Jump to content

Skivspelare


Kalle Quad

Recommended Posts

Hej hopp! Har att välja mellan en Pioneer PL-112D och en Pioneer PL-510A. Båda är i likvärdigt skick. Vilken är det mest värt att satsa på? Båda ligger prismässigt i samma nivå. Pickupvalet lär bli en Ortofon 2M Blue (som jag kommit över asbilligt). Inga highend prylar men nån med erfarenhet kanske kan ta sig tid att tipsa. Tacksam för alla kommentarer.

Hälsningar Kalle

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen kommit på vilken Pioneersvarv jag använde på sjuttiotalet :) och det var en direktdriven PL-71. Var mycket förtjust i den spelaren så det hade blivit PL-510A för min del.

Tack för svaret! Lutar själv åt den efter att lyssnat på båda. Verkar tajtare i basen.

Link to comment
Share on other sites

Mors igen! Trots 200 besökare har endast en orkat svara. Visst! En lowtech-fråga men trodde det fanns plats även för oss med mindre budget och ambitioner...

Nu övertolkar du situationen! ... Man får nog räkna med att det är väldigt få som har relevanta erfarenheter av så pass gammla maskiner (och utan dessa är det inte stor ide att svara!).

Jag har bara mött en Pioneerskivspelare under mitt +30-åriga HiFi-liv, det var under första hälften av 80-talet och jag minns inte vilken modell det var, men den funkade. Det var hemma hos kompisen "Zingo", han hade Quad förstärkare, ett par hembygda HiFi-kit monitorer och en Revox A-77. Minns att vi lyssnade på Faiyrtales (Radka Toneff/Steve Dobrogosz som var ganska ny då!) och några Miles Davies-plattor från hans sena 50-tal. Men jag minns i ärlighetens namn inte hur det lät, vi satt mest och spisade! :blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag ansluter till Leif och Plundin. Vad skall man svara på något som man inte vet ...?

Vad jag kan säga är att när dessa skivspelare såldes på andra halvan av 70-talet, så var det inga maskiner för folk med låga ambitioner. Pioneer låg på frontlinjen med sina skivspelare då. Själv hade jag inte råd att satsa på dessa. Jag köpte en JVC AL-1 (tror jag den hette). Den var remdriven, men det som gällde då var direktdrift - ända fram till Linn vände upp och ner på begreppen...

Jag kan fortfarande inte ge några goda råd om dessa båda modeller mer än att det är kul att de fortfarande lever.

Här kan Du läsa lite ... PL-510 När det gäller PL-112D bör Du säkerställa att Du kan skaffa en färsk rem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...