Jump to content

Strmbrg

Medlem+
  • Posts

    1 400
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Strmbrg last won the day on May 28 2021

Strmbrg had the most liked content!

Recent Profile Visitors

3 841 profile views
  1. Vad är det för fel på ordet ”Ljudbög” eller det mer vetenskapliga ”Ljudhomosexuell”? Jag har varit Audiofil, men det känns som att jag kanske är ”i mål” med audio-filandet nu. Åtminstone för stunden. Lägger inte så mycket märke till hur det låter numera. En gissning är att det beror på att distraktionerna orsakade av återgivnings-tillkortakommanden inte förekommer. Distraktionerna uppstår i mig, inte i anläggningen, värt att betona. Huruvida frånvaron av distraktioner beror på mig som lyssnare eller på det som når mina öron, eller på en kombination, och vilken balans i så fall, det vet jag inte.
  2. Har inte Sinatras inkomster, förmodligen, men alkohol såväl som tobak, fester, finmat samt vardagligt ”droppande kranar” och annat förgängligt ligger för egen del på en ganska låg nivå. Man vänjer sig både vid vidlyftighet och återhållsamhet. Oavsett så känns tillvaron - efter ett tag - ungefär lika, vare sig man håller igen eller blåser på i vardagen, är min erfarenhet. Vad detta har med audiofili att göra ber jag att få återkomma om.
  3. Ja, det kan bli hur invecklat som helst... Risken är nog ganska ofta att saker krånglas till väldigt mycket ställt i relation till resultatet. Jag brukar fundera på det där ur ett mer allmängiltigt perspektiv, dvs lite oavsett om det gäller hifi eller vad sjutton som helst: Då får jag ofta intrycket av att folk i gemen (kanske även jag själv) fokuserar mer på metoder än på resultat. Är man då dessutom väldigt kunnig inom ett gebiet, så kanske man frestas att grotta ner sig väldeliga i det man kan utan och innan, och riskerar att tappa bort fokuset på vad man EGENTLIGEN, dvs VERKLIGEN EGENTLIGEN, skulle åstadkomma.
  4. Jag har gått över till Qobuz för några månader sedan, så jag kan inte svara på det. Den klassiska musiken verkar inte ha drabbats, åtminstone inte på Qobuz och åtminstone inte de vax jag lagt som favoriter.
  5. Första satsen i Beethovens fyra i denna Decca-inspelning ger en riktig kick. Som hifi-nörd (eller vad man nu väljer för etikett...) så uppskattar jag inte minst det fina, öppna ljudet med god rumsklang och realism. https://open.qobuz.com/track/4833142
  6. Audiofil=ljudfåne. Pictofil=bildfjant. För egen del, faktiskt samma förlopp både när det gäller ljud och foto: Prylfokuset, teknik och prylprestanda har hamnat lite i skymundan. Men när kreativiteten i fotandet tryter, såväl som när musikutforskandet tappar fart, så brukar prylfokuset tillta som något slags kompensation.
  7. Tävlandet kan även det betraktas som ett fokus på att jämföra. Det behöver inte vara det fokuset, men det kan vara det. Vinnaren kan ju både vara bäst och dålig samtidigt. Men det måste såklart inte vara så. Nu är väl tävlandet i sig ofta något som leder till förbättring, och förbättring leder förhoppningsvis till slut fram till någonting riktigt bra. Dvs tävlandet kan vara en bra metod, men måste inte vara det. Högst tillspetsat kan man ju "sätta krokben" för andra tävlande, och vinna, inte orsakat av egen god prestation utan orsakat av andras dåliga. "25 headphones in test. We have a winner!" Det verkar som att mina funderingar står lite vid sidan av det allmänt intresseväckande i den här tråden, men då får det väl vara så då.
  8. Jag tror att själva jämförandet kan leda fel och innebära att man inte "kommer i mål". Det här kan nog funka väldigt olika för olika personer, och några kanske inte ens förstår vad jag menar. Det finns massor av alternativ som är bättre än andra alternativ, men det betyder som jag ser det inte alls att detta rankande leder till så mycket mer än just förbättring, men fortfarande dåligt. Jag resonerar så eftersom jag inte ser kopplingen mellan 'bättre' och 'bra'. Spetsar man till det så kan förbättrandet pågå nästan hur länge som helst, utan att man någonsin når det som är bra. För man dessutom in ett stort antal parametrar att värdera, så kan vissa av dem vara bättre medans andra är sämre och alltsammans blir nästan omöjligt att överblicka. Efter att ha etablerat de tankebanorna så gav jag upp och kokade ner alltsammans till en enda fråga: Kan jag lyssna på musiken utan att distraheras av hur den återges? Ja eller nej? Inte mjä, ganska väl, inte särskilt etc. Ja, betyder ja. Nej kan betyda alla grader av allt som inte är 'ja'. Nu är naturligtvis det man hör inte bara anläggningen och rummet. Även inspelningen (fonogrammet) ingår i det man hör. Så om svaret blir 'nej', så behöver det inte bero på anläggningen/rummet. Då byter man vax...
