Jump to content

Recommended Posts

Posted

...USB-kablar skall ju efter vad man läst och vad som känns logiskt inte skilja sig åt...de digitala signalerna bör ju lyckas fram rätt bra i t.ex. datorer utan några superkablar...kan förvisso förstå att avskärmning ferriter osv kan ge goda/onda effekter i renhet av signalen, men det bör väl ändå vara tydlig skillnad mellan ett och noll...

Med dessa tankar i bakhuvudet så har jag inte ägnat så stor tanke åt mina USB-kablars kvalitet, mer än de skall känslomässigt kännas kvalitativa...en nog så viktig parameter för oss idioter :app:

Hur som så fick jag iallafall ett samtal av en medlem som undrade om jag inte ville prova ett par Entreq USB-kablar som han hade fått låna av Entreq. Det är ju alltid kul att testa och bilda sig en egen uppfattning om sådant som man läst lite diskussioner om på forumen. Sagt och gjort.

...det var med viss "skeptism" om förbättring som jag kopplade in Entreq-kabeln mellan min netbook och in USB=>AES/EBU-konverter (en Trends UD-10)...men jag måste säga att jag upplever en skillnad mellan Entreq-kabeln och min vanliga USB-kabel. Har även hittat en väldigt simpel USB-kabel, och den tycker jag ger ett sämre resultat än min vanliga "känslomässigt kvalitativa" kabel...men detta känns som en mer subjektiv skillnad. Entreq-kabeln tycker jag skiljer sig mer markant.

Så....är det någon mer som testat detta? Vi läste ju i en nyhetstråd som Niclas la in häromdagen att 6moons testade den och upplevde skillnader.

6moons testar Entreq USB-kabel

Likaså har vi för ett tag sedan läst CalleJr tråd om silverdiskens död om vad han upplevde med denna USB:

Silverdiskens död? Entreq-USB

Skall väl kanske klargöra att jag enbart använder USB-kabeln för att föra över signal...inte som strömförsörjning till USB-enheten.

\\K-man

Posted

Det är väl egentligen inte konstigare än att vanliga digitalkablar låter olika?

Eller så är det så att det också är konstigt :D

Jag vet att även Transparent jobbar på en USBkabel.

Posted

En nyfiken fråga :

Får du även olika resultat beroende på vilken kabel du använder mellan den externa hårddisken och netbooken?

(till skillnad från mellan netbooken och interfacet?)

Har själv inte labbat med USB-kablar eftersom jag har ett PCI-ljudkort med AES/EBU XLR digitalt ut, men tycker att jag märker en smula skillnad beroende på vilket interface jag väljer att ansluta mina diskar till (USB vs. Firewire), men jag kan inte avgöra om något "låter" bättre, men jag upplever att det är mindre störningar med firewire!?

/ptr

Posted
En nyfiken fråga :

Får du även olika resultat beroende på vilken kabel du använder mellan den externa hårddisken och netbooken?

Har själv inte labbat med USB-kablar eftersom jag har ett PCI-ljudkort med AES/EBU XLR digitalt ut, men tycker att jag märker en smula skillnad beroende på vilket interface jag väljer att ansluta mina diskar till (USB vs. Firewire), men jag kan inte avgöra om något "låter" bättre, men jag upplever att det är mindre störningar med firewire!?

/ptr

Firewire är gjord för strömmad data, så det borde fungera bättre än USB. USB är en känslig överföring och jag är inte förvånad att man kan höra skillnad på bättre konstruerade kablar iallafall i längre längder och vid hög bandbredd på signalen. Däremot borde denna svaghet kunna elimineras med tillräcklig buffring i mottagaren.

Posted

Jag skulle rekommendera att man läser in sig på teorin...

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/frmts10.pdf

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/audio10.pdf

...samt ser till så att man använder ASIO eller Kernel drivare i Windows innan man tittar över USB kablaget.

