Jump to content

Web Remote


Bebop

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tycker också WebRemote är smidigt, enkelt att konfigurera utseendet med css'er etc.

Men en sak som jag inte får att fungera är följande:

Klickar jag "spela" på ett album så kör den igenom hela albumet. Men väljer jag att spela en låt inne i ett album så kommer den stanna då låten är slut och inte fortsätta med efterföljande spår på albumet.

Dvs då låt 2 är slut, vill jag att den ska fortsätta på låt 3. Detta fungerar bra inne i mediacenter, men inte från Remote. Nån som vet om det går att ställa in?

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat denna, det är ju onekligen bra att den funkar till olika spelare. Det jag dock tycker är bra med webremote är att det ju är en enkel webläsare som används och därför fungerar till all hårdvara. Det enda jag saknar i Webremote är egentligen att kunna spola fram och tillbaka inne i låten. Hela låtar går ju bra men inte inom.

Jag har knåpat lite på html-sidorna i J River och när du skrev om LastFM var jag tvungen att även inkludera denna och det funkade alldeles utmärkt:

med_lastFM.jpg

och när man klickar på LastFM en bit ner kommer man till sidan med artisten (i detta fall Anna Netrebko) färdigsökt:

lastfm.jpg

Observera MrMedia, att jag inte gjort detta för att provocera utan jag gillar helt enkelt WebRemote tyckte snarare att det var roligt att jag missat en sajt.

Är någon intresserad av koden fixar jag gärna ut detta med förklaring om vart den ska stoppas.

//Richard

Som dig är jag bara glad för att lära mig nytt och ständigt positivt överraskas över allas förmågor som hjälper oss andra få mer ut av vår hobby. Så stort tack. Själv har jag inte den tekniska förmåga och bara laddat ned de flesta appar. Alla har sina bra sidor - men ingen som är "heltäckande" än. Dessutom verkar en del att påverka min lilla netbooks förmåga att streama högupplöst - så när jag t.ex. kör MonkeyTunes via Ipad så hackar MediaMonkey så det inte går att lyssna; likaså buffrar JRiver konstant när paddan är på. Upplever att det inte är samma problem när jag använder Ipod som fjärrdos. Skall absolut kolla din kod och WebRemote lite närmare.

Link to comment
Share on other sites

Trodde aldrig ni skulle fråga :blush:app:

Har försökt att lägga ut koden här men den stoppas av forumets programvara. IOFS inte särskilt konstigt utan bara säkertstänkande hos de som gjort forumsprogramvaran för att inte riskera att någon hackar sig in....

Jag måste därför fundera ett sätt att få ut filerna.

//Richard

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det hela är löst...

Jag har lagt ut en zippad mapp med filerna på följande länk (en tjänst på nätet som heter Rapidshare):

http://rapidshare.com/files/454937842/Default.zip

När du kommer in in på sidan står det "Slow download" nere på höger sida och när du klickar på den står det "Download now". Klicka på den och spara filen default.zip på din dator.

Zippa upp filerna så har du en mapp som heter Default

Gå till mappen "default" i din dator (se sökväg nedan) och döp om den till ex.vis Default_original. Detta kan vara bra om du inte vill använda "mina filer" eller om något blir tokigt

Mappen hittar du här i datorn:

C:\Program\J River/Media Center 16 (eller 15)/Data/Webremote/Default

Lägg in mappen från mig i på denna platsen och testa.

I filen playingnow.html har jag ändrat på storleken på bilden (ca 30 rader ner ska det stå width="220" height="220" som original) jag har ändrat till 300 på bägge eftersom det passar storleken på min platta bättre. Ändra här vid behov. Använd anteckningar för att redigera i filen.

Om det inte funkar att ladda ner från sidan så skicka bara ett PM så kan jag maila filerna.

//Richard

Edit pga skum mening.

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Tycker också WebRemote är smidigt, enkelt att konfigurera utseendet med css'er etc.

Men en sak som jag inte får att fungera är följande:

Klickar jag "spela" på ett album så kör den igenom hela albumet. Men väljer jag att spela en låt inne i ett album så kommer den stanna då låten är slut och inte fortsätta med efterföljande spår på albumet.

Dvs då låt 2 är slut, vill jag att den ska fortsätta på låt 3. Detta fungerar bra inne i mediacenter, men inte från Remote. Nån som vet om det går att ställa in?

// Micke

Detta fenomen tyckte jag också var knepigt. Den uppför sig olika i "datorläge" och "remoteläge".