  9. Mixtrandet är nog en väldigt väsentlig del av mångas hifi-intresse. Jag är inte undantagen från det heller. Men, mixtrandet har fått stå tillbaka. Jag minns tiden då jag tyckte att apparater, apparatbytande och allmänt mixtrande var roligare än att bara sitta och lyssna på musik. Eller, "roligare" kanske är fel ord. Snarare var det nog så att jag inte fick ut så mycket av musiklyssnandet, och då blev allt det där andra ett slags substitut.
  10. Ibland får diskussioner killar emellan ett visst fokus på ”hur det ligger till”. 🙂 Möjligen kan det bidra till hur balansen mellan musik- och teknikspörsmål blir. 🤔
  11. Apropå Boulez: http://open.qobuz.com/album/0060075342512 Pianosonat nummer två, CD nummer två. En höjdare i all sin bökighet! Man får verkligen öva sig på att lyssna på sådant som varken innehåller melodi, känslor eller annat "trams".
  12. Så är det. I viss mån så kanske det kan förklaras med att teknik och prylar passar ganska bra att föra en dialog om, men att musikupplevelser snarare är något som stannar inom en själv.
  13. Instämmer. Jag har mer och mer kommit att fokusera på musiken. Allteftersom det - åtminstone för mig - utvecklats en anläggning som knappt tar min uppmärksamhet alls, så har jag börjat lyssna på musik utan att lägga särskilt mycket "audiofilaspekter" på det jag lyssnar på. Det är ganska behagligt och avkopplande. Det har emellertid krävt en hel del - ofta frustrerande - "audiofili" och kostsamma apparatbyten under årens lopp, men det är väldigt trevligt att hamna där. Nu, bara under de senaste veckorna, har jag till och med börjat släppa mitt närapå totala fokus på storskaliga symfonier och konserter. Stråkkvartetter och annan "kammarmusik" har tagit en del av platsen. Faktiskt även under mina långa tjänsteresor i bilen. Jag kunde inte tro att jag skulle kunna sitta och lyssna på Boulez timmar i sträck.
  14. Ja, ibland undar man ju själv... 😄 Nå, jag menar att jag inte är särskilt säker på om jag kan höra skillnaderna. Dvs kanske, kanske inte. För mig är tvärsäkerhet nästan uteslutande ett mentalt hinder. Jag kan ju såklart bestämma mig för att vara säker, för att det kan KÄNNAS bra att vara säker. Men jag funkar inte så, jag föredrar en viss osäkerhet kring det mesta i tillvaron. Den osäkerheten främjar tänkandet, tänker jag mig. Det, i sin tur, främjar förhoppningsvis resultatet, vad än det nu må handla om. Så, den lätt gnagande distraktionen kring om huruvida det KANSKE skulle gynna helheten om jag skaffade hyfsat välkonstruerade kablage, ledde till anskaffandet av dem. Jag ser därför kabel-investeringen - till viss del - som syftande till att bli kvitt de gnagande tankarna. Nu har jag bockat av och släppt kabel-funderandet och hoppas att det skall förbli så. 🙂
  15. Har försökt söka på neetet för att få svar på vilka ljudtryck det kan handla om - på lyssningsplatser - när en symfoniorkester brakar loss. Rimligtvis varierar ljudtrycket stort beroende bland annat på avståndet lyssnare - orkester, och avståndet lyssnare - "lossbrakande" instrument, i de fall det är något enskilt instrument det gäller. Men jag hittar bara omfattande utläggningar om reflexioner, efterklangstider och annat. Just min fråga har jag inte funnit svaret på. De uppåt 110 dB som emellanåt nämns gäller ju rimligen i ifrågavarande instruments omedelbara närhet, vilket då blir ett avsevärt lägre värde på en faktisk lyssningsplats. PS Neetet är stort, textmassorna enorma, ofta står ungefär samma saker på ett otal ställen. Men det specifika man söker brukar tråkigt nog inte stå att finna alls...
×
×
  • Create New...