USB Audio streaming använder visserligen ett isokront protokoll men USB Audio specen tillåter även ett överliggande asynkront protokoll med flow-control vilket skulle göra kabelfrågan tämligen ointressant (om man bortser från estetiska aspekter :) ). M-audio har t.ex. implementationer för detta...

Posted
En nyfiken fråga :

/ptr

Har bara testat mellan netbook och interfacet, det är den andra kontakttypen på disken.

Jag skulle rekommendera att man läser in sig på teorin...

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/frmts10.pdf

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/audio10.pdf

...samt ser till så att man använder ASIO eller Kernel drivare i Windows innan man tittar över USB kablaget.

USB Audio streaming använder visserligen ett isokront protokoll men USB Audio specen tillåter även ett överliggande asynkront protokoll med flow-control vilket skulle göra kabelfrågan tämligen ointressant (om man bortser från estetiska aspekter :) ). M-audio har t.ex. implementationer för detta...

Klart intressant, får försöka orka igenom en dag när man har tid. Jag nyttjar ASIO-driver

Verkar inte vara så många som har provat? :) Jag gläds iallafall åt att det låter riktigt bra med båda varianterna...

\\K-man

Posted

Skillnaderna mellan firewirekablage är också förhållandevis stora, åtminstonde med dCS-elektronik.

Det var faktiskt Patrik Caesar som ifrågasätte Per-Olof på Entreq varför han inte provat sin kabelteori på firewirekablar.

P-O var riktigt lack efter första prototypen när han konstaterat att en liten kabel för, i förhållandevis snuspengar, gjorde så mycket för ljudet.

Posted

...och det var jag som hade berättat för Patrik om mina upplevelser i Schweiz där René prövat många USB-kablar tills han fastnat för tyska Oelbach (se inlägg i HiFi Resan 2008) ;)

- Nu har René utvecklat en egen USB-kabel.....

PS. Hans kablar går inte att köpa utan han gör dom bara till kunder (och vänner)

Posted
Skillnaderna mellan firewirekablage är också förhållandevis stora, åtminstonde med dCS-elektronik.

Det var faktiskt Patrik Caesar som ifrågasätte Per-Olof på Entreq varför han inte provat sin kabelteori på firewirekablar.

P-O var riktigt lack efter första prototypen när han konstaterat att en liten kabel för, i förhållandevis snuspengar, gjorde så mycket för ljudet.

Kan man tro! :)

Har han även USB-kabel med A till miniusb? isf kan man ju testa även det Plundin frågar efter...vad som händer från den externa disken till netbooken...

\\K-man

Posted
...och det var jag som hade berättat för Patrik om mina upplevelser i Schweiz där René prövat många USB-kablar tills han fastnat för tyska Oelbach (se inlägg i HiFi Resan 2008) ;)

PS. Hans kablar går inte att köpa utan han gör dom bara till kunder (och vänner)

Man är väl kund om man vill köpa en eller... :unsure:;):D

Posted

Hej !........

Jeg er i den situation, at jeg rent faktisk har haft lejlighed til (over en periode på flere måneder), at lytte på flere foskellige USB kabler.

Det drejer sig om følgende:

• Standard USB kabel

• Locus Design - Polestar

• Locus Design - Axis

• Locus Design - Nucleus (lander om ca. 14 dage)

Efter at have prøvet de ovennævnte USB kabler er det uomtvisteligt, at der er endog meget stor gevinst ved brug af et USB kabel af høj kvalitet - faktisk vil jeg påstå at det er det vigtigste kabel i et computerbaseret HiFi-setup !......

Selv startede jeg med computerbaseret musik for kun 8 måneder siden. Som alle andre (med få undtagelser) brugte jeg i starten et standard USB kabel. Relativt hurtigt blev det klart, at hvis computerbaseret musik nogensinde skulle blive til noget vedvarende her i hytten, så skulle der helt klart ske et lydmæssigt kvantesspring. Tidligere tiders erfaring (har i mange år kørt med en drev/DAC kombination bestående af hhv. TEAC og Audio Note) med diverse digitalkabler gav lyst til, at finde ud af om der var en mulighed for forbedring via. bedre USB kabler - jeg mener; hvis digitalkabler imellem drev og DAC er ekstremt vigtige, hvorfor skulle det samme så ikke gøre sig gældende imellem computer og DAC (er jo samme proces !...).

