Jump to content

Är granit bra?


gravalter

Recommended Posts

Är granit bra?

Jag har beställt 50mm tjocka stenplattor i svart granit att ställa CD + monoblock på.

Underlaget är trägolv och någonstans härimellan kommer BDR cones och pucks att hamna.

Läste nyss att skiffer är dödare än marmor?!

Vad tror/tycker Ni om min planerade installation?

Känner Ni till några nackdelar med granit?

Kan jag kompensera ev. nackdelar med ytterligare tweaks?

Använder Advantage S1 + S250

Vill dessutom säga att detta forum slår alla andra. Lättnavigerat, trevligt folk och och källa till mycket info...

///

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NBej Granit är inte bra sten överhuvudtaget är inte roligt som underlag enligt min åsikt, det tar död på livet i musiken.

Ska dock tillägga att jag bara har testat sten direkt under apparaterna och inte med BDR imellan.

Link to comment
Share on other sites

Är granit bra?

Jag har beställt 50mm tjocka stenplattor i svart granit att ställa CD + monoblock på.

Underlaget är trägolv och någonstans härimellan kommer BDR cones och pucks att hamna.

///

Granit och diabas har mycket gemensamt (det är väl mest kornstorleken som skiljer) och diabas är ju eftertraktat i hifisammanhang. Det kanske är just diabas du har handlat då den även säljs som svart granit... :?: Placerar du bara puckarna och konerna mellan apparat och stenplatta vågar jag nästan påstå att skillnaden ändå blir noll. Stenplattan står för stabiliteten och tyngden, BDR för frånkopplingen. Det finns säkert andra totallösningar som är ännu bättre men jag upplever att det fungerar.

Mineral- och hifibranschen smälter ofta ihop :) och här har vi ett stenhuggeri som har fixat många hifibeställningar. Bl.a. ett par bastanta granitblock med Classélogon ingraverad i guld... :cool:

Bohlins002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vilken mineral är det i Shakti-stenarna? Eventuella magnetiska/elektriiska egenskaper bör också

spela in när man skall välja material.

Shakti verkar bestå av någon slags formtorkad lera och där kan ju Ben Piazza ha blandat i lite av varje... :)

Har aldrig sett någon innehållsdeklaration.

Link to comment
Share on other sites

Shakti verkar bestå av någon slags formtorkad lera och där kan ju Ben Piazza ha blandat i lite av varje... :)

Har aldrig sett någon innehållsdeklaration.

Vad gör dessa Shakti stenar för förbättring. Har sett dessa svarta stenar lite varstans på forumet med de mest konstiga placeringar. Har själv en Audionet ART spelare som är uppbyggd på en granitplatta.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

jag har mina högtalare placeradepå 50 mm svart granit mellan högtalare och granit använder jag Sd fötter. graniten fungerar hos mig aom en stabil grund som motverkar hårdheten av SD fötter (lite flummigt men va fan).

Link to comment
Share on other sites

Jag minns flera animerade diskussioner från mitten av nittiotalet med den ene brodern på Radiolagret om vad man skulle ha under sin CD-Spelare (MicrOmega i deras fall). Och jag kan för mitt liv inte komma ihåg om den svarta stenen han rekomenderade var Diabas eller Skiffer, eller nått annat? - Vad jag minns (vagt) är en diskussion om att "Granit" lagrade den ovälkommna mekaniska energin man ville leda bort från Spelaren, medan den (magiska) svarta stenen diffuserade den (På nått underligt Peter Beltskt sätt? Eller var det välgrundad fyskteori bakom? Ja, jag vet inte!).

De svarta stenarna var i alla fall jäkligt snygga men låg lite över min tweekbudget på den tiden :diss: kostade minst 5-6 tusen om jag minns rätt.. Så det fick bli modifierade Lackbord i från Ikea istället (Botten urskuren och innehållet bortränsat och ersatt med ett par liter finbetong*, blev ganska stadigt må jag säga!)

Hur som helst, mina Radiolagert minnen får man kanske ta med en nypa salt, dom fördunklas en smula av tio år av bränd minneskapasitet! :blush:D

Edit : Oj, en lite koll på Radiolagrets sajt lämnar följande info :

Det är den elektromekaniska omvandlingen som påverkas. Detta kan yttra sig på en rad olika sätt, exempelvis, skrällighet, diffus eller suddig ljudbild eller en allmänt oengagerad musikåtergivning.

Under snart 10 års tid har vi sålt stenunderlag i diabas till CD-spelare. Detta stabiliserar apparaten som lättare kan fokusera information hos CD-skivan. Plötstligt får musiken liv och mycket av det som musikälskare kritiserat CD-mediet för, nämligen avsaknad av själ och djupare innehåll i musiken, kommer förbättras påtagligt. Stenar finns hos oss för 1180:- kr i råhuggen diabas. Passar alla standardmåt.

Mitt minne om priset kanske var en aning fel eller så har det sjunkit rejält... :blush

/ptr

* Betong är ett intressant material i HiFi-sammanhang eftersom man kan förändra dess egenskaper genom att blanda i diverse ökänada objekt!

