Jump to content

Partner till DynAudio Focus 140


Mr T

Recommended Posts

Hej alla, är ny här på EU och tänkte be om lite hjälp. Har inte djupa kunskper (ännu...) utan kan väl endast det mest elementära. Har impulshandlat (!) ett par Focus 140 och insett att min förtärkare inte riktigt räcker till. Enligt HiFi choice mäter de mellan 6-4,5 ohm och 87 db.

Jag tänker köpa en ny integrerad förstärkare (max 30 000 kr) och tänkte ägna veckan till att se ut några (2-3) kandidater för att sedan försöka låna hem dem över helgen och fatta ett beslut.

Har insett att det enda som gäller är att testa, testa och åter testa. Med tanke på att det finns ca 6-7 seriösa butiker i Stockholm och att alla förordar olika märken skulle ett märke/leverantör bli lite för mkt för mig denna gång. Skulle vilja få ihop max tre apparater.

Allround är väl nyckelordet men/och ser gärna att detaljerna kommer fram utan att för den skull söka ett analytiskt ljud.

Vännerna säger Hegel H200 eller Nad M3, vad säger ni?

Vänligen / Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej.

MF A5 passar Dynaudio som hand i hanske. MF A5 ger ett lite varmt fylligt ljud som passar Dynaudion. Körde själv med den förstärkaren till Dynaudio Contour 3,2 samt C2. den enda förstärkare som jag ansåg var bättre än MF A5 var McIntosh MA 6900 som jag har nu. Men då pratar vi i princip om tredubbla priset.

hur som är det en förstärkare att i vilket fall som helst lyssna på.

Hur du än gör, lycka till

Link to comment
Share on other sites

hej.

MF A5 passar Dynaudio som hand i hanske. MF A5 ger ett lite varmt fylligt ljud som passar Dynaudion. Körde själv med den förstärkaren till Dynaudio Contour 3,2 samt C2. den enda förstärkare som jag ansåg var bättre än MF A5 var McIntosh MA 6900 som jag har nu. Men då pratar vi i princip om tredubbla priset.

hur som är det en förstärkare att i vilket fall som helst lyssna på.

Hur du än gör, lycka till

Link to comment
Share on other sites

hej.

MF A5 passar Dynaudio som hand i hanske. MF A5 ger ett lite varmt fylligt ljud som passar Dynaudion. Körde själv med den förstärkaren till Dynaudio Contour 3,2 samt C2. den enda förstärkare som jag ansåg var bättre än MF A5 var McIntosh MA 6900 som jag har nu. Men då pratar vi i princip om tredubbla priset.

hur som är det en förstärkare att i vilket fall som helst lyssna på.

Hur du än gör, lycka till

Mumma. :)

Link to comment
Share on other sites

Dags att avlägga rapport över hur det gick.

Lördagen blev hektisk med en massa hämtningar av elektronik. Väl hemma så hade hustru och barn flytt fältet. Tyvärr tog hon med sig kameran så det blev inga foton. Nåväl; en hel kväll (och natt.....) med hämtmat, öl och en massa hifi-prylar hemma. Lekte Svanå i lyssningsrummet med en massa kuddar och mattor, minst Level 4 blev det, fick skippa matta i taket dock....;) Rummet är 5,7x4,4x2,7

Som testmusik användes:

Katie Melua, Piece by piece

Shaw Colvin, Cover Girl

Depeche Mode, Violator

Tony Joe White, Closer to the truth

CD: Onkyo DX 7555, Benchmark dac 1 samt ett knippe Low End kablar av High End märken.

Vill bara passa på att nämna att nedanstående intryck inte gör anspråk på att vara generella utan mina högst personliga.

Jag började med de tre jag aldrig lyssnat på. Först bytte jag friskt mellan dem för att sedan lyssna ca en timme i sträck på dem alla. Ganska snabbt hördes skillnader

Primare I30

Det lät …….bra….hade förväntat mig lite mer….av något, vet inte riktigt vad. Spelade elegant liksom men saknade lite värme på något sätt. Kan inte riktigt säga vad det var men det var bra men inte fantastiskt…

NAD M3

Wow, vilket ös...musiken verkligen hoppade ur högtalarn. Ordentligt tryck på Depeche, blev lite lyssningstrött rätt snabbt dock. Vokalisterna saknade närvaro på något sätt. Insåg snart att jag tyckte att musiken lät lite opersonlig, mekanisk och kall. Det var liksom ingen karma om ni förstår vad jag menar.

