gravalter Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Jag har totalt snöat in på Accuphase och har insett att det går att få tag på detta vackra märke utomlands till makalösa priser. Hur skall jag gå till väga? Är det någon av EA's ärade medlemmar som har erfarenhet? Har hittat tex AudioCubes2, kan man lita på detta företag? Är det någon av er som har kontakter i tex. Japan? (Jag vill jag helst handla i Sverige på tex Hifi-Consult eller Hifi-Punkten men på en DP 67 handlar det ju om tiotusentals kronor för ett fattigt butiksbiträde.Förlåt mig, Sladd och Stefan men jag måste kolla denna möjlighet.) Vore mycket tacksam för svar ty ur mina högtalare kommer inget ljud...// Gravalter Quote
sork Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Har du hör med hificonsult vad de ska ha för en DP 67 ?? Detta står ju att läsa på deras sida; Accuphase I butiken kan ett flertal produkter avlyssnas och hemlånas, bl a CD-spelaren DP 67, integrerade förstärkaren E 408 samt den lilla integrerade 212. Vi har en ny prislista för dessa produkter. Nu behöver ingen handla i Asien längre! Quote
mikael2 Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Problemet med att handla från Japan eller från AudioCubes är att du får en 110 Volts Accuphase utan garantier och helt hopplös att sälja senare om du ångrar dig eller vill byta till nåt annat. Quote
sork Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Mikael2, det stämmer väll inte riktigt, tydligen så är det så att det ska gå att få dem för våra "hemtrakter" också.. Jag kan dock tycka att det man borde tänka på är just garanti, tillgänglighet till försäljningsställe etc. innan man överväger att importera själv.. Det är ju inte precis billigt att skicka komponenter (med lite högre vikt) till Japan för att få något utfört som täcks av garanti.. Quote
bliss Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Jag tycker att du ska ringa eller maila till HifiConsult och fråga hur mycket de ska ha för spelaren. De kan fixa bra priser med deras "Accuphase special". Att köpa ett exemplar som är avsett för Sverige är förmodligen vettigt av flera anledningar förutom garanti och andrahandsvärde. Kristian Quote
sladd Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Jag tycker att du ska ringa eller maila till HifiConsult och fråga hur mycket de ska ha för spelaren. De kan fixa bra priser med deras "Accuphase special". Att köpa ett exemplar som är avsett för Sverige är förmodligen vettigt av flera anledningar förutom garanti och andrahandsvärde. Kristian Hej! Vi har extra bra inköpspriser (och kundpriser ) om handeln går till enligt följande: Du betalar 100% i förskott (precis som från Asien nånstans) Du väntar 2-5 veckor på din maskin (precis som från asien någonstans) Du kan inte göra inbyten (precis som från Asien någonstans) Du kan inte handla på avbetalning (precis som från Asien någonstans) Du köper då en maskin till ca 10% högre pris än om du köpt på Internet. Denna maskin har gått rätt väg, dvs via skandinavisk distributör och via oss, en svensk butik. Det finns alltid en liten procent kunder som säger "men momsen kan jag ju försöka lura bort i tullen också, då blir det större skillnad än 10%" Visst. Det är samma personer som stjäl ur kaffekassan på jobbet och inga vi gör affärer med. Välkommen med din förfrågan, vill ej lägga ut priset här. Du kan föresten ringa mig, jag sitter i bilen hela förmiddagen: 070-3360101 mvh . Quote
thli72 Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Hej. Jag köpte min DP-67:a i Hk, när jag senare köpte min E-530 förstärkare tänkte jag först gå samma väg. Men efter ett litet snack med "sladd" köptes förstärkaren i Sverige, vilket jag var glad för några månader senare när jag fick ett litet "skitfel" på stärkaren. Vågar inte tänka på hur krångligt det hade varit och skicka till Hk . Så visst det kan kosta lite mer, men jag tror man får tillbaka detta senare. Andrahands värdet är alltid högre på en apparat köpt i Sverige. Quote
Leif Eriksson Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Skiljer det 10% när Moms och tull är betalt, hade jag valt HC och Saldd, alla dagar i veckan året runt. Quote
Haakan Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Skiljer det 10% när Moms och tull är betalt, hade jag valt HC och Saldd, alla dagar i veckan året runt. 10% på vad....på en apparat för 10k alla gånger...100k ja då också 1miljon? nä Quote
sladd Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 10% på vad....på en apparat för 10k alla gånger...100k ja då också 1miljon? nä Det är okey Haakan. När du laddar 900 000:- kontant på disken - i stället för 990 000:- - så skall vi nog komma överens. mvh . Quote