Link to comment
Share on other sites

Törs man fråga vad man får betala för en 50 mm granitskiva i hifiapparatstorlek? Jag har varit sugen länge men det har aldrig blivit av p.g.a. priserna jag har sett.
Min blivande svärfar har en gravstensfirma och har därigenom en nyetablerad kontakt med Kina vilket ger ett pris som enligt svärfar ligger ca 40 procent under normalpris. Vad mina stenar kostar håller jag hemligt men jag skulle gissa att ett försäljningspris kommer att ligga på 1500-2000:- för HxBxD 55mm 450mm 500mm.

Kanske kan de kosta 1200:- skall titta närmare på detta...

Link to comment
Share on other sites

Min blivande svärfar har en gravstensfirma och har därigenom en nyetablerad kontakt med Kina vilket ger ett pris som enligt svärfar ligger ca 40 procent under normalpris. Vad mina stenar kostar håller jag hemligt men jag skulle gissa att ett försäljningspris kommer att ligga på 1500-2000:- för HxBxD 55mm 450mm 500mm.

Kanske kan de kosta 1200:- skall titta närmare på detta...

Allt fler kommuner väljer nu att sluta köpa sten från det land du nämner då de fått klart för sig vilka arbetsförhållanden som råder. Dvs skälet till varför stenen blir så billig...

När det gäller olika sten (same same but different) så är Granit och Diabas lika på samma sätt som Tall och Vitsippa är lika. De växer båda ovan jord och tar energi från solen.

Granit består av kiseldioxidrika mineraler så som fältspat och kvarts samt små mängder annat mineral. Den uppstår när magma avkyls långsamt djupt nere I jorden. Grovkorning. Färg röd till mörkgrå.

Diabasens huvudmineral är kalknatronfältspat, pyroxen, titanjärnmalm och i många fall olivin. Diabasen är den "djupa" delen av Basalt. Basalt hittas nära jordytan. Pga av att avkylningshastigheten är snabbare vid ytan kristalliseras de olika mineralerna snabbt, kornen blir små. Djupt nere I magman “på väg upp men fastnade på vägen” är avkylningsprocessen mycket längre och där hinner det bildas stora korn/kristaller och denna kallar man för Diabas.. Samma innehåll, olika struktur alltså mellan Diabas/Basalt.

Man kan tänka sig att de olika bergarterna “låter” olika då Granit (fältspat/Qvarts) säkert är hårdare sammansatt än Diabas och Basalt. Vilka I sin tur säkert låter olika pga de olika kornstorlekarna.

BDR:s storhet återstår att visa för mig. Tycker mest det ser ut som 90% akryl.

mvh

Link to comment
Share on other sites

När det gäller olika sten (same same but different) så är Granit och Diabas lika på samma sätt som Tall och Vitsippa är lika.

Visst, men den lilla geologiska komplikationen är att diabas bildades/förekommer på en mängd olika djup och ju närmare graniten, ju mer överensstämmer kornstorleken som i sin tur påverkar densiteten. De inbördes diabasskillnaderna kan alltså vara ganska stora och om det går att höra kanske framkom i plundins animerade diskussioner på Radiolagret... :?::)

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha nån granit som är värd namnet så är det sten från scandinavien, den är betydligt hårdare än den som ofta säljs riktigt billigt och somkommerfrån indien,kina,italien osv....

Ofta ser man granit i alla möjliga lustiga färger, och dessa är infärgade och ofta betydligt mer porösa än den scandinaviska graniten som är klart mycker mer kompakt...

Men iof kostar det mer oxå....

Bra scandinavisk granit ligger ofta på runt 3000:-/löpmeter och uppåt.... sen kan kostnader för bearbetning tillkomma...

/Martin

Link to comment
Share on other sites

De inbördes diabasskillnaderna kan alltså vara ganska stora och om det går att höra kanske framkom i plundins animerade diskussioner på Radiolagret... :?::)

Jag är rädd att jag inte blev det minsta klokare...

Tyckte det bara var snyggt och enkelt ala en japansk Zenträdgård! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en diabassten ifrån radiolagret och den tog effektivt död på ljudet på alla apparater jag placerade den under ljudet blev helt överdämpad. Jag tror mest det beror på att stenen lagrar en massa energi på ett sätt som ett lätt material inte gör. när man knackade på min sten så lät det som en kyrkklocka :D plus att man kände att den vibrerade LÄNGE efteråt och det känns helt fel för mig att ha något sånt i anläggningen

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha nån granit som är värd namnet så är det sten från scandinavien, den är betydligt hårdare än den som ofta säljs riktigt billigt och somkommerfrån indien,kina,italien osv....

Min handlare i Schweiz rekommenderade svart granit som kallades Assoluto Nero och som kom från skandinavien ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

kommuner väljer nu att sluta köpa sten från det land

Man kan tänka sig att de olika bergarterna “låter” olika då Granit (fältspat/Qvarts) säkert är hårdare sammansatt än Diabas och Basalt. Vilka I sin tur säkert låter olika pga de olika kornstorlekarna.

