kr metern och du får garanterat ut betydligt mer av din anläggning. En anläggning är inte bättre än sin svagaste länk.

Nu återstår bara lite fix och trix här och där sen är installationen färdig, kommer kanske lite fler bilder när de sista bitarna faller på plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir grymt imponerad och inspirerad. Min lilla stuga är ju inte klar ännu så planen nu är att jag kommer att ordna en dedikerad lina till stereon. Nu har jag 16 A trefasuttag från mätarskåpet (med huvudbrytare,säkringar + jfb) via gummikabel - handske- till stugans säkringsskåp.

Allt troligtvis via 1,5 mm2.

Om jag går efter jfb med en egen lina på kanske 6 mm2 borde det ju bli skillnad.

Förslag på kabeltillverkare ? Skärmat eller ej?

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

Jag kan dock säga direkt att detta gav betydligt mer skillnad än att stoppa i en ny nätkabel den sista metern ifrån ett vanligt vägguttag med x-antal meter 1,5kvmm kabel till centralen. Jag har efter detta lite svårt att egentligen förstå vitsen med en jättegrov strömkabel sista metern för flera tusen om man inte gör något åt installationen till centralen. Kabel tillverkarna är rätt snabba att skriva hur deras kablar kan leda si och så mycket ström och massa annat men jacka i den i ett vägguttag med kanske 10m FK 1.5kvmm till centralen så har ni världens bromskloss där.

Jag tror att spendera en mindre summa på finkabel sista metern och hyr in en elektriker som lägger ett par meter fulkabel för 100kr metern och du får garanterat ut betydligt mer av din anläggning. En anläggning är inte bättre än sin svagaste länk.

Jag köper det resonemanget.

Mina tidigare mätningar har presenterat ett ganska entydigt resultat, ju högre förimpedans man har, desto mer störningar får man på nätet.

Många av dessa störningar genereras av den egna utrustningen och ett "svagt" nät har ingen möjlighet att dränera bort dem.

Utifrån dessa mätningar/erfarenheter rekommenderar jag också en lågimpediv matning framför exotiska s.k. "finkablar" mellan vägguttag och apparat.

Kostnaden att anlita en elektriker för att dra fram en grövre matning till anläggningen är troligtvis lägre än flertalet "sexiga" strömkablar och definitivt billigare än många tveksamma s.k. strömrenare.

octavia rs, jag är imponerad av din installation, genomtänkt och snyggt gjort. Det märks verkligen att du är professionell elektriker och jag tackar för din presentation.

Det är synd att vi inte kunde jämföra förekomsten av t.ex. övertoner före och efter nyinstallationen.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jag blir grymt imponerad och inspirerad. Min lilla stuga är ju inte klar ännu så planen nu är att jag kommer att ordna en dedikerad lina till stereon. Nu har jag 16 A trefasuttag från mätarskåpet (med huvudbrytare,säkringar + jfb) via gummikabel - handske- till stugans säkringsskåp.

Allt troligtvis via 1,5 mm2.

Om jag går efter jfb med en egen lina på kanske 6 mm2 borde det ju bli skillnad.

Förslag på kabeltillverkare ? Skärmat eller ej?

Vänligen Jaxho

Kabeltillverkare inom min bransch spelar inte så stor roll då alla tillverkarna följer standarder så beställer jag tex N1XV så är de i princip identiska oavsett tillverkare.

Ska du dra fram en trefas matning till stugan så hade jag valt N1XV 5G6, smidig att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper det resonemanget.Mina tidigare mätningar har presenterat ett ganska entydigt resultat, ju högre förimpedans man har, desto mer störningar får man på nätet.Många av dessa störningar genereras av den egna utrustningen och ett "svagt" nät har ingen möjlighet att dränera bort dem.Utifrån dessa mätningar/erfarenheter rekommenderar jag också en lågimpediv matning framför exotiska s.k. "finkablar" mellan vägguttag och apparat.Kostnaden att anlita en elektriker för att dra fram en grövre matning till anläggningen är troligtvis lägre än flertalet "sexiga" strömkablar och definitivt billigare än många tveksamma s.k. strömrenare.octavia rs, jag är imponerad av din installation, genomtänkt och snyggt gjort. Det märks verkligen att du är professionell elektriker och jag tackar för din presentation.Det är synd att vi inte kunde jämföra förekomsten av t.ex. övertoner före och efter nyinstallationen./PEO

Tack för de fina orden, jag försöker både till mig själv och de kunder jag jobbar åt göra det bästa möjliga, de har man igen i långa loppet.

Jag sitter ju själv på strömkablar för rätt många tusen, betydligt mer än vad detta jag gjort kostar och jag upplever större skillnad nu än vad jag gjorde med Ansuz listen och Ansuz kablarna till en bråkdel av kostnaden. Jag har inte provat utan Ansuz prylarna och ser ingen större anledning då jag har grejorna och de funkar bra så de får bli kvar. Oavsett vilket så har jag skapat så bra förutsättningar som var möjligt i min anläggning med befintlig installation som grund.

De hade varit kul att mätt övertoner med min gamla matning även om den nu var rätt väl tilltagen den med men inte riktigt lika seriös som den jag gjort nu.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas ju att jag kan inspirera andra att göra liknande installationer till sina anläggningar och visat lite hur man kan gå tillväga. De som känner att de behöver lite hjälp med ideèr och tips så skriv här eller skicka ett PM så ska jag försöka hjälpa så ni kan guida en elektriker till vad ni vill ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tråd Octavia, och framförallt fin installation!
Jag avundas inte arbetet med dina nätkablar, kan tänka mig blåsorna på tummarna!

Kommer bli ett liknande projekt för mig i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tråd Octavia, och framförallt fin installation!

Jag avundas inte arbetet med dina nätkablar, kan tänka mig blåsorna på tummarna!

Kommer bli ett liknande projekt för mig i framtiden.

Kul att du gillar vad jag gjort.

Drygaste med projektet var ju helt klart att dra i trådarna ut till mätarskåpet. Hade man gjort allt från början hade jag lagt 25mm slang till centralen eller dragit ett 50mm rör ifrån mätarskåpet direkt till racket och lagt 10 eller kanske t.o.m 16kvmm kabel direkt dit, varit betydligt lättare än de jag gjorde.

Hurvida mina upplevda förbättringar enbart är har med den grövre kabel att göra de vet jag inte då jag ju även byggt in ett parallellt XY-filter med kondensatorer och varistorer för att rensa bort diverse skräp på linan som skulle kunna leta sig in där. Mitt åskskydd i mätarskåpet tar även de bort skräp med varistorer så de finns dubbelt upp av denna funktion.

Jag bor i ett område som uppförts för 6 år sedan så nätet in till mitt hus är väl dimensionerat vilket ju även det bidrar till att jag redan utan att göra någon väldigt överdriven installation få till bra värden.

Men som sagt en anläggning är inte bättre än sin svagaste länk så en förbättring av elförsörjningen kommmer nog alltid vara en god investering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite slutfix på min installation.

Fick monterat locket på kanalen så de ser vettigt ut inne i garderoben.

DSC_1254_zpsto75b3n7.jpg


Efter lite precisions kapning med vinkelslipen blev hålet lite bredare så den fjärde polen kom fram genom locket. Kapa i framsidan på centralkåpa är väl inget som man brukar göra men här blev det en vettig lösning så de fick bli så.

DSC_1255_zpsknzjl14c.jpg



Nu återstår bara att fixa gruppförteckningen och eventuellt märka upp med lite skyltar så man förstår att de är två olika grupper in i centralen.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...