Jump to content

Accuphase till rätt pris? var?


gravalter

Recommended Posts

Om NÅGON annan än du skrivit ovanstående förolämpande inlägg kunde denne ju fått ett svar.

Så icke nu. Dina eviga försök att dra in seriösa affärsidkare i gyttjekastning är en smula....roande.

Tack desamma Sladd :) Om någon seriös affärsidkare hade skrivit de rader du gör hade de kanske tagits på allvar och inte som den bittra smak de nu har.

Sen kan du gärna innan du som vanligt drar iväg och förolämpar och slänger skit på oss konsumenter förklara vad i mitt inlägg som är förolämpande för dig? Du brukar inte kunna göra det efter dina utlägg och knappast denna gång heller va?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det handlar om apparater inköpta i Sverige. Skyll dig själv kan man ju tycka

och det är kanske precis vad man skall göra... :?::)

Det var precis det jag menade. ;)

En helt annan sak som jag inte kan låta bli att nämna:

Vi, alla hifi-entusiaster stävar ju efter bättre ljud.

Bättre ljud betyder dyrare ljud.

Dyrare ljud betyder mindre pengar kvar av lönen.

Detta i sin tur betyder dessvärre inte högre lön...

Det handlar alltså inte om pengar utan om HIFI-ENTUSIASM.

En entusiasm så stor att vissa kan tänka sig att gå så långt att man bryter mot LAGEN!

Skulle vilja ha en kommentar av alla men mer än gärna av Sladd (part i målet) och Timbre (så vitt jag förstår ej part i målet.)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen att Sladd har fått ner priserna som jag skrev innan. Att ta in utan att betala moms o tull är inte lagligt , samma med 200 andra saker vi gör i det dagliga livet. Så personligen tycker jag att man inte kan ha det som argument. Händer det nått med prylen under frakt eller ett garanti ärende så får man stå sitt kast.

Importen har i det här läget fått Sladd att sälja mer Accuphase pga dom lägre priserna o det är ju inte fy skam :)

Link to comment
Share on other sites

Ej part i målet men tycker fortfarande att det är märkligt när en fullständigt perfekt DP-77 ej går att sälja för 55000 kr. På den gamla goda tiden när Audio S stod för Accuphaseimporten var detta ett prisvärt märke.

Därefter ballade prispolitiken ur.

Ja en Accuphase 203 inegrerad förstärkare kostade 2300kr på den gamla goda tiden.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ej part i målet men tycker fortfarande att det är märkligt när en fullständigt perfekt DP-77 ej går att sälja för 55000 kr. På den gamla goda tiden när Audio S stod för Accuphaseimporten var detta ett prisvärt märke.

Därefter ballade prispolitiken ur.

Säg till när Du tröttnat å säljer den för 35' så köper jag den av Dig. :mm:

Ursäkta skambudet. :black:

Link to comment
Share on other sites

Bra att du funderat igenom det ordentligt och tagit ett beslut. Det viktigaste vid affärer och framförallt import är att göra research och väga fördelar och nackdelar noggrant innan man slår till.

Jag har importerat en hel del, dock mest begagnat. Det tycker jag är en bättre affär, priset är i dom flesta fall ännu bättre än när importerar nya produkter jämfört med Sverige priser. Du riskerar inte på samma sätt att få en apparat med små fel, måndagsexemplar etc som det ibland är på nya produkter.

Sen ang andrahandsvärde så är det så enormt stor skillnad mellan olika produkter, är en vara välkänd och respekterad i Sverige spelar det inte så stor roll om den är importerad, men man måste ändå ta med att den är importerad när man bestämmer ett pris och räkna in i affären att den inte har riktigt samma värde många gånger. Har man gjort en bra affär vid importen själv är detta inget problem då man har marginaler till det.

Är det dock en vara som inte är så tillgänglig här, inte så känd eller kanske inte så populär så kan man helt klart få problem om den måste säljas vidare men med tålamod löser sig det mesta.

Personligen har mina affärer varit väldigt lyckade. Har kunnat byta ganska mycket grejer, gjort fel köp, fel satsningar senaste åren men inte lidit några större ekonomiska förluster av det. Det har varit enormt skönt när man känt att något blev fel, att kunna sälja vidare det och satsa på något annat utan att det kostat mig i princip någonting.