Hegel H200

Lite mer värme, lite mer sammanängande. Liknade Primaren men hade lite mer djup tyckte jag. Bäst av de tre. Börjar likna något.....

Pathos Classic One

När jag sedan kopplade in Pathosen så kändes Hegeln iskall......lustigt det här med intryck....Vokalisterna tillsammans med sina instrument var fantastiska. Fick gåshud faktiskt. Tyvärr så flöt Depeche:s musik ut lite och basen blev lite för tjock? Mullig? Vet ej hur man utrycker sig men den saknade kontroll liksom. Det var inte dåligt utan bara lite för mycket. Samma sak med Tony Joe White

McIntosh MA 6500

När sedan McIntoshen kopplades in så var det över. Den förmedlade både de spröda vokalisterna med värme samt Depeche:s lite bröliga musik med kontroll Sången, instrumenten, melodin, djupet, VÄRMEN allt stämde. Tydligen är McIntoshens ljudbild lika med min…

Jag kan stanna här. Fortsatte ytterligare fem-sex timmar dagen efter men det var liksom ingen idé. McIntoshen kom etta, tvåa och trea, den saknade konkurrens. Jag har svårt att tro att det kan finnas någon förstärkare som kan passa mitt ljudideal bättre, möjligen MA 6900 men då inbillar mig att systemet då blir över-riggat om inte annat kantrar min plånbok. Kan dock tilläggas att trots att jag föll för MC:en så förmedlade pathosen vokalisterna ännu bättre, men den var inte i samma klass allt sammantaget. Beror förmodligen på att mina Dynaudio är lite för krävande. Det får bli ett par mer lättdrivna nästa gång.

Har förvarat prylarna i Hembiorummet i källaren i avvaktan på att en tillräckligt stark hylla infinner sig. Det lustiga är att i en vecka har jag suttit nere i källaren och stirrat på två blå VU-mätare till 2 på natten i stället för att använda rummet till det som det är avsett till...d.v.s. titta på Bio…..hur nördigt som helst.

Några kommentarer;

Ett stort tack till Gunnar på AudioConcept för all hjälp med släpande hit och dit (provlyss i butiken med mina högtalare innan hemlån) ett antal tips och idéer mm. Han försökte aldrig påverka mina lyssningsintryck i butiken som så många andra säljare gör. Dit går man gärna igen

Skulle egentligen lånat hem en McIntosh MA 6300 (passade min plånbok bättre…). Dagen innan hemlånet insåg jag, efter ha surfat på McIntosh hemsida, att MA 6300 var på tok för djup (55,9 cm........) för att få plats hemma hos mig. Känn på den; 55,9 cm det är inte lite det. Så det bestämdes att jag skulle ta MA 6500:an i stället, endast 46 (!) cm.

Benchmarken gav ett ordentligt lyft, kanske inte så konstigt när jag har en cd för 6 000. Ny CD eller en DAC får bli nästa investering när jag hämtat mig från konkursens ruin….;)

Ett stort frågetecken till Reference Audio:s personal. Som stor Dynaudio butik borde de brinna för märket och ställa rätt frågor för att hitta rätt förstärkare till mig. Pratade med tre säljare i butik och med två i telefon, en rekommenderade Marantz, en Xindak, en Rotel och två MF. Och samtliga var bara intresserade av hur mkt pengar jag tänkt lägga på en stärkare, inte vilken typ av musik jag lyssnar på, vilken typ av ljud jag gillar, hur stort är rummet m.m. Det tycker jag var lite märkligt…

Hur som helst, jag är jättenöjd och har fått en ny favvofilm i The Departed

Mr T

PS hittade denna länk till en gammal McIntosh-kille

Link to comment
Share on other sites

Ett stort frågetecken till Reference Audio:s personal. Som stor Dynaudio butik borde de brinna för märket och ställa rätt frågor för att hitta rätt förstärkare till mig. Pratade med tre säljare i butik och med två i telefon, en rekommenderade Marantz, en Xindak, en Rotel och två MF. Och samtliga var bara intresserade av hur mkt pengar jag tänkt lägga på en stärkare, inte vilken typ av musik jag lyssnar på, vilken typ av ljud jag gillar, hur stort är rummet m.m. Det tycker jag var lite märkligt…

Det säger mer om butiken än om Dynaudio.