Efter nogen tids research besluttede jeg at bestille et Locus design Axis USB kabel (den daværende topmodel) - tilbage var kun at vente !...... Ugerne gik, og pludselig en dag lå der en pakke fra Locus Design !...... Spændingen var stor da jeg endelig skulle til at lytte musik via. Locus design Axis USB kablet - var det mon pengene værd, og kunne det virkeligt bringe lyden op i samme leje som min aldeles fremragende drev/DAC kombination !......

Allerede efter få sekunder stod det helt tydeligt, at det her virkeligt var noget der for alvor rykkede ved nogle ting - der var nærmest en verden til forskel !...... I direkte sammenligning er gengivelsen via. standard USB kablet som følger: tåget, lukket og livløs melemtone og top - unyanceret og gumpetung bas - perspektiv meget mere endimensionel !....... Jeg tror i har modtaget budskabet !...... Et godt USB kabel er ganske enkelt det der kan bringe en PC/DAC kombination op på et niveau hvor kun de færeste cd-afspilere kan være med - nu snakker vi helt klart High End !.....

Senere i forløbet var jeg så heldig at få tildelt agenturet (Skandinavien) på alt hvad Locus Audio er involveret i - men det er jo en helt anden sag !.....

Siden er Locus Design Polestar også indkøbt og afprøvet - dette er en væsentlig forbedring i forhold til standard USB kablet - men der er nu stadig et stykke vej op til Locus Design Axis !.......

Ovenstående er mine (indtil videre - Locus Design Nucleus er jo på vej) personlige iagtagelser, og ikke en gang salgsgas - syntes bare lige der manglede lidt input fra nogle som rent faktisk har hørt USB kabler af bedre kvalitet !.....

Posted

...men visst vill han väl att en tok i Sverige skall lyssna till hans kabel?

..du kan min adress....hihiii! ;):D

\\K-man

Posted

Vill Du låna min Entreq-kabel och låta den gå en duell mot Rene´s :cool: ?

Posted

Han berättade att han utvecklat en USB-kabel när jag träffade honom i München :)

- Själv har jag ingen extern DAC (USB eller annan) utan spelar mestadels vinyl - men jag är i startgroparna när René tycker att tiden är mogen för mig....

Guest patrikcaesar
Posted

Ja, jag sa att om man ska vara först med något så borde han göra en USB kabel och firewirekabel vilket jag tror han fortfarande är ensam om.

Han ringde mig en vecka senare och var jätteglad att jag tipsat honom om detta, men jag menar att allt som vi kan göra för varandra som är kolleger är av godo.

Ett tips och samarbete vinner alla på.

Per-Olof är också en sådan som förstår detta eftersom han har fötterna i den skånska myllan och är otroligt rak och ärlig.

Så han var först på den svenska marknaden och det är kul att den test Calle jr gjorde åter kommer i ropet, för kabeln är riktigt bra.

Patrik

Guest patrikcaesar
Posted
Han tar inte betalt för dom!

- De går inte att köpa..... :D

René gör alltid så mycket som möjligt en totallösning och behövs det då en bra kabel så "bakar" han in det i priset.

Han är genomsympatisk och hade det inte varit för Eliot hade jag aldrig träffat på honom och aldrig heller fått inblick i den högre skolan när det gäller HiFi.

Då jag träffade honom med Eliot första gången så hade jag med mig 8 meter signalkabel från Madrigal från René, vilken på den tiden var olöslig för mig. :o

Lyssnar man på honom, så lär man sig också otroligt mycket och det uppskattar han samtidigt.

Jag har lärt mycket av både honom och Eliot.