Samtidigt kan man ju se det som att man skapar listor; när man väljer play från exvis genre så kör den ju allt därifrån, från en artist (högsta nivån) allt därifrån enstaka platta allt därifrån och när man är nere på enstaka låt allt därifrån dvs bara en låt.

Som sagt knepigt i början men nu när jag använt WebRemote ett tag har jag dock vant mig vid tänket.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Tack Richard, du fick mig att testa lite mer och jag såg nu att om jag klickar play på ett album (istället för att browsa in i det), så kan jag sen välja låt på albumet via "Complete List", då fortsätter den spela efterföljande låt då den valda låten är slut. och next/previous knapparna fungerar också. Man lär sig nått nytt varje dag :)

tackar!

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För ett par veckor sedan PM:ade jag och denns tråds skapare, bebop, varandra. Jag undrade hur han tycker det funkar med J River och att använda webremote som fjärrkontroll till denna. Svaret från bebop var att det fungerar alldeles utmärkt men det kanske skulle gå att göra ännu bättre med fler sökalternativ.

Jag tänkte därför försöka reda ut lite möjligheter i ämnet, inte på något vis så att jag gör något slags anspråk på att behärska det till fullo men kanske som en liten hjälp på vägen för den intresserade.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

... som en liten hjälp på vägen för den intresserade.

Spännande...

Visst fungerar det och dessutom utmärkt. Att sitta vid frukostbordet på lördagsmorgonen och välja slölyssningsmusik utan att närma sig anläggningen känns lyxigt.

Däremot måste jag erkänna att det känns fortfarande bättre att spela en CD i spelaren. Inte ljudmässigt, för där hör jag ingen som helst skillnad. Det handlar mer om upplevelser. Det är roligare att lägga på en vinyl eller att ladda en spelare med en CD. :app:

Jag blir nog aldrig en riktig PC-musikant för seriös lyssning. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag blir nog aldrig en riktig PC-musikant för seriös lyssning. :(

Vänta bara tills du har gjort alla listorna. :app:

Jag tror vi börjar med att gå in på hur man kan modifiera sökningarna i J Rivers Webremote. Dessa listor fungerar även i Androidappen Gizmo om man hellre vill använda den.

Först och främst gäller det att ha koll på sina taggar på plattorna. Dessa innehåller information om filerna vi spelar. Alla filer kan inte taggas, tex .wav. Däremot kan .flac, .ape och .mp3 etc taggas.

Det bästa är förstås att se till att det hela blir rätt när man rippar plattan i tex dbpoweramp eller varför inte i direkt i J River. Det går givetvis att tagga sina filer efteråt men det är ganska mycket arbete om man har många plattor.

Det finns program på nätet att använda för att tagga om sina plattor men här visar jag hur man gör det i J River.

Högerklicka på en platta i J River. Välj Tag och fältet Tag borde synas i det vänstra nedre hörnet av J River.

webrem11.jpg

Högerklicka i "Tagfältet" och välj "Show all Tags" så ser du alla taggarna på vald platta. Går du in på låtarna så ser du taggarna på varje låt. Oftast är det ju samma taggning på hela plattan förutom låtens namn och ev olika artister.

Om man markerar flera album (håll ner CTRL-knappen samtidigt som du klickar med musen) kan man ändra taggarna för flera album samtidigt. I ovanstående vy har tex alla mina Miles Davis-plattor. Jag skulle tex kunna markera alla som jag tycker ska ha genren Jazz och välja detta, andra kanske jag vill ska ha genren Fusion. Jag kan också exempelvis välja Jazz på alla och sedan under Taggen "Style" välja subgrupp till detta. Man behöver inte följa de föreslagna utan kan helt välja ett eget namn.

OBS! Ta det försiktigt i början så du inte taggar om mer än vad du vill. Denna risk är särskilt stor om man markerar flera plattor på en gång. Ändra tex aldrig en låttitel när en hel platta är markerad, då kommar alla låtarna på plattan att få samma låttitel.

Taggen följer filen rent fysiskt på disken så förändringen hamnar inte i J River utan i själva filen.

Link to comment
Share on other sites

Går det att använda Webremote trots man inte har wifi?

Nej, man använder det trådlösa nätet hemma för att med webremote nå J River.

Å andra sidan kostar en trådlös router väldigt lite pengar och kvaliten eller brist på densamme spelar ingen som helst roll på ljudet. Den styr bara programmet.