BDR:s storhet återstår att visa för mig. Tycker mest det ser ut som 90% akryl.

mvh

Intressant inlägg...hörde på radion om dessa arbetsförhållanden och det är förjdjävligt (som vanligt, skulle man kunna säga). Knappt nåt ljus i fabriken och arbete utan skyddsmask...

Jag kan inte svara på om jag låtit bli om jag visste detta innan jag beställde men i vilket fall som helst så är det alltid bra med en moralkaka från Sladd.(Och menar vad jag skriver när jag skriver BRA Sladd!)

Att Du/Hifi Consult inte gillar BDR var för mig ingen nyhet då jag vet att Ni testat dessa till Era högtalare och därefter valt andra....

....jag har köpt S1 + S250 av Hifi Consult och vill pga det (+ uttalandet om BDR här) vilja ha en rekomendation på fötter till dito.

Men bara ifrån Sladd nu, som ju torde vara expert på Advantage................

Link to comment
Share on other sites

Gravstenshifi... :D

Hej, då får det bli ett första inlägg på detta "mysiga" forum :)

Absolut, Granit eller Diabas ÄR bra. Jaa, så var det med det. :D

Jag har dessa "ryggknäckare" under CD-spelare, förstärkare,

högtalare och rack..ja nästan överallt... :D .

Speciellt den polerade svarta Diabasen är enormt snygg och fyller

med all säkerhet sin funktion dessutom.

Vår största sten 65 x 500 x 500 väger ca 55kg och den har absolut

ingen klang som en kyrk-klocka :D..., nej den är absolut stum, med

den massan, densiteten, så absorberar den istället alla inkommande

vibrationer likväl som utgående vibrationer fån elektronik, högtalare

etc.

Så visst fyller dessa "bestar" ett syfte, sedan kan man ju givetvis

exprementera med dämkuddar kontra t.ex spikes mellan sten och

elektronik och högtalare.

Att t.ex en CD-spelare står absolut stadigt och vibrationsfritt kan ju

aldrig vara fel...eller...

Link to comment
Share on other sites

stenen är knappast vibrationsfri snarare så lagrar den energi bättre ju större och tyngre den är men själva stenen blir svårare att "sätta igång"

man förflyttar ju vilka frekvenser som den vibrerar med men har den väl börjat så lagrar den som sagt energin väldigt länge. för övrigt skulle jag vilja se vilket material som är "vibrationsfritt"

Otto: testa ta bort alla stenar samtidigt och se om du inte får ett mer dynamiskt snabbt och svängigt ljud? Det är ofta lättare att höra skillnad när man tar bort saker efter en tid än när man lägger till saker.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en snabb knackkontroll och det var lite överraskande. Har en platta på 45x45x4cm i Bohusgranit under subwoofern och faktum är att den sjunger betydligt mer än marmorplattorna som är tre centimeter tjocka och ungefär lika stora. Nu står den på fyra koner och det kanske är bättre att låta granitskivor ligga an mot golvet med en dämpmatta emellan... :?:

Link to comment
Share on other sites

Så visst fyller dessa "bestar" ett syfte, sedan kan man ju givetvis

exprementera med dämkuddar kontra t.ex spikes mellan sten och

elektronik och högtalare.

Att t.ex en CD-spelare står absolut stadigt och vibrationsfritt kan ju

aldrig vara fel...eller...

Ja, just tyngden och stabiliteten måste vara stenarnas stora fördel.

Sedan är det ju som du säger bara att testa vidare med apparatfötter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, just tyngden och stabiliteten måste vara stenarnas stora fördel.

Sedan är det ju som du säger bara att testa vidare med apparatfötter.

Javisst! En dämpmatta torde ju ta bort ev. vibrationer...har Du tips om vilken dämpmatta och var man köper sådant? Är mycket intresserad av ett svar om mattan.

Denna kombo är väl iaf bättre än trägolv eller vad säger ni andra, kära skeptiker?

Link to comment
Share on other sites

stenen är knappast vibrationsfri snarare så lagrar den energi bättre ju större och tyngre den är men själva stenen blir svårare att "sätta igång"

man förflyttar ju vilka frekvenser som den vibrerar med men har den väl börjat så lagrar den som sagt energin väldigt länge. för övrigt skulle jag vilja se vilket material som är "vibrationsfritt"

Otto: testa ta bort alla stenar samtidigt och se om du inte får ett mer dynamiskt snabbt och svängigt ljud? Det är ofta lättare att höra skillnad när man tar bort saker efter en tid än när man lägger till saker.

Då får jag garanterat ryggskott och definitivt ingen dynamisk, snabb och svängig rygg :D

Jag vidhåller nog att en stabil, massiv grund är viktig, sedan är det bara att testa vidare.....

Hade det inte blivit så förbaskat dyrt och tungt, så skulle jag vilja konstruera en BÄNK i

Diabas, det hade blivit grymt häftigt. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...