octavia rs Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 Efter att ha blivit lite inspirerad av tråden med "det skitiga nätet" så ska jag göra om min matning till hifi:n. Idag har jag en skärmad kabel ifrån centralen på 3G4kvmm men den kommer bytas ut mot 3G10kvmm tvinnade fåtrådiga ledare med PEX isolering. Tanken är att gå ifrån mätarskåpet via centralen där fasen bryts med en 4 pol på huvudbrytaren och sen via jordfelsbrytare och Klangmodul, nolla och jord är isolerade genom centralen så de har inget med centralens jord och nolla att göra. Matningen avslutas sen i kopplingslådan på bilden där jag monterar varistorer mellan L-N, L-PE (320V) och N-PE (18V). Här kommer även X2 (0,22uF) och Y1 (0.01uF) kondensatorer att monteras, dessa komponenter ska sitta i de beiga plintarna till höger. Ledare in/ut kopplas via plinten till vänster. Ifrån plinten går jag direkt till en IEC kontakt som sitter i min Ansuz Mainz 8D nätlist. Detta projekt kommer kanske ta lite tid då barn/hus/trädgård tar sin beskärda del av ens fritid men jag hoppas kunna få till det inom de närmaste veckorna. Jag ska försöka ta foto och dokumentera mitt arbete, kanske kan jag ge andra lite ideer och förslag på hur ni kan göra i era anläggningar. Quote
calle_jr Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Shit va häftigt! kanske kan jag ge andra lite ideer och förslag på hur ni kan göra i era anläggningar.Definitivt.Jag är kvar på planeringsstadiet, och är tråkigt nog inte elektriker Quote
octavia rs Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Shit va häftigt! Definitivt. Jag är kvar på planeringsstadiet, och är tråkigt nog inte elektriker Ja de underlättar ju när man är elektriker att fixa sånt här. Har lite småsaker att fixa först innan jag kan dra ihop allt. Montera den 4 polen på huvudbrytaren blev lite mer jobb än tänkt då jag trodde den kunde sitta till vänster om brytaren under centralkåpan men de gick inte. Den extra polen måste sitta till höger och då måste resten av apparaterna på den skenan flyttas och hela gruppschemat göras om när en grupp försvinner så att säga. Kabeln är nästa kapitel då jag antagligen kommer offra en N1XV-R 5G10 och skala ut de tre ledarna jag behöver för att de ska få plats i den befintliga slang som går mellan mätarskåpet och centralen. Quote
Peo Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Hej. Efter att ha blivit lite inspirerad av tråden med "det skitiga nätet" så ska jag göra om min matning till hifi:n. Idag har jag en skärmad kabel ifrån centralen på 3G4kvmm men den kommer bytas ut mot 3G10kvmm tvinnade fåtrådiga ledare med PEX isolering. Tanken är att gå ifrån mätarskåpet via centralen där fasen bryts med en 4 pol på huvudbrytaren och sen via jordfelsbrytare och Klangmodul, nolla och jord är isolerade genom centralen så de har inget med centralens jord och nolla att göra. Matningen avslutas sen i kopplingslådan på bilden där jag monterar varistorer mellan L-N, L-PE (320V) och N-PE (18V). Här kommer även X2 (0,22uF) och Y1 (0.01uF) kondensatorer att monteras, dessa komponenter ska sitta i de beiga plintarna till höger. Ledare in/ut kopplas via plinten till vänster. Ifrån plinten går jag direkt till en IEC kontakt som sitter i min Ansuz Mainz 8D nätlist. Detta projekt kommer kanske ta lite tid då barn/hus/trädgård tar sin beskärda del av ens fritid men jag hoppas kunna få till det inom de närmaste veckorna. Jag ska försöka ta foto och dokumentera mitt arbete, kanske kan jag ge andra lite ideer och förslag på hur ni kan göra i era anläggningar. Va kul att min tråd har inspirerat till detta. Angående varistorer: Jag har fått ett tips av en som jobbar med transientskydd dagligen. Parallellkoppla ett helt gäng varistorer, minst tre enligt honom. Om det kommer en kraftig spik på nätet så kan mycket väl varistorn gå sönder och då står man där utan skydd. Med flera parallellkopplade varistorer så finns det en ny som tar nästa smäll. Jag ser fram emot fortsättningen av tråden. /PEO Quote