fredrik Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Åh vad skönt att det finns lite utrymme för prut Quote
gravalter Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 Har du hör med hificonsult vad de ska ha för en DP 67 ?? Detta står ju att läsa på deras sida; Tack för visat intresse! Har kollat DP-57 och han skall ha 35'. Quote
gravalter Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 Problemet med att handla från Japan eller från AudioCubes är att du får en 110 Volts Accuphase utan garantier och helt hopplös att sälja senare om du ångrar dig eller vill byta till nåt annat. Tackar för detta tips! Quote
Sanoj Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 ..och SaleHifi vill ha 26' inkl. frakt. ..+ tull och moms. Vilket medför att den är billigare att köpa i Sverige // Jonas . Quote
gravalter Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 Åh vad skönt att det finns lite utrymme för prut Jag vill härmed tacka alla för visat intresse!!!!!!!! Sladd säger vad Han tycker och han skräder inte orden.All heder skall Du ha för det. Fråga en svensk om han/hon skulle vilja tjuva staten på momsen vid ett tillfälle där det skulle innebära att han/hon tjänade 10000:- på affären...hur många skulle tacka nej? Min högst personliga mening är att i pricip ingen skulle tacka nej... :evil: Sen finns det de som tror att de är felfria men när en självransakan är gjord så får de vackert sälla sig till kaffekassatjuvarna. Sen finns det de som är felfria...och de förtjänar all heder. Quote
gravalter Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 ..+ tull och moms. Vilket medför att den är billigare att köpa i Sverige // Jonas . Det finns tre varianter på detta : 1. Handla hos sladd och var idetsamma hederlig. 2. Handla från HKong, undvik moms och var idetsamma ohederlig. 3. Köp nåt billigare. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Andrahands värdet är alltid högre på en apparat köpt i Sverige. Är det verkligen så... Vi har ju exempel på ganska nya Accuphaseapparater i nyskick som är till salu för halva det svenska inköpspriset men det verkar trögt. Quote
gravalter Posted February 16, 2006 Author Posted February 16, 2006 Är det verkligen så... Vi har ju exempel på ganska nya Accuphaseapparater i nyskick som är till salu för halva det svenska inköpspriset men det verkar trögt. Man kan ju väl säga att om Du har betalt mindre så så gör det väl inget om du får lite mindre. Kapitalförstöringen torde ju bli mindre!? Dvs skillnad = 0 Har jag fel? Quote
bliss Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Detta resonemang bygger på spekulation, men möjligen kan andrahandsvärdet bli högre för en svensksåld produkt eftersom Accuphase så tydligt deklarerar att de inte befattar sig med eventuella garantireparationer eller serviceärenden om man gör förändringar i transformatorn eller använder sig av step-ups eller step-downs alternativt om Accuphase gör bedömningen att produkten har använts i ett annat land än den var avsedd för. För somliga köpare kan nog denna trygghet ha stor betydelse som de är beredda att betala för medans den inte spelar någon roll för andra som istället vill köpa billigare. Som vanligt är det individuella preferenser som avgör. Om det nu är fallet att begagnad Accuphase är svårsålt förnärvarande finns säkert fler faktorer som bidrar till det, tex minskad popularitet/hype. En svensksåld produkt är möjligen lättare att byta in då butiken kan ge en kortare garanti när de säljer den igen. Kristian http://www.accuphase.com/prod_e.htm Quote
PLINIUS Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Detta resonemang bygger på spekulation, men möjligen kan andrahandsvärdet bli högre för en svensksåld produkt eftersom Accuphase så tydligt deklarerar att de inte befattar sig med eventuella garantireparationer eller serviceärenden om man gör förändringar i transformatorn eller använder sig av step-ups eller step-downs alternativt om Accuphase gör bedömningen att produkten har använts i ett annat land än den var avsedd för. För somliga köpare kan nog denna trygghet ha stor betydelse som de är beredda att betala för medans den inte spelar någon roll för andra som istället vill köpa billigare. Som vanligt är det individuella preferenser som avgör. Om det nu är fallet att begagnad Accuphase är svårsålt förnärvarande finns säkert fler faktorer som bidrar till det, tex minskad popularitet/hype. En svensksåld produkt är möjligen lättare att byta in då butiken kan ge en kortare garanti när de säljer den igen. Kristian http://www.accuphase.com/prod_e.htm Kul att läsa om ert resonemang. För mig blev det tvärt om, jag valde bort dem direkt eftersom det alltid kommer att vara resonemang om vart de är köpta och för vilka pengar. För mig förlorar märket trovärdighet när det är SÅ STORA differenser i priserna. Det jag har hört av Accuphase har låtit mycket bra, men jag har ingen lust att ge mig in i den karusellen. Är lite trist att alltid så fort märket kommer på tal hamna i en diskussion om vad man betalt för sin maskin. Men, om man köpt den för att behålla den spelar ju detta mindre roll. Hur som helst, det är ett kompetent märke, det håller nog de flesta med om... Quote