Link to comment
Share on other sites

Helt ensam, ett gäng kompetenta försärkare, hämtmat och några bira...

man kan ha det sämre va ? ;)

Absolut.... Glömde att nämna att frampå nattkröken när alla öl var slut och jag var inne på andra glaset konjak tyckte jag helt plötsligt att alla förstärkare lät lika.... :o men McIntoshen blev bara schnyggare å schnyggare… :clown: där ser man vad alkohol kan göra med sinnena

Link to comment
Share on other sites

Det säger mer om butiken än om Dynaudio.

Ja, det är väl min uppfattning oxå. Ringde faktiskt upp ägaren och gav lite konstruktiv kritik. Det lät som om han var lika nöjd med mitt val av stärkare som med sin personal.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei Mr T

Grattis med ny forsteker.

Uten å ta gleden fra deg, ønsker jeg å belyse et poeng.

Du har valgt den dyreste forsterkeren som den beste.

Ofte er det jo dessverre slik, at man får det man betaler for.

Derfor er det naturlig å tro at utfallet var gitt allerede før du startet din flotte kveld med testing.

Jeg har også stor tro på at klangen i McIntosh passer bra mellom Benchmark og Dynaudio. (Jeg lever jo sammen med disse selv, og har valgt en varm fin italiensk forsterker). Men jeg har også tro på at det finnes forsterkere i samme prisklasse som Mac-en som kunne gitt den bedre konkurranse.

Ikke ment som kritikk av ditt valg, men for å belyse et (i mine øyne) viktig poeng når man lager sin shortlist.

Mvh

Rolf

Link to comment
Share on other sites

Hei Mr T

Grattis med ny forsteker.

Uten å ta gleden fra deg, ønsker jeg å belyse et poeng.

Du har valgt den dyreste forsterkeren som den beste.

Ofte er det jo dessverre slik, at man får det man betaler for.

Derfor er det naturlig å tro at utfallet var gitt allerede før du startet din flotte kveld med testing.

Jeg har også stor tro på at klangen i McIntosh passer bra mellom Benchmark og Dynaudio. (Jeg lever jo sammen med disse selv, og har valgt en varm fin italiensk forsterker). Men jeg har også tro på at det finnes forsterkere i samme prisklasse som Mac-en som kunne gitt den bedre konkurranse.

Ikke ment som kritikk av ditt valg, men for å belyse et (i mine øyne) viktig poeng når man lager sin shortlist.

Mvh

Rolf

Hei Rolf-Inge,

Kul att just du skriver. Jag har läst alla dina artiklar i de tre senaste Fidelity. Och jag har noterat att du gillar Focusen så då gillar jag dig extra mycket..... :)

Visst du har helt rätt, McIntoshen är dyrast. Jag var dock runt på de flesta av Stockholms tyngre Hifibutiker (förutom Sontec) och frågade vad de rekommenderade. Jag ska helt ärligt nämna att min budget från början låg på max 30 000 kr. Men när jag hade varit och provlyssnat i butik på McIntoshen så stretchades budgeten en aning....vilket de andra butikerna också fick reda på när jag frågade dem om kandidater. Nedan följer vad de rekommenderade:

Hifiklubben-----------Nad M3

Best Sound-----------Bladelius Thor MK II (tyvärr utlånad)

Hifi Art----------------Bladelius Thor MK II (hade stängt när jag kom dit......)

Reference Audio-----Rotel, Marantz, Xindak, Musical Fidelity....pust

Ljudmakarn----------Hegel H200

Audio Concept-------Mcintosh MA 6300, Pathos Classic One

Pause-----------------Primare I30

Kompis---------------Primare I30

Jag hade hellre velat testa Pathos Logos än Classic:en men den fanns inte inne. Dessutom fanns det en WF (wife-factor) med i bilden och hon tyckte att Pathos Logos var bland det fulaste hon sett. Personligen tycker jag tvärt om, men för husfridens skull bedömde jag att den striden ville jag undvika. Dessutom fick det enligt WF inte vara "för många" burkar.....så en integrerad måste det vara. Att sedan McIntoshen ändå blev större än många för/effekt-kombinationer är en annan femma.

Krell KAV-400XI fanns också med på ritbordet, men efter ha läst er (Fidelity:s) test på Hegeln så bedömde jag att den fick stå för båda. Träffade en gammal bekant på forumet, P-Pan, som vänligt kunde låna ut men det var för kort om tid för det.

Dessutom känns det som om man kan inte testa hur många förstärkare som helst, till sist blir man snurrig. Jag tyckte fem var nog många.