octavia rs Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Hej. Va kul att min tråd har inspirerat till detta. Angående varistorer: Jag har fått ett tips av en som jobbar med transientskydd dagligen. Parallellkoppla ett helt gäng varistorer, minst tre enligt honom. Om det kommer en kraftig spik på nätet så kan mycket väl varistorn gå sönder och då står man där utan skydd. Med flera parallellkopplade varistorer så finns det en ny som tar nästa smäll. Jag ser fram emot fortsättningen av tråden. /PEO Jag har ett åskskydd med varistorer och gasurladdningsrör i mätarskåpet så de tar den värsta smällen, dessa jag monterar här blir bara till den sista restspänningen som släpps igenom. Ska dock ha det i åtanke, har redan beställt materialet tog iofs ett par i reserv så de går att bygga med fler. Quote
octavia rs Posted May 16, 2016 Author Posted May 16, 2016 (edited) Fick lite delar till mitt filter idag som ska monteras i lådan. Vanliga standard komponenter ifrån Elfa. Kollade runt en del på nätet och har valt de värden på komponenter som de flesta rekomenderade. Komponenterna kommer att kopplas på följande sätt.Bilden är lånad ifrån PEO:s tråd det "smutsiga elnätet" post #163 http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12049&page=6 Edited May 31, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted May 17, 2016 Author Posted May 17, 2016 (edited) Fixat lite med filter komponenterna idag, tänkte först fått gjort ett kretskort som de skulle sitta på men lade ner det och valde att löda på RK2.5 tråd istället och lite krympslang på det.Delarna på plats i plintarna, om någon är uppmärksam så hade jag från början brun tråd mellan plintarna på fasen men efter att gått igenom centralen var jag har de olika belastningarna så valde jag L3 fasen och den är grå så det blev ett byte där. Mina nätverkskomponenter (FTTH, router, NAS) ligger dessutom på L3 fasen så det känns mest naturligt att välja den till hifi:n med.Idag har jag standard switchade nätaggregat på mycket av nätverkskomponenterna men där ska införskaffas ett Paul Hynes linjärt nätaggregat som tar alla olika spänningar där trafon har separata lindningar för varje spänning.Nu är det nog bara kabeln jag saknar, ska försöka få beställt den under veckan. Sen återstår lite ombyggnad i centralen innan jag kan dra ihop allt. Edited May 31, 2016 by octavia rs Peo 1 Quote
Taxmannen Posted May 17, 2016 Posted May 17, 2016 Fixat lite med filter komponenterna idag, tänkte först fått gjort ett kretskort som de skulle sitta på men lade ner det och valde att löda på RK2.5 tråd istället och lite krympslang på det. Delarna på plats i plintarna, om någon är uppmärksam så hade jag från början brun tråd mellan plintarna på fasen men efter att gått igenom centralen var jag har de olika belastningarna så valde jag L3 fasen och den är grå så det blev ett byte där. Mina nätverkskomponenter (FTTH, router, NAS) ligger dessutom på L3 fasen så det känns mest naturligt att välja den till hifi:n med. Idag har jag standard switchade nätaggregat på mycket av nätverkskomponenterna men där ska införskaffas ett Paul Hynes linjärt nätaggregat som tar alla olika spänningar där trafon har separata landningar för varje spänning. Nu är det nog bara kabeln jag saknar, ska försöka få beställt den under veckan. Sen återstår lite ombyggnad i centralen innan jag kan dra ihop allt. Snyggt och prydligt - I like Törs man fråga om värden på kodningarna och beteckningar på varistorerna? Jag är lite (mycket) ringrostig när det gäller att tyda vad det står på kapslingarna Quote
octavia rs Posted May 17, 2016 Author Posted May 17, 2016 (edited) Jag har valt X (L-N) kondensator på 0,22uF och Y (L-PE, N-PE) till 0,01uF. Varistorer är 320Vdc (L-N, L-PE) och 18Vdc (N-PE) hur mycket energi de tål kan jag inte i huvudet. Jag har som sagt valt dessa värden efter att kollat runt lite vad som sitter i färdiga filter och vad som rekommenderas. Jag har medvetet valt att inte använda drosslar då mina Devialeter redan har ett EMC-filter i IEC kontakten där det sitter drosslar så jag tycker de blir kaka på kaka, min Ansuz Mainz 8D nätlist har bara parallella komponenter men inte några varistorer därav den konstruktion som jag gör nu. I min nätlist sitter just nu 2st Devialeter och PSU till min microRendu men det kan bli så att microRendun kommer drivas via en större PSU tillsammans med övriga nätverks komponenter och då kör jag enbart Devialeterna på nätlisten och iom deras inbyggdabfilter så anser jag att de är separerade ifrån varandra därav mitt val att skippa drosslar i mitt bygge. Edited May 17, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 Snyggt!!! Kul att se proffsen "in action". /PEO Tack!!! Man gör så gott man kan. Quote