PLINIUS Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Var just inne där och kollade, jag blir bara trött... Hur i hela friden kan Accuphase behandla sitt eget märke på det här sättet? Det här företaget annonserar ju med att de förstör prisbilden på alla varor de säljer, 7 dagar i veckan året runt skriver de. Ok om Accuphase sålde billiga maskiner som man hittar på Siba, tom det vore illa, men mer förståligt. Alla seriösa märken brukar vara mycket rädda för att hamna i lågpristräsket som Accuphase nu gjort här. Förstår det inte alls, men som sagt detta drabbar ju bara den som tänker sälja sin maskin en dag. Det är ju lite talande att så få andra High end producenter låter detta företag representera sina varor. Alla förstår väl lätt hur många maskiner Accuphase levererar ut den här vägen... Tycker ärligt talat mest synd om de svenska butiker som ändå stretar på med Accuphase, kan inte va så kul alla gånger... Quote
bliss Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Javisst, och så är det ju med många märken inom hifi, speciellt mellan världsdelar. Krell SACD Standard i USA 35.000:-, i Sverige 60.000:-, Mårten Design Coltrane 300.000:- i Sverige, 450.000:- i USA...listan kan göras lång. Men precis som du ger exempel på så resonerar man olika och till syvende og sidst måste det ju relateras till varför man ändå köper produkten. Det måste finns något skäl till att man trots "liten trovärdighet", "överpriser", "dåliga andrahandsvärden" och möjligen har det att göra med att man gärna vill åt just den produktens kvaliteter och prestation? Quote
sladd Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Javisst, och så är det ju med många märken inom hifi, speciellt mellan världsdelar. Krell SACD Standard i USA 35.000:-, i Sverige 60.000:-, Mårten Design Coltrane 300.000:- i Sverige, 450.000:- i USA...listan kan göras lång. Men precis som du ger exempel på så resonerar man olika och till syvende og sidst måste det ju relateras till varför man ändå köper produkten. Det måste finns något skäl till att man trots "liten trovärdighet", "överpriser", "dåliga andrahandsvärden" och möjligen har det att göra med att man gärna vill åt just den produktens kvaliteter och prestation? Hej Bliss! jodå, produkterna kan ha ett värde även om andra vill söla ned så mycket det går. Många verkar ha fastnat i ett tänkande som endast handlar om egen nytta, lurendrejeri och dessutom leka någon form av världsmästare för att de hittar något som kan bli billigare på nätet. Under förutsättning att man olagligt lurar skattesystemet och tullen vill säga. Vilket ju inte är så allvarligt? Fel. Det är stöld och bedrägeri - förutom att det är illojalt mot alla andra svenska medborgare och dessutom de sveska hififhandlare som säljer produkten. Den mentalitet som plötsligt dykt upp i och med att datorer ej är behäftade med krav om körkort, sunt förnuft eller normala värderingar visar en tydlig bild av användarna. Det gäller mig och det gäller världsmästarna. ps det är inte synd om hifihandlare. Accuphase är roligt att sälja och de flesta har trots allt en sund inställning till normal handel, skatter och olagligheter. Fast det är ju de som är inne i butiken och förmodligen handlat hifi någon gång i sin dag, tagit ett råd på vägen och sitter lyckliga länge med sin utrustning. ds . Quote
Guest johan Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Man kan inte ändra volten på en Accuphase , iaf inte slutstegen. Ett byte av trafo fungerar men man kan inte bygla om sas. Accuphase har benhård koll på produkternas serie nr. Så om jag tar kontakt med Audiophil eller PIA i ett garanti ärende o apparaten är köpt i Hong Kong så står jag där. Även importerat från Tyskland blir det stopp på. Att priserna är höga beror mest på att vi har först en Europa importör vidar till den nordiska argenturen o sen affär. *edit* Jag kan även nämna att försteget har jag köpt i Sverige o slutsteget är köpt beg i Hong Kong. Även heder till Sladd som utmanar dom Kinesiska drakarna Quote
