Jump to content

HiFi-resan sommaren '08


eliot

Recommended Posts

Päron & Äpplen!! Jag skulle aldrig skaffa en Delldator, så den enes skäp kan vara den andres ultimata lösning! :blush;)

Hur ställer han sig till Losslesskomprimerade ljudfiler? Eller är det oxå skräp?

/ptr

Hans motivering var bara ljudmässig :blush

Hårddiskutrymme är så billigt så komprimering behövs inte.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hör ingen skillnad på Foobar och mediaJukbox med samma drivrutinsinställning, men jag tycker fortfarande att gränssnittet i MediaJukbox är mer trögjobbat än Foobars!

Jag håller nog kvar vid Foobar och klämbox, även om den låter sämre! :blush:blush;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag har översatt alla frågor och skickat med epost :)

Jag hör ingen skillnad på Foobar och mediaJukbox med samma drivrutinsinställning, men jag tycker fortfarande att gränssnittet i MediaJukbox är mer trögjobbat än Foobars!

Jag måste erkänna att jag inte heller var så överväldigad av gränssnittet på Mediajukebox så jag kan förstå dig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta var spännande! :mm:

Vet du hur strömförsörjningen var löst till Trends Audio UD-10an??

J.River ska provas ikväll både med UD-10an och Toslink.

Fick du någon mer info om modifieringarna eller är det hemligstämplat??

Jag har fått svar:

Trends får ström över USB, han har prövat med extern strömförsörjning och det blev en aning luftigare (akademiskt). Det är mycket viktigare med bra USB-kabel och uppställningen. Alla hans apparater står på material av olika slag och det är noga utprovat :)

Han har lött två stycken Bybee Gold på sp/dif utgången....

Han använder ingen digitalkabel utan han har lött fast två cinch male kontakter i varandra för att kunna ansluta Trends direkt till ingången på sin DAC....

Nästa modifikation kommer att vara att löda fast Trends med Bybee direkt i DAC'en....plus några hemligheter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått svar:

Trends får ström över USB, han har prövat med extern strömförsörjning och det blev en aning luftigare (akademiskt). Det är mycket viktigare med bra USB-kabel och uppställningen. Alla hans apparater står på material av olika slag och det är noga utprovat :)

Han har lött två stycken Bybee Gold på sp/dif utgången....

Han använder ingen digitalkabel utan han har lött fast två cinch male kontakter i varandra för att kunna ansluta Trends direkt till ingången på sin DAC....

Nästa modifikation kommer att vara att löda fast Trends med Bybee direkt i DAC'en....plus några hemligheter ;)

Okej! Bättre USB kabel skall utprovas :app: Som min TA står nu så är batteridrift klart överlägset, men då kör jag medföljande usb-sladd som annars oxå skulle stå för strömförsörjningen.

Link to comment
Share on other sites

En översiktsbild

resan8168.jpg

Audiolabor Spontan är en tvåvägshögtalare som är ett mellanting mellan basreflex och transmissionline. René har haft dessa högtalare sedan jag lärde känna honom och blev hembjuden till honom i början på 90-talet och ännu längre än så. ;)

Firman Audiolabor (1976-2003) grundades av bland annat Helmuth Brinkmann som 1984 lämnade företaget för att grunda företaget Brinkmann, se http://www.new-hifi-classic.de/wiki som är en serie artiklar om tyska HiFi-märken från tiden 1970-1990 :app:

Audiolabor var speciellt känd för sin skivspelare Audiolabor Konstant :mm:

resan8202.jpg

Totalt endast 300 tillverkade

som var en föregångare till Brinkmann Balance och modellen som René har: Brinkmann Ufo

De fyra fyrkantiga kondensatorerna som finns på baksidan av högtalarna är paper in oil kondensatorer (MP-typ) från Siemens&Halske

resan8203.jpg

Samma kondensatorer används som kopplingskondensatorer på utgången till hans NOS-DAC ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

Man får allt ha tungan i rätt mun om man ska prova ut alla de rören. Ser ut att endast vara tre rörtyper i den mängden :o

Man ser nya saker hela tiden när man studerar dessa bilder.

Vad är det han har satt på Shakti-stenen :?:

Du har nog rätt Calle men 2 av typerna passar,det verkar även som man inte har tweakat klart hemma utav bilderna :)

Link to comment
Share on other sites

Man ser nya saker hela tiden när man studerar dessa bilder.