Hade det handlat om nya produkter köpta till ordinarie priser hade mina ekonomiska förluster varit tiotusentals kronor. Å andra sidan hade jag kanske övervägt och valt mina inköp och satsningar med större nogranhet och suttit mer nöjd. Eller oxå suttit mer nöjd för att jag i bakhuvudet skulle veta vilken förlust jag gör om jag inte när nöjd med mina nyköp. Men det är ju roligt att pröva olika saker så kan man göra det utan någon direkt förlust så är det ju ganska kul... ibland. :)

Sen att det är olagligt att fiffla med moms och tull, visst. Det går inte och komma ifrån men det är ju ett val upp till var och en att göra, olagligheter gör dom flesta hela tiden. Kör för fort, kör mot rött, går mot röd gubbe, blinkar inte vid vänstersväng, blinkar inte vid högersväng, laddar hem musik, laddar hem film, drar av på skatten för 3 mil till jobbet fast man bara har 7 km o.s.v, m.m. Ska man jämföra alla dessa med all form av olaglighet, nej det vill nog inte ens sladd för då skulle nog även hann inte få knacka på porten hos Sankte Per.

Moms fiffel är garanterat mycket mer vanligt bland företag och garanterat i mycket större utsträckning och för betydligt större belopp än vad det är hos privatimporterare som utgör en ynklig bråkdel av det. Det gör det hela inte rätt men det var ju det där med att kasta sten i glashus.

Link to comment
Share on other sites

Sen att det är olagligt att fiffla med moms och tull, visst. Det går inte och komma ifrån men det är ju ett val upp till var och en att göra, olagligheter gör dom flesta hela tiden. Kör för fort, kör mot rött, går mot röd gubbe, blinkar inte vid vänstersväng, blinkar inte vid högersväng, laddar hem musik, laddar hem film, drar av på skatten för 3 mil till jobbet fast man bara har 7 km o.s.v, m.m. Ska man jämföra alla dessa med all form av olaglighet, nej det vill nog inte ens sladd för då skulle nog även hann inte få knacka på porten hos Sankte Per.

Moms fiffel är garanterat mycket mer vanligt bland företag och garanterat i mycket större utsträckning och för betydligt större belopp än vad det är hos privatimporterare som utgör en ynklig bråkdel av det. Det gör det hela inte rätt men det var ju det där med att kasta sten i glashus.

Håller fullständigt med, men det är klart en privatimportör som handlar och lyckas slippa moms borde nästan avrättas på fläcken av hifihandeln...

Skulle inte förvåna mig om det fuskas bort större summor pengar av köpare av stora dyra hifisystem och egna företag...Tackar handlarna nej till dessa pengar också?

Link to comment
Share on other sites

Kontentan blir ju egentligen att ett väl nedlagt förarbete är det mest ekonomiska oavsett var man handlar. Att slippa realisera förluster och allt besvär som byten medför genom att ta sig tiden till att lyssna runt, hemlån, lyssning i det egna systemet o.s.v. Tyvärr har jag inte själv följt denna tumregel men det kan säkert vara nyttigt när man kastar sig in i uppgraderingssvängen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte förvåna mig om det fuskas bort större summor pengar av köpare av stora dyra hifisystem och egna företag...Tackar handlarna nej till dessa pengar också?
Tror precis samma sak !

Kontentan blir ju egentligen att ett väl nedlagt förarbete är det mest ekonomiska oavsett var man handlar. Att slippa realisera förluster och allt besvär som byten medför genom att ta sig tiden till att lyssna runt, hemlån, lyssning i det egna systemet o.s.v. Tyvärr har jag inte själv följt denna tumregel men det kan säkert vara nyttigt när man kastar sig in i uppgraderingssvängen.

Precis, fast sen är ju vårat avlånga land inte lika fördelaktigt överallt vad gäller hemlån, det enda jag kanske kan få låna hem och prova i min stad är Linn och det intresserar mig inte. Så då är ju möjligheten att köpa för att testa och sen sälja vidare om det inte passar för ungefär samma pengar ett mycket intressant alternativ, det är dock inte lika enkelt som att lämna tillbaka en apparat till den lokala butiken. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur många är det egentligen som "fifflar" med tull och moms?

