Jump to content

Missljud på vinylskiva


hbgot

Recommended Posts

Jag inhandlade ett nypressat ex av Bruce Springsteen The River på vinyl och upptäckte till min besvikelse att det är ett svajigt brus i bakgrunden hela tiden, mest påtagligt mellan låtarna men även på lungna partier så hör man detta.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Link to comment
Share on other sites

Om du är ägare av ett par Magnetostater eller Elektrostater, så skulle man nog "nästan" kunna säga att det är "så det ska vara!" Då det beror på tekniken, mer beroende på att du förmodligen hör alla felen :smash: Men det tror jag nog att vi kan utesluta? Jag menar om du har "för bra" högtalare helt enkelt så att det dyker upp i det hörbara :Thinking: Säg till i så fall :)

Link to comment
Share on other sites

Man får väl förutsätta att det är specifikt på denna återutgåva av The River. Annars hade ju inte hbgot skrivit så.

För att vara så petig som Springsteen, så har jag förvånats över att ljudkvalitén inte är skyhög på hans album.

The River finns i över 90 utgåvor. Jag har det amerikanska originalet från Terre Haute, så jag ska lyssna efter svajigt brus.

Är det den engelska remastrade utgåvan från 2015, Columbia ‎PC2 36854 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja det är den remastrade nyutgåvan som jag inhandlat. jag har även hittat fler nypressade skivor med liknande problem men inte alls på samma nivå.

dock så har jag hittills inte liknande missljud på mina gamla album från ungdomen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att det i vissa fall slarvas därute i nypressarstugorna. Vinylplattan är väl mer av ett hantverk, och hantverk måste man förvalta så att det kan leva vidare med kvalitet, generation efter generation. Köpte nyligen en nypress av Deep Purple in Rock och det var ingen rolig syn i att vara flammig i vinylstrukturen, och lät väldigt ytligt. Bytte till ett annat exemplar, som hade lite av liknande tendens, men var klart bättre. Här skulle man vilja jämföra med ett fint exemplar i 70-talsutgåva.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på Akkelis audio förra veckan och de hade gjort blindtester en kväll med originalutgåvor jämförda med nypressningar.

Resultatet från panelen var att originalutgåvorna ansågs som bäst av samtliga men att i stort sett alla deltagare trodde att det var nypressningarna som var bäst.

Hantverket kan man uppenbarligen inte lära sig i en dator

Link to comment
Share on other sites

Bara så att jag hänger med :39:

Trodde alltså panelen- innan lyssning - att det var nypressningarna som skulle låta bäst?

Om så är fallet var det en "ovanlig" panel. De flesta jag pratar med om vinyl håller generellt originalpressningarna högre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...