Exempel på trådlösa routrar:

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk

MVH

Richard

Link to comment
Share on other sites

Nej, man använder det trådlösa nätet hemma för att med webremote nå J River.

Å andra sidan kostar en trådlös router väldigt lite pengar och kvaliten eller brist på densamme spelar ingen som helst roll på ljudet. Den styr bara programmet.

Exempel på trådlösa routrar:

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk

MVH

Richard

Jag är trådlösmotståndare och tillika halvt kabelfetischist.

Men jag kanske måste krypa till korset :blush

Tack!

Här är aktuella filer:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...playingnow.html

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...se/library.html

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ingnowlist.html

Edit: Fixat filerna

Link to comment
Share on other sites

Här är din instruktion och kod: playingnow (högerklicka, "spara som")

Tack så mycket för detta calle_jr.

Detta är alltså instruktion för samma sak som i post 35 i denna tråd och beskriver hur man ändrar i filen playingnow.html om man via länkar i webremote vill nå info om artisten.

Det finns mer info runt post 35 i denna tråd...

//Richard

(Fortsätter strax med webremoteuppkoppling över WIFI samt lite listor)

Tillägg 20110922: Dessvärre har jag upptäckt att de sidor som calle_jr:s lagt upp i ovantående inlägg med mina moddade filer inte fungerar. Vet inte varför men någon omformattering blir det förmodligen när man laddar ner dem. Om någon är intresserad av filerna så PMa istället mig så skickar jag dem via mail. //Richard

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Jag är trådlösmotståndare och tillika halvt kabelfetischist.

Men jag kanske måste krypa till korset :blush

Vafalls... :o Du har ju efter många års kamp slängt ifrån dig korset och lämnat Playstation-stadiet, köpt en ny DAC och laptop... :41:

Att köpa lastbil och släp men ge fan i dragkroken är ingen bra strategi... :icon_smile_cool: :Shame On You:

Link to comment
Share on other sites

Bebop har redan förklarat hur man kopplar en mobiltelefon eller pekplatta till J River i post 3 i denna tråd.

Så länge du har en bärbar enhet som kan använda sig av WIFI (trådlöst nät) och har en webbläsare, kan koppla upp sig med webremote förutsatt att du även har en trådlös router.

Nu ska du komma åt att använda webremote som fjärrkontrolll med förutbestämda listor.

För att skapa egna listor gör följande:

Starta J River. Gå in på Tools/ Options/ media Network/ advanced /customize views for .... (i MC 16)

Därefter är vi framme vid följande bild (fast i min finns det lite andra rader):

webrem2.jpg

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad alls men när den dyker upp så har jag laddat ner den.

Ett bra tips när man kör en uppdatering är att spara den senaste säkerhetskopian av biblioteket om saker skulle gå alldeles käpprätt åt ....

Likadant om man är tvungen att ominstallera sin dator.

För att göra en ny backup gå in på (i J River) File/ Library/ Backup Library.

Man kan sedan välja vart man vill lägga den zippade backupmappen.

Varje dag man använder programmet görs en ny backup. Den ligger då som default (åtminstone i windows 7) i:

C:\användare\[namnet på användaren]\App data\Roaming +J River\Media Center 16\ Library Backups

Obs att App data är en dold mapp. Man måste välja i kontrollpanelen/ mappalternativ att visa dolda filer och mappar för att se den.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

För att skapa en ny lista gör följande:

Se föregående bild.

Markera "Audio" Klicka på "Add" och välj "Library Item".

Nu kommer en rad upp som heter New Library Item.

Denna kan redigeras i "Name" till för detta exempel "Artist ej klass"

webrem3.jpg

Nu ska vi lägga till rader i rutan "Show categories in this ...." i bilden ovan är detta redan inlagt.

Klicka på "Add" längst ut till höger

Välj "Album Artist (Auto)"

Klicka i Grouping längst ner, här ska det stå 1.

Klicka OK

webrem4.jpg

Klicka "Add" igen och lägg till "Artist" klicka inte i "Grouping"

Klicka "Add" igen lägg till "Album", klicka inte i "Grouping"

Nu har vi talat om hur informationen ska visas

Klicka på "Set rules for file display...."

Här ska vi nu sortera ut VAD vi vill visa.

Välj att göra som i bilden nedan. (Add new rule)

webrem5.jpg

Här har jag valt att visa alla genrer utom cklassiskt och opera (observera att det står "Is Not")

samt talat om att detta ska gälla för Mediatypen "Audio"

Det vi nu gjort är en vy i webremote eller Gizmo där man listar alla bokstäver från A till Z. När man går in på resp bokstav finns där en sorterad lista på de artister som börjar på denna bokstav. Deras plattor sorteras i bokstavsordning under förutsättning att de inte är taggade som genren opera eller klassikt

Hoppas jag inte missat något. Fortsätter imorgon....