Vad är det han har satt på Shakti-stenen :?:

Jag tänkte ta bort den när jag skulle fotografera för den har inget med HiFi att göra :blush

- men René tyckte att jag skulle låta den vara så att ni skulle fråga :clown: :D

resan8204.jpg

Det är en Robot som börjar vandra på sina 4 ben när man dragit upp den :)

Det finns så mycket tweak i denna anläggning så att ni bara ser en bråkdel och det är nog bra så :)

Förstärkaren är en Woodside (Radford) ISA230

resan8171.jpg

där han bytt ut många komponenter, speciellt i nätdelen där han nu använder mycket dyra och speciella komponenter.

- När jag var där så funderade han på att skaffa en till så att han lättare skulle kunna utvärdera effekten av en specifik åtgärd ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är IKEA LACK Sidobord som ett tag var mycket omtalat i LINN-kretsar ;)

http://www.ikea.com/PIAimages/57547_PE163129_S3.jpg

Han har som syns gjort ett extra plan (eller två) ....och han använder fyra stycken

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...n/resan8166.jpg

Där ser man, kreativa ideér behöver inte kosta! :)

Om jag kommer ihåg rätt så är de av relativ tunn limmad masonit på trästomme och ben som vrides på.

Fungerar uppenbarligen även för en kräsen användare som jag förstår att René är. :app:

Calm

Link to comment
Share on other sites

René använder sin egen anläggning för att pröva saker och skaffa erfarenhet och då är det inte nödvändigt och kanske inte heller önskvärt att ha de bästa apparaterna, högtalarna eller stereobänkarna. Han håller ständigt på att finslipa sin anläggning och för två år sedan hörde jag för första gången högtalarna med AMT-diskanten och då gick den att urskilja från resten av högtalaren. När vi återvände förra sommaren lät det fantastiskt homogent och i år hade han kompletterat med en subwoofer från Audiodata och den kompletterade riktigt, riktigt bra. :mm:

René tycker att jag skall skaffa en sådan subwoofer, inte för att jag behöver mer bas utan som rumskorrektion - som han uttrycker det. :)

Link to comment
Share on other sites

Hans svar på några frågor:

Vad använde han för inställningar, Foobar funkar enligt min erfarenhet bäst med ASIO-drivsar och det är ju inta alla ljudkort som har bra sådana! Körman XP och ännu mer Vista är det tveklöst sä att man måste köra ljud med drivrutiner som är fria från MS egna! (Viket är en enkel inställning i Foobar)

Natürligtvis använder jag asio (www.asio4all.com) - fungerar annars inte på windows-burkar

Du menar att han använder Windows Media Player för att rippa? :clown: Det låter snarast som en handhavadefel om inte EAC låter bättre? Eller åtminstonne låter lika bra! Har han testat att rippa med dbPoweramp? Och i så fall, låter det oxå olika?

Använder han sin laptop för att rippa (Dell är ju notoriskt kända för att utrusta sina datorer med CD/DVD-drivrar låg kvalitet!) eller hur gör han?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något fel med inställningarna i foobar ... det är nog mer en fråga om smak om man gillar det "nyktra" ljudet från foobar

....liknande gäller när jag rippar: EAC dödar känslan i musiken.

Jag rippar med olika datorer och det kvittar om det är XP eller VISTA. Jag använder Windows Media Server för att rippa för då får jag skivomslagen även om jag tycker JRIVER är bättre (mer "känsla").

 

dbpoweramp har jag inte testat - det gör jag vid tillfälle...

flac är den bästa kompressionsalgoritmen men 1 terrabyte kostar ju inget numera så därför använder jag WAV - för tillfället 2 terrabyte....

Link to comment
Share on other sites

Det var för något år sedan som René började med att titta på uppspelning med hjälp av dator och han pratade då om Burwen Bobcat:

René i Schweiz leker också med Burwen Bobcat som nog kan vara intressant att utforska ;)

“Burwen Bobcat Suite is the first significant upgrade to the quality of the PCM digital bitstream since the technology was

introduced in the late 1970's. The most demanding music lovers call it "the best music source ever." Burwen Bobcat Suite

is affordable, easy to use, compact and sonically amazing. Read about Burwen Bobcat Suite, join the revolution and get a

"Bobcat" of your own.” –Mark Levinson

...och när jag nu frågade honom om den så sa han att "den var OK, men inget speciellt".