Är det inte så att man beställer något, t.ex. skiva eller försrtärkare och sedan "korsar fingrarna" att det skall slinka igenom, och om det lyckas så är man nöjd och glad, om inte, så ingår det i kalkylen.

Jag ser inget problem i detta. Omoraliskt och ohederligt?, tycker jag inte? Varför?, tja 58% i marginalskatt i Göteborg är svar nog, för min del.

Handen på hjärtat hur många av de som tycker att detta är omoraliskt, går självmant och anmäler att man kört 130 på motorvägen och betalar glatt böterna, även om det inte varit fartkontroll? Ingen!!

Och hur många har inte tänjt gränsen, med reseavdrag, mm??

Vad som däremot är omoraliskt är att lyssna och låna hem i butik och sedan köpa på nätet, det är att utnyttja människors arbete.

Köper man på nätet skall man ha ryggrad nog att ta risken också.

Jag har själv inte köpt mina prylar på nätet utan i svensk butik. Jag värdesätter den service och det arbete som de flesta HiFi butiker lägger ner, i form av lagerhåll ning, hemlån mm.

Jag lovordar HC och Sladds initiativ med Accuphase, och det är ju faktiskt så att om man visar klara köpsignaler i en butik, så brukar det ju gå att resonera.

Det enda i HiFi väg jag köpt på nätet var en Lingo, och det berodde på att jag inte fick tag i en beg sådan i Sverige trots annonser.

Link to comment
Share on other sites

Hur många är det egentligen som "fifflar" med tull och moms?

Fifflar med tull och moms görs naturligtvis inte på så sätt att man står hos tullen och smyger igenom med paketet fysiskt. Både Leif, Mangew och Kero vet ju faktiskt hur det brukar gå till dvs värdet skrivs ner av försäljaren för att på så sätt komma ifrån den "dyra" momsen. Ni behöver ju inte spela helt ovetande även om det ser ganska gulligt ut.. :)

// Jonas

.

Link to comment
Share on other sites

Och därmed är karusellen igång... :) Man handlar Accuphase till svenska bruttopriser med något smärre avdrag för kontantrabatt väl medveten om att det är fritt fall på investerade pengar så fort jag kommer hem och öppnar kartongen. Importera mera kan man säga och problemet ligger fortfarande i Accuphaseprisnivåerna för Europa och USA. Skillnaden är för stor i förhållande till Fjärran Östern. Vet inte hur det är i våra dagar, men på nittiotalet var Accuphase ännu dyrare i USA, inräknat de femton procent avdrag man får direkt över disk.

Link to comment
Share on other sites

"väl medveten om att det är fritt fall på investerade pengar så fort jag kommer hem och öppnar kartongen."

I vissa fall så är förlusten man gör genom att köpa nytt såpass stor att man undrar vem som köper vissa produkter nya överhuvudtaget. Sen så hjälper det ju inte direkt att dyrare hifi är otroligt svårsåld på svenska begmarknaden.

Link to comment
Share on other sites

Timbre pekar precis på pudelns kärna, nämligen nivåskillnaden, mellan Fjärran östern och Europa. Det är omotiverat stora skillnader, även om man tar hänsyn till Moms och Fraktkostnader.

Internet har lett till en strukturomvandling för detaljhandeln, och det har bara börjat, producenter och distributörer, (mellanhänder), måste se till att butikerna kan vara konkurrenskraftiga, annars så är dom borta från marknaden i Europa inom kort.

Jag tror att de flesta av oss, (definitivt undertecknad), är beredda att betala för butikens mervärde men det måste vara en rimlig skillnad.

Jonas, det är ingen som låtsas vara ovetande, nedsättning av värdet förekommer, och innebär ju givetvis en risk också om försändelsen försvinner eler skadas.

Men med de nivåskillnaden som råder på vissa märken så ökar ju givetvis benägenheten att ta risken.

Jag hoppas att det rättar till sig för vi behöver butikerna, och dom måste ges en chans att ha en "vettig" marginal.