Link to comment
Share on other sites

Går det att använda Webremote trots man inte har wifi?

Calle_jr ställde ju denna fråga igår vilket jag svarade nej till.

Detta är ju i och för sig inte helt sant eftersom man ju kan använda webremote på den lokala datorn man har j River på.

Detta görs lättast (efter att man ställt in datorn till att acceptera webremote, se tidgare instruktion) genom att gå in i J River. Tools/ Options / Media Network/ Webremote (Control.....) / Open with webbrowser.

Denna adress kommer att funka (men bara lokalt och om man inte ändrat portnummer):

http://localhost:52199/WebRemote/library.html

Ganska bra att använda när man testar sina nya vyer.

//Richard

Editerat pga: kom på en grej....

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

När man kommit så här långt visar det sig snabbt om man slarvat i taggningen. Är det blandat med Förnamn Efternamn ibland och tvärtom ibland kommer detta att synas i listorna och göra en ganska frustrerad.

Bara att tagga om ifall man vill ha ordning och reda.

En annan sak man kan råka ut för är, som jag träffat på, att man har samlingsplattor. Exempelvis har jag ett ganska stort antal ca 60 st High Fidelity-plattor. Ni minns de som följde med tidningen. Här var de första jag la in taggade som genren "Misc" (ung. diverse). Då fortsatte jag att tagga dessa så. På "Album Artist" står dessa som "Multiple artist". Som Artist står de som "Varies artist" eller bara "Various".

Nu när jag kör detta i webremote så får jag ett mycket stort antal enstaka låtar under "M" eftersom "Multiple....".

Min lösning på detta är att jag exkluderar de plattor som har genren "Misc" i "Set rules for file to display". (Genre Is not Misc) samt att jag också exkluderar :

(Artist is not Various; Various artists)

Detta kan verka lite svårt men stöter någon på patrull så kommer vi lösa detta på något sätt.

I mitt fall leder ju detta till att jag inte ser dessa artister i denna listan men jag skulle ju kunna skapa en lista till med exempelvis endast dessa som jag exkluderat i andra...

Link to comment
Share on other sites

Om man sedan vill utöka sina listor så följer man samma princip.

Nedan skriver jag hur jag gjort mina andra listor fast i mer komprimerad text:

Gör som sagt inget anspråk på att göra det på bästa eller enklaste sättet utan se det mer som förslag...

Lista "Artist klass."

Exakt samma som "Artist ej klass." fast under "Set rules for files to display":

Genre is Classical; Opera istället för "is not"

Album ej klass.

Add "Album" (bocka i grouping)

Add "Album" igen

"Set rules for files to display":

Mediatype is audio

Genre is not Classical; Opera

Album klass.

Exakt samma som ovan fast i "Set rules.." is istället för is not

Dirigent klass.

Add Conductor (bocka i grouping)

Add conductor igen

Add Album

Set rules..:

Media type is audio

Genre is Classical;Opera

Conductor is not <empty> detta sista för att inte lista de plattor där det inte finns någon dirigent angiven

Tonsättare klass

Exakt samma som dirigent fast byt ut Conductor mot Composer

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Om ovanstående är oklart eller om någon behöver hjälp lovar jag att hjälpa till så gott jag kan. Har man sagt A får man...

Bebop hade i vår korrespondens ett par önskemål som jag ska grunna vidare på... :Thinking:

Det kommer nog att finnas lösning på det också... :Praying:

Link to comment
Share on other sites

Jag har laddat upp dina heta filer i post #44 :mm::mm::mm:

Kanon

Stort tack calle_jr.

För de som vill använda av undertecknad modifierade sidor i webremote för att nå information om artister via andra källor på nätet så har calle_jr lagt upp dessa sidor i post #44.

Högerklicka på respektive fil, spara mål som ....

Lägg dessa filer, efter att ha bytt namn på ursprungsfilen, i :

C:\Program\J River\Media Center 16\data\Webremote/Default

Starta om J River och testa länkarna.

Observera att detta är ett sidoprojekt bredvid det med modifierade listor i webremote. Dessa filer presenterar länkar till källor på nätet om artister eller plattor.

Hojta vid frågetecken, inser att det kan verka förvirrande...

//Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...