mangew Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Många verkar ha fastnat i ett tänkande som endast handlar om egen nytta, lurendrejeri och dessutom leka någon form av världsmästare för att de hittar något som kan bli billigare på nätet. Under förutsättning att man olagligt lurar skattesystemet och tullen vill säga. Vilket ju inte är så allvarligt? Fel. Det är stöld och bedrägeri - förutom att det är illojalt mot alla andra svenska medborgare och dessutom de sveska hififhandlare som säljer produkten. Har du egentligen någon större koll på privatimporten och hur det fungerar?, verkar inte så. Det är inte enkelt att slippa moms+tull, skulle tro att 99,9% av alla paket beläggs med dessa avgifter speciellt större och dyra paket som Accuphase produkter. Jag har importerat en del elektronik och i 100% av fallen betalat dessa avgifter, möjligt att någon liten kabel som skickas som brev från avsändarlandet slipper moms+tull men knappast en stor förstärkare. Så snack om att det är enkelt och en kalkylerad summa att slippa statens avgifter är knappast befogat i dessa disskussioner alla kommer att drabbas av dem. Sen om det mot förmodan slipper något paket genom tullen utan dessa avgifter så är nog inte någon, inte ens Sladd den förste som ringer upp och ber att få betala för sig. Alla normala människor håller nog tyst om det i sådana fall och anser sig gjort en ännu bättre affär än de räknat med. Det är inte stöld och bedrägeri, det är i sådana fall tullen som inte skött sina arbetsuppgifter som de ska. Sen om Sladd i sin verksamhet tycker de är omoraliska och inte vill handla med dem vill jag gärna syna då de kommer in i hans butik och lägger upp en summa pengar för hans produkt. Quote
new order Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Anar att denna tråden kommer spåra ut.....Inga låga slag nu grabbar. Quote
sladd Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Har du egentligen någon större koll på privatimporten och hur det fungerar?, verkar inte så. Det är inte enkelt att slippa moms+tull, skulle tro att 99,9% av alla paket beläggs med dessa avgifter speciellt större och dyra paket som Accuphase produkter. Jag har importerat en del elektronik och i 100% av fallen betalat dessa avgifter, möjligt att någon liten kabel som skickas som brev från avsändarlandet slipper moms+tull men knappast en stor förstärkare. Så snack om att det är enkelt och en kalkylerad summa att slippa statens avgifter är knappast befogat i dessa disskussioner alla kommer att drabbas av dem. Sen om det mot förmodan slipper något paket genom tullen utan dessa avgifter så är nog inte någon, inte ens Sladd den förste som ringer upp och ber att få betala för sig. Alla normala människor håller nog tyst om det i sådana fall och anser sig gjort en ännu bättre affär än de räknat med. Det är inte stöld och bedrägeri, det är i sådana fall tullen som inte skött sina arbetsuppgifter som de ska. Sen om Sladd i sin verksamhet tycker de är omoraliska och inte vill handla med dem vill jag gärna syna då de kommer in i hans butik och lägger upp en summa pengar för hans produkt. Om NÅGON annan än du skrivit ovanstående förolämpande inlägg kunde denne ju fått ett svar. Så icke nu. Dina eviga försök att dra in seriösa affärsidkare i gyttjekastning är en smula....roande. Johan: Tack! övrigt: Det ringde för 10 minuter sedan en man och beställde en accuphase 408, med förskottsbetalning, han hänviade till debatten på euphonia! Man tackar. Nu sätter jag mig i bilen och kan inte följa mer debatt på några dagar. Ha det! mvh . Quote
Ekman Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Om man vill så är det inga problem alls att komma undan tull+moms även på större paket. "Andrahands värdet är alltid högre på en apparat köpt i Sverige." Det här är ju ändå väldigt marginellt jämfört med hur mycket det skiljer på inköpspriset. Dessutom om man nu köper såpass dyra produkter som nya accuphase är så kommer man oftast att behålla dem ett tag alltså är kanske inte andrahandsvärdet den viktigaste parametern. Quote
PLINIUS Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Kan vara skönt att bara konstatera att smaken och sättet vi alla handlar på är olika. Jag är iaf glad över att det finns Hifi handlare som säljer de märken man vill testa och känna på. För övrigt har jag inga synpunkter på hur och var någon handlar, det är var och ens ensak. Det tror jag att vi alla kan vara överens om. Detta belyser kanske mer det problem som skapas av Internet för de olika leverantörerna. På sikt måste de nog tänka till så det blir ett enhetligt pris på deras produkter. Detta börjar ske i olika branscher, är helt säker på att det kommer även här. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Man kan ju väl säga att om Du har betalt mindre så så gör det väl inget om du får lite mindre. Kapitalförstöringen torde ju bli mindre!? Dvs skillnad = 0 Har jag fel? Det handlar om apparater inköpta i Sverige. Skyll dig själv kan man ju tycka och det är kanske precis vad man skall göra... Quote
Recommended Posts