Link to comment
Share on other sites

Nej! Den skillnaden är rimlig, och jag lovordade ju HC initiativ. Men fortfarande så finns andra märken och andra Accuphasehandlare som inte tillämpar detta.

En DP 67 kostar ca 3500 USD på Audio cubes, vilket med ett påslag på 25% moms och 5% för frakt och HC´s 10% borde bli ca 5000 USD i Sverige i Sek ca: 40000, stammer detta så är det ju ok!

Jag har ingen aning om vad "listpriset" egentligen är i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Leif Eriksson skrev: [En DP 67 kostar ca 3500 USD på Audio cubes, vilket med ett påslag på 25% moms och 5% för frakt och HC´s 10% borde bli ca 5000 USD i Sverige i Sek ca: 40000, stammer detta så är det ju ok!

Jag har ingen aning om vad "listpriset" egentligen är i Sverige.

Malmö Hifi-center tar enligt deras hemsida 59.990.00.

Hälsningar

Hasse

Link to comment
Share on other sites

Leif Eriksson skrev: [En DP 67 kostar ca 3500 USD på Audio cubes, vilket med ett påslag på 25% moms och 5% för frakt och HC´s 10% borde bli ca 5000 USD i Sverige i Sek ca: 40000, stammer detta så är det ju ok!

Jag har ingen aning om vad "listpriset" egentligen är i Sverige.

Malmö Hifi-center tar enligt deras hemsida 59.990.00.

Hälsningar

Hasse

Hej!

De som tillämpar denna möjlighet för handel på "nät-vis" lägger inte ut priserna. Malmös pris verkar vara det normala standardpriset.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för fru?

mvh

.

Precis så,

då jag själv arbetar i butik får jag ofta samma påstående presenterat för mig.

-Ni tjänar väl en del!

eller

-Jag vet vad ni tjänar!

Jag brukar då motfråga: Vet du också vad hyran är, eller vad sociala avgifter kostar, försäkring för ett varulager på 5-6miljoner kostar, städning, telefonräkning, tömmning av container, elförbrukning, förlust i utförsäljning av utgående varor, frakter, annonsering och övrig marknadsföring, ammortering ränta på ev. kredit hos banken, Securitas mm.

Jag har hört någon gång att i hifibranschen ligger marginalen på ca 25%.

Dessa 25 prutas det på...sedan skall åvanstående betalas... :dead:

Så "keep it up" Sladd

ty man frågar inte en lapp hur många renar han har... ;)

Link to comment
Share on other sites

Haakan:

Lugn och fin. Man kan dra många liknelser och även spetsa till dem om man önskar. Önskar du skippa liknelser med fruar eller sambos, gärna för mig.

Men den mest elementära räkneövning måtte väl ge vid handen - om slutresultatet är att vi ligger 10% upp - att 0% moms i Hong kong och 25% i sverige visar att det är VI som kryper på marginalen så mycket det bara går. Torde ju vara en mindre bedrift att vara så mycket billigare (momsen oräknad då alltså) än en näthandel som är känd för sina låga priser?

gravalter:

Det trista i den här soppan är att det inte hjälper att man presenterar en bra lösning för alla parter. Ett skrivbordföretag på andra sidan världen får mer Cred i kraft av ett lägre pris än vi får.

Det spelar ingen roll att vi har moms och de har noll moms.

Det spelar ingen roll att vi har prylar stående för demo och utlåning vilket kostar pengar.

Det spelar ingen roll att man som svensk kund får hjälp (nästan) omedelbart om något skulle strula om man köpt apparaten i svensk hifibutik.

"Men det är ju 10% dyrare" kommer i alla fall.

Många kunder är idag så lobotomerade att de jämställer lågt pris = bra köp. Lågt pris = seriös säljare eller varför inte lågt pris=bra service.

På det sättet har alltid en del företag startat. Det kräver nämligen ingen kunskap vare sig om vad man säljer eller säljförmåga i sig. Är det egentligen så imponerande?

