Jump to content

Märkliga tester i Hifi & Musik


octavia rs

Recommended Posts

On 2021-02-18 at 06:42, peranders said:

Man undrar förstås vilka typer av förstärkare som behöver en sådan här anordning?

Ja, det är såklart inte någon JÄTTENÖDVÄNDIG apparat. (Hifi överhuvudtaget är nog inte jättenödvändigt alls om man ska filosofera lite.)


Jag skaffade den i princip mest för att den förhoppningsvis garanterar en god strömförsörjning till de anslutna apparaterna. Detta i linje med min hifi-agenda som numera egentligen enbart handlar om jakten på ökad klarhet.

 

Man kan om man vill ta dess blotta existens som intäkt för att Accuphase inte byggt in en bra strömförsörjning i sina andra apparater och/eller att de vill kränga fler prylar än nödvändigt.


De här pjäserna är såpass sällsynta att det inte finns några direkta testrapporter att tillgå på nätet om dem.
Jag har inte heller brytt mig om att själv försöka lyssna efter skillnader med och utan denna inkopplad. Jag bara köpte den (begagnad, de nya kostar mer än mitt A-36-slutsteg!), kopplade in den och spelar. :smile:
Visst, den gör saker - rent elektriskt*) - men huruvida det den de facto gör, har någon inverkan på ljudet tänker jag inte undersöka. Allt skall kopplas i och ur och... nä, jag ids inte hålla på med det. 

*) Min nät-THD varierar mellan 1,5% och närmare 6% (till synes utan någon regelmässig variation över tid). Ut ur apparaten kommer en närmast nollprocentig THD. Spänningen är inte riktigt 230V heller, men ut ur apparaten kommer en 230V-signal.  Allt enligt apparatens frontmonterade multi-mätare.
Impedansen i uttagen bakpå apparaten är mycket låg, vilket innebär att anslutna apparater inte stör varandra. Alla "oegentligheter" följer därför minsta motståndets väg - tillbaka in i apparatens lågimpediva "svalg".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...