octavia rs Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 (edited) Fick lite tid över att kolla upp hur det såg ut i mätarskåpet, var 5 år sedan jag gjorde det så jag hade förträngt hur jag gjort. Här finns åskskydd, 300mA jordfelsbrytare och huvudbrytare. Kopplat i denna följdInkommande plint -> servissäkring 20A -> mätare -> huvudbrytare -> fördelningsplint -> jordfelsbrytare 300mA -> central i bostad.Åskskyddet ligger parallellt i fördelningsplinten.Någonstans här i detta ska jag ansluta en ny 3G10 som går in till centralen. Kan bli att jag flyttar ut JFB 30mA i mätarskåpet så jag bara får en JFB efter varandra på denna grupp till hifi:nHär i centralen ska de monteras en fjärde pol på huvudbrytaren som bryter fasen, det visade sig att de går att ha den till vänster om brytaren då den hamnar under kåpan vilket resulterar i mindre ombyggnad jorden och nollan går direkt ner till jordfelsbrytaren (JFB4) som tar enbart gruppen till hifi:n. Kan bli att denna JFB flyttas ut till mätarskåpet.En vanlig 25A 30mA jordfelsbrytare och Klangmodul med 16A säkring till hifi:n, ska tråda om det till 10kvmm tråd och byta plintarna till 10kvmm.Om allt flyter på så kommer jag nog få tid att få ihop det ifrån mätarskåpet till centralen rätt omgående sen ifrån centralen till racket får där förberedas lite mer då hyllor i skåpet måste ut och det måste tas hål för slangen som kommer upp ifrån betongplattan på annat ställe än där den är idag. Edited June 2, 2016 by octavia rs Quote
LasseJ Posted May 18, 2016 Posted May 18, 2016 Mycket intressant. Det där blir ju hur bra som helst. Ska visa denna och Peos tråd för "min" elektriker som drog separat matning till min anläggning. Finns ju klart mer att göra. Misstänker även att dessa komponenter inte kostar "multum"? Ett mostsvarane skydd i en hifilåda från t.ex. Isotek eller PS Audio och allt vad de heter lär kosta mycket, mycket mer. Mvh Lasse Quote
octavia rs Posted May 19, 2016 Author Posted May 19, 2016 Mycket intressant. Det där blir ju hur bra som helst. Ska visa denna och Peos tråd för "min" elektriker som drog separat matning till min anläggning. Finns ju klart mer att göra. Misstänker även att dessa komponenter inte kostar "multum"? Ett mostsvarane skydd i en hifilåda från t.ex. Isotek eller PS Audio och allt vad de heter lär kosta mycket, mycket mer. Mvh Lasse Själva filter komponenterna kostar inte många kronor sen kan man ju bygga på olika sätt, visst en fin låda och uttag kostar ju en del. Jag har ju inte gjort några stora efterforskningar på vilka kondensatorer och varistorer jag ska använda utan gått på sånt jag hittat på nätet. Quote
octavia rs Posted May 25, 2016 Author Posted May 25, 2016 Beställde lite 10kvmm guldpläterade ändhylsor till mitt projekt, om de kommer innan helgen så blir de nog en del ombyggnad, de fåtrådiga ledaren är lite dumma att spänna fast i vissa anslutningar så jag väljer att använda ändhylsor. Kabeln ska beställas imorgon, hittade ingen N1XV 3G10 hos grossist så jag får offra en 5G10 och skala ut de 3 ledarna (grå, blå och gulgrön) och tvinna dem för att få i dem i slangen som ligger mellan centralen och mätarskåpet. Ska även försöka få ut uppgifterna om förimpedans (mOhm) och kortslutningsströmen (ik3) ifrån elverket så jag dels kan räkna på det i mitt beräkningsprogram (El-vis) och se om mitt Fluke instrument ger någorlunda rätt värden. Kollade som hastigast skillnaden mellan 6 och 10kvmm och visst de ger rätt stor skillnad på förimpedansen på de cirka 15m kabel jag har men frågan är om de spelar någon roll egentligen då impedansen kommer bli väldigt låg oavsett vilket. Quote
octavia rs Posted May 26, 2016 Author Posted May 26, 2016 De lokala elverket där jag bor verkar ha koll på deras nät, fick ett mail idag med ZFör på 253mOhm och ik3 på 1973A, dessa värden lägger jag in i El-vis så räknar den ut de olika kortslutningsströmmarna (ik3 är en trefasig stum kortslutning) på L-PE tex, kan nu även jämföra med mitt Fluke vad det ger, jag tror redan att de matter lägre men de får tiden utvisa. Quote
