Jump to content

Wacko Tweaks


conan

Recommended Posts

Efter lite funderingar vad man kan göra härnäst på anläggningen dök den mest konstiga tanke upp. Här kan man tro att det varit en viss sorts gräs med i bilden, men så är icke fallet. Det var bara kaffe och en whisky ...

skosn.jpg

Vad skulle man kunna göra med hjälp av en sax, ett skosnöre och lite tejp?

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från att denna tråd borde vara i hififorumet ... en whisky för mycket kanske ... så är detta en ganska enkel sak att prova.

Bakgrunden är att min Benz L2 har ett varmare och mer behagligt mellanregister än Lyra Argo. Det som bl a skiljer dem åt är vikten och compliance. Ett litet test jag ville göra var att öka tonarmens/pickupens massa en aning för att höra vad som händer.

armv.jpg

Det blev en tonarmsvärmare! Nu när vintern är här behöver även tonerna värmas lite.

En slutsats jag kan dra av den förbättrade ljudbilden, basåtergivningen och mellanregistret är att jag borde skaffa en bättre tonarm, men frågan är om jag får bättre pris/prestanda än ett skosnöre för 19:90 ..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det ligger lite i detta att dämpa bort vibrationer - men det finns en risk att dämpningen sker i ett visst frekvensband och då skapar en "falsk" ljudbild. Nu hör jag tydligt att det låter bättre - så jag kör med "armmuff på" ett tag. :D

Ett annat tweak man kan testa - vilket jag tidigare föreslagit - är att dra en separat elkabel, t ex 2,5mm2, från ett annat eluttag i huset/lägenheten för att se om det gör någon skillnad. Ifall det finns tider på dygnet då anläggningen låter bättre, så finns det en chans att en annan eldragning hjälper.

ekk.jpg

I samband med omdragning av elkablar kan man separera 220V kablage från signalkablar (RCA/XLR), speciellt RIAA-kablage från pickup till RIAA. Högtalarkablarna kan vara bra att separera också - även om det är betydligt mer lågohmig anslutning och därför inte påverkas lika mycket som lågnivåkablage som i regel är mer högohmig.

Separeringen behöver inte nödvändigtvis vara så stor, ett par centimeter kan räcka - men några decimeter är kanske praktiskt och enkelt att hålla rätt på.

Link to comment
Share on other sites

Häftmassa vore en idé men den faller på att vara kladdig, dra åt sig damm och kanske även förändra sin form så att nåltrycket inte förblir stabilt.

Jag hade en tanke att göra en aluminiumförstärkning till armen men det skulle troligen påverka kolfiberarmens egenskaper för mycket. Ansträngningen att tillverka en aluminiumbit avskräckte också ...

Link to comment
Share on other sites

Enkla knep när det gäller tonarm/pickup är att byta ut skruvarna som fäster pickup'en (jag har Titan-skruvar ;) ) och att placera en tunn skiva av passande storlek av material som Teflon/Delrin mellan pickup och headshell....

Kopplingen pickup-headshell är extremt viktig!

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Separeringen behöver inte nödvändigtvis vara så stor, ett par centimeter kan räcka - men några decimeter är kanske praktiskt och enkelt att hålla rätt på.

På (alltför) många förstärkare är detta fysiskt omöjligt. Förstår inte hur man tänker när nätbrunnen sitter kloss intill rca-kontakter.

fo.Q är ett tips i stället för skosnöre och häftmassa.

Det passar även utmärkt där eliot nämnde, att klämma mellan pickup och -skal.

Link to comment
Share on other sites

På (alltför) många förstärkare är detta fysiskt omöjligt. Förstår inte hur man tänker när nätbrunnen sitter kloss intill rca-kontakter.

Det behöver inte vara ett problem att kontakterna sitter nära varandra. Det viktiga är att kablaget inte går parallellt. Som exempel kan man ta de som lägger ihop signalkablar, nätkablar och högtalarkablage och dessutom rullar ihop bunten så att det blir som en spole. Då har man tillverkat sig en transformator ... :o Vill man ha det så måste kablarna skärmas rejält och det kostar på.

Om man måste korsa kablar med varandra så gör man det i rät vinkel. Då blir kablarnas ömsesidiga påverkan så liten som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från att denna tråd borde vara i hififorumet ... en whisky för mycket kanske ... så är detta en ganska enkel sak att prova.

Nu ligger ju tråden där den ligger :D och det öppnar upp för Bedini Compact Disc Clarifier. Vanans makt är stor och Bedinin förvandlas snabbt till ett ceremoniellt inslag i CD-spelandet... :)

Coolpix028.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...