Jump to content

Märkliga tester i Hifi & Musik


octavia rs

Recommended Posts

Såg i senaste Hifi & Musik att man testat de nya DC filtret ifrån Supra vilket ju säkert kan fylla sin funktion "om" man har problem med det men hur vet man att man har problem om man inte mäter eller har en större trafo som brummar.

Är de bara jag som tycker de är märkligt att testa en sådan produkt utan att mäta före och efter vad produkten åstadkommit och inte redovisa vilken elektronik man testat den med.

Tycker hela texten mest är en kopia på vad Supra skriver på sin hemsida att filtret ska göra. 

Mig veterligen så tycker jag mig mest se att de är elektronik med större transformatorer (över 500VA som påverkas) av DC på nätet och produkter med switchade nätdelar inte påverkas alls. 

_20170830_153213.JPG.55284021005b331087dba682bd621ec2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om @Peo tog upp detta problem i tråden om de "smutsiga elnätet" med DC på AC nätet men de skulle vara kul att veta hur man kan mäta upp det.

Just denna text är kanske mest intressant.

" DC stoppers are usually not needed in smaller toroidal trannies because their primary DC resistance is high enough to limit the (usually small) DC component so the DC has very little effect"

Denna sida beskriver problemet och lösningar på de.

http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm

xfmr-dc-f8.gif

Att bygga en DC fälla är ju hyfsat lätt och kostar inte många kronor, en likriktarbrygga och två kondensatorer men man vill ju gärna kunna mäta vad den gör och om de överhuvudtaget är nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

I förra numret gjorde man en test av de "vanligaste och bästa" programmen för att spela upp musik via dator. Att man missar Pure Music kanske man kan ha överseende med, men att inte ens nämna Roon i sammanhanget visar väl bara att man inte har någon direkt koll.

Nej, H&M läser jag främst för att, hmmm...för att? Nej, jag vet faktiskt inte varför jag fortsätter att läsa den. Jo förresten, ibland är det ju trevliga hemma hos-reportage hos diverse forumiter som verkligen gör den värd att läsa :mm:

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag har verkligen ansträngt mig för att inte sända ett irriterat mail ang förra numrets datormusikuppspelningstest... Det var så mycket felaktigheter o dumheter i texten att jag inte ens orkar ta tag i det.

För övrigt är jag sugen på att bygga en DC-fälla då trafon i mitt stora Karan-steg morrar som en ilsken hund när gumman blåser håret! :)

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

Jag vet inte om @Peo tog upp detta problem i tråden om de "smutsiga elnätet" med DC på AC nätet

Jag skrev lite kortfattat om DC-offset i detta inlägg.

Hur man gör en korrekt mätning av DC-offset på elnätet är fortfarande en obesvarad fråga för mig också.
Jag har testat med att mäta i vägguttaget med min Fluke 87 i DC-läge, men om det är relevanta mätvärden kan jag inte säga. Normalt visar 87:an ~30-50 mV, men kopplar jag in frugans halvvågslikriktade hårfön i samma uttag (den är på 500W vid halvgas enligt etiketten) ökar värdet till 490-520mV.
Det enda jag kan säga om detta är att jag får ett repeterbart mätresultat, men hur rätt mäter den egentligen? 
Jag har gjort teoretiska beräkningar utifrån belastningsströmmen och min förimpedans i det aktuella uttaget och då hamnar jag på ~400 mV. Skillnaden är inte så stor att jag vill förkasta mätresultaten, men jag brukar alltid försöka verifiera mätningar med en helt annan mätare och det är ingen av mina andra multimetrar som visar samma värde. Jag får resultat på nästan 6 V med en Fluke 787 och ~2 V med en Metex M-4650.

Hittar du en tillförlitlig mätmetod hoppas jag att du beskriver den.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Peo said:

. Jag får resultat på nästan 6 V med en Fluke 787 och ~2 V med en Metex M-4650.

Hittar du en tillförlitlig mätmetod hoppas jag att du beskriver den.

 

Är det verkligen säkert att bara slå multimetern till DC mätning och peta in probarna på fas o nolla? Det känns läskigt....

