Timbre™ Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Två år och ständig rörelse. Nya produkter och ett kontinuerligt finslipande av lyssningsrummen. Mitt i firaryran upptäckte vi en ny högtalarfavorit i lättviktsklassen. Hur har jag kunnat missa denna pärla... Tradition och förnyelse... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Besökare från när och fjärran och stämningen var på topp i butiken. Vem tackar nej till dukat kaffebord efter några landsvägsmil i decemberrusket... Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Julkänsla redan i entrén... plind var med och det blir mässreportage även på HiFiForum.nu Ur olika kameravinklar så att säga... På Euphonia följer vi upp med ett hemmahosreportage hos Lasse Clou Cable Balance Andersson. Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Förutom julkaffebordet firades även tvåårsjubileet med en rad mässerbjudanden. Från nätuttagen och framåt skulle man kunna säga... Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Vi hittade gula erbjudanden i alla rum. Är det jubileum så är det... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Vi börjar med en bekant... :cool: plind slog sig ner i godan ro för hörlurslyssning spetsat med kaffe och pepparkaka. Sennheiser HD-650 är ett säkert kort i mina öron. Saknar burktendenserna hos Orpheus. Quote
K-man Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Musik, "hifi" och fika....tre säkra kort! ...trist att man inte kunde ansluta denna resa! Men det blir troligen ett så vältäckande reportage så man nästan tror sig ha varit där....eller blir översugen på att åka dit! Får passa på att jubileumsgratta Lasse och Balance samtidigt!!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Det finns en del bilder och redan vid ingången hittade vi Euphonias aktuella testobjekt. En flock Catfeet och Lionfeet. Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 I soffan satt en avlägsen släkting och spetsade öronen... Det finns även en orm i familjen som vi skall träffa senare... :cool: Quote
eliot Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Skall bli mycket intressant att följa Jag åker alltid förbi Jönköping när jag åker till mitt föräldrahem i Malmö och då passar det ju med rast i Jönköping Quote
sampix Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Har det redan gått 2 år? Och jag har inte varit på Balance en enda gång..trots att jag inte bor mer än en timmes bilfärd därifrån. Måste vi ändra på Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 En förträfflig plats att stanna till på. Gott om tid är obligatoriskt för timmarna rusar iväg... Vi kom klockrent på Viadukten denna gång och det kan intygas av plind... Pathos ClassicOne stod elegant uppställd på stenplatta men deltog ej i övningarna. Lika stilfull varje gång. Quote
mangew Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 ny högtalarfavorit i lättviktsklassen Intressant, Mer bilder! Quote
plind Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Vi kom klockrent på Viadukten denna gång och det kan intygas av plind... Jajamän, inte en meter fel Den lilla godsaken är dansk och imponerade stort på oss Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Ja, det händer inte så ofta numera att man blir tagen på sängen av en hifiprodukt men det här var ren knock out... Tillåt oss presentera System Audio SA2K... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Välljudet levereras i de nedre registren av en System Audio W2K woofer. Ett bas/mellanregisterelement som har något bekant över sig... Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Ett ljudmässigt jättelyft inträffade när dessa högtalare steg in i handlingen och det man överraskas av på första spåret blir sedan bekräftat på skiva efter skiva. Ett samlat och superupplöst diskantregister parat med en värme och musikalitet man inte är så van vid i viktklassen. Kabinettet är på endast åtta liter och när vi gick över till bastungt musikmaterial är det inte utan att man undrar över hur Ole Witthoft och System Audio har fått till det här... Patricia Barber blommade ut med hela sin palett. Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Det inblandade diskantelementet är en System Audio TK tweeter och det känns också bekant på något sätt. Quote
K-man Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Se där ja! Verkar ju vara en gobit, att döma av era uttalande! Ser ju dessutom ganska trevlig ut. ...prislappen var? I vilket Balance-rum spelade denna? Ser att det har installerats diffuserande paneler... \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 5, 2004 Author Posted December 5, 2004 Rummet är en del av överraskningen... Vi lyssnade i det stora lyssningsrummet längst in och högtalarna stod placerade en bra bit ut från bakväggen (kommer bilder) och ändå fick vi uppleva denna imponerande tonala balans med en lika imponerande pondus i basåtergivningen. Här har det tillkommit en del inredningsförändringar sedan vi senast var i Jönköping. Det blev så intensivt men priset ligger på 24000 kr/paret om jag inte har blandat ihop det hela. Quote
Bravo Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Låter som ett intressant lyssningsobjekt om man skulle uppgradera någon gång. Finns den i norr med? Quote
marbrink Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Tänkte tillägga att det finns en SA2K master också. Den kostar 27000 kr såg jag i Audioactives prislista. Den vanliga SA2K låg på 22000 kr i den prislistan. Det som skiljer från den vanliga SA2K beskriver dom så här: "Nordost monofilament cable (the world´s best cable) is used for internal wiring in the master version of the SA2K. Furthermore, the crossover network have been optimised for perfect integration with the extraordinary cable." Quote
Timbre™ Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Förmodar att det var ett par SA2K standard vi lyssnade på men jag är inte helt säker. Återkommer med kompletterande bilder. Quote
Neodynium Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Grattis Lasse! =) Bra reportage också.. högtalarna verkar ju intressanta!! =) /Neo Quote
Mattias Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Va trevligt! Hos Lasse är det ju lätt att trivas Den där tvåvägaren borde man lyssna till. /Mattias Quote
kim Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Hejsa SA2k er en mycket fin højttaler med et; for størrelsen, stort og flot lydbillede, men om jeg husker ret er master versionen endnu bedre, lite mer af det hele. Trevelig reportage, man må sige at i i Sverige har flere spændende hifi shops end vi har i DK. Quote
Timbre™ Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Samtidigt som Danmark har mycket spännande i högtalarbyggandets ädla konst... Allt välljud har en baksida, så även det här... Den bakåtriktade basreflexporten kräver ett minimiavstånd på 7 cm () till bakvägg enligt System Audios hemsida. Högtalaren låter annars ypperligt på det minst tiofaldiga avståndet. Quote
Timbre™ Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Baffel och bakstycke är gjorda i var sitt stycke solitt trä. Det svängda kabinettet är tillverkat enligt något som System Audio kallar "The Hornflex technology". MDF-plan som integreras med ett compositmaterial och sammanfogas med ett antivibrationslim som får hårdtorka i 24 h under press för att erhålla den böjda ytan. "The cabinet is the foundation of the loudspeaker. A stronger and more vibration-free cabinet gives the drive units better working conditions and thus a purer and more natural sound." - System Audio Quote
Recommended Posts