Det roligaste jag vet är att folk med otroligt mycket kunskap inte bryr sig så mycket om varför det är så att en sak gör sådan förbättring utan att om man upplever en förbättring så är det väl bra. Varför tjafsa om varför det är så sen?

Njut av den förbättring det gav. :)

Posted
Det roligaste jag vet är att folk med otroligt mycket kunskap inte bryr sig så mycket om varför det är så att en sak gör sådan förbättring utan att om man upplever en förbättring så är det väl bra. Varför tjafsa om varför det är så sen?

Bra sagt, samtycker

tommy

Posted

Att kunna njuta av upplevelser är otroligt viktigt och något att verkligen sätta värde på. Annars riskerar man få rätt tråkigt. :)

Att vidareutveckla och komma frammåt är nästa lika viktigt och i det sammanhanget kommer en djupgrävande försåelse som ett viktigt steg i den riktningen.

Posted

Rätt å riktigt !! :app:

Min åsikt i ett nötskal !! :):)

//-- Tompa --

Posted

Hej !....... :D

Fandt en bedømmelse af mit kommende USB kabler (Locus Design Nuleus) - giver stof til eftertanke !.......

Locus Design Nucleus USB cable

nucleus.jpg

Which then takes me the the real deal, the Locus Design's Nucleus USB cable ($1149 for 3 feet). What sets this apart from the rest? Well, to paraphrase from the Locus site, the Nucleus features an entirely new design, utilizing Lee's custom manufactured DCT-Ag wire. This Teflon coated silver wire is also prepared using their CryoFreeze™ process. Additionally, close attention has been paid to mitigating mechanical noise and triboelectric effects. The core of the Nucleus USB is a special braid of ultra pure DCT-Ag conductors and Teflon air tubes; this braid is proprietary and only available from Locus Design. This geometry is designed to mitigate degradation and interference (in every way) the data and VDC lines of the USB signal. For the Nucleus USB, Lee has developed a new special shielding comprised of a tinned copper weave, carbon fiber, and strategic use of ERS fabric. This shielding and damping is designed to isolate the data +/- lines from the +/- VDC lines that far exceeds not only their earlier designs (and that found in their less expensive models), but that of anyone else Lee is aware of…

So what does one get with the Nucleus? Pure joy, that's what I am getting here! Simply put the Nucleus performs at such a high level sonically and musically that it leaves the rest of the USB cables I have here in the proverbial dust. Music has a lovely sense of purity and elegance, and it is as tonally clean and articulate as anything I could ever hope for in that there is no sonic grunge or glare to detract from one's enjoyment. Music has a natural airiness and engagement; it is sweet, rich, and tonally 'right' while being dynamically powerful. Resolution is there in spades and yet it is not done in a way that draws attention to itself… simply put, WOW. You get it all without any trade-offs. What a presentation. No glitches, glothces, and/or bitches… no problems at all for something that is more a work of art than anything else. And the cable has the looks the price implies. Well done Lee! 'Nuff said. Try it…

Posted

En försäljares dröm är naturligtvis när en kund upplever en förbättring som ger stora inkomster till försäljarens firma, dvs när det finns stora marginaler på en apparat eller kabel. Jag missunnar ingen mycket pengar - vi borde alla vara glada att hifibranschen går bra i Sverige, Europa, Världen - så att vi får nya intressanta produkter framöver.

Men, förlora inte förståndet vid köp av en produkt som ger en liten förbättring. Det kan mycket väl finnas andra produkter som ger en större förbättring till en bråkdel av priset. Att se kritiskt på produkter är sunt - speciellt kablar.

Posted

Helt klart skall man alltid ha en sund syn på allt man köper...och jämfört med mycket annat i hifisnurren så känns just den kabel jag smakat på inte dyr(tror priset är ca 1800pix)...om den är värd ett inköp eller inte är upp till var och en. Jag har upplevt mindre skillnader på saker som kostar det tiodubbla (och mer...) i branschen.

\\K-man