Slutligen en kommentar om priset. Om jag förstått saken rätt så är en del Amerikanska produkter rätt högt prissatta i Sverige. Tex Krellen kostar ju endast 17 600 kr om man köper den i USA mot ca 33 000 i Sverige. Och om jag förstått det hela rätt så ligger MA6500 på ca 24 000 kr i USA. Utan att vara expert så om man antar att det finns någon korrelation mellan pris och prestanda så låg förstärkarnas relativa pris på snarlik nivå.

Törs man gissa att du kör med en Pathos Logos?

Mr T

Link to comment
Share on other sites

Vi vill se lite bilder sen på nya stärkaren i hemmiljö (för du köpte den väl?) :)

Självklart köpte jag den! Bilder kommer när (fin)bänken den ska stå på är förstärkt, hade inte räknat med 25 kg....

Mr T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bilder ser man ju fram emot :)

och grattis till att du hittade rätt med McIntosh. snygga pjäser det där. är själv inne på 6300 modellen. mer om det i en annan tråd...

så MA6500 kostar 24000 i USA? med eller utan moms? det känns ju inte bra i magen att pynta 45000 för den här då. men visst. Ny nätdel , tull, frakt samt en affär som ska hålla lager och tjäna till föda också. man betalar ju inte dom ganska många extra slantarna för ljudet utan den då ska gämföras med hälften så dyra stärkare för att ge rättvisa.

men det kan ju såklart vara bättre att betala för att få det fina ljudet och designen hit än inte alls om man ser det så :)

vilken finish har du på dynaudiohögtalarna?

Link to comment
Share on other sites

bilder ser man ju fram emot :)

och grattis till att du hittade rätt med McIntosh. snygga pjäser det där. är själv inne på 6300 modellen. mer om det i en annan tråd...

så MA6500 kostar 24000 i USA? med eller utan moms? det känns ju inte bra i magen att pynta 45000 för den här då. men visst. Ny nätdel , tull, frakt samt en affär som ska hålla lager och tjäna till föda också. man betalar ju inte dom ganska många extra slantarna för ljudet utan den då ska gämföras med hälften så dyra stärkare för att ge rättvisa.

men det kan ju såklart vara bättre att betala för att få det fina ljudet och designen hit än inte alls om man ser det så :)

vilken finish har du på dynaudiohögtalarna?

Hej igen,

Angående priset på MA; så hittade jag det på nätet, kom ej ihåg vilken butik det var. Förmodligen tillkommer det någon form av "State-tax" som det brukar vara i USA på typ 6-10%. Tror dock att flertalet förstärkare som jag testade skulle vara dyrare i USA än i Sverige, även om McIntoshen ändå låg en klass över. Jag hade ju tänkt på MA 6300 men den var ju så rackarns djup....

Import från USA var aldrig aktuellt för mig bl a. av skäl som du nämner men framförallt värdesätter jag en seriös butik i närområdet när det gäller dessa inköp. Garanti mm. Beggat är iofs ok, de flesta som säljer hifi på den här nivån är seriösa och inbillar mig att det även gäller utrustningen. Det är ju inte bara priset som spelar in, det känns lite skönt att ha någon butik som man gå in och skrota i och lite kunnigt folk som man kan diskutera sina teorier med, låna hem någon/några prylar osv osv och det är väl bara en tidsfråga innan uppgraderingsdjävulen slår till igen.....såg ett par urläckra hornbestyckade JBL-stativare (rosewood) i senaste numret av hifi&musik....hehe....vi får väl se hur långlivade mina Dynaudio blir :o;)

Mina Focus är i Rosewood, fantastisk finish tycker jag. Är nästan lite av stativfreak och tillsammans med ett par Dynaudio Stand 1 ser det mkt bra ut (opps låter ....) hemma tycker jag. Återkommer med bilder, tyvärr har digitalkamerans laddare pajjat ihop så det dröjer en liten stund.

Mr T

Link to comment
Share on other sites

Ja ,, jag håller med i ditt resonemang om att man vill ha butiken man handlar av i närheten. jag hade heller aldrig privatimporterat.

jag tänkte på det också, McIntoshen kostar väl ungeför 3 gånger så mycket som dynaudio, inget fel med det men man tänker ju att stärkaren kan komma ännu mer till sin rätt med mer påkostade konstruktioner, ja så länge matchning och hela den biten passar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...