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Taxmannen said:

I förra numret gjorde man en test av de "vanligaste och bästa" programmen för att spela upp musik via dator. Att man missar Pure Music kanske man kan ha överseende med, men att inte ens nämna Roon i sammanhanget visar väl bara att man inte har någon direkt koll.

Nej, H&M läser jag främst för att, hmmm...för att? Nej, jag vet faktiskt inte varför jag fortsätter att läsa den. Jo förresten, ibland är det ju trevliga hemma hos-reportage hos diverse forumiter som verkligen gör den värd att läsa :mm:

Det var länge sedan man läste ett intressant test i den tidningen. Artikeln du nämner retade mig med. Jag skickade ett mail till dem om det.
Det enda av värde jag hittar i tidningen är musiktipsen. Ibland.

Kan mycket väl vara så att denna Supra DC-mumsare är bra men inte köper jag den pga av deras "test".

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Nej, H&M läser jag främst för att, hmmm...för att?

:D Det är väl lika "starka" skäl som att läsa en kvällstidning, facebook och liknande. Ytligt men med visst underhållningsvärde. Jag fortsätter av bara farten. Tror jag började prenummerera 1972. Bäst och seriösast tycker jag att engelska HiFi News är. De har också intressanta krönikörer som är väl meriterade i det de skriver om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Är det verkligen säkert att bara slå multimetern till DC mätning och peta in probarna på fas o nolla? Det känns läskigt....

Mina Fluke instrument klarar minst 1000 V AC i DC-läget, men jag hade nog tänkt över det en gång till om jag hade en multimeter från t.ex. Biltema eller liknande.
De kanske klarar det, men kontrollera med manualen först.

Link to comment
Share on other sites

Läser heller inte H&M utan sedan ett stort antal år tillbaka Stereophile regelbundet och då och då TAS, Hifi + samt en del nättidningar. Känner att Stereophiles tester är seriösa och mer ingående med ofta månadsvisa prov med både mätningar och lyssningstest. Följer man olika skribenter får man en uppfattning om deras preferenser, som inte alltid stämmer med mina egna, men ofta är väl underbyggda med jämförelser och redovisad kringutrustning. Känns mer seriöst och transparent än de som H&M redovisar. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kondingarna i schemat är på tok för små om man tänker ansluta slutsteg av hyggligt krallig sort.

Jag har implementerat ett sådant filter i min senaste slutstegskonstruktion och använde 2 st om 27 mF, vilket gör 13,5 mF då de sitter i serie.

För övrigt är texten från hifi och musik ren nonsens då DC-filter i bästa fall förhindrar mättnad av kärnan i nättrafen pga DC. Det man kan förvänta sig är mindre mekaniskt brum - inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Till den som vill bygga ett DC-filter kan jag bjuda på en komplett komponentlista som är verifierad och fungerar bra.

Kondingarna måste tåla höga strömmar annars kommer de att explodera för eller senare!

Låda

http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&langId=46&urlRequestType=Base&partNumber=2393853&storeId=10177

Konding

http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&langId=46&urlRequestType=Base&partNumber=1680958&storeId=10177

Brygga

http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&langId=46&urlRequestType=Base&partNumber=1309624&storeId=10177

 

Sedan tar man ett vanligt IEC-sladdställ och kapar på lämpligt ställe. Bryggan skruvas i lådan och kondingar kan tex limmas. Borra hål för kabeln och avlasta med tex. buntband.

Detta filter kostar fikapengar och tar max 15 minuter att bygga för den händige!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Kondingarna i schemat är på tok för små om man tänker ansluta slutsteg av hyggligt krallig sort.

De står i texten att de är anpassat till trafos runt 500-750VA men de stämmer kanske inte?

Schemat var mer att visa vad som ingår inte att de var en lösning till alla produkter och att man inte behöver betala flera tusen för detta.

Oavsett vilket så är texten i testet mer eller mindre en kopia på vad Supra skrivet på sin hemsida vilket ju mer eller mindre mest är hitte på enligt mig.

Om man vill bygga för att testa kan man ta ditt exempel @Morello och använda oavsett vad som är inkopplat eller är de specifikt anpassat till din implementation i slutsteget med den storlek på trafo?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Så små kondingar som 4700µF renderar en serieimpedans om 1,4 ohm - det duger inte.

