Strmbrg

Medlem+
  • Content Count

    514
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Strmbrg last won the day on February 10 2017

Strmbrg had the most liked content!

Recent Profile Visitors

2 603 profile views
  1. På Faktiskt.io talas en hel del om hur det funkar (i flera olika trådar dessutom). Eller snarare talas det en hel del om varför det inte borde funka, om jag skall vara uppriktig. Så, jag nöjer mig för närvarande med att notera att det funkar. Ofta är det väl så, att "finare anläggningar" särskiljer dåliga och bra inspelningar betydligt mer än "enklare anläggningar" gör. Jag är inte så säker på att det förhåller sig så med "Musikskalaren" i systemet. Konkret så åstadkommer den ett betydligt klarare ljud. Lite mer "tekniskt uttryckt" kan man nog säga att den frilägger alla enskilda småsignaler från varandra. Det i sin tur leder till att de olika småsignaler/mikroljud - som normalt drunknar i varandra - friläggs, varvid en högst påtaglig effekt blir att man hör symfoniorkestrarnas instrument mycket tydligare åtskilda från varandra. En annan effekt blir att de många instrumenten därmed får en mer konkret placering i både bredd- och djupled. Konsertsalen hörs mycket tydligare. Man kan växla uppsamplingsnivå med fjärren. Det fungerar så att det bara är en knapp. För varje tryck så ändras uppsamplingen: By-pass=44 - 88 - 176 - 705 kHz (eller by-pass=48 - 96 - 192 - 768 kHz om man utgår från ett 48 kHz-material). Notera att det är en fördubbling mellan de första stegen och en fyrdubbling mellan det näst högsta och det högsta! Det går bara att stega i en riktning, dvs ökning upp till max och sedan åter till by-pass. Dock kan man "knappa runt" hur många "varv" som helst. Orsaken till att de där "mellan-nivåerna" finns är att "Musikskalaren" skall kunna fungera även med DAC:ar som har en begränsning i maximal frekvenshantering. Jag har en Hugo2-DAC. Den klarar av att hantera 768 kHz, men för det stora flertalet spår på Tidal så är det 705 kHz som blir max, dvs en utgångspunkt i 44 kHz-material. För eventuella spekulanter på apparaten vill jag betona att den där "riktigt påtagliga wow-effekten" uppstår vid 705/768 kHz. De tidigare stegen ger en del förvisso, men inte så mycket att jag skulle köpa apparaten om jag bara kunde uppnå 176/192 kHz. Den förbättring som uppnås vid 176/192 kHz tycker åtminstone inte jag motiveras av apparatens höga pris. Jag vill dessutom gärna nämna att det jag lyssnar på till nästan 100% är symfonisk musik och annan "klassisk musik". Så, det är med sådan musik jag har skaffat mig erfarenhet av apparaten.
  2. Ja, nä, jag har kanske inte så mycket frågeställningar. Ibland dock förvisso. Snarare kryper jag runt på olika fora för att dela med mig av erfarenheter och tankar.
  3. Oj... ja, det kanske är bra det där... Jag vill bara kunna ”spisa lite vax” med god ljudkvalitet och utan att doktorera på digitalteknik.
  4. Vad är mConnect? Tidal finns inbyggt i Pro-Jecten. Ja, en betydligt kortare kabel nu.
  5. Jag pluggade in en Pro-Ject Stream Box Ultra S2 eller vad den heter i systemet härom dan. Den tar alltså hand om streamandet istället för att datorn gör det jobbet. I övrigt allt lika, dvs samma USB matning till samma DAC och vidare. Det som slog mig var hur mycket klarare och detaljrikare musiken framstod på riktigt låg volym. Det var inget jag hade läst om eller bestämde mig att lyssna efter. Det bara slog mig. Det kan vara inbillning eller bero på något annat som jag inte kommit på, men slog mig gjorde det. Nu har jag bara hunnit lyssna några få timmar på apparaten och kommer inte kunna lyssna vidare på några dagar. Som jag är inne på i tråden om de riktigt små skillnaderna så intresserar sådana inte mig, jag intresserar mig för de stora förbättringar som jag hör utan att koncentrera mig. Det här tycks vara en sådan.
  6. Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig. Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet. Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta. Även den som primärt vill bevisa något för andra (skillnaden finns/finns inte) kan ha nytta av dessa noggranna tester.
  7. Jag provade att ansluta en USB-snurra härom veckan, men den ville inte samarbeta med min Lenovo Chrome-laptop.
  8. Efter att ha stirrat klart på mätarna så kör jag dem numera avslagna och släckta. Det var kul ett par dagar men vill man uppleva realism så motarbetas det av att stirra på mätare. Det sitter en saftig trafo i den och rejäla kondingar. Den är förmodligen rejält dimensionerad. 20W/8Ohm, 40W/4Ohm och 80/2Ohm. Enligt tillverkaren så har den betydligt mer att leverera innan den klipper.
  9. Ja, den där har jag sneglat lite på.
  10. Jo, nu har jag snabbprovat om jag upplever någon skillnad mellan batteri- och trafodrift: Svaret är näe. Förvisso har jag bara krupit fram och dragit ur sladden och hasat tillbaks igen. Det kanske finns skillnader, men skillnader som jag måste leta efter med nogsamt kontrollerat lyssnande är inte så väsentliga tycker jag.
  11. Ett porträtt av slutsteget. Accuphase A-20. En nittiotalsapparat. Jag hade ett Rotel RB 1590 som jag ersatte med detta. Roteln är specad till 350 Watt i 8 Ohm. Accuphasen är specad till 20 Watt i 8 Ohm. Jag hade aldrig hört ett Acuuphase-slutsteg, fick bara ett ryck att skaffa ett. Så det blev Ebay och Accuphases historiskt allra minsta klass-A-slutsteg. Effektmässigt har jag inga problem. De nivåer jag vill spela på är uppenbarligen betydligt under vad den här apparaten klarar av.
  12. Hur vådligt högt i tak är det?
  13. Ja den var lite onödigt dyr för att kunna spela de enstaka plattor jag har men som saknas på Tidal...