resan8177.jpg

Det finns många lösningar i olika prislägen och René har testat Weiss Firewire DAC, som även Audio Concept gjort reklam för, och den är riktigt bra menar han men den kostar betydligt mer än den lösning han nu använder. Som han nu har det kan han också lätt byta ut sin DAC mot t.ex. dCS som han har i affären ;)

Han har en kund (Detlof på Audiogon) som har ett mycket bra system med Soundlab Elektrostater + 2 subwoofer kombinerat med Plasmadiskanter från Acapella och han använder Spoiler DAC & Pace Car från Empirical Audio och det lär vara riktigt, riktigt bra - men kostar också en del :)

- skall försöka besöka Detlof när jag är nere i Zürich nästa gång :mm:

René gillar billiga lösningar och för några år sedan använde han en Proceed CDP (tillverkad '96-'02) och han demonstrerade hur mycket bättre ljudet blev om han använde den externa drivenheten från en Sony Playstation2 även om han då var tvungen att använda optisk förbindelse :o

Link to comment
Share on other sites

Liksom tidigare år besöker vi René i hans affär i Zürich ;)

Det är Eventus Audio Nebula och förstärkeriet kommer från Schweiziska Soulution Audio :mm:

resa358.jpg

Eftersom inget är nytt jämfört med förra året så hänvisar jag till förra årets bildberättelse där jag också presenterar båda företagen, se länk ;)

I år ser det lite annorlunda ut :mm:

resan8162.jpg

Link to comment
Share on other sites

Till vänster ser vi min reskamrat, Torkel, och till höger René

resan8164.jpg

I bakgrunden ser vi till höger en Musikserver från ReQuest ur deras S-serie :

The S.Series is an all out assault on the music server category. Delivering audiophile sound, virtually unlimited storage, and a stunning industrial design, the S.Series is the ultimate music server.

The massive 60lb enclosure houses the most advanced circuitry available including professional level digital and analog signal paths. With up to 1.5 terabytes of memory, the S.Series can store more than 2,500 CDs in full fidelity WAV format, or more than 150,000 songs in MP3 format.

Detta är den ena källan och den skall gå en match mot dCS Verdi som befinner sig till vänster i racket.

- I båda fallen används en DAC från dCS...

Link to comment
Share on other sites

Denna sub är oerhört intressant. Normalt sett känns det lite knepigt att kombinera fullrange med sub, men i Soutien sitter det integrerade rörelsesensorer i elementen.

Sade kompisen något om varför han kopplat den på högnivå?

Han förklarade det för länge sedan och då gällde det en REL-sub: han menade att färgningen av slutsteg (alla apparater har en färgning ;)) även skall vara i ljudet från subwoofern - då hör man inte subwoofern. ;)

Ah, jag ser nu att förstärkarna i dessa subbar har en ingångsimpedans på hundratusentals ohm. Det förklarar saken och då kan kvaliteter som samma färgning prioriteras.

Link to comment
Share on other sites

Det var för något år sedan som René började med att titta på uppspelning med hjälp av dator och han pratade då om Burwen Bobcat:

...och när jag nu frågade honom om den så sa han att "den var OK, men inget speciellt".

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...n/resan8177.jpg

Det finns många lösningar i olika prislägen och René har testat Weiss Firewire DAC, som även Audio Concept gjort reklam för, och den är riktigt bra menar han men den kostar betydligt mer än den lösning han nu använder. Som han nu har det kan han också lätt byta ut sin DAC mot t.ex. dCS som han har i affären ;)

Han har en kund (Detlof på Audiogon) som har ett mycket bra system med Soundlab Elektrostater + 2 subwoofer kombinerat med Plasmadiskanter från Acapella och han använder Spoiler DAC & Pace Car från Empirical Audio och det lär vara riktigt, riktigt bra - men kostar också en del :)

- skall försöka besöka Detlof när jag är nere i Zürich nästa gång :mm:

René gillar billiga lösningar och för några år sedan använde han en Proceed CDP (tillverkad '96-'02) och han demonstrerade hur mycket bättre ljudet blev om han använde den externa drivenheten från en Sony Playstation2 även om han då var tvungen att använda optisk förbindelse :o

Roligt med en handlare som labbar, provar och vågar bjuda på sin åsikt om resultatet. Även om priset är minimalt eller astronomiskt tycker jag det är en spännande mix och när det blandas billigt och DIY bland high-end. Och att välja billigt och DIY före highend kräver att man litar på sina det man hör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...