octavia rs Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 (edited) Matade in värdena idag i El-vis och fick ut värdena på hela min krets till hifi:n.I fasadmätarskåpet är kortslutningsströmen ik3 alltså trefasig kortslutning vad nätet kan leverera. I övriga punkter är kortslutningsströmen ik1 alltså fas-jord.Säkringen på sista kabeln finns inte men behöver vara där för beräkningen ska vara rätt, programmet räknar alltid med att varje kabel efter en kopplingspunkt är avsäkrad.20A säkring i fasadmätarskåpet är vanlig diazed och i centralen sitter det Klangmodul med 16A säkring. Jordfelsbrytare 30mA kommer sitta i mätarskåpet. Edited May 31, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 (edited) Idag fick jag lite kabel N1XV 5G10, ska skala ut 3 ledare (grå, blå och gulgrön) så de går att dra i dem i en 20mm slang.All kabel ska inte till mitt projekt så de är inte hela ringen som jag ska ha.Blir ganska styv så de får inte vara för mycket knixar på slangen om de ska gå att få i dem men jag hoppas de ska gå, jag har själv lagt slangen så jag har bara mig själv att skylla De tre ledarna gick i en 16mm svart robotslang så den ska pimpas med lite nylonfläta ifrån lådan med filter till IEC kontakten. Edited May 31, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 Posten verkar ha trollat bort mitt paket med ändhylsor men de blir kanske ändå lite som jag kan fixa i helgen, dra i trådarna mellan mätarskåpet och centralen, montera den fjärde polen på huvudbrytaren, sen blir de nog inte mer denna helgen. Quote
calle_jr Posted May 29, 2016 Posted May 29, 2016 De tre ledarna gick i en 16mm svart robotslang så den ska pimpas med lite nylonfläta ifrån lådan med filter till IEC kontakten.Antagligen dum fråga, men skulle det inte vara möjligt att skippa dragningen till centralen?Dvs sätta klangmodulen antingen ute i mätarskåpet eller i nätlisten? Quote
octavia rs Posted May 29, 2016 Author Posted May 29, 2016 Antagligen dum fråga, men skulle det inte vara möjligt att skippa dragningen till centralen? Dvs sätta klangmodulen antingen ute i mätarskåpet eller i nätlisten? Jo visst kan du skippa dragningen till centralen men i mitt fall så går slangarna via den och jag vill ha att allt i huset bryts via huvudbrytaren i centralen därav den fjärde polen som tar han om det. Men visst kan du ha både jordfelsbrytare och Klangmodul i mätarskåpet och sen gå direkt till hifi:n, någon form av uppmärkning så man förstår att även om man brutit centralen så finns de grupper i huset som inte bryts är kanske på sin plats för att minimera fel. calle_jr 1 Quote
octavia rs Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 För er som väntar på fortsättning så dröjer de nog till nästa vecka. Saknar en del till mätarskåpet då jag ska bygga om där för att flytta ut jordfelsbrytaren. Har mycket på jobbet just nu och värmen gör att jag inte är särskilt motiverad att fortsätta med detta efter en dag på jobbet. Idag hade jag haveri på den delen av en asfaltfabrik där man värmer stenen till cirka 230 grader, svettigt värre var det. Har fått ändhylsor, nylonfläta och krympslang så jag kan fixa den biten ifrån filterlådan till IEC kontakten de blir där eventuellt tid till på fredag, imorgon stundar montering av fasadmätarskåp och utbyte av en gammal gängacentral i en villa. Dock ingen hifi relaterad installation här Quote
Richard Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 För er som väntar på fortsättning så dröjer de nog till nästa vecka. Saknar en del till mätarskåpet då jag ska bygga om där för att flytta ut jordfelsbrytaren. . . Tack för info, F5-knappen börjar bli sliten Quote
octavia rs Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 (edited) Tack för info, F5-knappen börjar bli sliten Haha trevligt att ni vill följa mitt lilla projekt. Får lite frågor om en del saker och som jag skrivit innan, detta jag gör är säkert väldigt onödigt och överdrivet men jag gör de själv, materialet kostar ingen förmögenhet och jag tycker de är kul att se om dessa rätt enkla medel kan vara bättre än någon färdig filter lösning ifrån de mer kända tillverkarna. Edited June 2, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 (edited) Fick i varje fall hämtat paket idag med ändhylsor, nylonfläta och krympslang, köpte lite olika storlekar på ändhylsor som kan vara bra att ha till diverse projekt. Edited June 2, 2016 by octavia rs Quote