 

Tyvärr är det ju så att aktörer i kabel- och tweakbranschen häver ur sig makalösa mängder nonsens i marknadsföringen. Detta är inte på något vis ett extremfall.

 

 

 

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Morello said:

Så små kondingar som 4700µF renderar en serieimpedans om 1,4 ohm - det duger inte.

 

Tyvärr är det ju så att aktörer i kabel- och tweakbranschen häver ur sig makalösa mängder nonsens i marknadsföringen. Detta är inte på något vis ett extremfall.

Min lösning ger försumbart spänningsfall även om du drar så mycket ström som man får ur ett vanligt uttag, dvs det fungerar till alla apparater. Jag dimensionerade det initalt till att användas tillsammans med O&G RS2000-installationer med DC på nätet. I min senaste slutstegskonstruktion är samma lösning implementerad internt i apparaten. Har även noterat att Bryston av modernare datum har DC-filter internt. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandet @Morello 

Mitt kommande slutsteg har rätt stora torroider så de ska definitivt kollas om där uppstår något surr.

Frågan återstår ju hur mäter man DC på AC nätet? Är det bara att ta en tex Fluke multimeter och mäta DC eller behövs det mer avancerad utrustning? 

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om det går. Testade med en enklare Agilent som då visade 2,5 VDC, vilekt är helt orimligt mycket. (Agilent U1231A)

Mätte sedan med en mycket fin bänkmultimeter och då får jag 20 mVDC. (Rhode Schwarz HMC 8012)

Den finare mulimetern visar AC och DC samtidigt samt lite annat.

Antar att Agilenten bara har ett lågpassfilter när man mäter DC och då slinker ltie AC igenom.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

Vad är dina erfarenheter @Morello av filter (varistorer tillsammans med XY-kondensatorer) har idag ett filter som ser ut som det här under men är lite frågande till en del då man läser mycket på nätet om både de ena och de andra att de kan uppstå mer problem än vad de gör nytta, krypströmmar till jord, jordloopar osv osv jag är inte insatt i just sånt här hur de kan påverka positivt/negativt med denna typ av filter.

varistor8.jpg

Har i mitt mätarskåp ett Elrond ED254 överspänningsskydd vilket vad jag vet har varistorer så de är kanske mest kaka på kaka med mer sånt i anläggningen?

http://www.elrond.se/overspanningsskydd/natskydd/overspanningsskydd-grov-finskydd-ed-250

Link to comment
Share on other sites

Varistar bör sitta i varje apparat så att den "blåser" säkringen om någon kopplar in en 115V-apparat till 230 tex.

CE-reglementet tarvar X-konding för att reglera mängden HF som sprutar ut ur apparaten. I alla fall på slutsteg med stora och fula likriktarströmmar.

Givetvis shuntar det i viss mån instrålad HF också, vilket är bra!

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Vinylcalle said:

Att mäta före och efter är väl en utmärkt ide, gäller samma krav på diverse kablar och tweaks?

Om produkten säger att den tar bort DC på AC nätet är det väl rätt lätt att visa det inte bara säga det? Jag är helt övertygad om att Supras produkt fungerar för att ta bort DC på nätet men ger den verkligen allt det som de skriver på sin hemsida och det som Hifi  Musik skriver. Om kablar och tweaks skulle börja mätas vad de gör och inte gör ja de skulle kanske ibland vara ett krav för många tillverkare de "skarvar" nog rätt friskt med vad deras produkter ska åstadkomma......

17 hours ago, Vinylcalle said:

Sen bör det väl klargöras att vad Supra har för komponenter vet vi inte, schemat ovan är inte på Supras produkt.

Du har helt rätt i att de inte är Supras schema som jag visat utan precis så som en DC blocker ser ut ifrån de flesta som tillverkas sådana om Supra använder mer komponenter i sin så är de kanske mer än bara en DC blocker vad vet jag.

Jag hade gärna skruvat isär en men jag köper inte en bara för det ändamålet :)

Jag antar att @Morello du använder en liknande konstruktion som denna här under fast då med större kondensatorer?

xfmr-dc-f8.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...