Jump to content

En kort utflykt ner på kontinenten


eliot

Recommended Posts

Som ni vet brukar jag göra en längre resa i HiFi'ns tecken och det kommer jag även att göra i år. ;)

- Jag har emellertid just nu återvänt från ett kort besök på kontinenten och även om min näsa för HiFi-affärer är mycket mindre utvecklad än min näsa för vinyl-affärer så fann jag av en tillfällighet den största affären i det lilla landet.

Då jag startade från Malmö så får jag väl visa Malmös stolthet "lite från ovan"

lux1.jpg

..och så här såg det ut när jag kom fram

lux2.jpg

Var befinner jag mig :?:

Link to comment
Share on other sites

Håll oss nu inte på halster, du måste dela med dig av din upptäckt :) Största butiken :mm: i det lilla landet, hmmm undrar var det kan vara.

Största butiken är kanske fel ordval utan jag kanske skulle skrivit mest högkvalitativa affären i Storfurstendömmet - men nu vet ni väl var jag varit :D:?:

lux3.jpg

...och l'Audiophile heter butiken....

Link to comment
Share on other sites

Visst är det Luxemburg :app:

...och affären ligger på 1, Place de Paris - L-2314 Luxembourg

Vi gör väl lite Window shopping ;)

lux4.jpg

Man ser att VM i fotboll var i full gång

lux5.jpg

Mark Levinson 326s

...och jag övernattade på Hotel Italia samtidigt som Tyskland och Italien spelade semifinal - och det visade sig ju vara rätt val ;):D

Det verkade finnas en hel del vinyl i affären :mm:

lux6.jpg

Transrotor "Woody"

Link to comment
Share on other sites

På gatuplanet hade man ett rum för filmvisning

lux7.jpg

där projektorn kom från italienska SIM2 och högtalarna var från B&W.

- Det var så svalt och skönt i detta rum med luftkonditionering då min kropp hade svårt att vänja sig vid utetemperaturer på 34 grader....men efter att ha svalt ner mig ett tag så gick jag på upptäcksfärd en trappa ner :mm:

Link to comment
Share on other sites

- Det var så svalt och skönt i detta rum med luftkonditionering då min kropp hade svårt att vänja sig vid utetemperaturer på 34 grader....men efter att ha svalt ner mig ett tag så gick jag på upptäcksfärd en trappa ner :mm:

Då har du fått vänja dig även vid återkomsten :) för så varmt som det har varit idag kan jag inte minnas att jag har varit med om i Göteborg. Har inte Woody drag som får tankarna att gå till Nordic Concept... :?: Inga direkta likheter men det måste vara träplattformen.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, jag var nere och jobbade i Luxemburg för något år sedan. Butiken i fråga l'Audiophile besöktes :)

Nere i källaren hade dom mycket franskt om jag inte missminner mig..

mvh Jonas

Då har dom ändrat sitt sortiment rätt radikalt :)

- Det var mycket snyggt inrett på nedre våningen så jag visar några översiktsbilder

lux8.jpg

...och så tittar vi till höger om mittstolpen:

lux9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta var lite av ett test av min nya kamera och de flesta bilderna har jag tagit utan blixt med känsligheten ställd på ISO 800 - men jag prövade även med den inbyggda blixten (och ISO 100):

lux10.jpg

Vi ser här förstärkare från Mark Levinson (äldre modell), Pass Labs och Gamut

lux11.jpg

...och från Gamut fanns det mer att beskåda :mm:

lux12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det vi ser på bilden ovan är den nya CD 3 som verkligen ger ett gediget intryck :mm:

Den fanns att beskåda på ett rack med andra komponenter från GamuT

lux13.jpg

- Jag får säga att de verkligen lyckats med den nya designen :app:

Link to comment
Share on other sites

Det är gott att se en butik som tar rummet på allvar :app:
Ja, de hade verkligen behandlat rummen och gjort det på ett mycket tilltalande sätt :mm:

Mellan de anläggningar vi hittills tittat på fanns de dyraste analoga och digitala "källorna" som kom från tyska transrotor och engelska dCS

lux14.jpg

Förstärkningen av de ynkliga phonosignalerna gjordes av AQVOX PHONO CI som man kan se under skivspelaren som är en transrotor FAT BOB

lux15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi tittar nu åt andra sidan av rummet och finner hyller med många olika apparater :mm:

lux18.jpg

och tittar vi närmare så ser vi komponenter från Micromega, Linn och längst ner även Mark Levinson

lux19.jpg

- de har mycket att välja bland :mm:

Link to comment
Share on other sites

De finska tak dropparna verkar ha mer mått mellan dal o topp, är detta en synvilla? Eller kommer dessa med olika djup :blush
- Det är ingen synvilla :)

Precis vid trappan ser vi denna uppställningen

lux20.jpg

som överst har en Pro-Ject RPM6 och därunder en CD-spelare från Meridian och komponenter ur NADs Masterserie

Link to comment
Share on other sites

Denna kombination fanns också på ett spider rack i det stora rummet

lux21.jpg

Vi ser förstegs-/slutstegskombinationen SP16L & VS 55 från Audio Research och överst tronar en skivspelare från transrotor

lux22.jpg

Link to comment
Share on other sites

I ett angränsande mindre rum fanns denna anläggning

lux23.jpg

där vi ser en komponent från Primare tillsammans med förstärkeri från Jolida. Det rör sig om Primare CDI 10 COMBINED CD PLAYER & FM/DAB RECEIVER & AMPLIFIER

lux24.jpg

...och vi ser även den tyska tidskriften Image Hifi på nedersta hyllplanet vilket påminner oss om att många pratar en sorts tyska i Luxemburg.

Jag avslutar här min bildberättelse från l'Audiophile i Luxemburg och tackar för visat intresse :)

Affärens webbadress: http://www.audiophile.lu/

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...