octavia rs Posted June 2, 2016 Author Posted June 2, 2016 (edited) Blev några minuter över idag så jag fixade till kabeln ifrån filterlådan till IEC kontakten.N1XV 3G10 (utan hölje endast PEX isolerade ledare) i 16mm robotslang med 15-25mm nylonfläta. IEC kontakten är ifrån ELEC Audio och tar upp till 15kvmm i sina anslutningar, riktigt bra anslutning som går att dra ordentligt.Färdiga resultatet blev så här, väldigt styv blev den så de går inte att böja till de hur som helst men de ska nog gå att få till. Robotslangen med fläta gick precis in igenom hålet i kontakten och dragavlastningen gick att använda med så jag är nöjd med resultatet. I filterlådan sätter jag en vanlig kabelförskruvning med dragavlastning. Blev nästan själv lite förvånad över hur bra de blev och ser ut, såhär skulle man lätt kunna bygga kablar, kanske med lite flexiblare ledare då hade den varit helt ok att böja. Edited June 2, 2016 by octavia rs calle_jr 1 Quote
octavia rs Posted June 2, 2016 Author Posted June 2, 2016 (edited) Kollade lite på själva installationen ifrån centralen till racket i eftermiddags och den befintliga matningen ligger i en 25mm slang i betongplattan men de blir dumt att komma underifrån upp i garderoben där racket sitter i tvättstugan då jag ska passera racket och där sitter uttag, kanaler och annat i vägen men då jag har 7st garderober ifrån vägg till vägg i tvättstugan och centralen sitter i den ena väggen där garderoberna börjar så funderar jag på att borra in en 20mm slang ifrån centralen in i tvättstugan som kommer ut i ovankant på garderoberna. Detta skulle förenkla vägen för matningen då den kan komma uppifrån rakt ner i filterlådan som ska sitta uppe i garderoben med racket, min Ansuz nätlist ligger ovanpå racket i garderoben där kabel biten jag byggt idag ska sitta. Kabeln blir även lite kortare så de är en "win win" lösning. Min mycket fina ritning med installationen sett uppifrån. Edited June 2, 2016 by octavia rs calle_jr 1 Quote
Peo Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Jag har varit "out of order" de senaste veckorna och har inte haft möjlighet att kommentera din tråd. Snygg som en altartavla. Haha trevligt att ni vill följa mitt lilla projekt. Får lite frågor om en del saker och som jag skrivit innan, detta jag gör är säkert väldigt onödigt och överdrivet men jag gör de själv, materialet kostar ingen förmögenhet och jag tycker de är kul att se om dessa rätt enkla medel kan vara bättre än någon färdig filter lösning ifrån de mer kända tillverkarna. Jag följer din installation med stort intresse. "väldigt onödigt och överdrivet" skulle jag inte klassa det som. Mina erfarenheter säger att ju starkare nät man har, desto immunare är det mot störningar. Det reducerar mängden inkommande störningar från det gemensamma nätet och framförallt ökar förmågan att kunna dränera bort de störningar som orsakas i ditt eget nät. Ett "starkt nät" (med låg förimpedans) minskar risken att de olika förbrukarna i ditt nät ska kontaminera varandra och då minskar också behovet av s.k. strömrenare eller filter som oftast har en påtagligt hög serieresistans. Transientskydd med varistorer påverkar däremot inte matningen så länge spänningen håller sig under tröskelvärdet och Cx/Cy kondensatorerna ligger parallellt och kan inte heller orsaka några begränsningar. Jag tror på ditt "bygge". Jag ser fram emot hur du upplever resultatet. Kör hårt, lite sommarvärme knäcker väl inte en hantverkare. /PEO calle_jr 1 Quote
Bebop Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Och när det är klart och om slutresultatet blir det vi hoppas på är det väl dags för er att starta eget och köra riket runt för att optimera elskåpen alternativt att plocka ihop det som behövs och sälja till lokala elinstallatörer typ uppgraderingskit nivå 1, 2 och 3. I nivå 3 skall självklart en liten display ingå där man kan avläsa THD, förimpedan, spänning samt aktuellt effektuttag ur nätet. Ni har redan en kund... calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Bra idé! I detta fallet är det intressant men inte nödvändigt att mäta innan för att se om man har problem, eftersom både ens egna och andras förbrukare och störningar varierar över tid. Jag tycker det verkar som att man kan göra en standarddesign som passar de flesta hushåll som har mätarskåp och central. En annan sak som jag inte tycker man ska förringa är att hitta komponenter som är anpassade för 10kvmm ledare. Jag avskyr smäckiga elkomponenter. Elec verkar riktigt bra, men de har ju inte filter och jfb tex. Quote
Recommended Posts