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Var på en liten fotoutflykt som slutade som "Accuphaseträff" igår... :) En synpunkt som kom fram mellan semlorna och som det ligger mycket i gäller de dyrare modellerna i Accuphasesortimentet. Hur ofta har man möjlighet att lyssna på eller låna hem deras referensmodeller av tuners, CD-spelare, försteg och slutsteg i Sverige... :?: Svaret är aldrig och därför blir det ohört köp som gäller vilket betyder att den service som finns inbakad i riktprislistan inte har kommit köparen till del. Alltså kan man lika gärna handla via HiFiConsults nya modell eller andra direktalternativ.

Link to comment
Share on other sites

I min branch (inte hifi men väl prylar)utövas påtryckningar från importörer(agenter) på leverantörer(tillverkare) gällande anpassnig(utjämning) av prisbilden.

Anledningen till detta är att näthandeln har gjort att det är lika enkelt/bra att köpa en vara från tex. USA som att köpa den i Sverige.

Eller bättre...

...för faktum är att man inte ens behöver lämna bostaden för att få hem den.

Det visar sig, de facto, att tillverkarna gärna anpassar sig!

Dels sänker de inköpspriserna, dels minskar de antalet mellanhänder.

Varför?, kan man fråga sig...

Man kan ju tycka att, eftersom det är så enkelt/bra att handla över gränserna, så får de ju ändå sålt samma antal grejer?

Jag skulle tro att de anpassar sig pga de vill ta marknadsandelar, det är ju det som det hela går ut på...

...att tjäna pengar. Plus en del hifientsiasm förstås...förhoppningsvis...

På tal om mellanhänder,

Är det inte så Sladd, att Hificonsult köper från dansken, som i sin tur köper från tysken, som i sin tur köper från Accuphase?

Link to comment
Share on other sites

Fifflar med tull och moms görs naturligtvis inte på så sätt att man står hos tullen och smyger igenom med paketet fysiskt. Både Leif, Mangew och Kero vet ju faktiskt hur det brukar gå till dvs värdet skrivs ner av försäljaren för att på så sätt komma ifrån den "dyra" momsen. Ni behöver ju inte spela helt ovetande även om det ser ganska gulligt ut.. :)

// Jonas

.

Det är ingen som försöker vara gullig här, men det står kanske du för i sådana fall. Att värden skrivs ner är helt klart vanligt förekommande, och tro det eller ej med det görs automatiskt utan att man ens behöver begära det. Har hört nånstans att 60% av deklarerade värdet på paketen räcker för att täcka fullvärdet vid problem. Hurvida det stämmer vet jag inte då jag aldrig haft problem med frakterna och summan verkar stämma med de flesta paket jag fått....Så nu vet Sanoj också hur det fungerar. Är man skurk om man betalar moms och tull på sina paket och det deklarerade värdet man fått av avsändaren...ringer Sanoj upp tullen och ber att få korrigera om det inte stämmer? Men har vi inte diskuterat tullarna och momsen redan, det finns nog stora pengar att hämta bland fuskarna i sverige också.

Sen får man också betala moms på fraktavgifter, något jag aldrig fått ihop varför man ska göra som privatperson i Sverige och frakterna är stora kostnader i dessa sammanhang.

Om det skiljer ett par tusenlappar på köp i sverige om summorna närmar sig 30 000:- kan man tycka att svenskköp är att föredra. Man tror att man har bättre service, bra säljare, andrahandsvärden och allt det där...faktum är att jag inte haft så bra service någonstans i sverige som jag haft på mina importer från både öst och väst. Jag köper där jag får bra service och gör en bra totalaffär. Ställen som uttryckligen idiotförklarar potentiella kunder och börjar nedvärdera dem det första de gör är ställen jag inte handlar från...även fast de finns i Sverige. Ett sådant ställe skulle kunna vara billigare än att importera, jag skulle ändå importera eller välja andra alternativ då jag inte stödjer verksamhet som inte respekterar kunderna.

Sen räcker det med att kolla nedan i min signatur, har en egen liten firma i en brasch väldigt hårt drabbad av näthandel från utrikiska länder. Så är läget idag och det är bara gilla det, vi lever i EU med fri handel och allt det där bästa man kan göra är att ge bra intryck på de kunder som intresserar sig för de varor man säljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...